Vi som pluggar del VII

Egentligen borde jag kunna den här kursen, vi har ju pratat metoder i typ 22.5 hp (examinerade) men det är något med kursen som gör att det känns som att jag är dum i huvudet :crazy:

Men nu börjar andra kurskamrater att ifrågasätta tiden vi har på oss att skriva hemtentan, det är kanske lite sen nu när den ska in på fredag.

För några veckor sen kom det upp på vår studentportal att vi skulle fylla i en rapportmall inför handledningsmötet idag. Jag fyllde i vad jag kom ihåg, samt skrev att det bara är en kladd som behöver smalna av. Skrev även att jag dessutom varit 3 veckor på sjukhus så jag har glömt av denna kladd. La därför till att jag inte kommer ihåg vilka referenser jag använt (gällande mer noggrann källkritik, privatperson/myndighet, pålitlighet osv).

Skrev på chatten i morse till läraren att jag har inga frågor, och jag har inte kollat på denna kladd på länge. Kommer inte heller kolla på den i den närmaste framtiden så undrade om vi behövde ha handledning. Skrev även att jag känner mig säker på hur man skriver då jag tidigare skrivit en B-uppsats på högskolan samt håller på med C-uppsatsen nu. Detta är ett examensarbete på yrkeshögskolan, där kraven är riktigt låga samt att den ska in till våren. Finns alltså gott om tid! Fick inget svar så jag fick snällt koppla upp mig på handledning då jag missade den förra tiden.

Får då höra att jag måste smalna av mitt ämne, tänka över min frågeställning, utöka hur jag menar kring mina referenser och specificera mina sökord. Sedan kom det "du kommer ha svårt att få VG på denna uppsats då vi får hjälpa dig att komma igång samt smalna av ditt ämne efter att ha läst din rapportmall". Suck, en av lärarna vet dessutom att jag fått en sjuk dotter ganska nyligen och haft fullt upp med att komma ikapp i den kurs som startade när jag låg inlagd. Jag riskerar alltså redan nu att bara få godkänt pga "bristande självständighet" , trots att jag skrev exakt samma saker i min rapportmall.
En rapportmall som de inte har läst ordentligt uppenbarligen :cautious::banghead:

I mina grupper har vi haft förståelse för ojämn insats för det har alltid jämnat ut sig vid kursslut.

Och så hjälper det att betygen sätts på individuella uppgifter enkom. Grupp är U eller G.
Skönt när det är så. Vi hade en kurs som enbart betygsattes efter grupparbete, inga individuella uppgifter alls, kändes lagom kul när en person inte alls gjorde sin del, men ändå fick högsta betyg. Här verkar det inte jämna ut sig, tror också det beror på den korta tiden vi har på oss.

Och jag fick VG på den muntliga språkredovisningen och VG på matematik-inlämningen med historisk återblick kring läroplanerna etc. :banana: :bump: Dessutom har jag ju redan skickat in kompletteringen kring barnperspektiv, så den börjar väl lärarna rätta from.fredag när deadlinen är. ( så tänker att den är godkänd nu med, var bara 3-4 meningar att lägga till). Sedan har jag idag lämnat in min observationsrapport för handledning, 2 dagar innan deadline. ;)

Tänker att det är en bra idé att ta hjälp av handlednings-möjligheten, då det har varit en del lärare som har påmint om att denna uppgiften är svår, och att man har större chans att klara den om tar hjälp av handledning, istället för att skicka in den vid den riktiga inlämningen, som är i dec.

From.nästa vecka går man ut på 4 veckors praktik med. Ska bli intressant, ska göra 3 olika moment (bild, musik och valfritt) och en med app ( kolla användbarhet och användarvänlighet) så kommer ha att roa mig med ;)

Nu har jag skrivit utbildningens sista tenta och om jag inte haft fullkomligt hjärnsläpp någonstans så borde den vara godkänd (möjligen gränsande mot VG). SKÖNT!
Då återstår bara att lämna in diverse hemuppgifter: praktikrapport, ex-jobb och 2 mindre praktikuppgifter. Och göra klart praktiken, såklart. Så ska jag förhoppningsvis ha en ny yrkesexamen i januari...

Jag har börjat med en kurs om att skriva på webben! Mitt självförtroende var sjunken till botten efter tidigare misslyckade studier, så jag valde en på halvfart i förhoppning om att jag skulle känna att jag hann bättre med. Och det gör jag än så länge! :up: Jätteglad över det!

Skriver just nu på en journalistisk artikel man skulle sammanfatta från en magasintext.
Magasintexten innehåller en lista på 10 viktigaste saker i en undersökning men mitt första utskick jag skrev snabbt ihop är istället en sammanfattning på de tre första, viktigaste sakerna. Funderar på om det går bra att göra så, det kan nog bli en bra artikel men jag tar ju inte upp allt och uppgiften säger att man ska göra en sammanfattande journalistisk artikel. Hmm..

Har inte dock inte nämnt att det finns mera saker på listan, det skulle jag kunna nämna eller är det dumt 🤔

Jag har börjat spana på olika masters. Och det finns ju så mycket spännande att välja på!!!

Jag kommer ta en kandidat i biologi och då kommer man in på mycket spännande. Jag skulle helst vilja bli kvar på SLU i Uppsala och slippa flytta. Men så hittade jag en master på SLU i alnarp (skåne) som kändes spännande och nu sitter jag här helt rådvill om vad jag vill.

Gud så svårt det är!!

Jag har börjat med en kurs om att skriva på webben! Mitt självförtroende var sjunken till botten efter tidigare misslyckade studier, så jag valde en på halvfart i förhoppning om att jag skulle känna att jag hann bättre med. Och det gör jag än så länge! :up: Jätteglad över det!

Skriver just nu på en journalistisk artikel man skulle sammanfatta från en magasintext.
Magasintexten innehåller en lista på 10 viktigaste saker i en undersökning men mitt första utskick jag skrev snabbt ihop är istället en sammanfattning på de tre första, viktigaste sakerna. Funderar på om det går bra att göra så, det kan nog bli en bra artikel men jag tar ju inte upp allt och uppgiften säger att man ska göra en sammanfattande journalistisk artikel. Hmm..

Har inte dock inte nämnt att det finns mera saker på listan, det skulle jag kunna nämna eller är det dumt 🤔
Jag hade nog frågat läraren. Beroende på hur lång listan med punkter är och hur lång din artikel ska vara så kan det ju vara så att själva övningen är att kunna komprimera ihop allt innehåll i en sammanfattning som fortfarande får med allt det viktiga, då funkar det ju inte att utelämna majoriteten av informationen. :)

Jag hade nog frågat läraren. Beroende på hur lång listan med punkter är och hur lång din artikel ska vara så kan det ju vara så att själva övningen är att kunna komprimera ihop allt innehåll i en sammanfattning som fortfarande får med allt det viktiga, då funkar det ju inte att utelämna majoriteten av informationen. :)
Listan med punkter är lång 😅 kanske drygt 5 magasin sidor med smala spalter.
Medan jag ska få till en journalistisk artikel på max 1600 tecken (inklusive mellanslag).
Liite tight om utrymme 😅 men det skadar nog inte att fråga läraren! :up:

Min doktorandhandledare frågade igår vilka kurser jag läser nu och jag kunde på rak arm inte ens räkna upp dem :angel: Jag tror det är en kombination av att jag verkligen försöker komma igenom kurserna med minsta möjliga insats för att frigöra tid till forskningen istället, och att jag dribblar tre, snart fyra, kurser samtidigt.

Anmälde mig dessutom till ytterligare en kurs som börjar i december, så om jag har "otur" och kommer in på den kommer jag en kort period läsa fem kurser samtidigt. Fy fan, ser inte fram emot det. Alls.

Har missat den här tråden men kul tråd! Jag håller på att läsa upp betyg från gymnasiet som hängt över mig som ett tungt lock. Vill bli behörig till högre studier så är väldigt motiverad och med de förutsättningar jag har idag tycker jag faktiskt det är rätt kul.

Läser just nu Svenska 2 och Matte 2a.

Har missat den här tråden men kul tråd! Jag håller på att läsa upp betyg från gymnasiet som hängt över mig som ett tungt lock. Vill bli behörig till högre studier så är väldigt motiverad och med de förutsättningar jag har idag tycker jag faktiskt det är rätt kul.

Läser just nu Svenska 2 och Matte 2a.
Vad kul, då sitter du och jag i samma båt :)

Jag håller på att läsa naturkunskap 2 just nu som jag läst på distans 25%. Det har varit kämpigt minst sagt. Under kursens gång har jag haft några dippar i min depression, haft en hel del strul på jobbet vilket inneburit en massa stress, mitt förhållande har kraschat och ja.. det har milt sagt inte varit helt lätt att försöka göra skolgrejer. Jag har iaf kämpat mig igenom inlämningsuppgifterna och det har gått rätt bra! Fick bara ett C på den sista men ja.. det gick inte helt enkelt.

Nu har jag en slutexamination i morgon och jag är så nervös! Har en lunta på typ 30 papper med sammanfattning över hela kursen och ja.. detta kommer gå åt helvete :)

Det är ganska mycket på framförallt kemidelen jag inte minns att jag läste i gymnasiet, men det var ju naturkunskap B på den tiden och jag vet att de nya kurserna är "utökade". Mycket av detta är det över 20 år sedan jag läste om sist och det är som rappakalja vid det här laget.

Jag har aldrig haft en muntlig examination tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Det står i "underlaget" till den att jag ska vara redo att svara på frågor angående uppgifterna och laborationerna jag gjort samt ha "ytterligare kunskap" som finns listad och det är ja, hela kursen. Samtidigt är examinationstiden bara 20 minuter så det känns som att det blir ganska få frågor och då gäller det att jag kan just dessa. Usch är så nervös :(

Vi har snart gjort klart första veckan på vfun 😅 Mycket att ta in när de är nytt och nya ansikten och namn. Är rätt sliten så skönt att de är fredag imorgon.

Är världens krångligaste människa i min grupp nu, fy fan vad avskyr det! Men bestämma möten samma vecka som de ska ske är svårt, spec när jag har tätt med arbetsrelaterade utbildningar 🙈😩

191FA148-C45A-4F59-B84A-FAD7E9E0ABE3.webp
Jag har sökt kurser till våren 🙈 100% distans och inga tider att passa för föreläsningar om jag inte läst fel, så jag hoppas jag kan hänga med fast jag jobbar.

Vad kul, då sitter du och jag i samma båt :)

Jag håller på att läsa naturkunskap 2 just nu som jag läst på distans 25%. Det har varit kämpigt minst sagt. Under kursens gång har jag haft några dippar i min depression, haft en hel del strul på jobbet vilket inneburit en massa stress, mitt förhållande har kraschat och ja.. det har milt sagt inte varit helt lätt att försöka göra skolgrejer. Jag har iaf kämpat mig igenom inlämningsuppgifterna och det har gått rätt bra! Fick bara ett C på den sista men ja.. det gick inte helt enkelt.

Nu har jag en slutexamination i morgon och jag är så nervös! Har en lunta på typ 30 papper med sammanfattning över hela kursen och ja.. detta kommer gå åt helvete :)

Det är ganska mycket på framförallt kemidelen jag inte minns att jag läste i gymnasiet, men det var ju naturkunskap B på den tiden och jag vet att de nya kurserna är "utökade". Mycket av detta är det över 20 år sedan jag läste om sist och det är som rappakalja vid det här laget.

Jag har aldrig haft en muntlig examination tidigare så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Det står i "underlaget" till den att jag ska vara redo att svara på frågor angående uppgifterna och laborationerna jag gjort samt ha "ytterligare kunskap" som finns listad och det är ja, hela kursen. Samtidigt är examinationstiden bara 20 minuter så det känns som att det blir ganska få frågor och då gäller det att jag kan just dessa. Usch är så nervös :(
Är ju inte ”bara” med ett C 🙂 Låter som du kämpat järnet ju!

Kommer gå superbra i morgon! Har nog heller aldrig haft muntlig examination så har tyvärr inga tips.

Heja dig! 💪

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 686
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 029
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve