Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som läst med PBL, vad är fördelarna o nackdelarna enligt er?

För att utveckla lite det jag skrev innan så tycker jag att PBL fungerar när det fungerar. Det vill säga, med ett bra fall att utgå från, en handledare som inte är för snäv i sin tolkning och med en grupp där man vågar tänka högt och där inte bara handlar om att gissa vad föreläsaren vill att vi ska ta reda på. Får man allt det på plats så kan det framför allt bli riktigt bra diskussioner i det man kallar steg 7 (gemensam diskussion kring frågorna som var och en researchat på egen hand). Detta är dock på gränsen till för svårt för att det ska vara värt det. Vi har haft uppåt 20-25 PBL-fall totalt vid det här laget och vi hamnar fortfarande i dödlägen. Vi hittar inte rätt frågor vilket leder till att det antingen blir på tok för svårt med researchen alternativt att diskussionen blir mer av ett rabblande av fakta än en verklig diskussion.

Sen tycker jag egentligen att en av våra handledare gjorde den bästa sammanfattningen "Jag fattade grejen med PBL efter att jag gått kursen till PBL-handledare" :cautious:
 
Ni som läst med PBL, vad är fördelarna o nackdelarna enligt er?

Först och främst, PBL kan se väldigt olika ut från program till program. Så det är svårt att generellt svara på vad som är positivt och negativt, eftersom det skiljer sig så i hur metoden tillämpas.

Mitt program har starka PBL-rötter så vi blir hårt trillade i metoden ;) Men för mig har det ändå tagit snart fyra år innan jag successivt börjat förstå charmen med PBL, även om jag ändå inte är odelat positiv. Någonstans hade jag nog tyckt att det varit enklare och kanske även mer givande (kortsiktigt) att gå en traditionell utbildning MEN samtidigt är jag glad att jag gått PBL för det har varit oerhört utmanande och utvecklande också.

För mig är fördelarna:
- Jag har lärt mig att ta eget ansvar för mitt lärande på en helt ny nivå
- Jag har blivit en riktig haj på att hitta relevant information och att tolka samt kritiskt granska den (!). Detta är en av de största fördelarna och jag har flera vänner ute i yrkeslivet som tycker att just denna del är det som deras utbildning misslyckats med - ge dem verktygen för att själva kunna "vidareutbilda sig", att hitta uppdaterad kunskap, inom sina ämnen. På en vanlig universitetsutbildning får man en litteraturlista och böckerna i händerna i princip, på PBL lär du dig att själv hitta det du behöver lära dig. Inom mitt yrke, som ständigt utvecklas, så är det här extra viktigt.
- Jag kan rikta mitt läsande och informationssök till saker som jag intresserar mig för, på så vis blir min utbildning mer skräddarsydd utifrån mina egna behov och intressen
- Jag har blivit drillad i att uttrycka mig i gruppsammanhang, att kompromissa, lyssna, diskutera - ja, att jobba i grupp helt enkelt. Mitt yrke innebär mycket teamarbete så även här kommer jag nog ha många fördelar med mig ut i yrket.
- Jag, som ALDRIG har känt på det här viset förut, kan ibland sukta efter att lära mig mer...

För mig är nackdelarna:
- Osäkerheten, särskilt i början hade jag svårt att veta när jag var "klar" - har jag läst tillräckligt, har jag gjort tillräckligt, är frågan jag skapat på tentan är rätt vinklad o.s.v. Inom PBL blir kunskap och lärandet oändligt och är man ambitiös kan det ibland kännas överväldigande.
- Något sämre grundkunskaper (men istället mer djupkunskaper) - såklart svårt att uttala sig om generellt men jag läste det i någon forskningssammanställning någon gång och jag som även pluggat ett år på en traditionell utbildning kan ändå hålla med i det påståendet.
- Vissa personer, som tar lätt på skola och är "lata", kan lätt komma undan med att plugga och läsa väldigt lite om de istället är duktiga på att prata (under t.ex. diskussioner).
- Färre föreläsningar än traditionella utbildningar. PBL-handledare är dyra (och uppriktigt talat så sitter nog hälften mest av tiden) så någonstans måste det dras in pengar.

Jag har dessutom en del vänner som tycker det är jobbigt att prata i grupp, och för dem blir basgrupperna med diskussioner varje vecka ett stressmoment. Men det är nog nyttig träning för dem också.
 
Senast ändrad:
På en vanlig universitetsutbildning får man en litteraturlista och böckerna i händerna i princip, på PBL lär du dig att själv hitta det du behöver lära dig. Inom mitt yrke, som ständigt utvecklas, så är det här extra viktigt.
Nu saxade jag hårt i ditt inlägg för att plocka ut bara det där. Jag håller med om att sånt är ett stort problem i vissa yrken. Därför är jag oerhört glad över att vi på mitt program (som inte har PBL) alltid måste jaga egna referenser till våra arbeten (det är alltså krav på mer än bara den obligatoriska litteraturen), och även göra artikelgranskningar av egenfunna artiklar för att lära oss att hitta bra sådana.
 
Nu saxade jag hårt i ditt inlägg för att plocka ut bara det där. Jag håller med om att sånt är ett stort problem i vissa yrken. Därför är jag oerhört glad över att vi på mitt program (som inte har PBL) alltid måste jaga egna referenser till våra arbeten (det är alltså krav på mer än bara den obligatoriska litteraturen), och även göra artikelgranskningar av egenfunna artiklar för att lära oss att hitta bra sådana.

Det tror jag är grymt! Älskar de program som plockar ur det bästa med PBL och kombinerar med traditionell utbildning, det vore min dröm ;)
 
Tack ni alla som delat med er av era tankar om PBL. Vissa saker sitter jag som ett ufo inför o andra får en helt annan reaktion. Sammanfattningsvis verkar jag ha gått någon blandning av PBL o vanligt. :)
 
Jag ska kanske tillägga att vi läser inte strikt enligt PBL (som jag tror Linköping gör?) där man helt saknar kurslitteratur och ibland även föreläsningar. Däremot så blir vi väldigt uppmuntrade att gå utanför kurslitteraturen och vi har mycket uppgifter i att hitta, läsa och kritiskt granska vetenskapliga artiklar (jag tycker dock fortfarande det är pissjobbigt :crazy: ).
 
Jag ska kanske tillägga att vi läser inte strikt enligt PBL (som jag tror Linköping gör?) där man helt saknar kurslitteratur och ibland även föreläsningar. Däremot så blir vi väldigt uppmuntrade att gå utanför kurslitteraturen och vi har mycket uppgifter i att hitta, läsa och kritiskt granska vetenskapliga artiklar (jag tycker dock fortfarande det är pissjobbigt :crazy: ).

Vissa program i Linköping läser "strikt" (som vårt) och men de flesta kör också light-versioner av PBL. Jag attraheras mer av lightversionerna, mest för jag tror det skulle passa mig bättre som person, jag gillar att ändå att ha en "ram av kunskap".

Hur länge är det du har läst nu? Jag förstår ändå att du tycker arbetet med vetenskapliga artiklar är pissjobbigt (även om jag har för mig att du har några år på nacken), jag vet förstås inte hur mycket ni arbetat med sådana uppgifter men för oss tillhör det ju vardagen och vi gör det hela tiden, varje dag, varje vecka. Och helt ärligt tog det flera år av dagligt läsande innan det började flyta för mig... Nu går det fort, jag har lärt mig hur jag söker efter vetskapliga artiklar, hur jag läser dem, vad jag ska titta efter, vilka journaler som är värda att kika i o.s.v. Nu tycker jag nästan det är svårare att läsa böcker, särskilt om de inte innehåller några källor eller bara några stycken per sida för då går ju min tok-kritiska hjärna på högvarv :eek: ;)

Lite kuriosa - när man vet hur man söker efter vetenskapliga artiklar kan man göra ett litet experiment och kolla upp källorna som böckerna använder sig av. När jag kollat i några böcker, vissa som t.ex. används som kurslitteratur på andra universitet, så märker jag ofta att de uttalar sig alldeles för generellt, drar alldeles för stora slutsatser eller grovt manipulerar/förvränger resultaten från de artiklar som de hänvisar till. Det är mer regel än undantag.

Fast tyvärr blir man ju kritiskt även mot forskning när man väl sätter sig in i området... Manipulation, förvrängningar, försköningar, korruption... Ibland känns det helt värdelöst med forskning också för i grund och botten kan man fuska fram stöd för de mest häpnadsväckande hypoteserna.

Hehe, jag är inte alls bitter... ;)
 
Senast ändrad:
@Squie Vad tycker du själv är fördelar och nackdelarna? :)

Jag har aldrig läst enligt PBL, bara läst mig till (o frågat) vad det hela går ut på. :) Jag inser som sagt av svaren att jag läst en mix...eller också beror mixen på att jag själv är funtad så att vanligt kurslitteratur "räcker inte". Normalt för mig är att söka x antal böcker extra till varje studieuppgift o läsa dem för att kunna göra studieuppgiften som jag vill. Maxantalet som jag var uppe i var 13 böcker, fast där erkände jag för mig själv att det blev kanske lite väl överkurs. ;)

Spontant iaf, jag skulle inte klara av att läsa enligt PBL. Behöver ha lite mer ram än vad fullt använd PBL verkar innehålla.
 
Sitter och pluggar inför omtentan imorgon, får se om det räcker.

Imorgon är det även start för nya delkursen, rörelseanatomi.
 
Sitter och pluggar inför omtentan imorgon, får se om det räcker.

Imorgon är det även start för nya delkursen, rörelseanatomi.
Låter som en superintressant kurs! Läser ni allmänt på alla djur (för visst är det veterinär du pluggar till?), eller inriktat på vissa?
 
Nu har jag haft möte med programstudierektorn och min plan fick godkänt :D Haha. Nämen det såg bra ut och kommer inte bli några problem att plocka ut både agronomexamen och masterexamen :up:

Idag började också min andra nya kurs, Animal nutrition and health. Verkar bra, ska bli kul! :)
 
Vissa program i Linköping läser "strikt" (som vårt) och men de flesta kör också light-versioner av PBL. Jag attraheras mer av lightversionerna, mest för jag tror det skulle passa mig bättre som person, jag gillar att ändå att ha en "ram av kunskap".

Hur länge är det du har läst nu? Jag förstår ändå att du tycker arbetet med vetenskapliga artiklar är pissjobbigt (även om jag har för mig att du har några år på nacken), jag vet förstås inte hur mycket ni arbetat med sådana uppgifter men för oss tillhör det ju vardagen och vi gör det hela tiden, varje dag, varje vecka. Och helt ärligt tog det flera år av dagligt läsande innan det började flyta för mig... Nu går det fort, jag har lärt mig hur jag söker efter vetskapliga artiklar, hur jag läser dem, vad jag ska titta efter, vilka journaler som är värda att kika i o.s.v. Nu tycker jag nästan det är svårare att läsa böcker, särskilt om de inte innehåller några källor eller bara några stycken per sida för då går ju min tok-kritiska hjärna på högvarv :eek: ;)

Lite kuriosa - när man vet hur man söker efter vetenskapliga artiklar kan man göra ett litet experiment och kolla upp källorna som böckerna använder sig av. När jag kollat i några böcker, vissa som t.ex. används som kurslitteratur på andra universitet, så märker jag ofta att de uttalar sig alldeles för generellt, drar alldeles för stora slutsatser eller grovt manipulerar/förvränger resultaten från de artiklar som de hänvisar till. Det är mer regel än undantag.

Fast tyvärr blir man ju kritiskt även mot forskning när man väl sätter sig in i området... Manipulation, förvrängningar, försköningar, korruption... Ibland känns det helt värdelöst med forskning också för i grund och botten kan man fuska fram stöd för de mest häpnadsväckande hypoteserna.

Hehe, jag är inte alls bitter... ;)

Jag är snart klar med mitt tredje år och jag är nog inne på samma spår som du. Det krävs att man verkligen sätter sig in i det och läser massor för att hitta det där flytet. Just nu är jag på tok för osäker på både källkritiken och på hur jag söker för att känna mig helt bekväm. Blir så frustrerad varje gång jag försöker att jag ger upp. Vi kommer lite för lätt undan med bara kurslitteraturen i det hänseendet.
 
Nu har jag haft möte med programstudierektorn och min plan fick godkänt :D Haha. Nämen det såg bra ut och kommer inte bli några problem att plocka ut både agronomexamen och masterexamen :up:

Idag började också min andra nya kurs, Animal nutrition and health. Verkar bra, ska bli kul! :)

Jag har också varit i kontakt med studierektorn för vårt program och lämnat önskemål inför nästa år, dels inför fördjupningspraktik och dels inför valbar kurs.

Den valbara kursen känns rätt lugn. Enligt studierektorn är det ändå inte jättemånga som sökt utbyte så jag tror att jag kommer med till antingen San Fransisco eller New York. Blir det inte det är jag faktiskt, nu när det väl gäller, fullt lika nöjd med att gå handledarutbildningen istället.

Värre är det med fördjupningspraktiken :nailbiting: Jag vill sååå gärna vara kvar hos min nuvarande handledare. Problemet är att hon är omåttligt populär (föga förvånande...) och det är fler i kursen som önskat ha henne. Jag har dock pratat med henne och fått ett löfte om att hon skulle fråga kollegor/chef på nästa APT (vill dela praktiken mellan två områden så behöver en handledare till). Så jag kanske ändå har lite förtur av att ha gjort ett gott intryck redan. Men satan vad besviken jag kommer bli om det inte fungerar :arghh:
 
Sitter just nu och finslipar på mitt projektarbete (typ b-uppsats). Finns det något som är så frustrerande som formalia, hänvisningar, layout och liknande? Speciellt när de nu påpekar att man gjort fel typ i 1.5 år men "släppt igenom" tidigare för att vara "snälla" och inte så petiga? Varför inte bara vara korrekta från början så att man lär sig?!
 
Kursen som startades upp igår känns väldigt intressant och användbar :up:, men tyngre än tidigare kurser. Men det ska nog gå bra!

Jag oroar mig lite inför grupparbetena nu bara, det är fyra stycken som ska in om 5 veckor... Vi har precis bytt arbetsgrupper också så jag vet inte hur min grupp kommer att samarbeta. Vi är ca 200 stycken som läser kursen, så vet jag bara vem någon enstaka i min grupp är. Känns som om att jag mentalt förbereder mig på att göra hela arbetena själv, även om det säkert inte alls behöver vara så. :p
 
Låter som en superintressant kurs! Läser ni allmänt på alla djur (för visst är det veterinär du pluggar till?), eller inriktat på vissa?

Just denna kursen är det hund som vi fokuserar på, de andra djurslagens rörelseanatomi kommer senare i utbildningen, japp det är veterinär jag läser till.
I huvudsak på utbildningen är det hund, katt, häst, ko och gris. Får/get, kanin och höns läses väldigt översiktligt. Vad man sen väljer att jobba med för djurslag är upp till ens eget intresse då vi inte riktar oss på utbildningen, om man inte fördjupar sig själv av eget intresse.
 
Vad gör ni under rasterna på föreläsningarna?

Jag tycker det är förvånansvärt många som sitter kvar i salen och typ grejar med telefonen. Själv kastar jag mig ut så fort jag kan för att få lite rörelse och miljöombyte. Flera timmar stillasittande på samma stol blir man ju knäpp av! Eller? Hur gör ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 906
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp