Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bygg vidare på Ladda, säger jag. Ju mer du lär dig, desto lättare är det att träna Otis sen ;)

Ja, det har nog varit min grundtanke också. Jag kan göra felen med henne, och försöka att inte göra om dem på Otis typ :D
Var inne på "min" tränares hemsida nu, och funderar annars på att gå "grundkurs 2" med Otis (förkunskapskrav att de ska kunna tunnlar och att springa mellan hinderstöd), och sedan har hon "temakurs/fortsättningskurs" där lektionen är timmarna efter grundkurs 2. I så fall skulle jag kunna gå tvåan med Otis och sedan ha Ladda på temakursen och få in lite nötning på samma dag, som jag så väl behöver :idea: Tillsammans kostar det 1700:-, så det är ju inte överdrivet dyrt för totalt 9 tillfällen á 18h.
Frågan är om min skalle pallar det :D
Får snacka med henne och se vad hon tror.

Här blir det inte så mycket agility för tillfället. Valpen som nu är dryga året har jag tränat lite med under vintern då vi varit i vår inomhushall men då har det bara blivit tunnlar och hopphinder, slalomet har vi inte fått till alls än och balanshindren kan jag inte ta fram om jag är själv. Vi får ta nya tag när det blir vår, hon får ju ändå inte starta förrän i juli :):o

Qarusell har inte varit så taggad på agilityn, hon har haft jobbiga löp och skendräktigheter och ska kastreras om 3 veckor, jag hoppas att hon ska bli mer taggad igen efter det men annars får hon köra rallylydnad som hon tycker är roligt för det mesta :)

Trägen vinner, det kommer nog bli hund av min lilla röda med, på söndag är det två hoppettor i Danmark för vår del (och 3 seniorlopp för tanten) :)
Dagens herr Röd:

haha. Sambon klippte ihop en liten film. Min är den röda med vita "sockar" på frambenen. Han är snabb som fan, men samtidigt litar jag inte på honom utan vill hela tiden stanna upp och kontrollera vart han tar vägen och blir alldeles för passiv på banan. Vilket såklart inte fungerar med en hund som håller hans tempo.
Jag måste lära mig att springa!!! Blir tokig på mig själv.
Men den dagen jag lär mig att kontrollera honom på banan och börjar få samma tryck under mina egna fötter som han har under sina, då kommer han att bli farlig tror jag. :)

Lille Sprätt slog till med att nolla ett hopplopp igår Faktiskt hans först nollade klass 1 lopp någonsin :banana:. Och fick en dansk pinne, hans allra första, som inte går att använda till något i Sverige :D Tyvärr är pinnloppet inte filmat men här det andra hopploppet (det är tänkt att han ska hoppa hindret mellan tunnlarna varje gång han passerar (med tanke på att han innan tagit kanske max 10 hinder på en bana är detta enorma framsteg :

Tant fick lyxa till det med att springa seniorklass med hinderhöjd 20 cm. Hon längtar till 2017 då hon kan bli inmätt i XS i Sverige :D

Igår var Lilla Pu på sin första instruktörsledda agilityträning, och hon var superduktig :love: ! Hon har bara tränat agility 5 gånger innan den här träningen, så hennes oerfarenhet lyser ju igenom i vissa situationer. Men hon gör också så mycket grymt när jag gör rätt, så man nästan inte kan tro att hon bara tränat en handfull gånger :eek:!

Jag som inte skulle ha en agilityhund till..... men nu är jag sanslöst taggad att lära in slalom och kunna starta hoppklass i sommar :D
1603223.jpg

Igår var Lilla Pu på sin första instruktörsledda agilityträning, och hon var superduktig :love: ! Hon har bara tränat agility 5 gånger innan den här träningen, så hennes oerfarenhet lyser ju igenom i vissa situationer. Men hon gör också så mycket grymt när jag gör rätt, så man nästan inte kan tro att hon bara tränat en handfull gånger :eek:!

Jag som inte skulle ha en agilityhund till..... men nu är jag sanslöst taggad att lära in slalom och kunna starta hoppklass i sommar :D
1603223.jpg

Agility är en ganska tung drog, and you know it! :p

Billy tävlade ju i lördags. Pinne i första klassen och disk i de två andra. Sol och pannkaka, av eller på, noll eller hundra, etc.

I sista klassen hittade han en SJUKT MISSTÄNKT TOM STOL i hörnet och eftersom han uppenbarligen blir ett svenskt halvblod när han tävlar i ridhus kunde han inte släppa det hörnspöket. Tänker att cirka alla som någonsin har haft häst eller ridit i ridhus kan relatera till det här... :arghh:

Före och efter stolen i hörnet var han dock grym, så jag känner att det där svenska halvblodet sabbade pinnchansen. :cautious:

1488745_933201390133386_1566487849642197385_n.jpg

Men jaja, vi var så klart mycket glada för pinnen och rosetten och en jäkligt välarrangerad tävling i Askersund. Tredje pinnen i hoppklass ju! :up:

600379_933201383466720_1487041608144582732_n.jpg

Agility är en ganska tung drog, and you know it! :p

Billy tävlade ju i lördags. Pinne i första klassen och disk i de två andra. Sol och pannkaka, av eller på, noll eller hundra, etc.

I sista klassen hittade han en SJUKT MISSTÄNKT TOM STOL i hörnet och eftersom han uppenbarligen blir ett svenskt halvblod när han tävlar i ridhus kunde han inte släppa det hörnspöket. Tänker att cirka alla som någonsin har haft häst eller ridit i ridhus kan relatera till det här... :arghh:

Före och efter stolen i hörnet var han dock grym, så jag känner att det där svenska halvblodet sabbade pinnchansen. :cautious:

1488745_933201390133386_1566487849642197385_n.jpg

Men jaja, vi var så klart mycket glada för pinnen och rosetten och en jäkligt välarrangerad tävling i Askersund. Tredje pinnen i hoppklass ju! :up:

600379_933201383466720_1487041608144582732_n.jpg

Gött med pinne till pinnen, höhöhö :D ! Grattis :up:!

Och jaaaaa, det är en drog det där med agility :p! Håller man sig borta ett tag så är det rätt lugnt, men börjar man träna det minsta igen.... PANG!

/Hon som ska på agilityträning ikväll igen, fast med andra hunden :D !

Vi var iväg och tränade agility (+ lite rallylydnad som blev pyttelite då det var så roligt att träna agility :))
Lilltjejen Ultima är 14 månader nu och snart ska vi nog prova en liten inoff nybörjartävling i inomhushallen.

Jag körde en liten cirkelbana med Ultima och hon är så rolig att träna med så det ska bli jättekul den dagen vi får börja tävla :D. Idag fick hon även träna på slalomet igen och den här gången gick det riktigt bra :). Första gången hon hoppar långhoppet och hon gör det utan att tveka :)

Qarusell som blev kastrerad för snart tre veckor sen fick följa med och träna lite cavaletti i sakta mak för att bygga upp efter kastreringen och hon var jättetaggad och hade nog kört den lilla banan vi byggt upp :p. Tur jag hade henne i koppel :p, hon fick i alla fall köra lite rallylydnad så hon var i alla fall lite nöjd.
2016-03-26_211822_56f7ef39ddf2b355c5377bba.jpg

Kul att se era filmer ☺ Jag har gått nybörjarkurs nu Men inte med vår egen hund som tävlar i klass tre med min man, utan jag lånar grannens ena hund. Vi har t o m varit med i en inofficiell tävling där vi lyckades komma på tredjeplats! Var bara två rena nollor, vi hade nåt litet tidsfel...Lustig känsla det där när man tycker man springer för fullt och så tittar man på filmen och ser att man bara joggar runt... Men det är kul!

Är det någon här som har tips på övningar för gymnastikhoppning, alltså det som hundfolk kallar hoppteknik/teknikträning?

Är det bara att sno hästkonceptet rakt av?

Vi, jag och Ultima provade på att tävla på en inofficiella påskhoppet här i stan. Ultima är knappt 15 månader och det fanns en nybörjarklass för hundar från 12 månader där inte slalom, gunga och balansen var med. Två varv på samma bana med en stund mellan. Första varvet var det lite spännande att vara där inne så hon tog ett litet varv innan vi drog igång... ;)
Båda varven gick bra fram till platta tunneln där vi fick ta diskning i båda loppen då hon inte kan platta tunneln utan vi fick ta hjälp efter att vi först provat den. Ska tillägga att hon bara testat den en gång tidigare och det var förra lördagen.
Jag är jättenöjd efter dagen då jag har en glad och ganska snabb liten dvärgschnauzer :D vi måste bara lära oss att samarbeta lite mer innan det blir tävlingar på riktigt ;) å så måste vi jobba in dom där "svåra" hindren... ;)

Supertack! :bow:

Det står att ett steg är en fot, så typ 60-70 cm då? Eller är det snarare "så långt som min ena fot är"?
Man ställer fötterna precis framför varandra tå mot häl så en fot är din fot i längd, å så går man vingligt framåt så många steg som det ska vara... ;) hoppas du förstår :)

De här övningarna fick jag lära mig på en kurs i höstas :)
2016-04-03_103819_5700d6b22a6b22426f753c7f.jpg

För vilken storlek är hinderhöjden för? Så som jag har lärt mig på de hoppteknikkurser jag har gått, så är maxhöjd för dessa övningar 15 cm för largehund (5 för small, 5-10 för medium och 10-15 för largehund) :) .

För vilken storlek är hinderhöjden för? Så som jag har lärt mig på de hoppteknikkurser jag har gått, så är maxhöjd för dessa övningar 15 cm för largehund (5 för small, 5-10 för medium och 10-15 för largehund) :) .
Jag tror att det här var för small om jag inte minns helt fel men jag kommer inte ihåg om vi höjde något till largehundarna men det är möjligt. :)

Jag tror att det här var för small om jag inte minns helt fel men jag kommer inte ihåg om vi höjde något till largehundarna men det är möjligt. :)

Så 20 cm i Basic Grids till smallhundar? Det kändes extremt högt för mig....Som sagt, i de kurser jag gått i hoppteknik så har maxhöjden för largehundar varit 15 cm i dessa grundläggande övningar. (OBS att jag inte klagar på eller ifrågasätter dig, utan bara ställer mig frågande till instruktörens höjdinfo eftersom den motsäger allt jag lärt mig gällande grundläggande hoppteknik för hundar :) ).

Vad hade instruktören för utbildning/erfarenhet i hoppteknik :)?

Så 20 cm i Basic Grids till smallhundar? Det kändes extremt högt för mig....Som sagt, i de kurser jag gått i hoppteknik så har maxhöjden för largehundar varit 15 cm i dessa grundläggande övningar. (OBS att jag inte klagar på eller ifrågasätter dig, utan bara ställer mig frågande till instruktörens höjdinfo eftersom den motsäger allt jag lärt mig gällande grundläggande hoppteknik för hundar :) ).

Vad hade instruktören för utbildning/erfarenhet i hoppteknik :)?
Det här är den enda gången jag har varit i kontakt med hoppteknik så jag har ingen aning om vad som är rätt men hon som höll kursen har tränat och tävlat agility upp till SM om jag har förstått det rätt. Fast hon verkar bara ha hållit på med agility sen 2011. Vi har inte jättgott om agilityinstruktörer här uppe i norr :(

Kanske ska ändra i mina papper för jag vill ju inte slita på mina hundar i onödan :) vad är lämplig höjd?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka