Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej hörni. Tenta på måndag. Idag ska jag sätta mig och planera dagarna fram till dess. Jag har hängt med under kursen och pluggat litegrann men det är MYCKET kvar att göra.

Så: Dela med er av era bästa tips för att komma in i tentabubblan och stanna kvar där! Jag behöver lite pepp och motivation! :bump:

Mvh, har pluggat i snart 5 år men har fortfarande inga rutiner för tentaplugg :angel:
Mina tentapluggstips som jag både använder själv och googlat mig till la jag i ett blogginlägg: länk

Utöver dom vill jag åter igen tipsa om samma knep som jag skrev om nyligen, att bestämma en kort tidsram för pluggandet så man kommer igång. Det funkar antingen med 5 min för att få lite fart och förhoppningsvis fortsätta mer än så när man väl börjat (men det funkar lite bättre på inlämningsuppgifter), eller 20 minuter följt av paus (vilket är bättre vid tentaplugg).

Har du delat upp det du ska läsa i portioner/delar? Om inte så gör det, och skriv ner dom i en lista. Skriv sen ungefärlig tid det borde ta att läsa igenom/bearbeta varje del. Då blir det enklare att få struktur och känslan av att man betar av istället för att man pluggar på allt samtidigt och inte känner sig klar med någon del.

Inför min senaste tenta skrev jag en sammanfattning av det som kändes absolut viktigast, läste in den som en ljudfil i mobilen och lyssnade på den när jag var ute och gick/åkte buss.
 
Mina tentapluggstips som jag både använder själv och googlat mig till la jag i ett blogginlägg: länk

Utöver dom vill jag åter igen tipsa om samma knep som jag skrev om nyligen, att bestämma en kort tidsram för pluggandet så man kommer igång. Det funkar antingen med 5 min för att få lite fart och förhoppningsvis fortsätta mer än så när man väl börjat (men det funkar lite bättre på inlämningsuppgifter), eller 20 minuter följt av paus (vilket är bättre vid tentaplugg).

Har du delat upp det du ska läsa i portioner/delar? Om inte så gör det, och skriv ner dom i en lista. Skriv sen ungefärlig tid det borde ta att läsa igenom/bearbeta varje del. Då blir det enklare att få struktur och känslan av att man betar av istället för att man pluggar på allt samtidigt och inte känner sig klar med någon del.

Inför min senaste tenta skrev jag en sammanfattning av det som kändes absolut viktigast, läste in den som en ljudfil i mobilen och lyssnade på den när jag var ute och gick/åkte buss.

Vilka supertips! :bow: Tack!

Nu har jag börjat med att gå igenom kursmålen, letade efter post it-lappar men vi hade inga :down: Men jag har en whiteboard som jag tänkte försöka använda på något bra sätt. Får kanske skriva vanliga lappar istället för post its och sprida ut över huset :D

Ska absolut dela upp allt i mindre delar. Det tänkte jag själv på, att det känns ju mycket bättre att kunna bocka av en grej i taget. :)
 
Vilka supertips! :bow: Tack!

Nu har jag börjat med att gå igenom kursmålen, letade efter post it-lappar men vi hade inga :down: Men jag har en whiteboard som jag tänkte försöka använda på något bra sätt. Får kanske skriva vanliga lappar istället för post its och sprida ut över huset :D

Ska absolut dela upp allt i mindre delar. Det tänkte jag själv på, att det känns ju mycket bättre att kunna bocka av en grej i taget. :)
Post-its är fantastiska prylar! Sånna borde varje student äga i regnbågens alla färger :D
 
"Oj fan, jag måste ju lägga upp extentorna nu. Det är ju bara fem veckor kvar nu och ni vill väl börja plugga antar jag."
"Ja men det är väl bättre att ha ångest nu så går den över till tentan."
"Då vill jag ha minst två frågor på kurslitteraturen till nästa gång vi ses!"

Det är inte bara positivt att ha kursansvarig som handledare. Hon är läbbigt medveten om exakt vart vi ligger i kursen :arghh::p
 
Okej hörni. Tenta på måndag. Idag ska jag sätta mig och planera dagarna fram till dess. Jag har hängt med under kursen och pluggat litegrann men det är MYCKET kvar att göra.

Så: Dela med er av era bästa tips för att komma in i tentabubblan och stanna kvar där! Jag behöver lite pepp och motivation! :bump:

Mvh, har pluggat i snart 5 år men har fortfarande inga rutiner för tentaplugg :angel:

Nu var det ett gäng år sedan jag pluggade, men mitt allra bästa tips inför tentor är att skriva en fusklapp! :angel:

Ja...alltså inte en riktig fusklapp utan en potentiell sådan! :D

Någon dag innan tentan brukade jag alltid klippa mig en lagom stor bit papper och tänka "om jag hade möjlighet att ta med mig en fusklapp, vad skulle jag skriva på den då?". Sedan är det bara att börja fylla på för glatta livet. Utnyttja varenda liten hörn av lappen! Du kommer att behöva hitta på smarta förkortningar och liknande, för du vill ju få plats med så mycket som möjligt. Och detta var åtminstone för mig ett bra hjälpmedel för att få sakerna att fastna ordentligt.

Sedan kan man använda lappen för sista minuten-plugg, men se till att lämna den hemma innan du väl går iväg till tentan. ;)
 
Vad har ni för erfarenheter av att läsa en fristående kurs, men som samtidigt ingår i ett annat program? jag är lite inne på att börja mina högskolestudier med en sådan kurs som verkar intressant för att kunna börja lite tidigare, men är rädd för att hamna "utanför" eftersom alla andra redan känner varandra. Hur har det varit om ni läst såhär? (SLU det gäller om det spelar någon roll ;) )

Vad är det för kurs/program det gäller? Vissa program är mer sammansvetsade än andra. Delar av SLUs kurser har precis öppnat upp för fristående studenter så vissa studentgrupper är inte vana vid fristående. Andra är vana vid att studenter väljer bland mycket olika kurser och att kurserna alltid varit öppna. Sen tänker jag också att det skulle kunna bero på hur stora studentgrupper det handlar om.

Men sen tänker jag också att det handlar om att se till att bli med i gemenskapen. :)
 
Nu lägger jag ner för idag, har betat av första ämnesområdet och pluggat duktigt i ett par timmar (började sent på eftermiddagen eftersom vi hade en sista obligatorisk grej på förmiddagen). Gick dessutom upp kvart över 5 i morse så jag är lite mosig :p Kör igång imorgon bitti igen!
 
Gah! Hur gör ni som väljer kurser var och varannan termin!? Vi har en (1) valbar kurs á 7,5 poäng med typ tre valalternativ och jag blev helstressad av bara infomötet :nailbiting:

Det är ju mitt liv som står på spel! :arghh: Typ.. O_o
 
Gah! Hur gör ni som väljer kurser var och varannan termin!? Vi har en (1) valbar kurs á 7,5 poäng med typ tre valalternativ och jag blev helstressad av bara infomötet :nailbiting:

Det är ju mitt liv som står på spel! :arghh: Typ.. O_o

Man får inse att ens utbildning inte står och faller med enstaka kurser :) Du kommer få en lika bra utbildning oavsett vilken av de tre 7,5-poängskurserna du väljer.

Jag har många valmöjligheter och skulle gärna läsa typ allt... Men det går liksom inte, 5 år får räcka ;)
 
@zassoo Tack för lugnande ord!

För oss så är dock skillnaderna mellan alternativen rätt rejäla: allt från fördjupningskurs på avancerad nivå, till utbyte med universitet i USA, till 25 dagars extra praktik på valfri klinik. Det ena bäddar för vidare studier på masternivå, det andra känns bara wow och det tredje är ju skitbra rent taktiskt då vi tar examen samma vår.

Just nu känns det som ren lyx att ha fem år att leka runt på. Vi har bara fyra ;)
 
@Araminta Det var onekligen lite skillnad på alternativen :D Men oavsett låter det som att alla tre alternativ är bra på sitt sätt, vilket är bra men antagligen ger beslutsångest ;)
 
Min första tenta gick så himla dåligt!
Åh. Vad gör ni när saker verkligen går åt helvete? :arghh:

Just nu vill jag sluta plugga och aldrig mer gå upp från sängen :meh:
 
Min första tenta gick så himla dåligt!
Åh. Vad gör ni när saker verkligen går åt helvete? :arghh:

Just nu vill jag sluta plugga och aldrig mer gå upp från sängen :meh:

Ta tre djupa andetag, tänk på att du inte är ensam - även topprofessorn har kuggat någon tenta, ät godis och ge dig fan på att överglänsa alla på omtentan.

Kom igen! Du kan!:bump:
 
Jag blev godkänd på min sista salstenta för denna grundutbildning.. Känns helt fantastiskt! :bump: Nu har jag "bara" examensarbetet kvar och en valbar kurs i idrottsmedicin.. Kan inte fatta riktigt att jag är klar med utbildningnen snart! Wiiihoooo! :D
:banana:
 
Min första tenta gick så himla dåligt!
Åh. Vad gör ni när saker verkligen går åt helvete? :arghh:

Just nu vill jag sluta plugga och aldrig mer gå upp från sängen :meh:

En underkänd tenta är ingen katastrof, framförallt inte den första tentan. Att skriva tentamen handlar inte bara om kunskap, det är en teknik i sig som inte alla kan helt automatiskt.

Begär ut tentan, jämför mot svarsmall/gå på föreläsning där tentamen gås igenom, snacka med kursare och få klart för dig vad du missat. Handlar det om kunskapsluckor eller brister det i hur du lägger fram dina svar? Kan du inte lista ut det på egen hand, prata med examinatorn. Sedan gör du en plan inför tiden fram till omtentamen där du behöver tid att läsa in det som fattas, repetera det du kan så du inte glömmer. Antar att du kommer fortsätta med annan kurs/delkurs nu på en gång, så se över schemat där och planera omtentamensplugg så att du ändå hänger med i det nya.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp