Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är den enda gången jag har varit i kontakt med hoppteknik så jag har ingen aning om vad som är rätt men hon som höll kursen har tränat och tävlat agility upp till SM om jag har förstått det rätt. Fast hon verkar bara ha hållit på med agility sen 2011. Vi har inte jättgott om agilityinstruktörer här uppe i norr :(

Kanske ska ändra i mina papper för jag vill ju inte slita på mina hundar i onödan :) vad är lämplig höjd?

Så som jag har lärt mig (har gått kurs för Vappu Alatalo och Fanny Gott, bägge har hållt på med hoppteknik hur länge som helst :) ) så är 5 cm för smallhundar en bra höjd :). 5-10 för medium och 10-15 för large.

Min DS Boss fick sitt första pass igår, hans hinder ligger på mellan marknivå och 5 cm, just för att det inte är höjden som ska tränas utan tekniken och flytet :)

Vi körde lite gymnastikhoppning i dag!
Jag såg att de nya nummerkonerna verkade vara i perfekt höjd, så jag testade med både Billy och Ivan - och jag tror att vi alla tre tyckte att det var helfestligt!

Ska klippa ihop filmerna när jag inte är en zombie. Lär behöva kolla dem i slow motion, för jäklar vilket tempo de har!

Senast ändrad:
Igår körde jag och Boss en första hel bana ihop för första gången :D ! Det här var första gången jag och Boss skulle köra en ren agilityträning ihop (vi har ju innan gått grundkurser och tränat hoppteknik) och det var lite pirrigt hur det skulle gå. Jag är ju så van och inkörd på Lyxa, och nu skulle jag behöva tänka om nästan helt gällande handling, hastighet, var jag kunde skicka och sticka och var jag behövde vänta. Plus ovanan att köra en så liten hund så jag inte kan ha koll i ögonvrån var han befinner sig, att gå från large till small var inte helt lätt för mig ;) !

Men förutom att jag strulade till det ett par gånger när jag tänkte helt fel, så är jag SÅ nöjd med vår första träning! Vi tog oss t.o.m igenom banan felfritt en gång, trots lite strul :) !

Igår körde jag och Boss en första hel bana ihop för första gången :D ! Det här var första gången jag och Boss skulle köra en ren agilityträning ihop (vi har ju innan gått grundkurser och tränat hoppteknik) och det var lite pirrigt hur det skulle gå. Jag är ju så van och inkörd på Lyxa, och nu skulle jag behöva tänka om nästan helt gällande handling, hastighet, var jag kunde skicka och sticka och var jag behövde vänta. Plus ovanan att köra en så liten hund så jag inte kan ha koll i ögonvrån var han befinner sig, att gå från large till small var inte helt lätt för mig ;) !

Men förutom att jag strulade till det ett par gånger när jag tänkte helt fel, så är jag SÅ nöjd med vår första träning! Vi tog oss t.o.m igenom banan felfritt en gång, trots lite strul :) !

Han är ju så söt!
Kan tänka mig att han och Ivan skulle kunna bli ett radarpar :angel:
Vad duktig han är som inte attackerar några hinder :D

Vi har haft en riktig agilityvecka den här veckan :banana: ! Hoppteknikspass, en privatlektion och en tretimmarsträning. Är himla nöjd med mina agiliyaussies, både min nybörjarhund och min tävlingshund :love:

Våren har ännu inte riktigt kommit hit men marken är tillräckligt mjuk för att kunna trycka ner slalompinnarna lite grann i alla fall :p Trots att vi inte tränat agility på ett halvår kom Max ihåg slalomet :)
Vår tävlingsdebut för i år blir 7-8 maj då vi ska ner till Torsby och Sunne :)

Våren har ännu inte riktigt kommit hit men marken är tillräckligt mjuk för att kunna trycka ner slalompinnarna lite grann i alla fall :p Trots att vi inte tränat agility på ett halvår kom Max ihåg slalomet :)
Vår tävlingsdebut för i år blir 7-8 maj då vi ska ner till Torsby och Sunne :)

Kuuuul!
Jag ska också dit :D

Jag och Billy har haft en jättebra helg. Instruktörsutbildningen bjöd på massor av inspiration och intressanta kombinationer. :bow:

I dag har han fått massage, efter helgens svängar hade han visst lite träningsvärk i magmusklerna :angel:

Kul att se era hundar ☺ I kväll ska jag på träning, fortsättningskurs, med grannens hund☺ Det lutar åt tävlingsdebut i sommar, men jag får börja i klass 2 eftersom hunden är där...
Vår egen lilla kanonkula var i Kalmar i helgen, vann båda hoppklasserna Men det sköter maken ☺

Jag är så himla glad och stolt, i söndags tog min man och vår Smalis sin första pinne i klass 2, agilityklass :love: ! De har ju gjort flera snygga, hindernollade lopp i tvåan, men alltid haft nått tidsfel (i en klass på Guldagilityn hade de 0,03 sek tidsfel.... :P )

Men nu har de fått upp tempot lite till så det känns jättebra, hoppas de fortsätter med den här uppåtkurvan :banana: !
160417-1.jpg

160417-2.jpg

Då var det dags igen. Banvandring kl 8 för maken ☺ Min träning i onsdags gick inte alls Efter första rundan började grannen skytteklubben sin verksamhet, och min lånevovve ville inte gå ut på planen längre...visste inte att hon var känslig för skott. Stackarn

Vad har ni för tips när det gäller inlärning av runt/ut/push?

En kompis frågade om jag kunde sätta ihop en övning och jag sa såklart ja, men blev lite osäker på om jag tänker rätt... :o

(Pingar @Aningsfull @Miao och @Kakis lite fräckt)

Hahaha, tack för pingen @Blueberry men tyvärr är jag kass på pedagogiska övningar :D !

Här är filmen på när jag för första gången började lära Pu att ta hinder från baksidan, inte så pedagogisk men men ;):

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka