Nu kommer jag också och lägger mig i fast jag inte ens pluggar just nu

(även om det kanske blir en kurs till våren). Jag har trots allt upplevt universitetsvärlden som både student, lärare och mittemellan (=doktorand), och så dåligt skötta kurser irriterar mig i alla tre rollerna, så jag kan inte låta bli att komma med mina två cent.
Det här är bara uselt skött av läraren (lärarna?), och jag kan inte se någon anledning till så dålig framförhållning om det dessutom är kurser som gått förut? Både schema och kurslitteratur borde självklart finnas tillgängligt vid kursstart, och man kan väl för tusan inte bara hitta på och slänga in en ny uppgift (som jag fattar är ett examinerande moment?) hur som helst.

Även om det är en liten skola borde ni väl ha nån sorts "rättighetslista"?
Kursutvärderingar i all ära, men de blir tyvärr ofta en ren skrivbordsprodukt (speciellt om kåren inte är mycket att hurra över

) och i de fall de faktiskt gör skillnad är det ju först nästa års studenter som kan få glädje av det. Därför är det i många fall bättre att försöka få fram sina synpunkter redan under pågående kurs. Om man inte vill/vågar/orkar göra det själv (vilket är fullt förståeligt) så kan man alltid försöka fråga runt lite bland kurskamraterna och höra om a) de har samma åsikter och b) om där råkar finnas nån som är sugen på att vara jobbig.
Även om kåren inte gör sitt jobb, så hör om klassrepresentatnen kanske åtminstone har tillgång till något forum där man kan lyfta åsikter om kurserna? Typ studieråd/programråd/terminsmöten/vad det nu kan tänkas heta...
Om lärarna bara är inhyrda kan det ibland vara bättre att ta upp problemen med någon som jobbar på skolan. Är de inhyrda lärarna även kursansvariga och examinatorer? I vissa fall kan det finnas begränsningar för sånt så tex. examinatorn måste vara någon som är anställd på skolan, och i så fall kan de kanske vara enklare att få respons från den som faktiskt är formellt ansvarig. Annars kan man gå till den som är programansvarig om det är svårt att få gehör för synpunkterna.
Och som sagt, jag har full förstålse för om du inte orkar protestera, men om ni är flera i klassen som tycker det är dåligt skött så tycker jag faktiskt ni ska pusha lite för att er klassrepresentant faktiskt får försöka lyfta problemet. Hög arbetsbelastning är väl en sak men då får ju lärarna åtminstone sköta sitt jobb så ni har möjlighet att förbereda er på bästa sätt.

Och slutligen så ska du inte känna dig dålig/dum/gnällig för att du har åsikter, det är jättebra att någon faktiskt reagerar när en kurs inte sköts som den ska.