Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack @Miao och @Kakis - jag tänkte också att det får bli att bara runda ett hinderstöd i början, fokus på belöningsplacering och handling så att hunden kommer rätt tajt, sedan lägga på resten av hindret.

Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall :)

(Och agilityträning med gummistövlar i ridhus - HUR kan du ens röra dig Miao? :D)

Jag och min Aussie Tinja har precis börjat gå på vår första Agilitykurs tillsammans, även om vi tränat sen årsskiftet.

Det jag är nyfiken på, är det någon som kör running contacts här? Skulle gärna ha tips och tricks om hur man tränar in det, känns som den metod som skulle passa oss bäst :D

Jag och min Aussie Tinja har precis börjat gå på vår första Agilitykurs tillsammans, även om vi tränat sen årsskiftet.

Det jag är nyfiken på, är det någon som kör running contacts här? Skulle gärna ha tips och tricks om hur man tränar in det, känns som den metod som skulle passa oss bäst :D

Ska du köra running är det första att funderar på vilken metod du vill köra och tänk på att det kräver MYCKET träning och massor med träningsdisciplin och det tar tid. Massor med tid.... Jag rekommenderar inte att man kör running med sin första hund utan att man börjar med 2+2 och sen om man sen vill tränar om det till RC när man har lite mer kött på benen. Jag har själv gått Daisy Peels onlinelektioner och kommer nog hoppa på de sista stegen till sommaren nu när jag tycker han börjar bli stabil på raka skick så ska vi börja med svängarna.

Ska du köra running är det första att funderar på vilken metod du vill köra och tänk på att det kräver MYCKET träning och massor med träningsdisciplin och det tar tid. Massor med tid.... Jag rekommenderar inte att man kör running med sin första hund utan att man börjar med 2+2 och sen om man sen vill tränar om det till RC när man har lite mer kött på benen. Jag har själv gått Daisy Peels onlinelektioner och kommer nog hoppa på de sista stegen till sommaren nu när jag tycker han börjar bli stabil på raka skick så ska vi börja med svängarna.
Jag har funderat mycket på det och kommer definitivt testa 2+2 först men om det inte passar mig och Tinja så skulle jag gärna testa running. Jag har tränat mycket Agility innan, har gått på otaliga kurser med min äldre hund (Labrador) och tanken var att tävla men han höll inte måttet för tävling. Så helt grön är jag inte :P

Jag började den träningen runt flaggstången här hemma med bara kommandot runt. Sen tränade jag runt hinderstöd. Och sen la jag bara upp hindret och tränade på att skicka runt.

Idag fick Pu ta 8 pinnars-slalom. Med bågar. För lite bågar, så två portar var öppna så jag fick stötta henne med rösten.

Så vad gör hybris-människan då? Anmäler Pu till debut i hoppklass :p :nailbiting::o ! Vi behöver ju bara lära oss slalom.... och däck.... och platt tunnel... och långhopp.... och handling.... och hoppa på fullhöjd...

Men men, vi har ju typ två månader på oss :D !

Åååååh jag är så NÖJD med mina två rookiehundar, så himla duktiga var de på kvällens träning :love:

13151831_1014073578682774_9000597641701071582_n.jpg

13165890_1014083098681822_527912965562402619_n.jpg

Pu är så SATANS SNABB :love: ! Hon kommer bli sanslöst bra på agility om jag lägger ner tid på att träna!

Och Boss var ASBRA och satte slalom perfekt alla gångerna och var allmänt TOPPEN! Då ska man tänka på att han och min man var och tävlade i lördags och gjorde ett lopp som redan har 500 visningar på Youtube.... :p ! Mitt duktiga lilla mini-monster :love: !

13083117_1013941298696002_4983729460074869988_n.jpg

Jag har tävlingar i helgen, både lördag och söndag.
Vill gärna, gärna knipa en agilitypinne, men det är bara runt 20 starter i smallklasserna så det är väl bara 3 som delas ut... Och Billy har varit lite psyko på sistone, han går typ in på banan och får en blackout och ba "Vem är du? Vad gör jag här? Vart är jag?" och ni kan ju gissa om det är svårt och frustrerande att ha med en sån hund inne på banan? O_o:arghh:

Så hoping for the best but expecting the worst är nog min melodi under helgen.
Träning i morgon i alla fall. :up:

Och speed and motivation-kursen är hittills så otroligt bra. Vi leker mycket mer och har mycket roligare – och jag börjar se lite nya mönster hos den lilla bruna hunden.

Åååååh jag är så NÖJD med mina två rookiehundar, så himla duktiga var de på kvällens träning :love:

13151831_1014073578682774_9000597641701071582_n.jpg

13165890_1014083098681822_527912965562402619_n.jpg

Pu är så SATANS SNABB :love: ! Hon kommer bli sanslöst bra på agility om jag lägger ner tid på att träna!

Och Boss var ASBRA och satte slalom perfekt alla gångerna och var allmänt TOPPEN! Då ska man tänka på att han och min man var och tävlade i lördags och gjorde ett lopp som redan har 500 visningar på Youtube.... :p ! Mitt duktiga lilla mini-monster :love: !

13083117_1013941298696002_4983729460074869988_n.jpg

Alltså jag är ju KASS, sätta in samma film två gånger :p ! HÄR kommer Boss film :D

Jag är så lycklig över framstegen jag och Tinja gör i Agilityn. Nu kör vi hela slalomet och hon tar sig själv genom platta tunneln och med växande självförtroende. Kontaktfältsträningen går framåt med stormsteg och vippen behöver jag knappt hålla i längre. Tror för tusan att vi kommer kunna debutera officiellt så fort hon är 18 månader!

I dag har vi tävlat!

Många fel i första loppet, men halva var ju rätt bra och mina bakombyten funkade. Och han stannade innan A-hindret, så vi undvek en disk med någon centimeters marginal. :up:

I andra klassen diskade vi oss och jag vill gärna påstå att det mest var domarens fel. Himla taskig placering! Men kolla vad snabbt vi springer! Billy var ÄNTLIGEN sig själv igen! Jag har saknat min lilla kanonkula :love:

Max gillade inte värmen igår.. Vi fick 3 vägran på slalom men han var allmänt loj och inte speciellt sugen på att springa.
Nya tag idag!

När åker ni dit i dag? :angel:
Jag har inte bestämt mig för att starta än, ongen är lite krasslig.
Vi är på väg dit nu ;) i Pm står det att banvandring börjar tidigast 13.30 så det är bra att ha en tid att förhålla sig till :) Igår väntade vi nästan 6 h på start O_o
Kul att Billy känns som vanligt igen :D

Jag är så himla stolt över min man och våra hundar :love: ! Han var i Mariestad igår och tävlade dubblerade klasser, både med sin tävlingshund och så lånade han även med sig min tävlingshund. Det slutade med klassvinst och pinne i AG2 large, och 3:e plats och pinne i HO2 Medium :love: !

16050919.jpg

Att tänka på är också att han och min Lyxa har tränat agility EN ENDA gång ihop innan de åkte och tävlade. Jag som ordinarie handler är både sjukt stolt och extremt bitter :D !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka