Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Grattis!! Vilka poäng!!
Tänker du flytta upp i år eller siktar du på nya klass 2 nästa år?

Vi är inte redo för klass 3 ännu och eftersom hon ska paras på nästa löp här i höst så kommer det inte bli något tävlande i lydnad på säkert ett halvår.
Det är ju fortfarande inte bestämt ännu om det blir nya regler eller om de skjuter upp det ett år...
Blir det nya regler så kommer jag definitivt inte vara kvar i samma klass (nya klass ett) utan flytta upp till nya klass 2.
Själv hade jag hellre sett att de gamla reglerna blir kvar ett år till för jag tycker att klass 3 som den är idag känns lättare än nya klass 2. Dock blir det tråkigt då för min yngsta Winzi som är redo för startklass men inte för klass 1 som den ser ut idag.

Hur tänker ni i övergången mellan nya och gamla regler?
Jag har försökt lusläsa de nya reglerna och komma fram till någon sorts plan men känner mig velig.

Det är ju i ganska stora ändringar i mellanklasserna jämfört med idag. Nya moment eller moment som utförs på nytt sätt. Speciellt klass 1 känns ju väldigt annorlunda jämfört med dagens klass 2.

Mitt utgångsläge är att:
- Hanen har LP2. Utan regeländring skulle jag nu ha jobbat för att bli klar för start i klass 3. Vi är på god väg men inte helt klara, vittringsapporteringen ej påbörjad och klass 3 ruta och fjärr sitter inte helt. Kanske det kan bli klart i slutet av säsongen men är det smart? Om jag väljer att vänta till nästa år kan jag välja att starta i nya klass 1 eller nya klass 2. Om jag startar klass 3 i år med förstapris måste jag nästa år starta i nya klass 2.
- tiken har LP1 och har en start i klass 2 som vi avbröt pga skada alltså ej något resultat. Jag antar att det ändå räknas som att hon startat i klass 2 utan förstapris och att vi därför går in i nya klass 1 om jag inte startar henne mer i år. Tanken var annars att köra gamla klass 2 i höst, bara hon får klartecken från vet. Om hon klarar det med förstapris får vi nästa år välja klass 1 eller 2.

Klass 1 känns inte automatiskt lättare än klass 2 utan snarare känns det ju som att det blir mer att lära om.

Hur hade du gjort? Hur ser din plan ut?

Om du hinner få ett första pris i klass 3 får du väl flytta upp till nya klass 3 nästa år?

Med tiken hade jag försökt få till ett första pris i klass 2 innan årsskifte och sedan gått på nya klass 2. Känns onödigt att "hoppa ned" en klass.

Jag hoppas verkligen att jag och Tinja lyckas ta ett LP1 innan de nya reglerna :D

Jag är lite nyfiken på hur det kommer fungera med de framtida titlarna. Klasserna kommer ju vara Startklass, Klass 1, Klass 2 och Klass 3.

Vad kommer de titlarna heta? Allt jag hittar säger "LP Startklass" "LP 1" "LP 2" och "LP 3", vilket ju kommer vara ganska förvirrande. Om vi lyckas ta ett LP1 i år, kommer folk då tro att vi tagit titel i framtidens Klass 1 och inte dagens Klass 1? :crazy: Kommer ju vara lite konstigt att tävla i Klass 1 och redan ha LP1, även om det är från innan regelrevideringen? :confused:

Märks det att jag har noll koll? :angel:

Det är ju fortfarande inte bestämt ännu om det blir nya regler eller om de skjuter upp det ett år...
Jaså??? Finns det information om det någonstans? Allt jag har hittat är att beslut ska publiceras den 8 september men eftersom det datumet såvitt jag vet redan har inträffat kan man ju fundera vilket år som avses :p

Edit: om det inte blir nya regler till årsskiftet vill jag ju verkligen hinna starta klass 3 med hanen i år!

Jaså??? Finns det information om det någonstans? Allt jag har hittat är att beslut ska publiceras den 8 september men eftersom det datumet såvitt jag vet redan har inträffat kan man ju fundera vilket år som avses :p

Edit: om det inte blir nya regler till årsskiftet vill jag ju verkligen hinna starta klass 3 med hanen i år!

Inget är klart förrän beslutet går igenom och enligt min lydnadstränare som är insatt (tidigare landslagsledare) så har det varit snack om att skjuta på det. Domare och alla måste ju hinnas utbildas osv...

Om du hinner få ett första pris i klass 3 får du väl flytta upp till nya klass 3 nästa år?

Jo, jag får... men det steget är alldeles på tok för långt!!!

Med tiken hade jag försökt få till ett första pris i klass 2 innan årsskifte och sedan gått på nya klass 2. Känns onödigt att "hoppa ned" en klass.

Jo, det var så jag tänkte också. En del moment i nya klass 1 är visserligen bra förberedelse för nya klass 3 men känns som de riskerar att strula till nya klass 2. Exempel är inkallning från ligg-position (kan strula till platsen) och sändande runt kon (kan strula till rutan).
Det känns mer naturligt att köra tiken i klass 2 i höst och hoppas på något förstapris och kunna fortsätta i klass 2 med nya momenten.. om det nu blir några nya regler.

Jo, jag får... men det steget är alldeles på tok för långt!!!

Jo, det var så jag tänkte också. En del moment i nya klass 1 är visserligen bra förberedelse för nya klass 3 men känns som de riskerar att strula till nya klass 2. Exempel är inkallning från ligg-position (kan strula till platsen) och sändande runt kon (kan strula till rutan).
Det känns mer naturligt att köra tiken i klass 2 i höst och hoppas på något förstapris och kunna fortsätta i klass 2 med nya momenten.. om det nu blir några nya regler.

Visst kan det kännas som ett långt steg, men måste du ha bråttom?
Jag skulle inte vilja harva på i en ny lägre klass, när jag redan är uppflyttad till den nya högre just för att - tänk om man fastnar där? Nä då tar jag hellre god tid på mig att lära in de nya momenten, det får ta den tid det tar, och startar sedan den högre när det börjar kännas redo.
Jag har aldrig haft bråttom, har jobbat en klass i taget då jag i början inte hade samma mål som jag har idag och inte ens visste om vi skulle klara oss. Nu förstår jag ju vilken kapacitet min hund har så nu siktar jag såklart mot toppen.
Men eftersom jag lärt in en klass i taget, vi har haft paus med valpar och tävling i andra grenar har det tagit oss 2 år att få ett LP2. Under den tiden har vissa redan blivit champions :p
Så därför är det också omöjligt att starta klass 3 i år då det enda nya momenten vi kan och börjat träna på i den klassen är sitt i grupp :D

Visst kan det kännas som ett långt steg, men måste du ha bråttom?

Det MÅSTE jag ju inte ha, men tålamod är inte min bästa gren ;) och det är roligt att tävla.
Om jag startar klass 3 i år och inte blir klar kan jag fortsätta i nya klass 2 nästa vår. Om jag skulle råka få LP3 innan de nya reglerna har införts kanske jag hellre vill gå på den högsta klassen direkt men den risken är nog rätt försumbar. :angel:

Jag hoppas verkligen att jag och Tinja lyckas ta ett LP1 innan de nya reglerna :D

Jag är lite nyfiken på hur det kommer fungera med de framtida titlarna. Klasserna kommer ju vara Startklass, Klass 1, Klass 2 och Klass 3.

Vad kommer de titlarna heta? Allt jag hittar säger "LP Startklass" "LP 1" "LP 2" och "LP 3", vilket ju kommer vara ganska förvirrande. Om vi lyckas ta ett LP1 i år, kommer folk då tro att vi tagit titel i framtidens Klass 1 och inte dagens Klass 1? :crazy: Kommer ju vara lite konstigt att tävla i Klass 1 och redan ha LP1, även om det är från innan regelrevideringen? :confused:

Märks det att jag har noll koll? :angel:
Jag har hört att de ska kallas LD istället för LP för att särskilja.
Alltså LD Startklass, LD 1, LD 2 och LD3 (championat)

@Lejonelle Jag kommer inte planera så mycket för övergången utan tänker att det blir som det blir.. Jag satsar inte mot några lydnadsdiplom förutom championat så för mig är det bara uppflyttad eller ej som gäller.
Elvis har ett förstapris i nuvarande lydnadsklass 1. Vi kanske gör något försök i lydnadsklass 2 innan årsskiftet, är vi inte uppflyttade till lydnadsklass 3 när de nya reglerna träder i kraft så blir det helt enkelt nya lydnadsklass 1 för oss.

Jag är inte jättesugen på tävlingslydnaden längre och därför spelar det mig inte så stor roll hur det blir nu. Kommer oavsett satsa mer på brukset.
Men hade jag tänkt "strategi" så hade jag nog lagt min energi nu på att lära in nya lydnadsklass 1 för att vara startklar direkt på vårterminen. Hade jag varit helt säker på att vi hunnit med ett förstapris i nuvarande klass 2 hade jag jobbat med båda klasserna parallellt.

För mig finns det liksom inget syfte med att tävla bara för att tävla. Jag tävlar när jag tror vi kan bli uppflyttade, och när vi blivit uppflyttade så släpper jag den klassen och fokuserar på kommande klasser. Det gör mig ingenting att ha långa inlärningsperioder utan tävling. I ditt fall hade jag alltså struntat helt i att det blir stora hopp utan satsat på att flytta upp så snart möjligheten finns. Sen om det tar ett år innan man tävlar nästa gång eftersom man har mkt nytt att lära in, ja det gör mig inget.

@Lejonelle Jag kommer inte planera så mycket för övergången utan tänker att det blir som det blir.. Jag satsar inte mot några lydnadsdiplom förutom championat så för mig är det bara uppflyttad eller ej som gäller.
Elvis har ett förstapris i nuvarande lydnadsklass 1. Vi kanske gör något försök i lydnadsklass 2 innan årsskiftet, är vi inte uppflyttade till lydnadsklass 3 när de nya reglerna träder i kraft så blir det helt enkelt nya lydnadsklass 1 för oss.

Jag är inte jättesugen på tävlingslydnaden längre och därför spelar det mig inte så stor roll hur det blir nu. Kommer oavsett satsa mer på brukset.
Men hade jag tänkt "strategi" så hade jag nog lagt min energi nu på att lära in nya lydnadsklass 1 för att vara startklar direkt på vårterminen. Hade jag varit helt säker på att vi hunnit med ett förstapris i nuvarande klass 2 hade jag jobbat med båda klasserna parallellt.

För mig finns det liksom inget syfte med att tävla bara för att tävla. Jag tävlar när jag tror vi kan bli uppflyttade, och när vi blivit uppflyttade så släpper jag den klassen och fokuserar på kommande klasser. Det gör mig ingenting att ha långa inlärningsperioder utan tävling. I ditt fall hade jag alltså struntat helt i att det blir stora hopp utan satsat på att flytta upp så snart möjligheten finns. Sen om det tar ett år innan man tävlar nästa gång eftersom man har mkt nytt att lära in, ja det gör mig inget.
Tack för svar @MiniLi , kul att höra hur andra resonerar. Jag tycker själva tävlandet är en rolig sak att hålla på med och behöver ha piskan i form av ett närliggande tävlingsdatum för att få någon riktig fart i träningen. Så för oss funkar det inte att anmäla när vi känner oss klara - för om jag inte anmäler blir vi aldrig klara! Som i agility t ex, där har vi aldrig blivit klara för start..

Tack för svar @MiniLi , kul att höra hur andra resonerar. Jag tycker själva tävlandet är en rolig sak att hålla på med och behöver ha piskan i form av ett närliggande tävlingsdatum för att få någon riktig fart i träningen. Så för oss funkar det inte att anmäla när vi känner oss klara - för om jag inte anmäler blir vi aldrig klara! Som i agility t ex, där har vi aldrig blivit klara för start..
Men du kan väl oavsett fortsätta att tävla sålänge du inte flyttar upp?
Tar du tex förstapris i nuvarande lkl3 så kommer du ju ändå kunna tävla i nya klass2? Du behöver ju inte gå direkt till klass 3.

Men du kan väl oavsett fortsätta att tävla sålänge du inte flyttar upp?
Tar du tex förstapris i nuvarande lkl3 så kommer du ju ändå kunna tävla i nya klass2? Du behöver ju inte gå direkt till klass 3.
Jepp, det kan jag göra. Och lite är det det jag går och grunnar på. Om jag ska starta klass 3 i år och gå på klass 2 nästa år, eller vänta.

För min del är det rätt enkelt; pga Indigos skada så har vi ju inte ens kommit ut i lydnadsklass 1.... jag hoppas att det blir de nya reglerna nästa år, ser fram emot en massa kul nya moment plus att jag är väldigt tacksam för att de tar bort tandvisningen.... så slipper jag lägga mer tid på att träna Indi på att inte ställa sig på bakbenen och pussa ihjäl domaren... :D rätt många domare vill nog inte ha närmare 45 kg kärlekstörstande beauceron i ansiktet, han är ju dessutom lika lång som jag när han står på bakbenen. :cool:

Men... hade jag varit i din situation @Lejonelle så hade jag nog satsat på att lära in en del nya moment under hösten och sen starta i klass 1 nästa år. Tycker att de nya klasserna har en bra "röd tråd"; moment i (nya) klass 3 kommer in i förenklade varianter/delmoment redan i startklass och klass 1 vilket jag gillar. Å andra sidan tycker jag att det är själva träningen som är allra roligast, speciellt nu med en massa nya roliga moment! Plus att jag älskar att det kommer att vara samma regler här som utomlands (förutom startklassen då), det kommer ju att göra det lite lättare att känna att man kan åka och tävla i andra länder även om man inte behärskar språket där perfekt. :)

Försöker åter igen få bukt på fotgåendet med Tinja. Vi har ju kommit extremt långt, från att hon absolut vägrar titta upp på mig till att vi faktiskt kan gå ett helt linförighetsmoment och få en del poäng.

Dock känner jag att jag verkligen måste försöka öka hennes motivation i fotgåendet. Hon är lite halvt om halvt intresserad - vissa bitar går hon jättefint, andra så känns det som att gräset alltid kommer vara med intressant. Och hon är inte ens speciellt nosig av sig. Jag vet ju att det är jag som antagligen gjort det tråkigt med fotgående även om jag verkligen försökt hålla det kort och intressant, med varierade tempo, längder, belöningar och what have you.

Började idag med morot i munnen, först stillastående. När hon tog kontakt fick hon sin morot. Hon fattade ganska snabbt och när jag började gå så fick hon rätt fin fart. Varje gång hon kom upp i rätt position bredvid mig fick hon sin morot.
Vi körde ganska kort pass, men det kändes.. Okej. Hon tyckte att det var kul iallafall, så det är alltid något.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 498
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka