Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inställd föreläsning imorgon. Vad som däremot inte är inställt är information/frågor för projektarbete och individuell skrivuppgift. Icke obligatoriskt. 08:15-09:00. Alltså 45 minuter totalt, jag har 3 timmars resväg tur och retur...

Att åka eller att inte åka, det är frågan... Suck.

Be någon kursare anteckna eller spela in?
 
@zassoo Jag hade definitivt skippat den! Tycker sällan den typen av frågestunder/infomöten ger så mycket annat än det som står och en allmän känsla av förvirring :p
 
@zassoo Jag hade definitivt skippat den! Tycker sällan den typen av frågestunder/infomöten ger så mycket annat än det som står och en allmän känsla av förvirring :p

Jag skippade :p Det är väl min jäkla pliktkänsla som ställer till det, jag får dåligt samvete för att det lär inte vara så många andra där. Jättedumt. Men jag sov några välbehövliga extra timmar :love: och en kompis ska föra vidare eventuell viktig information!
 
Uuuuuusch jag har tenta om två timmar och trettio minuter! Det här är den värsta tiden. Vad gör man? Skrollar genom extentor. Läser sammanfattningar. Mår illa, mår lite mer illa.

Som tur är så är tentan bara en deltenta, och det är möjligt att klara kursen på bara en av två tentor (dvs spika ena), men jag vet inte om det gör saken bättre egentligen. Usch vad jag mår illa.

Om 7 timmar är det över, om 7 timmar är det över....
 
När man pluggar stamning på tåget hem och plötsligt inser att konduktören stammar :D Min största respekt till hen som vågar och hjälper oss få bort stigmat :bow:
 
när det är två dagar kvar till en tenta och ni inser att ni omöjigt kan plugga in allt, vad tror ni på, att plugga en del super-detaljerat eller alla tre delar ytligt?

på ett sätt hoppas jag på att kugga så att jag får ångest över att jag inte satte igång för en månad sedan med pluggandet
 
när det är två dagar kvar till en tenta och ni inser att ni omöjigt kan plugga in allt, vad tror ni på, att plugga en del super-detaljerat eller alla tre delar ytligt?

på ett sätt hoppas jag på att kugga så att jag får ångest över att jag inte satte igång för en månad sedan med pluggandet

Kolla extentor, identifiera typtal /typområden, plugga på det. Lycka till!! :)
 
Jag satt och räknade ihop min framtida studieplan. HT 2017 är min sista kurstermin, då läser jag de resterande kurserna på halvfart. Jag funderar på om jag kan göra exjobbet parallellt...

Mindre än 2 år kvar i studerandets kvicksand! Så skönt med ett slut.
 
Idag är jag tillbaka med min pluggbitterhet. Ska opponera på ett arbete som är skrivet av en kurskamrat, so far so good. Det är bara det att hon inte är från Sverige, och därmed inte har svenska som förstaspråk = blandar in sina inhemska ord och använder fel svenska ord för att hon tror att betydelsen är en annan än vad den faktiskt är. Det går att läsa och förstå, men det blir helt kaos i min hjärna ändå. En tidigare utbränd (med följder som koncentrationssvårigheter när det gäller längre textstycken) språkpolis och ett arbete skrivet på det här sättet, det går bara inte ihop.

Så. Färdiggnällt. Bara att återgå till den där opponeringen och färdigställa den, för jag kan ju knappast strunta i den p.g.a. ovanstående.
 
Jag har insett att jag kommer få ett helvete med att få ihop vilka kurser som ska ingå i mina olika examina (fult i plural O_o) :nailbiting: Alla kommer inte få plats... Har bokat ett möte med programstudierektorn för att få lite klarhet, nu inför sista terminen med kurser innan exjobbet.
 
Jag kan ju aldrig låta min anmälan vara så just nu ser min ansökan till höstterminen ut såhär (kommer dock antagligen ta bort första kursen och sista har jag mest med för att se om jag är behörig eller ej):

1. Konstvetenskap A: Konst, arkitektur och visuell kultur 30hp
2. Visualisering med 3D-datorgrafik 7,5hp
3. Historiebruk 7,5hp
4. Måltidskultur - en introduktion 7,5hp l
5. Måltidskunskap och värdskap, Dryckeskunskap I 7,5hp
6. Att tillgängliggöra kulturarv 7,5hp
7. Att göra etnologi och folkloristik: kulturarv och turism 7,5hp
8. Trädgårdskonstens och landskapsarkitekturens historia 7,5hp
9. Byggnadsmaterial och tillämpad byggnadsfysik - distans 7,5hp
10. Arbetslivspedagogik - lärande, utveckling och ledarskap i organisationer III 30hp
 
Jag kan ju aldrig låta min anmälan vara så just nu ser min ansökan till höstterminen ut såhär (kommer dock antagligen ta bort första kursen och sista har jag mest med för att se om jag är behörig eller ej):

1. Konstvetenskap A: Konst, arkitektur och visuell kultur 30hp
2. Visualisering med 3D-datorgrafik 7,5hp
3. Historiebruk 7,5hp
4. Måltidskultur - en introduktion 7,5hp l
5. Måltidskunskap och värdskap, Dryckeskunskap I 7,5hp
6. Att tillgängliggöra kulturarv 7,5hp
7. Att göra etnologi och folkloristik: kulturarv och turism 7,5hp
8. Trädgårdskonstens och landskapsarkitekturens historia 7,5hp
9. Byggnadsmaterial och tillämpad byggnadsfysik - distans 7,5hp
10. Arbetslivspedagogik - lärande, utveckling och ledarskap i organisationer III 30hp

Det var en himla massa poäng! Ska du läsa alla de 7,5 poängarna?
 
Jag har klarat av mitt (troligen) livs sista PBL-fall idag! :D Och fått den troligen sämsta kritiken sen vi började med PBL på T3 men det var rätt väntat... Jag blir inte klok på min egen inställning till PBL (problem based learning, för er som inte känner till modellen). I teorin så tycker jag det är jättebra: chans att ställa sin egna frågor, frihet att gräva i det som intresserar en och massvis med diskussionsmöjligheter. Det borde passa mig men av någon anledning så blir det fan aldrig så. Istället hamnar det som en oformlig klump som måste göras men där jag blir ruskigt lat då jag inte klarar av att hålla strukturen på egen hand.

Att man aldrig lär sig hur man lär sig saker! :p

Lång föreläsningsdag imorgon och jag borde verkligen sova. Har suttit i valberedningen hela kvällen och försökt vaska fram en styrelse till nästa år och därmed på tok för uppvarvad för att sova.

Hur går studierna för er andra? Har ni kommit tillbaka efter påskbestyren?
 
Jag har klarat av mitt (troligen) livs sista PBL-fall idag! :D Och fått den troligen sämsta kritiken sen vi började med PBL på T3 men det var rätt väntat... Jag blir inte klok på min egen inställning till PBL (problem based learning, för er som inte känner till modellen). I teorin så tycker jag det är jättebra: chans att ställa sin egna frågor, frihet att gräva i det som intresserar en och massvis med diskussionsmöjligheter. Det borde passa mig men av någon anledning så blir det fan aldrig så. Istället hamnar det som en oformlig klump som måste göras men där jag blir ruskigt lat då jag inte klarar av att hålla strukturen på egen hand.

Att man aldrig lär sig hur man lär sig saker! :p

Lång föreläsningsdag imorgon och jag borde verkligen sova. Har suttit i valberedningen hela kvällen och försökt vaska fram en styrelse till nästa år och därmed på tok för uppvarvad för att sova.

Hur går studierna för er andra? Har ni kommit tillbaka efter påskbestyren?
Och i min värld är PBL Plan och byggnadslagen, inget annat :P
 
Hur går studierna för er andra? Har ni kommit tillbaka efter påskbestyren?

Vi har självstudier den här veckan, jag mjukstartar lite efter ledigheten och kör några timmar om dagen. Försöker styra upp praktiken och planerar resten av vårterminen. Har skrivit ett utkast till en skrivuppgift som ska vara inne om två veckor, och nu håller jag på och läser på lite för att inte vara helt vilse när vi börjar igen på måndag :)

Känns rätt najs att bara mysplugga lite :rofl: Nästa vecka blir tuffare så jag passar på att ta det lite lugnt nu ;)
 
Jag har klarat av mitt (troligen) livs sista PBL-fall idag! :D Och fått den troligen sämsta kritiken sen vi började med PBL på T3 men det var rätt väntat... Jag blir inte klok på min egen inställning till PBL (problem based learning, för er som inte känner till modellen). I teorin så tycker jag det är jättebra: chans att ställa sin egna frågor, frihet att gräva i det som intresserar en och massvis med diskussionsmöjligheter. Det borde passa mig men av någon anledning så blir det fan aldrig så. Istället hamnar det som en oformlig klump som måste göras men där jag blir ruskigt lat då jag inte klarar av att hålla strukturen på egen hand.

Att man aldrig lär sig hur man lär sig saker! :p

Lång föreläsningsdag imorgon och jag borde verkligen sova. Har suttit i valberedningen hela kvällen och försökt vaska fram en styrelse till nästa år och därmed på tok för uppvarvad för att sova.

Hur går studierna för er andra? Har ni kommit tillbaka efter påskbestyren?
PBL låter jättebesvärligt. Jag gillar struktur och ordning, och den är jag fantastiskt dålig på att skapa på egen hand när det gäller just inlärning :angel:.

Vi hade examination igår, bestående av redovisning av inlämningsarbetet som gjorts vid sidan av praktiken samt opponering på en kurskamrats arbete. Det gick fint och jag börjar verkligen lära mig att slappna av i redovisningssituationer och har hittat mitt sätt att genomföra dom. Genom att plocka ut stödord ur min text, skriva upp dom på tavlan och sedan stå och prata fritt utifrån dom så får jag ett bra flyt och självförtroende, istället för att stå med ett papper med massa text där det alltid slutar med att jag läser innantill och tappar bort vilken rad jag läser på och känner mig kass.

Nu har vi dragit igång ett mindre grupparbete (min grupp består skönt nog bara av två personer). Det ska redovisas nästa vecka, och förhoppningsvis blir vi klara redan idag och kan därmed vara lediga hela morgondagen :up:.
Nästa och nästnästa vecka blir det fullt ös igen, för då har vi heldagar i skolan fem dagar i veckan. Jag funderar mest på hur jag ska hålla mig vaken, har ju precis ställt om kroppen till att springa runt och jobba med patienter hela dagarna - och nu ska man sitta still och lyssna på föreläsare igen.
 
@Araminta PBL är så jobbigt tycker jag... Är SÅ glad över att mitt program jag läser nu inte har det. :P

Hur går studierna för er andra? Har ni kommit tillbaka efter påskbestyren?
Imorgon är sista praktikdag på mina två veckor, och det känns sååå sorgligt! Jag vill vara kvar. :D Den här perioden har verkligen stärkt mig, jag märker att jag klarar av mycket mer än vad jag tror och min återkoppling med handledaren har hittills varit jättepositiv! :up:
Så på måndag är det dags för kursintro och börja att lägga näsan i böckerna igen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 906
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp