Funderar på hur jag ska tänka och hur jag ska planera säsongens tävlande och tränande för båda hundarna. Hoppas det är OK att jag tänker högt.. vill gärna ha kommentarer på upplägget.
Tiken ska gå in i klass 1 i det nya systemet.
Jag har gått igenom filmerna på nätet med klass 1 och jämfört med var hon står just nu och då ser det ut såhär.
Sitt i grupp: check
Fritt följ: Check, inte full poäng, behöver jobba mer med positionen då hon lätt kommer lite långt fram.
Sättande, läggande, ställande under gång: blandar lätt ihop positionerna, behöver bli säkrare på vilken position som avses. Agerar ibland självständigt och lägger sig före kommandot.
Inkallande från ligg: check
Rutan: check men inte alltid bra position i rutan, kan bli framtassar utanför om det vill sig illa.
Apportering: check, något tugg
Fjärr: uppsättandet sker med hopp som ibland blir hopp framåt när hon blir ivrig.
Inkallning över hinder: check
Sändande runt kon: (värdelöst moment tycker jag som tävlat rally, hon kan sändandet till kon som en klocka och nu måste hon lära bort det för att kunna runda och komma tillbaka, och sen ska ställandet tillbaka igen i nästa klass.. ) Vi jobbar på saken.
Hanen hade jag tänkt skulle in i klass 2 just för att slippa att runda kon men jag vet inte, det känns avlägset att kunna starta klass 2. Det är vittringsapporteringen helt opåbörjad, apportering med dirigering inte påbörjad, och ganska mycket detaljer att slipa på i övrigt. Han är berättigad att starta klass 1 enligt övergångsreglerna och det kanske vore det bästa att börja så lågt som möjligt?
Men då är det den där j*kla konen då. Jag avskyr att behöva lägga tid på att lära in onödiga saker när hunden redan kan att skickas till en kon och stanna där.
Och sen funderar jag på hur jag bästa lägger upp planen utifrån de olika instruktörsledda träningar jag har tillgång till för att inte nöta tid på kurs med sådant jag kan göra själv. Tiken går tävlingslydnadskurs just nu och där jobbar vi med säkerhet, störning och rutan, framför allt. Sen har vi två läger inbokade i sommar. Har inte bestämt vilken hund jag ska köra där.
Och så är det ju brukset också.
Om jag vore smart skulle jag inte tävla lydnad alls förrän i höst och då se till att vi är ordentligt redo. Men.. vi har så trevliga tävlingar på närliggande klubbar i maj-juni.
Kanske ska fila lite med tiken och starta klass 1 med försommaren med henne och köra bruks med hanen?
Ursäkta långt och flummigt inlägg, jag bara tänker högt litegrann
Ha gärna åsikter.