Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu trakasserar jag med fler frågor.

Går alla banvandring tillsammans eller brukar det vara uppdelat att man går med sin storlek?

Alltså, om första banvandringen för dagen är kl 11.45 och det är small hundarna som ska tävla först ska jag som har large också gå banvandring kl 11.45?

Om det är väldigt få starter kan storleksklasser banvandra tillsammans men det har jag aldrig varit med om på officiell tävling. Man banvandrar alltså precis innan ens storleksklass börjar vilket innebär att du banvandrar först när small och medium (om det går i den ordningen) kört.
Ibland är det flera banvandringar i samma storleksklass, om det är väldigt många startande. Det brukar stå i PM i så fall.

Senast ändrad:
Man går med sin storlek. På de flesta tävlingar jag varit på så går alla efter varandra. Small 8 min, medium 8 min och large 8 min. Sen börjar klassen.

@supersara - står det inget i PM om banvandring?
Denna tävling är en inoff nu på lördag. Pm har fortfarande inte kommit ut. Det enda jag vet är att de räknar med första banvandringen kl 11.45. Jag ska hämta äldsta tjejen på kalas kl 12.00 och kommer inte hinna till tävlingsplatsen i tid. Men om det är en egen banvandring för large hundarna så kan jag nog ändå hinna till första klassen.

Den tävlingen jag ska till på söndag där det var mätning kl 07.15 har jag fått svar av domren att hon kan mäta min hund mellan klasserna. Man blir så glad när man får så fint bemötande.

Detta kommer att bli en toppenhelg!!!

Denna tävling är en inoff nu på lördag. Pm har fortfarande inte kommit ut. Det enda jag vet är att de räknar med första banvandringen kl 11.45. Jag ska hämta äldsta tjejen på kalas kl 12.00 och kommer inte hinna till tävlingsplatsen i tid. Men om det är en egen banvandring för large hundarna så kan jag nog ändå hinna till första klassen.

Den tävlingen jag ska till på söndag där det var mätning kl 07.15 har jag fått svar av domren att hon kan mäta min hund mellan klasserna. Man blir så glad när man får så fint bemötande.

Detta kommer att bli en toppenhelg!!!
Aha! Är det en liten inoff med få starter kan det vara gemensam banvandring för alla klasser. Men i så fall kommer det framgå i PM.
PM ska finnas ute en vecka innan så lite konstigt att ni inte fått se det än.

Kan ju vara så, i regel har vi bara 30-40 hundar i varje storlek. I södra Sverige har jag förstått att klasserna kan vara bra mycket större än så. haha

Kan ju vara så, i regel har vi bara 30-40 hundar i varje storlek. I södra Sverige har jag förstått att klasserna kan vara bra mycket större än så. haha
Och jag som tycker att det är jobbigt ibland att delade banvandringar sker i början av klassen och inte mitt i. Hade blivit galen om jag alltid varit tvungen att banvandra innan small! :p

Här är vi så vana så jag har aldrig reflekterat över det. Jag tycker det är jätteskönt. Då kan man banvandra, sitta i lugn och ro och kolla på largehundarna när dom kör och se vilka fällor dom går i, i dom klasserna där large går först. De flesta tävlingarna här har ju bara en plan igång samtidigt också så vad jag har förstått väljer dom att göra så för att få det mer tidseffektivt.

Hej, nu hoppar jag in här med en fråga. Ska tävla för första gången om några veckor, en inofficiell tävling. Mäter man hundar även då tävlingen inte är officiell?

Nej det har iaf inte jag behövt göra! Men fråga arrangören kanske för säkerhetsskull?
Hej, nu hoppar jag in här med en fråga. Ska tävla för första gången om några veckor, en inofficiell tävling. Mäter man hundar även då tävlingen inte är officiell?

Här är vi så vana så jag har aldrig reflekterat över det. Jag tycker det är jätteskönt. Då kan man banvandra, sitta i lugn och ro och kolla på largehundarna när dom kör och se vilka fällor dom går i, i dom klasserna där large går först. De flesta tävlingarna här har ju bara en plan igång samtidigt också så vad jag har förstått väljer dom att göra så för att få det mer tidseffektivt.
Jag brukar göra tvärt om. Tittar gärna på när de andra kör och det kan hjälpa mig när jag sen banvandrar och planerar :)

Ja iofs, det kan man göra hur som. ^^ I Umeå förra helgen så körde dom banvandring för large, startade largeklassen och sen banvandrade small och medium för sig, men båda innan smallklassen drog igång och så körde dom medium sist.
Jag brukar dock vilja ha väldigt lång uppvärmning. Jag HATAR att starta i början av fältet, då går det aldrig bra för mig. haha

Näe hörni.
Har vi tävlat något den här våren?
Nej, inte en enda gång.
Däremot har vi tränat flitigt och Billy är så himla grym nu. Det är som att han läser mina tankar på banan :love:

Efter midsommar blir det intensiv träning och några träningstävlingar så får vi se vad som händer under sommaren och hösten. Klass 1 är verkligen inte vår klass. När vi kör klass 2-banor är allt bara helt underbart. T'änk om det fanns en genväg? :angel:

Om du bara visste hur många gånger jag tänkt den tanken. hahaha. Klass 1 banor är verkligen inte vår grej heller. I regel är dom alldeles för raka så det går på tok för fort. Sen kan man ge sig fan på att domaren placerar vippbrädan efter världens längsta raksträcka bara för att säkerställa att min hund ska hinna upp i maxfart innan vippan och flyga av den som en katapult. :laugh:
Klass 2 är ganska lagom, vi har vunnit alla våra felfria starter i klass 2. Tvåan kom vi igenom på 3 tävlingar om jag inte minns fel. Nu i 3:an så blev det ett ganska stort hopp i svårighetsgrad, även om jag tror att de klass 3 banorna som var i Umeå var ovanligt knepiga. När bara en av 35 largehundar kom i mål felfritt får man den känslan. :angel:

Generell agilityfråga - hur gör ni för att skydda era hinder från skadegörelse och onödigt slitage?

Vi har den senaste tiden fått kraftigt ökade problem med att hinder går sönder. Under bara några månaders tid har mattan på vår gunga saboterats och någon har nu även utövat ngt slags våld mot balansen som har blivit trasig i själva metallkonstruktionen. Utöver det även mycket slarv och slitage kring vanliga hopphinder och tunnlar.
Vi funderar kring om vi måste låsa in hindren, har inte behövt det tidigare och det känns ju onekligen jättetrist. Men det kanske är enda utvägen?

Knepigt @MiniLi
Lbk eller hur, dvs inte lhu? Känns ju knappast som att det ligger så att det drar till sig folk som bara vill jävlas. Eller tror ni att det är nån på klubben som slarvar?

Min nuvarande klubb har alla tunnlar etc i en container som dock alltid är upplåst. Lite bökigare men man vänjer sig. Dock vet jag inte riktigt hur slitaget påverkas av att stå ute i väder och vind kontra att släpas in och ut. Balanshinder, slalom och hopphinder i metall står alltid ute under säsongen dock.

Någon skylt om vad som gäller vid träning? Låsa grinden in mot plan?

Knepigt @MiniLi
Lbk eller hur, dvs inte lhu? Känns ju knappast som att det ligger så att det drar till sig folk som bara vill jävlas. Eller tror ni att det är nån på klubben som slarvar?

Min nuvarande klubb har alla tunnlar etc i en container som dock alltid är upplåst. Lite bökigare men man vänjer sig. Dock vet jag inte riktigt hur slitaget påverkas av att stå ute i väder och vind kontra att släpas in och ut. Balanshinder, slalom och hopphinder i metall står alltid ute under säsongen dock.

Någon skylt om vad som gäller vid träning? Låsa grinden in mot plan?
Japp BK!
Vi tror det är förbipasserande folk, men svårt att veta. Vi har ju dock fått ökat tryck på våra planer nu eftersom HU håller på att flytta och deras tillfälliga planer är lite bökigare att träna på (inlåsta hinder).

Vi pratar om skyltar och rejälare staket med lås kom också på tal. Är ju mkt smidigare än att låsa in allt och släpa fram och tillbaka när man ska träna!

Vi har kodlås på våra planer för att grannstallets ungdomar kom och hoppade med sina ponnyer över våra hinder :( Det har i alla fall funkat och ingen har rört dem sen dess.

Generell agilityfråga - hur gör ni för att skydda era hinder från skadegörelse och onödigt slitage?

Vi har den senaste tiden fått kraftigt ökade problem med att hinder går sönder. Under bara några månaders tid har mattan på vår gunga saboterats och någon har nu även utövat ngt slags våld mot balansen som har blivit trasig i själva metallkonstruktionen. Utöver det även mycket slarv och slitage kring vanliga hopphinder och tunnlar.
Vi funderar kring om vi måste låsa in hindren, har inte behövt det tidigare och det känns ju onekligen jättetrist. Men det kanske är enda utvägen?

Usch vad trist!
Vår klubb har inhägnad agilityplan med kodlås, men hindren står ute dygnet runt. Klubben ligger lite avsides, så det är inte så många som bara passerar förbi.

Jag har satt upp ett anslag vid grinden där det står att agilityplanen inte är någon rasthage eller lekplats, att skaderisken för både hund, människa och hinder är hög och ett gäng ordningsregler. Det blev oerhört väl mottaget och har lagom avskräckande effekt på obehöriga :)

Vi har kedjat fast tunnlarna i gungan till exempel, så det går inte att använda dem utan att kunna koden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka