Vi som pluggar del VII

Oj det var kort varsel för en så stor uppgift, har de haft ngn metod-kurs innan där andra haft tid att slipa på uppsatsPM?

Vi har haft en s k pre-studie där vi undersökt hur samhället, twitter, "fika-prat" osv säger om det ämne vi tänkt oss. Samt en forskningsöversikt där vi skulle utgå ifrån minst 10 vetenskapliga artiklar för att hitta återkommande teorier, metoder och ingångsvinklar. Deadline på den gick ut den 10 januari, så vi hinner inte få respons på den. Uppgifterna om kvantitativ och kvalitativ metod är framflyttad till denna vecka, så de hinner vi inte heller få respons på.

Så både ja och nej vill jag påstå. Jag själv tänkte invänta feedbacken på min uppgifter innan jag bestämde en ingångsvinkel, teorier och metod. Men nu så är jag förvirrad och ganska irriterad då kursen är på 50%, men ändå kunna ha en såpass bra grund klar innan torsdag. För på lördag ska dom diskuteras.

Väntar på sista boken som förhoppningsvis kommer imorgon så jag hinner börja läsa.

Under våren kommer arbetslaget arbeta med en fiktiv förskola som ska läggas ut på hemsida 😅 Herregud känns som mycket jobb, som tur var fick vi behålla vart nuvarande arbetslag så det känns tryggt ❣️

Som distansstudent kan man få böcker hemskickade på lån. Har fått en och den andra skickades i torsdags. ändå har jag samman lånetid på dem från den 10 januari. Måste skickas tillbaka den 21a. Posten kommer ju inte varje dag längre så då fick jag ju inte boken i fredags. Blir typ tre dagar jag kan ha den boken. Blir lite trött faktiskt, postens hantering kan de inte göra så mycket åt men att lånetiden startar tre dagar innan de skickas känns lite surt.

Senast ändrad:
Flippar ur på min ena lärare alltså. Helt uppenbart att kursen utgår ifrån att man kan allt redan och uppgifterna följer inte kursboken så finns ingen info där som hjälp. Skrev en lååång fråga till läraren och ba vad i helvete ska jag göra. Fick svar att det finns lite olika lösningar. Okej thanks for nothing. Uppenbarligen förstår vi inte varandra men fy vad jag avskyr när lärare typ inte ens försöker hjälpa sina elever.

Tur att min pappa har 50 år i branschen för annars hade jag inte klarat det här ämnet.

Blev faktiskt irriterad, läraren för VFU kursen bad mig lämna in den skriftliga delen trots att jag visste att jag skulle få U på det praktiska ( Lång historia.) Sen skriver hen nu efteråt - jag kommer inte bedöma din skriftliga då du måste göra om VFU kursen. Men tack varför skulle jag då lägga tid på att skriva ett 1500-2000 ord långt dokument och skicka in om jag ändå inte kommer få betyg på den :banghead::banghead: Känns mest som bortkastad tid.

Började läsa filosofi 50p i måndags. Än så länge bara gjort det lilla introuppdraget där vi skulle titta på tre minuter av en ted talk och reflektera över det. Måste säga att det kändes extremt flummigt och hoppas att kursen kommer vara lite mer.. nyanserad? Eller vad man ska kalla det.

Nästa vecka är vår sista vecka. Det känns lite konstigt att den här utbildningen snart är slut.

Vi ska ha ett test nästa vecka på alla 245 växterna som vi lärt oss under utbildningen, "för skojs skull". Jag tycker inte alls det känns särskilt skojigt att se hur mycket jag kommer att ha glömt. Så nu blir det till att plugga, inte för betygens skull för de är redan satta, men för att inte göra bort mig så mycket.

Kursen har haft introduktionsföreläsningen nu och det känns väl kanske lite klarare. Hade bokat tid med bibliotekarie idag men hon blev sjuk så det blev inställt, hon hade även flera kollegor som var sjuka så gick inte att få någon annan tid denna veckan. Skulle gått igenom hur man bäst söker i databaserna på bäst sätt. Har efterlyst någon att skriva rapport med och även någon att skriva uppsats med i höst hittills noll svar. Undrar vad jag ska göra om ingen vill skriva uppsats ihop. De andra har ju pluggat ihop i tre år och jag kommer in nu på sluttampen så risken är väl att alla redan har etablerade samarbeten. Men isåfall får väl skolan lösa bara att jag skriver själv, jag vet inte vad jag ska göra åt det isåfall.

Har iallafall gjorrt ett dokument nu med vad jag har kvar att göra, blev så stressad ett tag att jag bara gick runt överallt och försökte göra allt samtidigt. Fick lite struktur nu iallafall det känns skönt.

Har äntligen fått svar på en uppgift av typ 8 som väntar. Den jag var osäker på om jag skulle få godkänd ens. 14/15 blev omdömet 🤷‍♀️ Det är så svårt när de inte hintat om något. Men ska ta och göra kompletteringen för det seminarie jag missade på slutet så det är gjort.

Ska bara ha en sista jour imorgon kväll så är jag klar med denna delkurs och börjar ny på måndag. Ska bli skönt! Nästa delkurs har jag läst ca hälften av före mitt uppehåll så jag behöver bara ta igen resten/det jag missade sist det begav sig pga sjukdom, samt de moment som är nya för studieordningen.

Passar bra då jag har en del strömoment i andra delkurser jag tänkt försöka få in i samband med denna som börjar nu. Skulle göra ett moment nästa vecka från en delkurs jag eg. klarat men där det tillkommit enstaka grejer i nya studieordningen. Nu har det dock flyttats först från onsdag till måndag och nu tisdag. Tisdagen har jag obligatoriska moment i den delkurs jag eg. läser så då går det ju inte. Lite svårt att planera ibland… :crazy:

Hade handledning på examensarbete för yrkeshögskolans utbildning i förmiddags. Jag är ju typ klar, och den ska vara inne i april så mina handledare sa direkt att det märks att jag är van att skriva texter. De hade lite ändringar som att bearbeta om syftet samt ändra referenserna och begreppsapparaten till bokstavsordning. Men som de sa, de förstår att jag inte är klar men de hade heller inget mer att tillägga så mötet tog ganska exakt 10 minuter :D

Har första grupphandledningen för C-uppsatsen på högskolan imorgon, där tror jag inte att det blir lika bra feedback dock. Jag har en så länge för spretig grund då jag har flera tänkta ingångsvinklar men ingen bestämd, ingen bestämd metod utan bara lämnat in för-och nackdelar med båda samt teorier jag inte vet om de håller med om. Den ska opponeras i juni , om jag får gå upp, så jag har tid på mig. Hoppas kunna få lite mer grund att arbeta på imorgon för denna uppsats är det allra sista jag gör för tillfället på högskolan :up:

Kämpar på med inspelade föreläsningarna och har kört fast helt på detta med analysmetoder. Diskursanalys och bivariat analys känns som rena grekiskan och hypotesprövning med chi-kvadrattestning var kanske minimalt lättare men jag känner mig ändå lite lost måste jag säga.:confused1: Har läst i några metodböcker också och försökt förstå mer om diskursanalys, bivariat analys och chi-kvadrattestning men nä inte blivit klokare för det. Hoppas innerligt att jag inte får några artiklar att analysera som innehåller någon av de här metoderna då kommer jag aldrig bli klar känns det som.:(

Ska försöka plugga lite idag, har haft ont i huvudet sen jag vaknade imorse. Varit ute på långpromenad och nu tagit en huvudvärkstablett så det är lite bättre så¨nu blir det lite pluggande. Försöker ta några dagar i veckan där jag inte pluggar för annars orkar jag inte när jag jobbar heltid med.

Hade möte idag för uppföljning efter underkänd vfu. Hade sådan ångest sedan mötes tiden kom och kände att varför ska jag sitta där och försvara mig själv typ.

Men ack så fel jag hade, alltså ja det släppte efter hand när det ställde frågor och ja tårarna spruta i mellan åt men va fasiken. Ibland är det skönt att bara vräka ur sig allt man gått och funderat på. Och känna att någon lyssnar på en och tar en på allvar. Så en stor sten lättade idag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 026
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar