Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev min första tenta i tisdags. En salstenta, det kändes bra efteråt men man vågar inte hoppas på något. Det skulle vara så bra för självförtroendet att klara första. Ganska urtråkigt ämne också så jag hoppas jag slipper läsa om detta.
 
Min första tenta gick så himla dåligt!
Åh. Vad gör ni när saker verkligen går åt helvete? :arghh:

Just nu vill jag sluta plugga och aldrig mer gå upp från sängen :meh:
Min professor i pedagogik sa en gång att han önskade att alla kunde få skriva om sina tentor minst tre gånger. Han tyckte att arbetsbelastningen var alldeles för stor och att vi hade överlag alldeles för kort tid på oss att lära oss det vi behövde. Se en omtenta som en chans att få gå igenom allting och lära dig bättre.
 
Min första tenta gick så himla dåligt!
Åh. Vad gör ni när saker verkligen går åt helvete? :arghh:

Just nu vill jag sluta plugga och aldrig mer gå upp från sängen :meh:

Om jag verkligen stukas av det så lägger jag mig i sängen/soffan en dag och tycker synd om mig själv.

Sen analyserar jag resultatet. Varför gick det dåligt? Vad ska jag göra bättre? Hur ska jag göra det bättre? Det finns en anledning till att det inte gick bra och den är inte att du är dålig. Du kan ha pluggat för lite, pluggat fel, missuppfattat kursmålen, kursen kan ha varit otydlig, du kan ha missuppfattat tentafrågorna. Om du är osäker på var det brast kan du fråga en klasskompis det gick bra för hur hen pluggade eller kontakta kursansvarige så hen kan gå igenom tentan med dig. Strukturera hur du ska omtentaplugga! Tycker det hjälper att ha en plan. Sen är det bara på't igen!
 
Huu, idag är det tungt att sätta igång :arghh: Igår gick det ganska bra, blev klar med två stora avsnitt. Men det är en hel del kvar som jag verkligen måste ta tag i. Nu.
 
Var ute på en morgonpromenad och kände mig piggare och friskare än på länge. En timme efter att jag kommit in tog jag fram böckerna för att sätta igång med en inlämningsuppgift och vips kom snorighet och feberkänslor tillbaka. Vad ÄR det här?!
Dessvärre går det ju inte att lämna in uppgiften för sent och skylla på förkylning när man haft väldigt lång tid på sig att färdigställa den, så det är bara att bita ihop och försöka efter bästa förmåga.
Egentligen är deadline tisdagen efter påsk, men jag har två webtentor den kommande veckan och har ingen lust att släpa med mig böckerna och sen sitta och skriva hemma hos pojkvännen i påskhelgen. Så det är den här helgen som gäller, och jag blir ju hellre klar idag och kan vara ledig imorgon med gott samvete.

Nu är det sagt. Bara att skrida till verket.
 
Vad är det för kurs/program det gäller? Vissa program är mer sammansvetsade än andra. Delar av SLUs kurser har precis öppnat upp för fristående studenter så vissa studentgrupper är inte vana vid fristående. Andra är vana vid att studenter väljer bland mycket olika kurser och att kurserna alltid varit öppna. Sen tänker jag också att det skulle kunna bero på hur stora studentgrupper det handlar om.

Men sen tänker jag också att det handlar om att se till att bli med i gemenskapen. :)

Jordbrukets & Landsbygdens historia :) Tror det är nytt sen i höstas att den är fristående, har känslan av att Landsbygdsagronomerna är rätt sammansvetsade :bump:
 
@Araminta, @Tassetass, @Masqueradee, @Wysiwyg:

(Svarar er alla samtidigt pga handproblem).

Tack för era svar! :heart

Jag gjorde tre tentor på tre dagar, det var mitt största misstag. På ena pluggade jag på helt fel sak (detaljer men tentan var på ämnen istället), den andra var för lång och den sista pluggade jag också med fel metod.

Det sura är att tentorna bara går två gånger om året, så misslyckas jag med båda omtentorna får jag vänta ett år :eek::meh:

Omtentorna ligger också väldigt nära, men jag får göra ett bättre schema helt enkelt :angel:
 
Blir fullständigt knäpp på dåligt formulerade instruktioner. Tragglar vidare med min inlämningsuppgift, där två av frågorna som ska besvaras behandlar samma sak men med lite olika formulering O_o. Efter att ha skickat över dom till flera andra, som också tolkat likadant som jag, mailade jag till slut läraren och frågade vad som egentligen menas. Jag kan ju inte upprepa samma svar två gånger.
Surt nog kommer man ju av sig rätt rejält när man upptäcker sånna saker. Jag hade ju tänkt vara nästan klar nu, istället är jag bara lite mer än halvvägs. Och hur klar jag än blir idag lär jag behöva ändra om på måndag när läraren kommit med sitt svar (men förhoppningsvis räcker det med att copy-paste från ena frågan till den andra för att dela upp det så som hon tänkt).
 
jag vill inte tentaplugga meeeeeer

Torsdag och fredag gick jättebra. Igår, not so much... Och idag började jag väldigt sent pga många timmar i stallet på förmiddagen. Men jag ska väl gå igenom det viktigaste som är kvar och sen repetera lite mer. Tur att kvällen är lång och att tentan inte är förrän på eftermiddagen imorgon :meh:
 
Fick klart inlämningen vid lunch idag. Gårdagen slutade med att jag var så irriterad att jag nästan ville skicka ut datorn genom fönstret, så det var ingen idé att försöka plåga sig igenom det då. En lugn natt utan alarm på morgonen och en stadig frukost la en fin grund för att fortsätta idag. Fick ihop de referenser jag behövde och besvarade de frågeställningar som var kvar, och vips så var det hela klart (åtminstone för stunden). Underbar känsla!
Imorgon ska jag göra sluttester för min patient, och sen föra in resultaten i arbetet. Därefter behöver jag eventuellt att flytta runt lite text för att matcha hur läraren tänkt sig med uppdelningen sen när hon svarat på mitt mail, annars är det helt färdigt.
Tränar för fullt på att inte överarbeta inlämningsuppgifter. Betyget jag kan få är G eller U, då behöver jag inte jobba ihjäl mig för att det ska ligga på högsta möjliga nivå, för det ger mig inget annat än högre stressnivåer (det tog bara 27 år att komma till den insikten ;) )
 
Okej, idag är det dags. Eftermiddagstenta är väl sådär, men på plussidan fick jag sova hyfsat länge och hinner både träna, duscha och äta ordentlig lunch innan :up:
 
Herrejävlar vad jag är trögstartad :wtf: Suttit i två timmar med min tekopp och tänkt att jag ska köra mitt nyfunna 15 minuters träningspass och duscha innan plugget. Tänkt, alltså. Har inte rört mig en meter :meh:
 
Jordbrukets & Landsbygdens historia :) Tror det är nytt sen i höstas att den är fristående, har känslan av att Landsbygdsagronomerna är rätt sammansvetsade :bump:

Är även kursen som går på höstterminen fristående? Eller är det sommarkursen det handlar om?

Jag läser till landsbygdsutvecklingsagronom och har läst kursen (fast till hösten kommer kursen ändras lite och bli 7,5 hp istället för att passa in i det nya ramschemat) och gillade den mycket. Vet att åsikterna om den går lite isär bland mina kursare, men de allra flesta är överens om att i längden har man stor nytta av den.

Eftersom man läser den under programmets första termin så är det nog inga problem att snabbt komma in i gemenskapen, alla landsbygdsutvecklingsagronomer jag har träffat hittills har varit väldigt trevliga allihop ;)
 
Ångesten när jag insåg att ena webtentan var idag och inte imorgon, som jag hade fått för mig. Men nu är den skriven och klar. Återstår bara att se vad det blir för resultat. Såg att gränsen för VG låg på 34 poäng, och med en maxpoäng på 36 blev det inte mycket utrymme för fel där. Vill så gärna nå upp dit, nu när inlämningsuppgiften fick ett VG (för då får jag det som betyg för hela kursen).
Utöver betygsfunderingarna kan jag nu släppa den kursen helt, för alla moment är genomförda :up:

Imorgon ska jag sätta mig med en opponering på hemtentan i en annan kurs, vilket är sista momentet i den. Och på onsdag (nu har jag dubbelkollat) är det dags för webtentan i den tredje fristående kursen. Det känns vansinnigt bra att beta av dom en efter en nu, och kunna stryka dom från att-göra-listan :). Och idag hade vi slutbedömningen för praktiken, som jag fått godkänt på med mycket fina lovord (men har tre dagar kvar att genomföra, att vi hade bedömningen redan nu beror på att min handledare ska vara ledig medan jag fortsätter jobba med mina patienter under någon annan).

Framöver kommer jag "bara" plugga 100%, det kommer kännas som semester i jämförelse :D
 
Är även kursen som går på höstterminen fristående? Eller är det sommarkursen det handlar om?

Jag läser till landsbygdsutvecklingsagronom och har läst kursen (fast till hösten kommer kursen ändras lite och bli 7,5 hp istället för att passa in i det nya ramschemat) och gillade den mycket. Vet att åsikterna om den går lite isär bland mina kursare, men de allra flesta är överens om att i längden har man stor nytta av den.

Eftersom man läser den under programmets första termin så är det nog inga problem att snabbt komma in i gemenskapen, alla landsbygdsutvecklingsagronomer jag har träffat hittills har varit väldigt trevliga allihop ;)

Tack för svar. Det är kursen på hösten som jag tänkte på nu (skulle dock vilja gå den andra också när jag har möjlighet), tycker ämnet är intressant, kommer dock läsa annat program sedan. Ja de agronomer jag träffat har varit trevliga så hoppas att det skulle gå att komma med i gemenskapen ^^ har dock inte läst på universitet innan så vet inte "hur" det är i verkligheten med sammanhållning osv, vad man kan vänta sig :)
 
Vilka typer av tentor föredrar ni förresten?

Jag gillar salstentor mest och endags-hemtentor minst. Är så van med hemtentor där vi får flera dagar på oss så när vi plötsligt har dagstentor och ska producera samma mängd ord men på en dag blir jag så stressad! Hatar dagstentor... kommer en om några veckor, URK :wtf: Tycker det är svårt nog att bara hinna skriva en språkligt korrekt text på 2500 ord (med referenshantering såklart) under en dag liksom... utan att tänka på innehållet... :D
 
Igår började min VFU (praktik)! :bump: Var av någon anledning jättenervös innan men såfort jag kom dit så släppte det, och det var hur bra som helst! Känns lyxigt med två veckors VFU utan uppgifter samtidigt. :)

Igår när jag kom hem så var jag verkligen hur trött som helst.. somnade nästan direkt när jag kom hem :rofl: med nattsömnen inräknat så har jag nu sovit omkring 11 timmar sen jag kom hem, haha!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
527
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430
Relationer Har du blivit mobbad som vuxen på jobb, stall, förening etc? Hur yttrade det sig? Gick det att lösa eller fick du som var utsatt flytta...
2
Svar
37
· Visningar
1 907
Senast: Svartkatt
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp