Vi som pluggar del VII

Det är nog vanligt att en känner så! Sen när du omvandlar kunskaperna till erfarenheter i arbetslivet brukar det falla mer på plats efter ett tag.
Hm, nja. I praktiken så lär man sig ingenting om t.ex. vad som händer rent kemiskt i marken. Inte heller lär man sig om fotosyntesen i praktiken. T.ex.

Jag tror att det är ett kvitto på att du faktiskt har lärt dig något! En del av inlärningen är ju just hur man inser hur mycket mer det finns att lära sig och att man faktiskt inte alls kan så mycket.

Jämför med hästar, jag vet iaf att ju mer jag lär mig desto mer korkad och okunnig känner jag mig :rofl:
Alltså när jag läser vad man ska kunna för att bli godkänd till tcyk så känner jag att jag inte kan något.

Hm, nja. I praktiken så lär man sig ingenting om t.ex. vad som händer rent kemiskt i marken. Inte heller lär man sig om fotosyntesen i praktiken. T.ex.

Alltså när jag läser vad man ska kunna för att bli godkänd till tcyk så känner jag att jag inte kan något.

Okej. Alla utbildningar kan ha brister men tror det bästa är att komma igång med att jobba praktiskt! Mkt av det jag läste på arkeolog-utbildningen hade jag ingen direkt nytta av i fält men man lär sig snabbt när man kommer ut!

Okej. Alla utbildningar kan ha brister men tror det bästa är att komma igång med att jobba praktiskt! Mkt av det jag läste på arkeolog-utbildningen hade jag ingen direkt nytta av i fält men man lär sig snabbt när man kommer ut!
Problemet är att jag inte vill jobba praktiskt eftersom jag inte pallar fysiskt arbete 8 timmar om dagen. Att jobba i den egna trädgården räcker gott och väl. Jag ville bara använda den här utbildningen för att komma vidare. Men känner tyvärr att det kanske inte finns någon väg vidare. Skulle helst vilja studera vid Alnarp men det går inte för jag är så defekt. Avskyr att alltid vara så mentalt skröplig.

Hur tusan kan man plugga på en högre nivå när man är så geografiskt begränsad som jag är? Vet en distansutbildning där man blir trädgårdsdesigner men den kostar 125000 och de pengarna har inte jag. Tveksam också om det leder till jobb.

Problemet är att jag inte vill jobba praktiskt eftersom jag inte pallar fysiskt arbete 8 timmar om dagen. Att jobba i den egna trädgården räcker gott och väl. Jag ville bara använda den här utbildningen för att komma vidare. Men känner tyvärr att det kanske inte finns någon väg vidare. Skulle helst vilja studera vid Alnarp men det går inte för jag är så defekt. Avskyr att alltid vara så mentalt skröplig.

Hur tusan kan man plugga på en högre nivå när man är så geografiskt begränsad som jag är? Vet en distansutbildning där man blir trädgårdsdesigner men den kostar 125000 och de pengarna har inte jag. Tveksam också om det leder till jobb.
Men begränsad är det ju flera som är. Jag är också väldigt geografiskt begränsad pga familj framförallt men även andra orsaker. Det jag allra helst i hela livet vill bli får jag inte bli pga psykisk ohälsa och det som ligger nummer två på listan fungerar inte geografiskt för mig. Däremot finns ju massor av YH-utbildningar på distans så det är ju bara att börja leta efter någon som verkar bra.

Funderar lite på det här med betyg. På min utbildning fanns bara två möjliga betyg, d.v.s. godkänd och icke godkänd. Så när jag säger att jag är godkänd känns det som om jag bara precis klarat kraven. Men mvg finns ju inte. Är det normalt att bara ha två möjliga betyg och förstår arbetsgivare det?

Senast ändrad:
Funderar lite på det här med betyg. På min utbildning fanns bara två möjliga betyg, d.v.s. godkänd och icke godkänd. Så när jag säger att jag är godkänd känns det som om jag bara precis klarat kraven. Men mvg finns ju inte. Är det normal att bara ha två möjliga betyg och förstår arbetsgivare det?
Generellt så tittar de nog snarare på genomförd utbildning och personlig lämplighet än betygen känns det som?

Funderar lite på det här med betyg. På min utbildning fanns bara två möjliga betyg, d.v.s. godkänd och icke godkänd. Så när jag säger att jag är godkänd känns det som om jag bara precis klarat kraven. Men mvg finns ju inte. Är det normal att bara ha två möjliga betyg och förstår arbetsgivare det?
Vi har för det mesta också bara två möjliga, tror det är rätt vanligt.

Vi har U ( Underkänt ) G ( Godkänd ) och ibland beroende på storlek på uppgift VG (Välgodkänd ). Mindre uppgifter är det oftast bara U elr G.

Funderar lite på det här med betyg. På min utbildning fanns bara två möjliga betyg, d.v.s. godkänd och icke godkänd. Så när jag säger att jag är godkänd känns det som om jag bara precis klarat kraven. Men mvg finns ju inte. Är det normalt att bara ha två möjliga betyg och förstår arbetsgivare det?
I början hade vi A-F, när det återigen ändrades till U-G/VG tyckte jag först det var lite tråkigt för att inte få veta "nyansskillnaderna" men å andra sidan tar det bort en del av pressen tycker jag att hela tiden sträva efter högre betyg. Rätt skönt ändå!

I början hade vi A-F, när det återigen ändrades till U-G/VG tyckte jag först det var lite tråkigt för att inte få veta "nyansskillnaderna" men å andra sidan tar det bort en del av pressen tycker jag att hela tiden sträva efter högre betyg. Rätt skönt ändå!
Jag tycker att det blir lite ovärt att göra sitt allra bästa när man ändå inte bli belönad för det.

Jag tycker att det blir lite ovärt att göra sitt allra bästa när man ändå inte bli belönad för det.

Förstår den biten, det kan ju fungera som en morot till att anstränga sig lite mer!
Det har varit olika på olika kurser jag har läst. Ibland underkänd eller godkänd, och ibland underkänd, godkänd eller väl godkänd. På den senaste kursen jag läste fick vi skriftliga omdömen på våra skrivuppgifter, och de var viktigare för mig än att bara få ett "VG". Tyckte att det var jättekul att läsa motiveringarna till omdömet :) ! De lärde jag mig mycket av.

Jag har läst kurser med A-E, U/G, U/G/VG, och siffror, typ 3-5 där 3 är G.

Mitt program kör A-E men arbetsgivare vill bara se examen och skiter i resten.

Skolan har gjort en kurs för att skriva kandidaten på halvfart över period 3 och 4 för att man ska kunna läsa kyrkogårdsförvaltning från alnarp på halvfart samtidigt. Jag är en av flera som ska göra det. Men nä, då ligger båda kursstarterna samtidigt såklart :banghead: hur tänkte de där??

Så tröttsamma det är ibland, det ändrar litteraturlistan mindre en vecka innan kursen ska börja :yuck::yuck:
Du har åtminstone fått en litteraturlista, min kurs börjar 17 januari, jag är registrerad men administratören har fortfarande inte släppt in oss. Jag behöver få veta hur schemat ser ut om jag kan få det att fungera med jobbet men det verkar hopplöst. :( Ingen aning om litteraturen, det står enbart att litteraturlistan kommer vid kursstart...

Du har åtminstone fått en litteraturlista, min kurs börjar 17 januari, jag är registrerad men administratören har fortfarande inte släppt in oss. Jag behöver få veta hur schemat ser ut om jag kan få det att fungera med jobbet men det verkar hopplöst. :( Ingen aning om litteraturen, det står enbart att litteraturlistan kommer vid kursstart...
Blir mest trött då det hade lagt ut en litteraturlista - jag köpte alla böcker 3500 kr. Och nu fick jag beställa 4 till för 1200 kr.Känner att de börjar bli lite väl mycket pengar. Egentligen fattas det sex böcker men det har skrivit att det är 4 som är ett absolut måste så att säga.

Blir mest trött då det hade lagt ut en litteraturlista - jag köpte alla böcker 3500 kr. Och nu fick jag beställa 4 till för 1200 kr.Känner att de börjar bli lite väl mycket pengar. Egentligen fattas det sex böcker men det har skrivit att det är 4 som är ett absolut måste så att säga.
Saftigt dyra böcker! O_o

Nu börjar jag närma mig slutet på höstterminen, avslutas på fredag genom en salstentamen på plats i Skövde, temat är lek.
Känns ju lite sådär med tanke på alla ökade fall etc. ( Har hunnit ta 2 sprutor 💉), men bara att göra 😇

Vårterminen startar upp den 17:e, böckerna är inhandlade, väntar bara på leverans 🚚 📦

Senaste uppgiften som rättades var observationsrapporten, fick VG på den 🥳

Uppgiften som ligger och rättas just nu är anknytningsteorier och näst på tur att rättas är ju då fredagens kommande tentamen.

Betygskalan är U/G, (och VG på större uppgifter) 👌

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve