Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej alla :D Jag planerar att i framtiden studera, vilket jag sagt att jag aldrig ska göra men känner att det kanske ändå är nyttigt och kul. :) Jag fick upp ögonen för djursjukskötare, någon här som läser det? Har hört att intaget är svårt men om man är utbildad djurvårdare, och går et först - är det lättare. Hur är utbildningen? Rolig? Mycket plugg? Mycket matte? :( Hatar matte, är usel på det och kemi. Ska plugga upp matte b och även gå naturvetenskap b före. Någon som har info? :) Lätt att få jobb efteråt? Vet ni något om lön?

Jobb är skitlätt. Marknaden skriker efter leg djursjukskötare. Det finns ett så stort underskott att jordbruksverket gett undantag på att andra får göra samma jobb, minst i 3 år till sen får de se om läget ser annorlunda ut eller inte.

Det är skitsvårt att komma in. Det är toppbetyg eller toppoäng på högskoleprovet som gäller (exakta poäng vet jag inte, men brukar gå enkelt att söka fram). Utbildad djurvårdare tas det inte hänsyn till, däremot kanske sådana kurser kan ge meritpoäng- den biten är jag himla dåligt insatt i.

Antalet platser ökas dock på, nu har det gått upp till 50 i höstas och från hösten i år tror jag det är 60. Det diskuteras också om det ska ökas ännu mer.

Hur det är att plugga programmet har jag desto sämre koll på, men någon annan kanske kan svara. :)
 
Hej alla :D Jag planerar att i framtiden studera, vilket jag sagt att jag aldrig ska göra men känner att det kanske ändå är nyttigt och kul. :) Jag fick upp ögonen för djursjukskötare, någon här som läser det? Har hört att intaget är svårt men om man är utbildad djurvårdare, och går et först - är det lättare. Hur är utbildningen? Rolig? Mycket plugg? Mycket matte? :( Hatar matte, är usel på det och kemi. Ska plugga upp matte b och även gå naturvetenskap b före. Någon som har info? :) Lätt att få jobb efteråt? Vet ni något om lön?
Har kompisar som pluggar det och det är mycket plugg, de skriker ut frustrationen på fb emellanåt :p I alla fall under sista året. Det är också övning på döda djur, som man ska vara medveten om.
Men, det är ett otroligt roligt yrke och utbildningen är, vad jag hört av dem, också väldigt rolig därför. Matte förekommer genom att man ska räkna doser mm, men inte någon specifik mattekurs vad jag förstått.
Efter utbildningen är det lätt att få jobb.
Jobbar man på ett djursjukhus eller klinik är det stundtals mycket stressigt, lönerna är inte alltför bra och det är mycket skitgöra, övertid och väldigt lite gulligull ;) Men det är ändå ett yrke som ger otroligt mycket, jag stortrivs med att jobba som djursjukskötare (har dock inte gått utbildningen, utan fick min legitimation via övergångsregler förut).
Att vara utbildad djurvårdare ger dig inga fördelar i att komma in på utbildningen, däremot kan du nog ha fördelar när det gäller att läsa tex anatomi. Vill du dock bli djursjukskötare tycker jag du ska lägga fokus på att komma in där, plugga upp det du behöver och sen göra högskoleprovet och så hålla tummarna.
Jag vet inte om @Jeps läst utbildningen kanske?
 
Hej alla :D Jag planerar att i framtiden studera, vilket jag sagt att jag aldrig ska göra men känner att det kanske ändå är nyttigt och kul. :) Jag fick upp ögonen för djursjukskötare, någon här som läser det? Har hört att intaget är svårt men om man är utbildad djurvårdare, och går et först - är det lättare. Hur är utbildningen? Rolig? Mycket plugg? Mycket matte? :( Hatar matte, är usel på det och kemi. Ska plugga upp matte b och även gå naturvetenskap b före. Någon som har info? :) Lätt att få jobb efteråt? Vet ni något om lön?

Jag håller på att försöka ta mig in på detta program så kan svara lite på antagningsgränserna eftersom jag pratat en del med slu, det tas ingen hänsyn till ev tidigare kurser eller erfarenhet. 2015 var intagspoängen rätt högt ,sista reserv som togs in på högskoleprovet hade 1.6. Åren innan det har det oftast legat på 1.5 för sist antagna reserv. (med undantag för 2013 då det var rekordlågt på 1.4, antagligen pga att studenterna då fick flytta med programflytten till Uppsala). Har sämre koll på betygsgränsen men det brukar ligga på ca 21 tror jag. Här kan du se hur det såg ut HT-15 http://statistik.uhr.se/

Jag har ingen större insyn i hur det är att gå programmet men tror inte att det är någon större mängd matte även om man antagligen kommer få räkna en del på läkemedel osv, men det beror ju lite på hur lätt/svart man har för studier och hur kul man tycker det är, sen får man ju en hel del praktik med något jag tycker är riktigt roligt, att få omsätta det teoretiska praktiskt :)

Tips är att mejla SLU med ev frågor de brukar vara hjälpsamma. Lycka Till med pluggandet :)
 
Åh då krossades min dröm :( Jag har inte toppbetyg, kommer aldrig få toppbetyg i högskoleprovet :( Skitjobb gör mig inget, Jag jobbar som stallskötare och har gjort i 4 års tid med minimilön och ingen ledighet. :/ Men om det var så svårt får jag nog stanna här i mitt liv :(
 
Åh då krossades min dröm :( Jag har inte toppbetyg, kommer aldrig få toppbetyg i högskoleprovet :( Skitjobb gör mig inget, Jag jobbar som stallskötare och har gjort i 4 års tid med minimilön och ingen ledighet. :/ Men om det var så svårt får jag nog stanna här i mitt liv :(

Vill bara säga att det går att förbättra högskoleprov, jag började på ett lågt första resultat. Och man vet ju aldrig hur det kommer se ut i framtiden, kanske ökas platserna väldigt mycket mer om några år så ge inte upp hoppet om det är något du verkligen vill. Annars finns även Djurvårdare på utökad nivå på bl.a BYS i Skara. Svårare att få jobb tror jag men det är ju ett alternativ.
 
Vill bara säga att det går att förbättra högskoleprov, jag började på ett lågt första resultat. Och man vet ju aldrig hur det kommer se ut i framtiden, kanske ökas platserna väldigt mycket mer om några år så ge inte upp hoppet om det är något du verkligen vill. Annars finns även Djurvårdare på utökad nivå på bl.a BYS i Skara. Svårare att få jobb tror jag men det är ju ett alternativ.

det var det jag tänkte gå innan om det gav meriter. Men svårare med jobb och sämre lön, har vänner som går där.

Jag har inget högt iq, ärligt. Jag är mer praktisk. HAde trott att en sådan utbildning (såklart mycket plugg) var mycket praktisk, men det kommer bli svårt när jag kämpade in i det sista för G i matte a :/ Får nog ändra framtidsplaner.
 
det var det jag tänkte gå innan om det gav meriter. Men svårare med jobb och sämre lön, har vänner som går där.

Jag har inget högt iq, ärligt. Jag är mer praktisk. HAde trott att en sådan utbildning (såklart mycket plugg) var mycket praktisk, men det kommer bli svårt när jag kämpade in i det sista för G i matte a :/ Får nog ändra framtidsplaner.
Fast iq har inget med högskoleprovet att göra. Har en kompis som kämpar med det för att komma in på just djursjukskötarutbildningen. Det gäller att lära sig hur provet är uppbyggt framförallt säger hon. Du har ju rätta svaret framför dig på tex mattedelen, där gäller det bara att du snabbt kan komma fram till vilket svar som är det rätta enligt logiken.
 
Fast iq har inget med högskoleprovet att göra. Har en kompis som kämpar med det för att komma in på just djursjukskötarutbildningen. Det gäller att lära sig hur provet är uppbyggt framförallt säger hon. Du har ju rätta svaret framför dig på tex mattedelen, där gäller det bara att du snabbt kan komma fram till vilket svar som är det rätta enligt logiken.

Och den logiken besitter jag inte att finna lösningen :(
 
Idag öppnar anmälan till höstterminen, och anmälan till sommaren stänger.
Är det någon här i tråden som sökt sommarkuser?
Vad ska ni söka till hösten?
Till sommaren har jag sökt:
- Måltidskultur, en introduktion
- Sociologi, GR, (A) Ledarskap och organisationsteori
- Praktisk projektledning
- Platsens historia - miljö och minne
- Trendspaning i teori och praktik
- Astrid Lindgrens författarskap
- Turistvetenskap, GR, (A) Turism idag

Till hösten (hitintills):
- Konstvetenskap A: Konst, arkitektur och visuell kultur
- Visualisering med 3D-datorgrafik
 
Och den logiken besitter jag inte att finna lösningen :(

Men... Har du prövat? Om du har svårt med Matte A kanske det innebär att du behöver gå tillbaka några steg innan det och lära dig grunderna lätt från början, och sedan avancera. Du kan t.ex. börja med matteboken.se eller låna hem matteböcker från biblioteken. Om det till och med är så att du kan ha dyskalkyli kan du t.ex. göra en utredning och därmed få hjälp och råd hur du kan träna räkneförmågan. Jag vet inte om man även kan få använda hjälpmedel under HP om man t.ex. har dyskalkyli.

Jag som verkligen varit inne i HP-svängen skulle säga att nästan alla kan höja sig ganska mycket med mer eller mindre jobb. Jag känner till många som presterat jättelågt på HP göra grymma höjningar (med mycket arbete bakom såklart). HP handlar verkligen inte om IQ.

Däremot är det ju inte alls säkert att alla är beredda att lägga ner den tiden och det arbetet, och det är ju verkligen helt okej. Det kan trots allt ta några år att få upp ett HP-resultat, och om det krävs ett väldigt högt HP-resultat så är det ju inte heller helt säkert att man till slut når sitt mål.

/La 2,5 år på att träna upp HP för att komma in på drömutbildningen
 
Jag läser ju ett program och vi har ju lite andra tider för val av nya kurser etc, men har faktiskt sökt en fristående kurs som inte hör till programmet nu,

Genetik och mikrobiologi :)
 
Har kompisar som pluggar det och det är mycket plugg, de skriker ut frustrationen på fb emellanåt :p I alla fall under sista året. Det är också övning på döda djur, som man ska vara medveten om.
Men, det är ett otroligt roligt yrke och utbildningen är, vad jag hört av dem, också väldigt rolig därför. Matte förekommer genom att man ska räkna doser mm, men inte någon specifik mattekurs vad jag förstått.
Efter utbildningen är det lätt att få jobb.
Jobbar man på ett djursjukhus eller klinik är det stundtals mycket stressigt, lönerna är inte alltför bra och det är mycket skitgöra, övertid och väldigt lite gulligull ;) Men det är ändå ett yrke som ger otroligt mycket, jag stortrivs med att jobba som djursjukskötare (har dock inte gått utbildningen, utan fick min legitimation via övergångsregler förut).
Att vara utbildad djurvårdare ger dig inga fördelar i att komma in på utbildningen, däremot kan du nog ha fördelar när det gäller att läsa tex anatomi. Vill du dock bli djursjukskötare tycker jag du ska lägga fokus på att komma in där, plugga upp det du behöver och sen göra högskoleprovet och så hålla tummarna.
Jag vet inte om @Jeps läst utbildningen kanske?
Jag har läst utbildningen men gjorde det medan den var ettårig. (Så gammal är jag :p)
Annars har @hemlig täckt upp det mesta. Man ska vara beredd på att det är myckte plugg.
 
Okej hörni. Tenta på måndag. Idag ska jag sätta mig och planera dagarna fram till dess. Jag har hängt med under kursen och pluggat litegrann men det är MYCKET kvar att göra.

Så: Dela med er av era bästa tips för att komma in i tentabubblan och stanna kvar där! Jag behöver lite pepp och motivation! :bump:

Mvh, har pluggat i snart 5 år men har fortfarande inga rutiner för tentaplugg :angel:
 
Men... Har du prövat? Om du har svårt med Matte A kanske det innebär att du behöver gå tillbaka några steg innan det och lära dig grunderna lätt från början, och sedan avancera. Du kan t.ex. börja med matteboken.se eller låna hem matteböcker från biblioteken. Om det till och med är så att du kan ha dyskalkyli kan du t.ex. göra en utredning och därmed få hjälp och råd hur du kan träna räkneförmågan. Jag vet inte om man även kan få använda hjälpmedel under HP om man t.ex. har dyskalkyli.

Jag som verkligen varit inne i HP-svängen skulle säga att nästan alla kan höja sig ganska mycket med mer eller mindre jobb. Jag känner till många som presterat jättelågt på HP göra grymma höjningar (med mycket arbete bakom såklart). HP handlar verkligen inte om IQ.

Däremot är det ju inte alls säkert att alla är beredda att lägga ner den tiden och det arbetet, och det är ju verkligen helt okej. Det kan trots allt ta några år att få upp ett HP-resultat, och om det krävs ett väldigt högt HP-resultat så är det ju inte heller helt säkert att man till slut når sitt mål.

/La 2,5 år på att träna upp HP för att komma in på drömutbildningen

Jag har dyslexi men en lindrigare rad. :/ Kanske därför.
 
Ingen diagnos men vi är fyra av sju barn som har det i familjen så de äldre har hjälpt mig genom alla år :)

Då kanske det är dags att göra en utredning? Så att du får det på pränt och får den hjälp du har rätt till. Hör med närmaste logopedmottagning, i många fall kan man skriva egenremiss till logoped så slipper du gå via andra instanser.

Lycka till!
 
Okej hörni. Tenta på måndag. Idag ska jag sätta mig och planera dagarna fram till dess. Jag har hängt med under kursen och pluggat litegrann men det är MYCKET kvar att göra.

Så: Dela med er av era bästa tips för att komma in i tentabubblan och stanna kvar där! Jag behöver lite pepp och motivation! :bump:

Mvh, har pluggat i snart 5 år men har fortfarande inga rutiner för tentaplugg :angel:

Kort svar: inte en aning :angel:
 
Vad har ni för erfarenheter av att läsa en fristående kurs, men som samtidigt ingår i ett annat program? jag är lite inne på att börja mina högskolestudier med en sådan kurs som verkar intressant för att kunna börja lite tidigare, men är rädd för att hamna "utanför" eftersom alla andra redan känner varandra. Hur har det varit om ni läst såhär? (SLU det gäller om det spelar någon roll ;) )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp