Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@cherie Om jag får välja helt fritt så gillar jag flerdagarshemtentor mest för då känner jag att jag lärt mig mest.. efter det kommer nog salstentor.. för på endagars så blir jag mest bara stressad :p
 
Igår när jag kom hem så var jag verkligen hur trött som helst.. somnade nästan direkt när jag kom hem :rofl: med nattsömnen inräknat så har jag nu sovit omkring 11 timmar sen jag kom hem, haha!

Haha, det där tror jag är så vanligt! Jag har redan sagt till sambon att när jag börjar med praktik i höst (eller heltidsjobbet efter utbildningen) så kommer mitt liv bestå av äta-jobba-sova :D
 
Kör om tenta imorgon, tror att jag har mer koll denna gång. Även fast jag känner mig mer nervös inför denna. Förra tillfället var jag tvärsäker på att jag hade tänkt rätt, men tydligen inte. Så nu har jag suttit och gjort övningar och tentor, läst på kapitel som känts osäkra.

Känns delvis som att jag har koll, och delvis som att jag inte vet om jag har koll.
Nu blir det några timmars pluggpaus och ut till stallet och fixa, och handla till imorgon.

Läsa igenom anteckningarna en vända och sen tidig sänggång, upp 4.15 imorgon för att hinna med tåget som går 5.30 och och typ 2,5 timmars resväg innan jag är på campus.
(Tycker inte om morgon-tentor :p)

Börjar bli nervös nu... :crazy:
 
Ångesten när jag insåg att ena webtentan var idag och inte imorgon, som jag hade fått för mig. Men nu är den skriven och klar. Återstår bara att se vad det blir för resultat. Såg att gränsen för VG låg på 34 poäng, och med en maxpoäng på 36 blev det inte mycket utrymme för fel där. Vill så gärna nå upp dit, nu när inlämningsuppgiften fick ett VG (för då får jag det som betyg för hela kursen).
Utöver betygsfunderingarna kan jag nu släppa den kursen helt, för alla moment är genomförda :up:

Imorgon ska jag sätta mig med en opponering på hemtentan i en annan kurs, vilket är sista momentet i den. Och på onsdag (nu har jag dubbelkollat) är det dags för webtentan i den tredje fristående kursen. Det känns vansinnigt bra att beta av dom en efter en nu, och kunna stryka dom från att-göra-listan :). Och idag hade vi slutbedömningen för praktiken, som jag fått godkänt på med mycket fina lovord (men har tre dagar kvar att genomföra, att vi hade bedömningen redan nu beror på att min handledare ska vara ledig medan jag fortsätter jobba med mina patienter under någon annan).

Framöver kommer jag "bara" plugga 100%, det kommer kännas som semester i jämförelse :D
JAAAAA det blev 35 av 36 rätt på tentan :D :bump:
Med andra ord blir det ett VG i betyg för den kursen. Det känns vansinnigt skönt!
Vågade knappt gå in och kolla resultatet först, så det var en gigantisk ångestklump som löstes upp på en gång när jag såg siffran :D
 
Kör om tenta imorgon, tror att jag har mer koll denna gång. Även fast jag känner mig mer nervös inför denna. Förra tillfället var jag tvärsäker på att jag hade tänkt rätt, men tydligen inte. Så nu har jag suttit och gjort övningar och tentor, läst på kapitel som känts osäkra.

Känns delvis som att jag har koll, och delvis som att jag inte vet om jag har koll.
Nu blir det några timmars pluggpaus och ut till stallet och fixa, och handla till imorgon.

Läsa igenom anteckningarna en vända och sen tidig sänggång, upp 4.15 imorgon för att hinna med tåget som går 5.30 och och typ 2,5 timmars resväg innan jag är på campus.
(Tycker inte om morgon-tentor :p)

Börjar bli nervös nu... :crazy:

Jag håller alla tummar och tår för att det går vägen imorgon! :up: Men du, pendlar du 2,5 timmar till skolan? :eek: Hur ofta gör du det?
 
Vilka typer av tentor föredrar ni förresten?

Jag gillar salstentor mest och endags-hemtentor minst. Är så van med hemtentor där vi får flera dagar på oss så när vi plötsligt har dagstentor och ska producera samma mängd ord men på en dag blir jag så stressad! Hatar dagstentor... kommer en om några veckor, URK :wtf: Tycker det är svårt nog att bara hinna skriva en språkligt korrekt text på 2500 ord (med referenshantering såklart) under en dag liksom... utan att tänka på innehållet... :D

Endagarshemtentor? :eek: Tack gode gud för att våra kursansvariga inte snubblat över den varianten ännu :nailbiting: Själv föredrar jag nog salstentor före hemtentor då jag fått sån himla skrivkramp på de två vi haft. Om man tänker examinationsformer i stort så föredrar jag nog faktiskt skriftliga arbeten, antingen enskilt eller i smågrupper om två eller tre.
 
@mariposa Mina tummar är magiska så det kommer att gå alldeles utmärkt :D Och tack gode gud för det! Jag tycker synd om mig själv som har en timme enkel väg till praktiken - en dag i veckan :angel:
 
Vilka typer av tentor föredrar ni förresten?
Hemtentor där man har minst två dagar på sig. Det känns som att jag lär mig mycket mer då, när jag aktivt får arbeta med frågorna och söka reda på svar. Dessutom sitter det kvar mycket bättre när jag jobbat med samma grej i några dagar och verkligen satt mig in i det på ett annat sätt.
På salstentorna blir det lätt panikplugg på allting samtidigt, känslan av tur/otur med frågorna och ångest över poängen. Hamnar jag sen över godkänt så är det inte alltid jag kollar upp det jag haft fel på, för det hinns inte med när det är mitt i nästa tentapluggomgång (så har det varit hela hösten, att svaret på tidigare tenta kommit dagarna innan nästa) och sen glöms det bort.
 
Nu är opponeringen färdig, och därmed kan kurs 2 av 4 läggas till det förflutna.
Imorgon väntar en webtenta, och torsdag är sista dagen på praktiken. Sen ska jag inkassera högskolepoäng :D
 
Endagarshemtentor? :eek: Tack gode gud för att våra kursansvariga inte snubblat över den varianten ännu :nailbiting: Själv föredrar jag nog salstentor före hemtentor då jag fått sån himla skrivkramp på de två vi haft. Om man tänker examinationsformer i stort så föredrar jag nog faktiskt skriftliga arbeten, antingen enskilt eller i smågrupper om två eller tre.

Åh nej skriftliga arbeten i grupp är jobbiga tycker jag :D Hellre redovisningar då. Men jag tror jag avskyr att producera texter överlag...

Ja, alltså var mycket nöjd över att slippa endagshemtentor! Det är HEMSKT! En gång hade vi en på fyra timmar bara. Det är nästintill omöjligt stt skriva flera sidors akamdemisk text, få ihop en röd tråd, hantera referenser och även pricka rätt i innehållet på den tiden. Urk, aldrig haft så mycket stresspåslag i kroppen under flera timmar som under den halvdagstentan. Total urladdning efteråt, man är helt skakis för det är så stressigt. Gudskelov var vi försökskaniner så de gjorde om den tentan till terminen under ;)
 
Lite utanför ämnet, hoppas det är okej, annars får ni ta bort mitt inlägg, Är det någon som studerar juridik som tycker det är kul att ta reda på svar eller har lite koll på köplagen eller bostadsrätter som jag kan få skicka PM till?
Försöker fatta hur lagar funkar och är inte det lättaste..
 
@mariposa Mina tummar är magiska så det kommer att gå alldeles utmärkt :D Och tack gode gud för det! Jag tycker synd om mig själv som har en timme enkel väg till praktiken - en dag i veckan :angel:

Nu är tentan skriven och jag sitter på tåget påväg hemvåt :)
Tror att tummarna gjorde susen. Tack igen :)
Lite klurigare frågor denna gång, men då har man lite mera att resonera kring, vilket nästan är lättare än att bara rabbla en massa fakta. :up:

Ganska van vid att behöva pendla om man ska utanför den lilla staden jag kommer ifrån. :P
Tycker att det kan vara ganska skönt att pendla, iaf med tåg. Man kan sitta och filosofera och kolla på omgivningarna runt omkring, eller om man har datorn med sig kan man sitta och slösurfa/plugga under resan. :D
 
Då var det dags för upp till tre timmar webtenta. Sen ska jag njuta av vetskapen att alla fristående kurser är färdiga (om det nu inte händer något oväntat som gör att jag inte klarar den, men det känns som att jag har koll)
 
Tentan är skriven, och känslan var bra.
Mitt inlämningsarbete om ett patientfall under praktiken är färdigställt och skickat till både lärare och opponent (med fem dagar tillgodo, vansinnigt skönt).
Nu kvarstår bara en praktikdag, sen är jag så klar jag bara kan bli med skolan just nu. Det blir första helgen utan plugg sen årsskiftet tror jag, SOM jag ska njuta :love:
 
@cili Bra jobbat! Njut av ledigheten! Jag har säkert frågat innan men vad är det du läser? Är det fysioterapi eller är det något jag drömt?
 
@cili Bra jobbat! Njut av ledigheten! Jag har säkert frågat innan men vad är det du läser? Är det fysioterapi eller är det något jag drömt?
Stämmer fint det! Fysioterapeutprogrammet + fristående kurser om kost vid prestation, optimal styrkeutveckling och fysisk aktivitet och hälsa. Men från och med nästa vecka är det enbart mitt program, det kommer bli som en efterlängtad semester.
 
Inställd föreläsning imorgon. Vad som däremot inte är inställt är information/frågor för projektarbete och individuell skrivuppgift. Icke obligatoriskt. 08:15-09:00. Alltså 45 minuter totalt, jag har 3 timmars resväg tur och retur...

Att åka eller att inte åka, det är frågan... Suck.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp