Hej lydnadsfolk, under förra året tävlade vi i gamla klass 1 men nu närmar sig debut startklassen och det är några saker jag inte har riktigt klart för mig ännu som inte framgår av reglerna, tyvrr blir våra lydnadskurser inställda gång på gång, tänkte därför ta buke till hjälp som alltid brukar ha svar
1: Nu när tandvisningen är borttagen, är det även borttaget att man ska hälsat/ta i hand med domaren, eller gör man det innan första momentet? kommer domaren isåfall fram till en eller ska man själv gå till domaren först innan man går till startplatsen?
2: Under momentet sitt under marsch: TL kommenderar en när man ska stanna och hunden sätta sig, men kommenderar denna även då man ska börja gå runt hunden eller ska man göra direkt själv då hunden satt sig? får man kommendera hunden stanna? (står enbart att man ska be hunden sätta sig men det hoppas jag är frivilligt? min sätter sig självmant vid halt).
På ny apporteringsmomentet: Så är jag mest bara nyfiken på om det har blivit vanligt att folk har med sig egen apport?