Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Ladda går på grundkurs i agility nu, eftersom en vän har fått oss att nörda in lite på denna sjukt roliga sport :D
Tjejen jag går kursen för visade hur man kunde lära in slalomen med bågar, vilket verkar vara Laddas melodi - helt klart.
Eftersom vi bara har tre kurstillfällen till, jag inte har råd eller lust att köpa bågar samt att jag inte känner någon som har några - så tänkte jag försöka mig på att tillverka egna. Tror att jag har hittat ett sätt som kan fungera, men! Hur lång ska en båge vara?
Är det någon som har möjlighet att hjälpa mig med måtten? :)
Om inte så mäter jag på kursen på måndag, men jag är lite sugen på att göra dem redan i morgon :angel:
170 cm

Hejsan!
Har börjat plöja tråden då både jag och hunden är helt nya på det här. Planen är att det under hösten 2016 skulle vara kul att tävla lite, man ska ha mål sägs det :D

Hunden är en BC korsning och älskar allt med fart och fläkt, dock blir hon lite väl övertaggad ibland. Men hon är nyss fyllda året och älskar allt som handlar om rörelse att göra. Rallylydnad har vi testat och det var inte alls henne/vår grej.

Planen är att i vår gå en agilitykurs, att jag inte gör det redan nu i höst är för att jag är osäker på min förmåga att fullfölja en hel kurs (gravid). Så därför leker vi mest i hemområdet, i September flyttar vi till hus och målet innan förlossningen är att vi ska lära oss slalom i vart fall.
Vi hittade lite hinder på Rusta nu på deras rea, slalom, hinder, tunnel och ring.

Nu ursäktar jag filmen, slalomen vet jag är fel, detta var första försöket någonsin och jag har googlat runt och insett att vi ska testa att lära oss genom alé, tror det kan passa hunden. Vi ska även börja traggla tasstarget i vardagsrummet när det regnar. Verkar som många använder sig av det vid kontaktfälten?

Tips?
Tankar?
Vad ska jag tänka på, när jag tränar på hemmaplan?
Att alltid starta slalom med vänsterbogen mot stolpen, så långt är jag med. Samt att träna från båda håll, att hon ska vänja sig vid att ha mig på båda sidor.

Nu ska vi se om filmen fungerar.
Sigrid, den lilla hunden som springer med vid sidan av är vi hundvakter åt denna vecka, därför var hon med på ett hörn. Mest ivägen men hon blir så ledsen om hon inte får vara med.

Om det kan få dig att må bättre: Här är en film på min man och hans nya tävlingshund Boss.

Jävla hund..... :D! Tur för honom att han är söt och visar potential i agilityn emellan sina muppryck :love:

För att vara lite allvarlig, Boss har också problem med andra hundar och har varit utåtagerande så det bara skvätter om det. Men med träning och erfarenhet går det bättre och bättre på tävlingsplatser :up:! Hans debuttävling var på Guldagility i Kalmar, med runt 9000 starter under 4 dagar. Det löste han jättebra, med bara NÅGRA episoder av "DU ska DÖ" :p !

Åhh! Det klippet hittade jag när jag letade runt bland agilityklipp :D Helt underbart! :D

Har en till fråga, vår hund blir övertaggad om jag slänger fram en leksak. Det funkar verkligen inte som belöning då hon blir låst och ska döda, det första hon gör. Godis fungerar mycket bättre, men även där blir hon väl taggad. Hon älskar allt vad leksaker heter, gosedjur, rep, bollar men det blir lixom lite väl mycket, Försökte öva in gå fint med leksak istället för godis på vardagslydnaden. Men det var omöjligt allt hon ser är leksaken och får likt den här blicken..

11215053_10207388341245770_6665689655720634318_n.jpg

Hur gör ni vid belöning?

Åhh! Det klippet hittade jag när jag letade runt bland agilityklipp :D Helt underbart! :D

I allémetoden brukar man inte visa med handen utan lära hunden att självständigt springa genom en allt smalare allé. Många lär dock in slalom genom att visa med handen men jag skulle aldrig rekommendera någon den metoden. Risken är stor att hunden inte får ett lika självständigt och snabbt slalom sen och det kan ha stor betydelse om man vill tävla.

Gällande belöning så belönar nog de flesta inklusive mig själv helt med leksak, det tenderar att få lite extra fart i hunden vilket är önskvärt i agility. Leksaken kan man ju dock ha i en ficka tills det är dags för belöning eller lära in externbelöning. Externbelöning = leksaken ligger utlagd och hunden får ta den på kommando. Det är ett bra sätt att lära hunden att inte fokusera så mycket på belöningen utan mer på uppgiften.

Vänta med att blanda in leksaker i träningtills du lärt hunden leka på ett vettigt vis utanför själva träningen. En bollkastare med tennisboll är dock inte till att rekommendera om hunden redan är lite jaktidiot, utan välj kamplekar hos dig i första hand. Det har du mer kontroll över.

Jag tycker dock inte att hunden ser övertaggad ut på filmen, men vi har kanske olika uppfattning om vad som är en övertaggad hund :)

Vänta med att blanda in leksaker i träningtills du lärt hunden leka på ett vettigt vis utanför själva träningen. En bollkastare med tennisboll är dock inte till att rekommendera om hunden redan är lite jaktidiot, utan välj kamplekar hos dig i första hand. Det har du mer kontroll över.

Jag tycker dock inte att hunden ser övertaggad ut på filmen, men vi har kanske olika uppfattning om vad som är en övertaggad hund :)

Har klippt bort en hel del på filmen. De flesta som sett henne in action anser övertaggad.

Nu har vi fixat lite, och jag tycker att resultatet blev helt ok :up: För det facila priset om 60kr är jag mer än nöjd.
Nu ska vi bara se om vi kan få ordning på den där slalomen också, och inte skynda för fort som jag har tendens att göra...

IMG_2942-e1439563309251.jpg

Vart har du fått tag på de bågarna? :D

Nu har vi fixat lite, och jag tycker att resultatet blev helt ok :up: För det facila priset om 60kr är jag mer än nöjd.
Nu ska vi bara se om vi kan få ordning på den där slalomen också, och inte skynda för fort som jag har tendens att göra...

IMG_2942-e1439563309251.jpg

Jag har gjort dem själv :D Köpte kakellist på Jem&Fix, rotade fram ett spadskaft med lagom diameter och en värmepistol + handskar, sedan var det bara att klippa till längden, värma ändarna och böja runt skaftet :up:

(okej, min sambo hjälpte mig med värmandet, men jag kom på idén!)
Grymt! Kanske värt (om man får?) att sno din ide i framtiden? :D

Tips? Ha kul =)
Tankar? Lär gärna hunden springa till en extern belöning, både på hinder och allé metoden i slalom. Då blir hunden mer självständig och inte så beroende av dig och var du är placerad
Vad ska jag tänka på, när jag tränar på hemmaplan? På träning skulle jag inte träna på maxad hinderhöjd
Att alltid starta slalom med vänsterbogen mot stolpen, så långt är jag med. Samt att träna från båda håll, att hon ska vänja sig vid att ha mig på båda sidor.

En treat and train/manners mind är ett utmärkt redskap om man tränar mycket själv.
Starter, ut/runt, hö och vä är också nyttigt att träna på.
Lycka till!

Tips? Ha kul =)
Tankar? Lär gärna hunden springa till en extern belöning, både på hinder och allé metoden i slalom. Då blir hunden mer självständig och inte så beroende av dig och var du är placerad
Vad ska jag tänka på, när jag tränar på hemmaplan? På träning skulle jag inte träna på maxad hinderhöjd

En treat and train/manners mind är ett utmärkt redskap om man tränar mycket själv.
Starter, ut/runt, hö och vä är också nyttigt att träna på.
Lycka till!

Tack för svaret! :D

Nu kommer jag med nästa noob-fråga :p
Det står i PM att man ska ha tävlinsglicens med sig, hur får man den?`:o

Har du en blandras? Det är de som behöver ha med sig sin tävlingslicens, utan den får man inte tävla. Den måste man ansöka om på SKK.

Har man renrasig hund är det stamtavla man tar med :).

Har du en blandras? Det är de som behöver ha med sig sin tävlingslicens, utan den får man inte tävla. Den måste man ansöka om på SKK.

Har man renrasig hund är det stamtavla man tar med :).
Tack för svaret och länken :bow:
Max är renrasig även om jag ibland tror att han är korsning mellan hund och isbjörn :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka