@WildWilma och @Belethien
Hon springer antingen och letar belöning i träningsväskan (som är stängd men hon har tyvärr lyckats med det förut), hälsar på kursledare/domare... Nu i tisdags var det extra mycket så då kom det även nosande, kliande osv, mer generella överslagsbeteenden.
Ja tyvärr är det väl så tråkigt som att lära henne att det inte lönar sig. Se till att hon inte kommer åt belöning i väskan och ta time-out när hon hittar på annat om hon inte lyssnar när du kallar in eller vad du gör för jag antar att du inte står tyst och tittar på. Men det viktigaste är nog att se till att hon lyckas min 80-90 % av gångerna, gör hon inte det är det för svårt för någon av er eller er båda. Lyckas hon för det mesta så blir ju problemet inte så frekvent.
Sen kanske det på en belöningshet hund inte är nödvändigt att dra upp dem i taket varje gång det blir belöning i agilityn där de redan är så uppvarvade. Kanske ett lite tråkigare godis och leka lite lugnare men tillräckligt för att uppskatta och förstå att det blev rätt. Jag personligen tror att ett allt för stort fokus på belöningen hos hunden tar fokus från uppgiften vilket gör det svårare att slutföra uppgiften på rätt sätt.