Var håller lydnadsfolket på buke hus? Har ni gått i vinter-ide?
Jag och Nessie åkte och tävlade idag på Östhammar BK och det gick väl sisådär. I träningen så har Nessie varit väldigt ovillig i fjärren, både till att lägga sig och att ligga kvar tills matte ger annat kommando. Annars så har vi väl tränat på en del men lagt mest fokus på att det ska vara roligt och på fotgåendet.
Följsamhet Jag drar på i rätt raskt tempo då underlaget är ojämnt och bitvis halt och jag hoppas mest på att det ska vara över snart utan att jag står på näsan. Har inte riktigt koll på Nessie då jag är upptagen med att hålla mig på benen.
9p
Inkallning Nessie sköter sig klockent och kommer som skjuten ur en kanon, farten gör att hon missar att bromsa in på matte och hon gör ett ovanligt snyggt avslut där hon nästan sladdar in.
10p
Sitt under marsch kommer jag inte ihåg riktigt men den gick väl okej, fick kommentaren något långt fram.
8,5p
Apportering Nessie leker kanonkula igen men lyckas plocka apporten i förbifarten men missar matte och springer lite långt förbi i farten, ställer sig brevid iallafall och släpper apporten.
7p
Fjärrdirigering Här går det faktiskt vägen även om själva läggandet var långsamt och motvilligt.
8p
Hopp över hinder Ska vara Nessies paradgren egentligen men eländes corven tar upp rumpan något och är verkligen på helspänn innan hon får kommendering av mig varpå hon hoppar som skjuten ur en kanonkula och swishar förbi matte i världens fart gör extra looop men kommer och sätter sig sen när hon får ett extra kommando.
6.5p
Helhetsintryck Haha, Nessie har verkligen varit ett yrväder mellan momenten, börjat jaga snökokor matte råkar sparka upp, äta snö, springer runt yvigt och matte har svårt att få hennes fokus såpass att vi kan inta utgångsposition innan flera moment. Väldigt glad vovve iallafall men väldigt busig, eftersom jag råkar skratta åt hennes upptåg efter första momentet så blir hon bara värre och värre nedrans clown-hund! Hade jag lyckas hålla ihop mig själv så hade det troligen gått bättre.
6p
TOTALT: 159,5 poäng!!! Ett halvt poäng från uppflytt, jag var dock inte så besviken då jag trodde vi fått betydligt sämre poäng.
I efterhand så hade Nessie behövt en runda på agilityplan eller tio dagen innan eller på morgonen för att ladda ur sig den värsta överskottsenergin. Å andra sidan hade jag en riktigt riktigt laddad och överentusiastisk hund och jag försöker ta med mig det till nästa tävling (alltså känslan av hur kul hon tycker det är, nästa tävling ska jag försöka se till att hon inte har lika mycket överskottsenergi). Väldigt nöjd över att ha fått en nia i följsamheten då det är nåt vi hela tiden måste jobba med.
Nessie som ser lagom oskyldig ut efter tävlingen:
Den 27:e januari är det dax igen, dåhoppas jag att vi ska lyckas plocka det sista uppflyttet och få titeln..