Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här börjar säsongen lida mot sitt slut. Stora delar av klubbens agilityplan stängs av nästa vecka och de flesta hinder kommer att plockas bort. Vi var och tränade privat för 1,5 vecka sedan och sedan dess har vi varit och tränat på klubben två gånger. Men jag känner mig så tröööög.. min hund är jätteduktig och fattar fort vad han ska göra - men matte: snurrar ihop byten, placerar sig fel, ställer sig i vägen för hunden osv osv :banghead: Det känns som om min koordination inte hinner med, man ska tänka och springa och titta och visa, allt samtidigt! Förstår inte hur vi nånsin ska kunna tävla. :grin:

Jag ser ingen mening i att blanda in stanna kvar i slalominlärningen. Då missar man den ingångsträningen man får "gratis av metoden. Jag tycker du ska fokusera på fart och glädje :) Vad använder du för belöning? Hur belönar du med den? Gör du alltid en inkallning? Hur ser det ut när du går bredvid?

Hon är alltid överallt och ingenstans och tillbringar mer tid i luften än på marken. Varierar med både godis, leksak och lek som beröm.
Leksak kastas oftast för att behålla farten, godis är bäst i början, så länge man passar så hon inte blir för övertaggad med det. Bollar går helt bort, då får man aldrig ned henne på jorden igen.
Men varierar man mellan lek med leksak (i nuvarande fall rep) och lek utan leksak fungerar det ganska bra, samt petar in en minimal godisbit ibland när hon vart extra duktig.

När jag går/springer bredvid i början innan hon insett att jag har godis/leksak då håller hon sig på marken och springer med. Så fort hon insett att det kan bli mer av det hela så studsar hon mest.. Så hon funkar som bäst när hon redan är lite trött, främst psykiskt.

Vet att sitt delen är fel och ska försöka plocka bort det omgående innan det blir inpräntat. Jag är inte i så mycket springskick just nu, är mest det som ställer till det. Hinder tar hon i flygande fläng, bara man pekar/talar om vilket hon ska ta och åt vilket håll. Däck går lika lätt som hinder, man hinner inte alltid med henne så lätt bara. Har testat balansbom och A-hinder på hundklubben och det tar hon galant, men jag måste komma på ett bra sätt att få in kontaktfälten. Samt ordna upp hastigheten i mina steg, för du hinner knappt peka/säga vart hon ska innan hon är över och förbi.

I går sprang vi DM! Det var 30 ekipage med, drygt hälften tävlar i klass 3, springer SM och någon tävlar utomlands. Det är så roligt att se så duktiga ekipage!

Billy var asdålig i agilityklassen, satte alla kontaktfält och gjorde bra slalom, men fokus var på något helt annat än mig och banan.

I hoppklassen var vi däremot felfria och allt kändes grymt bra! :up:

Gav mig ut i blåsten igår för att träna. Fick ganska snabbt konstatera att det var bara att köra tunnelrace eftersom att hopphindrena hela tiden blåste omkull i den hårda vinden.
Men tro tusan att min galning lärt sig att sitta i starten. Som ni ser är han minst sagt taggad att komma igång och förväxlar gärna sitt med back. Men han sitter och jag kan lämna honom. Det är första gången någonsin. Så nu får jag tänka om igen, det är inte kört, jag är inte låst vid att köra flygande starter. :D

Blööööh, det känns som att vi har hamnat på någon slags platå och inte kommer vidare till nästa. Jag behöver träna bättre och skulle verkligen vilja gå en kurs för att komma vidare och kunna rulla på. Nu är det inte kurssäsong, och det kryllar inte direkt av instruktörer här så vitt jag vet.

Har någon av er erfarenhet av privatlektioner?

Blööööh, det känns som att vi har hamnat på någon slags platå och inte kommer vidare till nästa. Jag behöver träna bättre och skulle verkligen vilja gå en kurs för att komma vidare och kunna rulla på. Nu är det inte kurssäsong, och det kryllar inte direkt av instruktörer här så vitt jag vet.

Har någon av er erfarenhet av privatlektioner?
Åh du skulle bo här, vi behöver en till i vår smallgrupp :)

Om du ska köra privatlektion rekommenderar jag att ni är två som delar en timme för det blir för mycket att köra en själv.

Åh du skulle bo här, vi behöver en till i vår smallgrupp :)

Om du ska köra privatlektion rekommenderar jag att ni är två som delar en timme för det blir för mycket att köra en själv.

Mmm... Att få träna med er - det vore ju drömmen! :love:
Bra tips!
Ska kolla om jag får med någon...

Årets första agilityträning avklarad. Jag. Höll på. Att dö! :p!! Agilitykondisen var NOLL och INTET :D !

Ringrostig handler och duktig hund, och ibland blixtrade vi till tillsammans :up: !

Mmmmm, peppen när jag har anmält oss till årets första tävling = skyhög! :bump:
19 mars ska vi till Kumla, är det någon här som ska dit?

Vi har ett lag nu också, och det är så jäkla underbart att ha träningskompisar som är ett snäpp bättre än oss :love:

Vi har också anmält till årets första tävling, det blir 3x agilityklass i Varberg 12/3 :up:. Så nu måste jag träna kontaktfält också, bläääää :P !

Var iväg i fredags igen och tränade för bästa tränaren :love: ! Jag gör fortfarande mycket fel, men då och då så känns vi som ett grymt agilityteam :D!

Men gud, fanns det här tråden kvar! Jag har ju letat efter den utan att hitta den så jag trodde att den var borta. :angel:
Kjapp är snart 18 månader så i mars ska han debutera på tävling. Hur nu det ska gå till eftersom att vi fortfarande tränar slalom med bågar. haha.
Nåväl, har jag inte fått ordning på slalomet så tänker jag helt enkelt se det som att träna i tävlingssammanhang och så får vi väl diska oss på slalomet om det skulle vara så. :)
Kul har vi då tillsammans. :love:

Rackarns vilken fin hund, vilken glädje och fart =)
Tänkte bara på en sak, jag skulle nog lägga belöningen lägre från hindret så hunden inte måste tvärbromsa efter hoppet ;)

Tror jag skrev här för ett år sen när maken och vår lilla pumitjej skulle börja tävla, men oj vad det hänt grejer sen dess! Hon är nu champion i ag, det blev hon i Stockholm när hon vann cupen i december. Då var vi på andra sidan jorden, så hennes uppfödare tävlade med henne
Själv går jag en nybörjarkurs, men lånar då en annan pumi av uppfödaren ☺ Kondisen är väl så där, men jag jobbar på det

Tror jag skrev här för ett år sen när maken och vår lilla pumitjej skulle börja tävla, men oj vad det hänt grejer sen dess! Hon är nu champion i ag, det blev hon i Stockholm när hon vann cupen i december. Då var vi på andra sidan jorden, så hennes uppfödare tävlade med henne
Själv går jag en nybörjarkurs, men lånar då en annan pumi av uppfödaren ☺ Kondisen är väl så där, men jag jobbar på det
Men wow vad häftigt att bli champion på ett är! Grattis :D kul att se filmerna och jättekul att hunden fungerar så bra även med annan förare än husse/matte.

Nästa fredag har jag bokat privatlektion.
Det känns gött men lite läskigt också. :nailbiting:

Jag bokade hela timmen själv, delar inte med någon utan räknar med att jag kommer behöva den timmen. Billy kommer inte träna ens hälften så mycket som jag :angel:

Åh, jag är så kluven till hur jag ska göra i vår :p
Vi har inte tränat någon agility sedan oktober förra året, när jaktsäsongen började, för vi har helt enkelt inte hunnit. Både jag och Ladda tycker ju dock att det är skitkul, så vi vill gärna fortsätta.
Samtidigt har jag ju Otis nu också, som jag tror skulle tycka att agilityn vore jätterolig. Han älskar redan tunnlar :D Han blev ett häromveckan, så det skulle ju fungera att köra grundkurs med honom nu.

Står i valet och kvalet om jag ska gå fortsättningskurs med Ladda (igen) eller om jag ska gå grundkurs med Otis nu i vår? Helst hade jag ju gjort både och men... :D

Åh, jag är så kluven till hur jag ska göra i vår :p
Vi har inte tränat någon agility sedan oktober förra året, när jaktsäsongen började, för vi har helt enkelt inte hunnit. Både jag och Ladda tycker ju dock att det är skitkul, så vi vill gärna fortsätta.
Samtidigt har jag ju Otis nu också, som jag tror skulle tycka att agilityn vore jätterolig. Han älskar redan tunnlar :D Han blev ett häromveckan, så det skulle ju fungera att köra grundkurs med honom nu.

Står i valet och kvalet om jag ska gå fortsättningskurs med Ladda (igen) eller om jag ska gå grundkurs med Otis nu i vår? Helst hade jag ju gjort både och men... :D

Bygg vidare på Ladda, säger jag. Ju mer du lär dig, desto lättare är det att träna Otis sen ;)
Ivan har lärt sig agility genom att titta på, så det kanske löser sig på den vägen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka