Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@WildWilma och @Belethien
Hon springer antingen och letar belöning i träningsväskan (som är stängd men hon har tyvärr lyckats med det förut), hälsar på kursledare/domare... Nu i tisdags var det extra mycket så då kom det även nosande, kliande osv, mer generella överslagsbeteenden.

Ja tyvärr är det väl så tråkigt som att lära henne att det inte lönar sig. Se till att hon inte kommer åt belöning i väskan och ta time-out när hon hittar på annat om hon inte lyssnar när du kallar in eller vad du gör för jag antar att du inte står tyst och tittar på. Men det viktigaste är nog att se till att hon lyckas min 80-90 % av gångerna, gör hon inte det är det för svårt för någon av er eller er båda. Lyckas hon för det mesta så blir ju problemet inte så frekvent.

Sen kanske det på en belöningshet hund inte är nödvändigt att dra upp dem i taket varje gång det blir belöning i agilityn där de redan är så uppvarvade. Kanske ett lite tråkigare godis och leka lite lugnare men tillräckligt för att uppskatta och förstå att det blev rätt. Jag personligen tror att ett allt för stort fokus på belöningen hos hunden tar fokus från uppgiften vilket gör det svårare att slutföra uppgiften på rätt sätt.

Ja absolut ska det inte löna sig (och numera har jag blivit duktig på att stänga väskan ;))
Jag överdriver väl problemet, att lära henne att det inte lönar sig att leta belöning på annat håll är nog rätt lätt gjort men det var just i tisdags det verkade slå över mer i stress/frustration än bara sno belöning sas. Nåja, nu har jag lite tips att jobba med så får vi se hur det utvecklas.

Stort grattis @MiniLi och @Kakis! :D

Vi har varit och tittat på agilitytävling idag. Jätteläskigt med alla hundar i början enligt Aysu, men vi gick runt i ytterkanten av tävlingsområdet, tog en sväng i skogen, gick i ytterkanten, stod still och tittade och åt köttbullar. Det blev i alla fall ok att vara där då och när även andra hundägare kom fram för att prata och bjuda på hundgodis, då blev det nästan roligt ;) Dessutom hamnade jag att prata om agilitykurser med en person och ÅH vad pepp jag börjar bli. Nu känns det där med andra hundar inte heller som något hinder, för jag vet att Aysu kommer kunna vänja sig finfint med tävlingsmiljön.

Jättegrattis @MiniLi och @Kakis :bump:!!!

Inte jag som tävlat i helgen, men min man tävlade med vår dvärgschnauzer Smalis i Jönköping igår. Fyra fina lopp, varav 3 nollade och de fick med sig sina två första pinnar hem :love:! Jag är stolt :up:!

Tack @Kakis :)

Jag är så glad att kontaktfälten fungerar på tävling nu. Det har inte alltid sett ut så kan man väl lugnt säga ;)
Ägnade ganska många agilityklasser förra året år att diska oss och belöna upp korrekt beteende på kf, så skönt att det gav resultat!

Just detta lopp tyckte jag dock att hon fuskade lite på Aet, men det är bara att träna vidare för att få det ännu mer stabilt :)

Jag och Lyxa har fått bli inhoppare på en handlingskurs pga sjuk hund. Så här såg det ut igår och jag är rätt nöjd med mitt eget jobb och ASNÖJD med Lyxa! Hon har verkligen mognat i agilityn och svänger grymt mycket bättre än förra säsongen, plus att hon verkligen räddar upp situationer där jag är lite sen :up:. Måste vara den långa agilityvilan som gjorde det :D!

Jag och Lyxa har fått bli inhoppare på en handlingskurs pga sjuk hund. Så här såg det ut igår och jag är rätt nöjd med mitt eget jobb och ASNÖJD med Lyxa! Hon har verkligen mognat i agilityn och svänger grymt mycket bättre än förra säsongen, plus att hon verkligen räddar upp situationer där jag är lite sen :up:. Måste vara den långa agilityvilan som gjorde det :D!

Att vila sig i form är helt klart underskattat :D:up:
Ser jättebra ut!

Måste vara den långa agilityvilan som gjorde det :D!

Härligt! Det finns faktiskt forskning som pekar på att hundar behöver vila från träning för att allt ska falla på plats. Jag läste en del vetenskapliga artiklar om det när jag läste Hundens beteendebiologi 3.

*KL*
Här är lillemans senaste film:

Så härligt att det verkar gå så bra för alla :D

Ziva och jag går just nu fortsättningskurs där matte lär sig bättre handling och att springa benen av sig för att hinna före hunden xD Hon är så jäkla taggad i år så det är inte klokt men det är helt underbart. Nu försöker jag bara bestämma mig om jag orkar tävla 3-4 lopp och sedan vara funktionär resten av dagen på stora tävlingen i Vänersborg sista maj. Är det någon mer som ska dit? :)

Idag var det stolpe ut! Tur tävlingen var en kvart hemifrån och slutade innan det började spöregna...
Agility 3: matte är hur seg som helst efter dubbla gympass igår, får inte till timingen vid KF på bommen och det blir precis ett hopp där. Sen hoppar Milla av gungan av någon anledning....
Hopp 3: Milla gör ett fint nollat lopp, vi får fem fel för att matte touchar en infångare med handen. Som tur var var det massor med nollor så utan fem fel var det ingen SM-pinne heller, annars hade det varit hur surt som helst....

Skönt @Jenka :)!

Vi hade ett nytt tillfälle på vår handlingskurs igår, och vi hade så mycket fina delar att jag blev asnöjd! Satte bl.a dubbla blindbyten för första gången :up:!

Det är SÅ härligt när man har en både snabb och säker hund som har hjärnan med sig och kan rädda en när man gör mycket fel själv ;)!

Idag gick det hela vägen! Seger i agility1 och seger i hopp2 med pinne i båda. Vinterns nötande verkar ha gjort susen, kan se tillbaka på en helg utan en enda tjuvstart och inte ett enda missat kontaktfält. :)

10406481_10152153001758030_8401290002799930989_n.jpg

Nu har vi klarat av vår första agilitykurs och det har gått över förväntan! Max har varit supertaggad och lärt sig hindren väldigt fort (även om hans matte behöver bli bättre på handlingen :p). Så nu väntar vi på fortsättningskursen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka