Vi som pluggar del VII

Hoppar in här… har inte skrivit nåt på Buke på flera år men känner för att skriva av mig lite om studierna :p.

Har haft studieuppehåll sedan årsskiftet 2017/2018 och hoppade på igen nu i oktober. Det blev lite hastigt och lustigt med flytt och allt då universitetet gärna ville att jag skulle börja plugga 2 veckor efter att jag kontaktade dem ang. att återuppta studierna då det är så fullt i kommande årskurser. Hade då en fast tjänst på annan ort och ingen bostad på studieorten, men på sex veckor lyckade jag i alla fall ordna allt och ta mig hit.

På utbildningen har man bytt studieordnin sedan jag pluggade sist vilket medför en massa administrativt krångel. Har fått lägga upp det mesta själv vilket jag förstår då jag själv satt mig i den här sitsen, trivs faktiskt rätt bra med det då jag kan läsa i rätt hög fart om jag vill. Har t.ex gått på en delkurs praktiska moment på dagarna och tittat på en annan delkurs inspelade föreläsningar på kvällar och helger. Däremot är det ibland väldigt svårt att få rätt info om vilka moment jag faktiskt behöver göra och inte (tex i delkurser jag redan gjort men där det tillkommit moment i nya studieordningen), men det är ju inte så konstigt då det är himla krångligt hela grejen med studieordningsbytet.

Hade också lyckats tappa bort mitt momentblad med all närvaro från största delkursen under mitt uppehåll (den närvaron finns inte digitalt…) och fick göra om hälften innan jag till slut hittade pappret :angel:. Iom att det nu är återfunnet är jag dock i ett bättre läge tidsmässigt och hoppas på att kunna få in alla kvarvarande moment/delkurser innan sommaren (handlar alltså om olika delkurser i en stor 95 hp-kurs).

Om det lyckas skulle jag bara ha exjobbet kvar i höst! Det bygger dock på att jag fortsätter i samma höga fart hela terminen och under tiden klarar 6 tentor (utan inläsningstid) varav en är skriven hittills. Ett par av dem är också väldigt omfattande, det cirkulerar sammanfattningar till ena tentan bland studenterna på runt 900 sidor… Men man kan ju alltid försöka få ihop allt tänker jag! :D

:arghh: Kaos kurs, nu har jag blivit insläppt min kurs som är 15 hp och på 30 hp där de även ska skriva uppsats, något som jag har insett att jag inte hinner i vår men skulle vilja göra under sommaren/nästa höst men helst på halvfart. Men det finns fortfarande inte något schema för någon av kurserna vilket gör att jag fortfarande inte har en aning om jag kan få det att fungera med mitt arbetsschema. :meh:

Nu har jag skrivit min sista tenta! Jag har i dagsläget inte planerat att läsa någon fler kurs alls!

Tentan gick bra, utifrån hur uppgifterna bedömts tidigare är det solklart godkänt, eventuellt VG, men jag tror de kanske hade velat ha lite bättre/fler källhänvisningar för det. Vi får se!

Alltså de inspelade föreläsningarna vi har till vår kurs, vissa gör de jätteintressanta andra är döden att lyssna på. Nu har jag lyssnat på en om diskursanalys och en om bivariat analys och jag tycker de misslyckas med någon grundläggande att förklara hur och kanske framförallt vad som jag använda det till. Naturligtvis måste jag läsa kurslitteraturen också men det hade ju varit kul om en halvtimme föreläsning hade gett något i tillägg till det också. Men ibland känns de som att de är så djupt insnöade på sitt ämne att det bara blir facktermer mest.

Minns detta från tidigare när jag har läst också en del är jätteduktiga och en del var mindre bra.

Alltså de inspelade föreläsningarna vi har till vår kurs, vissa gör de jätteintressanta andra är döden att lyssna på. Nu har jag lyssnat på en om diskursanalys och en om bivariat analys och jag tycker de misslyckas med någon grundläggande att förklara hur och kanske framförallt vad som jag använda det till. Naturligtvis måste jag läsa kurslitteraturen också men det hade ju varit kul om en halvtimme föreläsning hade gett något i tillägg till det också. Men ibland känns de som att de är så djupt insnöade på sitt ämne att det bara blir facktermer mest.

Minns detta från tidigare när jag har läst också en del är jätteduktiga och en del var mindre bra.

Har vad jag hoppas är mitt livs sista metodkurs med start på måndag (fast första seminariet/föreläsningen är veckan efter) och jag får huvudvärk bara av att tänka på det 🤪

”Kvalitativa, kvantitativa och kombinerade forskningsmetoder.” Förra våren var den på grundnivå, under hösten någon mellannivå (eg avancerad men handlade mer om utvärdering) och nu avancerad. 😩🤓

Har vad jag hoppas är mitt livs sista metodkurs med start på måndag (fast första seminariet/föreläsningen är veckan efter) och jag får huvudvärk bara av att tänka på det 🤪

”Kvalitativa, kvantitativa och kombinerade forskningsmetoder.” Förra våren var den på grundnivå, under hösten någon mellannivå (eg avancerad men handlade mer om utvärdering) och nu avancerad. 😩🤓

Du har mina fullaste och djupaste sympatier. Att läsa på grundläggande nivå känns mer än tillräckligt. Jag läser samhällsvetenskapliga ämnen för att slippa hålla på med sånt här ∑i=1 (yi −(kxi + m))2 :crazy::confused1::crazy::confused1::crazy:

Det jag inte tyckte var bra med varken denna föreläsningen eller den om diskurs är att det finns inga konkreta exempel att t.ex. med detta kan man studera det här, eller i en sån här studie så har jag använt detta och fick fram dem här resultaten och då kunde jag se det här. Den om biometrisk analys är bara en lång föreläsning om metoder att räkna, X, Y, medelvärden, hur man gör för att få fram en linje. inga exempel på praktisk tillämpning alls, eller vad man kan använda det på för typ av insamlad data. Då blir det så abstrakt för mig iallafall. De andra föreläsningara har varit bra, de har haft konkreta exempel relaterat till vårt ämne. Vilket gör att jag förstår i vilken kontext jag kan tillämpa det.

Senast ändrad:
Termin 5 börjar på Tisdag med tre dagar zoom. Dock fortfarande väldigt besviken efter i December och vfu kursen. Vi får se vart de slutar, väntar på att läraren ska ge omdöme om det skriftliga. De ligger minst två veckor efter ..

Du har mina fullaste och djupaste sympatier. Att läsa på grundläggande nivå känns mer än tillräckligt. Jag läser samhällsvetenskapliga ämnen för att slippa hålla på med sånt här ∑i=1 (yi −(kxi + m))2 :crazy::confused1::crazy::confused1::crazy:

Det jag inte tyckte var bra med varken denna föreläsningen eller den om diskurs är att det finns inga konkreta exempel att t.ex. med detta kan man studera det här, eller i en sån här studie så har jag använt detta och fick fram dem här resultaten och då kunde jag se det här. Den om biometrisk analys är bara en lång föreläsning om metoder att räkna, X, Y, medelvärden, hur man gör för att få fram en linje. inga exempel på praktisk tillämpning alls, eller vad man kan använda det på för typ av insamlad data. Då blir det så abstrakt för mig iallafall. De andra föreläsningara har varit bra, de har haft konkreta exempel relaterat till vårt ämne. Vilket gör att jag förstår i vilken kontext jag kan tillämpa det.

Jag vill gärna använda själv, speciellt de kvantitativa. Men det blir nog inte så nu heller.

Jag vill gärna använda själv, speciellt de kvantitativa. Men det blir nog inte så nu heller.

VAd är det som gör att du inte kommer att använda dem? Typen av studie du ska göra? Jag har läst hela kapitlet om statistisk analys med univariat och bivariat analys blandannat i den kursboken jag har hemma men inte blivit så mycket klokare. Väntar dock på några böcker till så får så de om de tar upp det på något annorlunda sätt. Det jag fortfarande inte förstår är riktigt hur jag kan tillämpa datan i t.ex. en uppsats.

🙄 fick äntligen ett slags svar med de första datumen för obligatoriska tillfällen under våren, men schemat kommer att vara klart tidigast måndag. Så här långt ser det ut som om jag kan få det att funka men hatar när allt är så oklart. 😫

Termin 5 börjar på Tisdag med tre dagar zoom. Dock fortfarande väldigt besviken efter i December och vfu kursen. Vi får se vart de slutar, väntar på att läraren ska ge omdöme om det skriftliga. De ligger minst två veckor efter ..
Så trist när lärare inte kan rätta i tid, det är sjukt viktigt att vi elever lämnar in arbeten i tid men lärare kan göra lite hur dom vill med att lämna besked i tid...

Börjar VFU på tisdag, ska bli så skönt att komma ut och göra något rent konkret istället för att plugga ensam och ha föreläsningar på zoom.

VAd är det som gör att du inte kommer att använda dem? Typen av studie du ska göra? Jag har läst hela kapitlet om statistisk analys med univariat och bivariat analys blandannat i den kursboken jag har hemma men inte blivit så mycket klokare. Väntar dock på några böcker till så får så de om de tar upp det på något annorlunda sätt. Det jag fortfarande inte förstår är riktigt hur jag kan tillämpa datan i t.ex. en uppsats.

Nej jag menar under kursen, alltså att göra faktiska övningar. Hur jag ska använda mina resultat har jag hyfsad koll på så länge det inte blir som sist att det blir en för avancerad statistisk analys 🤪

Mest troligt blir det en kvalitativ uppsats (jag har en idé/tanke).

Nej nej nej. Idag börjar kursen, och idag släpptes all info. Senast torsdag ska vi lämna in en uppsatsanmälan på 2-3 sidor med ämne, metod, teori och förslag på frågor eller enkät. På lördag har vi första och enda föreläsningen för sen tillkommer bara handledning under våren. För mig är detta väldigt snabbt inpå det vanliga livet.

Har redan gnällt i ”stör oss” tråden men kan väl gnälla lite här också. Fattar inte varför ca allt ska gå emot mig när det gäller csn. Ger typ upp snart för jag behöver verkligen få igenom det. Det tar extremt mycket på mig att jobba så mycket som jag gjorde i höstas samtidigt som jag pluggar. Det är tur jag inte lever ensam för då hade jag inte haft råd att plugga upp de här betygen. Samtidigt som jag känner att hur ska jag klara av ett svårare jobb med mera ansvar någon gång i framtiden om jag bryter ihop av det här.

Idag ska jag i alla fall skriva klart en uppgift i ena kursen. Den är verkligen tråkig och lång. Känns som jag aldrig blir färdig.

Nej nej nej. Idag börjar kursen, och idag släpptes all info. Senast torsdag ska vi lämna in en uppsatsanmälan på 2-3 sidor med ämne, metod, teori och förslag på frågor eller enkät. På lördag har vi första och enda föreläsningen för sen tillkommer bara handledning under våren. För mig är detta väldigt snabbt inpå det vanliga

Oj det var kort varsel för en så stor uppgift, har de haft ngn metod-kurs innan där andra haft tid att slipa på uppsatsPM?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 027
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar