Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har lillfis blivit 18 månader och fått debutera på tävling. Gick faktiskt mycket bättre än jag vågat hoppas på. Även om vi hade 15 fel i båda klasserna lördag och 10 fel båda klasserna på söndagen så kom vi i alla fall runt banorna. ^^
Tråkigt nog blev hon inmätt till medium. Ca 35,5 cm. Riktigt trist att ha en hund som är precis på gränsen. Staffarna kan dock sätta sig ganska mycket med åldern så jag hoppas fortfarande på slutmätningen när hon blivit 2 att hon kan ha sjunkit ihop 1 centimeter tills dess.
Eftersom att vi tränat på smallhöjd jämt så kom rivningarna som ett brev på posten i första klassen. Satte ribban direkt med att riva hinder 1 och 3. :angel: Men peppar peppar så under söndagen verkade hon ha greppat att hindren var 10 cm högre och då hade vi inte en enda rivning. Då sabbade vi rundorna med hoppade kontaktfält och problem i slalom istället. :D
Vi har fortfarande problem med slalom när det kommer i en bana. Hon har inte förstått konceptet till 100 % än så när det går för snabbt kan hon lätt missa.
Men hon känns lovande. Med lite rutin kommer det säkert att bli riktigt bra. :)

Ila tog hem en klassvinst i agility 2 och tog sista pinnen där så nu är vi uppflyttade till klass 3 i både hopp och agility. Känns riktigt kul. :)

I dag ska vi ses! Saker jag kommer att ta med till den svårmotiverade och ganska tröga hunden:
  • Ost (Gott och ganska ovanligt godis, kan vara intressant. Pluspoäng för att det luktar en del.)
  • Leverpastej (Till och med Billy gillar leverpastej liksom. Det borde vara ett säkert kort...)
  • Fleecefläta med kaninskinn (Päls brukar trigga igång de flesta hundar)
  • Rådjursklöv i snöre (Eftersom den är van att spåra och gå som en dammsugare borde den bli lite uppspelt och engagerad om jag viftar med bambis fot framför den, tänker jag.)

Någon som har eget slalom hemma?

Har ni byggt det själv (hur då?) eller köpt färdigt och i sådana fall vilket?

Nästa år tänkte jag satsa på agility med min tjej, men då måste vi lära såklart oss slalom och tanken är väl att det kommer vara lättare/gå fortare om jag har ett eget hemma. Har tittat runt en del och det finns ju en uppsjö med olika varianter. Helst vill man ju ha ett som ser ut som ett riktigt.

Eller räcker det liksom med att sätta pinnar i marken bara?
Jag hade ett rustaslalom men det funkade inte alls för oss. Min hund forcerar slalomet så mkt att pinnarna stod åt alla håll. Blev ofrivilligt alléslalom typ ;)
Nu har jag ett "riktigt" slalom. Köpte mitt från Håkan i Boxholm. Vet dock inte om han fortfarande tillverkar agilityhinder, dessutom har han ganska dåligt rykte då en del hindet varit rejält dåliga som kommer från honom. Jag är dock nöjd med mitt.

Nu har jag ett "riktigt" slalom. Köpte mitt från Håkan i Boxholm. Vet dock inte om han fortfarande tillverkar agilityhinder, dessutom har han ganska dåligt rykte då en del hindet varit rejält dåliga som kommer från honom. Jag är dock nöjd med mitt.
De gick i konkurs för ett år sen så de finns inte mer.

En liten film på Rusa när hon tränade bana för typ 2 veckor sen. Sen dess har hon dessutom hunnit lära sig slalom. ^^

Har haft en del problem med henne att hon gått upp för mycket i stress och haft svårt att fokusera och ägnat för stor del tid av träningarna till att bara vara galen och inte kunnat ta in vad man försöker förmedla. Men faktiskt så känns det som att hon börjar landa lite nu och hon är väldigt uppmärksam. Väldigt sällan det blir några frustrationsskall, länge sen sist jag blev biten nu osv. :) Så det går framåt. Eftersom att hon kan slalom nu känns det ändå som att jag kan ställa upp i en klass 1 utan att skämma ut mig i alla fall.

Känns som din tik och min pudelmix är väldigt lika. Det där med full fart och vad gör jag för nåt och frustrationsskall. Vi har tränat långsammare nu och då hänger han med. Slalaom har jag fått träna in dels genom shejping att runda saker och dutta nosen i min hand och alltså följa den. Nu ska vi aldrig tävla så jag har lyxen att kunna träna långsamt och avslappnat utan krav men ändå kul se hunden lyckas. Han springer precis som din rätt ut på gungan och struntar i kontaktfält så vi har fått lära in stanna på mitten tex.

Känns som din tik och min pudelmix är väldigt lika. Det där med full fart och vad gör jag för nåt och frustrationsskall. Vi har tränat långsammare nu och då hänger han med. Slalaom har jag fått träna in dels genom shejping att runda saker och dutta nosen i min hand och alltså följa den. Nu ska vi aldrig tävla så jag har lyxen att kunna träna långsamt och avslappnat utan krav men ändå kul se hunden lyckas. Han springer precis som din rätt ut på gungan och struntar i kontaktfält så vi har fått lära in stanna på mitten tex.

Jo, vippan var katastrof i det här loppet. I andra loppet försökte jag bromsa henne tidigare med resultatet att hon hann göra en dumsnurr på vippan och ändå hoppa av innan den tog i backen. ^^
Så det blir helt klart att träna mer på den nu.
Men jag är ändå supernöjd med henne. :) Hon ligger fortfarande nog så högt i stressnivå men det blir bättre hela tiden. Hon är ju bara barnet så hon blir väl vuxen hon med om några år. ^^
Blir tävling igen nästa helg för båda hundarna, så får vi se om hon sköter sig lika bra när hon ska tävla på bortaplan. :)

Idag har Qarusell debuterat i officiell agility :D
Det gick inte så bra i agilityloppet, där tog hon fel hinder redan som andra hindret, ja men tunneln såg ju mycket roligare ut än hopphindret...
I hopploppet gick det kanonbra förutom att vi blev diskade fast vi tog banan med vad jag trodde 5 fel, jag fattade ingenting förrän en vänlig människa på facebook förklarade att man blir diskad om man är ute mer än maxtiden... :angel:
Här är hopploppet:

Spunken börjar fatta att han ska springa och inte hoppa indianhopp eller längdhopp :bump::bump:

Bra jobbat!
Kul att han är så snabb att han bara blir ett brunt och suddigt streck på filmen, fina Spunken :love:

Jag höll på att jag skratta ihjäl mig när jag läste att "RC kräver ungefär en halvtidstjänst i engagemang" i facebookgruppen för några veckor sedan, och kände att det är väldigt gött att Billy bara gör rätt. Fattar inte hur han har lärt sig, men något bra har jag nog gjort i alla fall :D

Vad tänker du är nästa steg efter det här?
Hur för du över det på själva hindret, alltså? :)

Bra jobbat!
Kul att han är så snabb att han bara blir ett brunt och suddigt streck på filmen, fina Spunken :love:

Jag höll på att jag skratta ihjäl mig när jag läste att "RC kräver ungefär en halvtidstjänst i engagemang" i facebookgruppen för några veckor sedan, och kände att det är väldigt gött att Billy bara gör rätt. Fattar inte hur han har lärt sig, men något bra har jag nog gjort i alla fall :D

Vad tänker du är nästa steg efter det här?
Hur för du över det på själva hindret, alltså? :)

Ja jag har ju jobbat i snart 2 månader för att få ett fint flyt på marken och få honom att förstå att det är springa och träffa han ska göra. Detta passet var ett rejält genombrott med 78% träff jämfört med 51% förra passet och desutom fin bakbensseparation på många träffar. Nästa steg är att lägga mattan på plankan. Grejen är ju att förstå vad som är "rätt" och "fel" och det tror jag att vi börjar kunna skilja på nu. Det är bra att hunden gör fel också så den lär sig vad som ger belöning och vad som inte ger det. Jag lägger inte ner en halvtidstjänst på att träna då jag tror att hundarna mår bra av att vila emellan passen, kör jag pass flera dagar i rad ser jag inte så stor förändring som när jag lägger ett par dagar emellan. Nu tränar jag running ca 10-20 min 2-3 gånger i veckan.

Hoppar in då jag verkligen fått upp agilitysuget rejält i samband med att jag går kurs just nu. Har varit på fem(+?) kurser tidigare, vid spridda tillfällen och däremellan tränat sporadiskt hemma på gräsmattan. Har tre jappar som alla har tränats/tränar på sin nivå men fokuserar bara på de två som tycker det är roligast.

Vinna 6 år & Flicka 1½ år, Japanska spetsar.

Tävlingserfarenhet: Varken jag eller hundarna har någon tävlingserfarenhet.

Träningsvana: Vinna har jag gått minst fem olika agilitykurser med under åren och tränat sporadiskt hemma emellan. Har inte haft några direkta tävlingsambitioner tidigare alls. Hon kan genomföra alla hinder själv, men behöver mig nära vid slalom och balanshindrerna.
Flicka (kallas även Grisen) har tränat knappt 20 pass med riktiga hinder med nuvarande kurs inräknad. Har hunnit prova på allt förutom gungbrädan. Jobbar på förvånansvärt bra, tycker det är jättekul och får upp riktigt bra fart emellanåt, om jag inte klantar mig kommer hon bli toppen.

Säkrast på: Alla hopp och tunnlar, och inte minst att vi har säker kontakt med varandra i alla lägen (Vinna).
Flicka är bra för sin träningsnivå på det mesta, men balansen och A:et är nog hennes favoriter.

Osäkrast på: Gungbrädan för att det är det hinder vi övat minst på, kontaktfälten sitter inte självständigt och slalom är enligt mig det svåraste hindret.

Håller till: Mölndal/Gbg

Mål: Jag har fått lite blodad tand på det hela och vill nog komma ut och tävla i klass 1 redan i höst/vår för att känna på det med Flicka, beroende på hur träningen går framåt. Vinna skulle klara tävling redan idag om det inte var för att hon är i höglöp och förhoppningsvis ska bli dräktig, så målet med henne är att komma ut och tävla nästa vår/sommar.

Hur gick det med kompisens hund @Blueberry ?

Jag har ju haft en del motivationsproblem med Sigge, så en bunt tips finns väl. Men till att börja med; korta korta pass och täta (goda!/roliga!) belöningar. Och enbart positiv matte, inga krav (där brister jag själv en del ibland).

Idag har jag och Sarek varit på träningstävling i agility för 3:e gången. Och idag lärde jag mig att det är enklare för hunden att göra en bra slalomingång om inte matte står i vägen, att det inte räcker med att träna däcket separat och sedan tro att det ska funka i en bana och att det blir lite halt i gräset när daggen kommer. Det är så roligt med agility för jag lär mig något nytt varje gång ;). Vi ska också anmäla till en riktig tävling nu, inte för att vi har någon vidare chans att ta oss runt utan fel, utan det är tröstpriset för att vi inte hittat någon brukstävling att anmäla till i höst :).

Och vips så var man anmäld till agility och hoppklass 1 i Kungsbacka om knappt två månader... :p:crazy:

Vad behöver jag för att tävla? Komma ihåg att ta med? Vad jag förstått är en tävlingsbok bra att skaffa i förväg, men förutom det vet jag ungefär ingenting känns det som :angel: Är medlem i Sveriges hundungdom och har lyckats registrera mig och hundarna på SBKs hemsida. Hur är det med mätning, mäts hunden på plats innan tävlingen startar? Annat än regbevis/vaccinationsintyg som man ska ha med i pappersväg? Andra råd/bra saker att komma ihåg/tänka på när man är ny och förvirrad på tävling? :D

Hur gick det med kompisens hund @Blueberry ?

Jag har ju haft en del motivationsproblem med Sigge, så en bunt tips finns väl. Men till att börja med; korta korta pass och täta (goda!/roliga!) belöningar. Och enbart positiv matte, inga krav (där brister jag själv en del ibland).

Det gick bra, men det krävdes rätt valuta.

Den är ju fortfarande rätt olydig och samarbetet brister på grund av att de inte har så mycket erfarenhet av att samarbeta, men den är i alla fall villig att jobba för en rådjursklöv.

De ska träna igen i dag. :)

Och vips så var man anmäld till agility och hoppklass 1 i Kungsbacka om knappt två månader... :p:crazy:

Vad behöver jag för att tävla? Komma ihåg att ta med? Vad jag förstått är en tävlingsbok bra att skaffa i förväg, men förutom det vet jag ungefär ingenting känns det som :angel: Är medlem i Sveriges hundungdom och har lyckats registrera mig och hundarna på SBKs hemsida. Hur är det med mätning, mäts hunden på plats innan tävlingen startar? Annat än regbevis/vaccinationsintyg som man ska ha med i pappersväg? Andra råd/bra saker att komma ihåg/tänka på när man är ny och förvirrad på tävling? :D

Tävlingsbok är som du säger bra att ha innan då du ska ha fyllt i hundens alla uppgifter innan mätningen. Man brukar anmäla till tävlingsledaren att man ska mäta sin hund och det brukar stå i PM till tävlingen. Om hunden är osäker och/eller gränsfall mellan storleksgränserna, se till att ha tränat på att mäta hunden hemma så det inte blir en obehaglig upplevelse.

Ta med vatten, bur, skål, bra belöning och tänk på att det är jättemycket störningar på tävling så hunden kan bete sig lite annorlunda jämfört med på träning :) Om du är medlem i HU ta med medlemskort för de medlemskapen verifieras inte genom SBK tävling. Lycka till!

Idag har jag och Sarek varit på träningstävling i agility för 3:e gången. Och idag lärde jag mig att det är enklare för hunden att göra en bra slalomingång om inte matte står i vägen, att det inte räcker med att träna däcket separat och sedan tro att det ska funka i en bana och att det blir lite halt i gräset när daggen kommer. Det är så roligt med agility för jag lär mig något nytt varje gång ;). Vi ska också anmäla till en riktig tävling nu, inte för att vi har någon vidare chans att ta oss runt utan fel, utan det är tröstpriset för att vi inte hittat någon brukstävling att anmäla till i höst :).
Jag tyckte ni var jätteduktiga :D

@Kakis Tack för snabba bra svar :)

Får henne till 34 cm exakt hemma när jag mäter, så jag tror/hoppas hon är under 35 cm när någon kunnig mäter också :laugh: Skulle hon mot förmodan hamna en storleksklass upp så grejar vi det med.

Sista frågan jag kommer på just nu, jag har läst om tävlingslicens lite här och var, har jag fattat rätt i att renrasig registrerad hund inte behöver skaffa någon speciell tävlingslicens?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka