Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Hur gör ni med segt sittande?
Nu ska vi ut och tävla igen på söndag, och då får det gå som det går. Vi har fortfarande en del att jobba på, men det finns ändå chans på förstapris.

Dock är det en grej som ständigt förföljer oss och lite sådär retligt drar ned poängen. Hennes sega sittande. Jag kan få henne att stanna på fläcken, att lägga sig ner pladask, men rumpan åker alltid relativt långsamt ned på marken. Jag har kört på att verkligen enbart belöna när rumpan åkt i marken, haft belöningen i handen, belönat bakåt, haft externbelöning bakåt, jobbat med godis, leksak, upp i varv, ned i varv, kört med klicker, utan klicker - allt utan att sittandet blir snabbare.

För att inte tala om sitt från ligg, då klättrar hon upp och hon sitter inte så pass rakt som jag vill. Spelar ingen roll hur många gånger jag lockat upp så att hon sätter sig snabbt och rakt och klickat för det, så fort hon ska göra det själv klättrar hon upp och sitter inte helt upprätt. Vi har haft tur hittills, ingen domare har kommenterat på hennes sitt från ligg.

Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Klarar hon det inte utan störningar hemma, då finns det ju ingen chans att hon klarar det på tävling.

Idag har vi tävlat igen, och det gick så där, har en hund som ska nosa på allt spännande som finns på planen. Han kan momenten jättebra, men dyker det upp en intressant fläck så bara måste den nosas på. Någon som har några kanontips på hur man kan träna bort det? På träning kan man ju antingen sätta in honom i bilen med en gång eller ta tag i halsbandet men det går ju inte på tävling.
Om du har någon bekant med löptik så be denne torka sin tik där bak med en handduk och träna sedan på handduken. Skvallerträning brukar funka bra även på spännande dofter! Visst kan man gå in och bestraffa också men risken är ju att hunden vägrar att gå nära doftfläckar istället och det blir ju samma problem som doftandet dvs att hunden inte går där du vill att den ska gå.

Körde igenom eliten igår (utom vittringen) och Toka gick så grymt bra att jag fick gåshud. Lite vila har gjort henne gott. :)
Ja säg den glädje som varar!
I tisdags funkade ingenting. Lika pigg och glad men missförstånd efter missförstånd :)
Sprang till fel kon, hann inte stanna i rutan utan stannade flera meter bakom, tog mittenapporten i dirigeringen mm mm.
Vi tränade bredvid skyddsträningen så där ser man vad lite störning kan göra ;)

Om du har någon bekant med löptik så be denne torka sin tik där bak med en handduk och träna sedan på handduken. Skvallerträning brukar funka bra även på spännande dofter! Visst kan man gå in och bestraffa också men risken är ju att hunden vägrar att gå nära doftfläckar istället och det blir ju samma problem som doftandet dvs att hunden inte går där du vill att den ska gå.
Bra tips men det är sällan löptikar som är problemet. Han klarar utan problem platsliggning och promenader med höglöpande tik. Jag uppfattar det som om han städar upp kvarglömt godis och vid ett tillfälle så åt han harlortar. Men jag ska definitivt testa skvallerträning på dofter.

Idag har vi tävlat igen, och det gick så där, har en hund som ska nosa på allt spännande som finns på planen. Han kan momenten jättebra, men dyker det upp en intressant fläck så bara måste den nosas på. Någon som har några kanontips på hur man kan träna bort det? På träning kan man ju antingen sätta in honom i bilen med en gång eller ta tag i halsbandet men det går ju inte på tävling.

Jag tänker att det du vill ska sitta på tävling måste du rigga på träning. I rallyn tränar vi mycket med frestelser på planen och det tänker kanske hjälper din hund. Tränar du med intressanta dofter godis eller leksaker på plan och lär din hund att det lönar sig att låta bli?

Jag tänker att det du vill ska sitta på tävling måste du rigga på träning. I rallyn tränar vi mycket med frestelser på planen och det tänker kanske hjälper din hund. Tränar du med intressanta dofter godis eller leksaker på plan och lär din hund att det lönar sig att låta bli?
Leksaker är inga problem, det kan han låta bli men om det finns godis eller annat ätbart så är det kört. Jag ska definitivt ta och rigga lite sådana grejer. Tack för tipset!

Nu är vi efter ett rätt långt uppehåll pepp på lydnad igen :) Vi har tränat några pass under veckan som gått.

Det visade sig att vila från (lydnads)träningen gjort gott, saker vi haft problem med var plötsligt inte alls så svåra längre. Det vi övar på nu är (allt på startklassnivå):
* apportering: vi har kommit så långt att Jack håller apporten fint och även kan plocka upp den och springa lite med den, men vi har inte kommit så långt som att han ska göra en ingång med den i munnen.
* inkallning: vi tränar fortfarande på fart i själva springdelen med boll kastad framåt (i hans riktning) som belöning när han rusar mot mig. Ingångarna tränar vi separat och de går bättre och bättre även om jag önskar att han gör dem lite snabbare.
* fritt följ: vi går korta, korta sträckor framåt, bakåt och åt sidan och sedan kamp eller kastat godis som belöning.
* fjärrdirigering
* sättande under gång
och så har vi även tjuvstartat träningen för högre klass (class 1) med rutan, vilket Jack älskar.
Generellt har han lättare att jobba bort från mig än nära mig. Fritt följ är nog den del där vi har mest arbete kvar innan vi är tävlingsklara.

Resultatet på dagens tävling blev 159 poäng och 5:e plats. Tinja fick för sig att inte lägga sig under gång, ett av hennes starkaste moment (har typ bara fått 10'or på det) och där föll vi från 179 poäng och prispallsplats till tja, det som blev :rofl: Surt!

Men jag är nöjd ändå! 9 på platsliggningen, 10 på tandvisning, 7 på linförigheten (bäst hittills!), 9 på inkallning, 10 på ställande, 8 på apportering, 9,5 på hopp över hinder och 10 på helheten :D

Ingen kommentar om segt sitt, inget om snett sitt! Vi fick till och med ett "BRA!" som kommentar på ställandet, och "Bra samarbete" på helheten :love: Hon var så duktig, hennes ingångar var SÅ fina och det märktes att hon hade kul. Och aldrig har hon haft bättre fotgående! Det är ju vår stora svårighet men hon följde med i varenda sväng :heart

Resultatet på dagens tävling blev 159 poäng och 5:e plats.

Aha! Vi var på samma tävling inser jag nu.

Lilla loppan reste sig med fem sekunder kvar på platsen vilket var väldigt surt eftersom allt annat gick riktigt bra med små missar här och där. Blir ingen mer lydnadstävling för henne i år, och när det gäller platsen får vi helt enkelt backa eftersom det här var andra gången hon inte orkade hela tiden på tre minuter. Jag har nog slarvat med grundträningen.

Lilla loppan reste sig med fem sekunder kvar på platsen vilket var väldigt surt eftersom allt annat gick riktigt bra med små missar här och där. Blir ingen mer lydnadstävling för henne i år, och när det gäller platsen får vi helt enkelt backa eftersom det här var andra gången hon inte orkade hela tiden på tre minuter. Jag har nog slarvat med grundträningen.
Åh, en till bukefalist! Roligt!
Surt med platsliggningen :( Jag var så fokuserad på Tinja att jag inte märkte någon annan hund. Jag är stolt över att hon låg kvar hela tiden, för hon gillar verkligen inte regn. Öronen flippade hit och dit för varje droppe :rofl:

Nämen! O_o Vilken klass tävlade du i? Jag var skrivare åt eliten och ettorna, kikade över till andra planen då och då. Vad har du för hund?

Åkte till bruksan och tränade liiite lydnad idag, hunden tycker att det är tråkigt att träna för länge när det inte händer så mycket ;)
Nu när det från och med 2017 även finns en startklass som känns 90% möjlig för oss att klara av så har jag blivit mer och mer intresserad av lydnaden. Han ska ju bara lära sig att hålla någonting i munnen också sen är vi ganska ready to go :angel:

Jag behöver apprteringstips! Vi har gjort någon start i klass 1 i år, nästa år blir det startklass. Så nu jobbar vi med apporteringen, problemet är att min (lilla) hund inte förstår att hon kan hålla apprten och göra något. Hon kan sitta och hålla den, stå och hålla den samt hämta den och komma till mig/. Men hon kan inte sätta sig med den i munnen eller göra en ingång, då tappar hon/släpper den. Tips på att få ett bättre/stabilare hållande/gripande? Har försökt göra lite bakdelskontroll vid min sida med apporten i munnen, även att hon ska ta den i stående och sedan sätta sig, fungerar sådär.

Vad mycket hon kan och så lite som fattas. Det här ska nog gå bra ska du se.
Kan hon plocka upp apporten från marken och komma mot dig? Du kan prova att hon då kommer in i position när du är i rörelse så får hon öva att tänka på kroppskontroll medan hon har apporten i munnen. Hon kan utgå från sittande med apporten i munnen och komma upp vid sidan, eller från stående.

Att sätta sig med apporten i munnen består av flera steg, dels att förstå att hållandet inte är slut för att det kommer ett annat kommando, dels att kunna kontrollera kroppen med apporten i munnen. Kanske hon i rörelse skulle kunna öva på att sakta till, utan att glömma apporten.

Avlämning framför föraren är också ett godkänt avslut.

Vad mycket hon kan och så lite som fattas. Det här ska nog gå bra ska du se.
Kan hon plocka upp apporten från marken och komma mot dig? Du kan prova att hon då kommer in i position när du är i rörelse så får hon öva att tänka på kroppskontroll medan hon har apporten i munnen. Hon kan utgå från sittande med apporten i munnen och komma upp vid sidan, eller från stående.

Att sätta sig med apporten i munnen består av flera steg, dels att förstå att hållandet inte är slut för att det kommer ett annat kommando, dels att kunna kontrollera kroppen med apporten i munnen. Kanske hon i rörelse skulle kunna öva på att sakta till, utan att glömma apporten.

Avlämning framför föraren är också ett godkänt avslut.
Jag testade lite olika varianter igår. Men nu fick jag några nya idéer att testa, tack! Jag ser ju hur förvånad hon ser ut när hon först tar apporten och jag sedan bad henne sitta :confused: Tror jag ska jobba på att låta henne ta apporten på lite avstånd och sedan möta upp henne när hon kommer tillbaka, då borde hon kunna hamna in i fotposition av en ren "händelse" :)
Låg också imorgon och funderade på om det är ok att ha en IPO-ingång där de sätter sig framför och sedan kommer in? Får jag ha det i ett moment men inte i de andra?

Sen ska jag framförallt beställa fler apporter, mina nuvarande är 250 g och de är i tyngsta laget. Ska skaffa några 150 g, så jag även kan ta med mig en oanvänd till tävling :up:

Det gick inte så bra idag. 122 poäng, nollade platsen och läggande under gång.
Det var fruset och blåste eländigt och så fort vi ställde oss bredvid planen så var det som att hjärnan for ur på henne. Plötsligt var det bara mamma som hon skulle till. Hon ville inte ens sätta sig rakt bredvid mig, utan riktad mot mamma! Jättekonstigt, hon har aldrig varit så distraherad förut! Jag är ju dessutom sjuk och extra känslig, så när platsliggningen sket sig totalt ville jag egentligen bara åka hem.

Men både tävlingsledaren och domaren peppade mig och vi gick in för att köra resten. Vi fick personbästa på linförigheten, 7,5! En halv poäng mer :rofl: Det kändes väldigt bra, det kändes som vår bästa linförighet hittills.
Vi fick vår första 10:a på apporten! Det som vi haft så svårt med. Känns bra!

Men åter igen la hon sig inte på läggande under gång. Det och ställandet har ju varit våra starkaste moment, men det är väl bara att backa och träna mer.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka