Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yay, jag får inga pengar från CSN! För lite poäng förra terminen.. Vet ju att jag inte klarat en kurs, har ett arbete kvar i en annan. Så egentligen var det väl ingen överraskning.. Men det sved till ordentligt ändå. Fick ett mail igår kväll.. Får kolla upp det hela ordentligt, speeda på lite extra med det där arbetet så ska det nog lösa sig! Hoppas allt går fort.

Hade glömt söka en kurs jag måste ha för examen, som tur väl var gick det ändå. Men självklart börjar den inte förrän v 14, och har en obligatorisk träff den här gången. Hur mycket ska vi sätta på att det kommer krocka med jobbet? :meh:
Jaja, den dagen den sorgen.

@tolksele Det går ju redovisa även om man inte är helt klart med allt skriftligt. Bara man har ett resultat att redovisa brukar det inte vara några problem. Var det mycket handledaren hade att anmärka på, eller var det bara i stil med "så här kunde man ha gjort"?
Usch, jag måste försöka få tag i min handledare..
 
Idag har jag haft min första handledning gällande masteruppsatsen. Så nu är det officiellt på riktigt och jag är så nervös! Redan under helgen när jag skulle få ihop ett PM låste det sig eftersom att hela grejen känns så stor och jag är rädd för att göra fel. Handledaren försökte peppa mig med att säga att jag ju får en hel termin till att studera något jag tycker är väldigt roligt, men det hjälpte inte riktigt. :p

Har någon av er andra tips inför att skriva en längre uppsats?
 
Har någon av er andra tips inför att skriva en längre uppsats?

Börja i tid! Och även om det är en stor uppsats, avgränsa ordentligt. I tid.
Använd din handledare (du verkar ha en bra!) och be om input så fort du undrar något. Det blir så mycket lättare i slutänden.

/Sthu, som fortfarande inte kommit nån vart på sin uppsats och har en handledare som svarar på mail var tredje månad. Och som nu dessutom har smått ångest över att inte få några pengar...
 
Börja i tid! Och även om det är en stor uppsats, avgränsa ordentligt. I tid.
Använd din handledare (du verkar ha en bra!) och be om input så fort du undrar något. Det blir så mycket lättare i slutänden.

/Sthu, som fortfarande inte kommit nån vart på sin uppsats och har en handledare som svarar på mail var tredje månad. Och som nu dessutom har smått ångest över att inte få några pengar...

Ja, jag har en väldigt bra handledare på så vis att han faktiskt tar kontakt och vi har redan bokat in en ny tid, den tionde feb. Han är dessutom uttalat intresserad av ämnet, och det är samma person som handlett mig ända från b-uppsatsen. Så vi känner varandra bra, det gör också att jag är medveten om vad jag kanske hade önskat mer av tidigare handledningar. Då var det mest "kör på, det ser bra ut!" men nu fick jag faktiskt mer litteraturtips och hjälp med avgränsningar. Och jag sa även att han fick lov att vara hård mot mig, för jag arbetar bra under press och tenderar annars att göra allt i sista minuten... så han lovade att piska på mig bra. haha

I mina ögon är det stort med ca 60 sidor, men jag vet inte om andra ser det så ;) så jag skulle ju helst spendera längre tid åt inläsning, att formulera en skrap frågeställning och ett bra syfte innan jag avgränsar och sätter igång. Men min handledare tyckte att det är sådant som kommer under arbetets gång (har såklart visst hum nu), och det är ju bra för en sån som mig som gärna vill ha ALLT klart i huvudet innan jag börjar skriva, och det är INTE ett vinnande koncept.

Men fan vad tråkigt för din del :( Låter ju som att du själv inte har alternativet att att använda dig av tipset du gav, att använda handledaren. Vart är det du läser? Jag har för mig att det var Kau via distans, men jag kan ha fel?
 
/Sthu, som fortfarande inte kommit nån vart på sin uppsats och har en handledare som svarar på mail var tredje månad. Och som nu dessutom har smått ångest över att inte få några pengar...

Du och jag @sthu , du och jag.. :meh:
I och för sig inte fått besked från CSN än, så vet inte hur det går med det. Pengar den 23e kommer jag ju inte få i alla fall.
Min handledare verkar ha vaknat ur sin vinterdvala och kräver helt plötsligt tusen saker som inte går. Alltså jag var tydlig med att jag läser kurser under VT och därför ville vara klar i tid. Att sitta så här panik veckan innan den försenade redovisningen för att hon vill ha massa tillägg på ett arbete hon knappt läst är INTE att vara klar i tid. :rage:
Just nu känner jag bara skitsamma. Vill hon ha ett extra diagram får hon göra det själv. Sambon försökte "det är ju viktigast på hela utbildningen med exjobbet" men vad spelar betyget egentligen för roll i det hela?
Jag kommer sticka ut med ett udda ämne, det kommer vara typ det mitt exjobb hjälper mig med i framtiden.
 
Du och jag @sthu , du och jag.. :meh:
I och för sig inte fått besked från CSN än, så vet inte hur det går med det. Pengar den 23e kommer jag ju inte få i alla fall.
Min handledare verkar ha vaknat ur sin vinterdvala och kräver helt plötsligt tusen saker som inte går. Alltså jag var tydlig med att jag läser kurser under VT och därför ville vara klar i tid. Att sitta så här panik veckan innan den försenade redovisningen för att hon vill ha massa tillägg på ett arbete hon knappt läst är INTE att vara klar i tid. :rage:
Just nu känner jag bara skitsamma. Vill hon ha ett extra diagram får hon göra det själv. Sambon försökte "det är ju viktigast på hela utbildningen med exjobbet" men vad spelar betyget egentligen för roll i det hela?
Jag kommer sticka ut med ett udda ämne, det kommer vara typ det mitt exjobb hjälper mig med i framtiden.


Gud vad enerverande med din handledare... skulle slita mitt hår. Men jag får nog lov att säga som din sambo, att exjobbet är det viktigaste. Så vore jag som du skulle jag nog prioritera det framför kurserna som börjar gå nu under våren, och tillåta mig att komma efter på dem.
 
Gud vad enerverande med din handledare... skulle slita mitt hår. Men jag får nog lov att säga som din sambo, att exjobbet är det viktigaste. Så vore jag som du skulle jag nog prioritera det framför kurserna som börjar gå nu under våren, och tillåta mig att komma efter på dem.

Alltså redovisning för mig är om en dryg vecka. Såvida handledaren inte bokar om den så får det vara som det är. Ska jag ha högre tempo än nu måste jag sluta sova och räkna med fler panikångestattacker och missa massor i skolan = riskera att läsa om kursen = inte bli klar förrän nästa vår istället för denna p.g.a. det.
Och det kommer ta längre tid och vara mer skadligt att ligga skakandes och gråtandes i en hög för att jag pressar mig själv för hårt. Har redan konstant huvudvärk (av sömnbrist kanske ska tilläggas, jag har varit bra i huvudet någon dag efter smällen)
 
Alltså redovisning för mig är om en dryg vecka. Såvida handledaren inte bokar om den så får det vara som det är. Ska jag ha högre tempo än nu måste jag sluta sova och räkna med fler panikångestattacker och missa massor i skolan = riskera att läsa om kursen = inte bli klar förrän nästa vår istället för denna p.g.a. det.
Och det kommer ta längre tid och vara mer skadligt att ligga skakandes och gråtandes i en hög för att jag pressar mig själv för hårt. Har redan konstant huvudvärk (av sömnbrist kanske ska tilläggas, jag har varit bra i huvudet någon dag efter smällen)


Jaha, jag uppfattade inte att redovisningen redan var inbokad. Då blir det ju som det blir. Känner igen mig i det här med att inte klara av stressen rent fysiskt. Panikångest, avdomnade kroppsdelar, avsvimningar och framförallt kräkningar är vad min kropp brukar hitta på när det är stressigt i skolan :( lider med dig.
 
Alltså redovisning för mig är om en dryg vecka. Såvida handledaren inte bokar om den så får det vara som det är. Ska jag ha högre tempo än nu måste jag sluta sova och räkna med fler panikångestattacker och missa massor i skolan = riskera att läsa om kursen = inte bli klar förrän nästa vår istället för denna p.g.a. det.
Och det kommer ta längre tid och vara mer skadligt att ligga skakandes och gråtandes i en hög för att jag pressar mig själv för hårt. Har redan konstant huvudvärk (av sömnbrist kanske ska tilläggas, jag har varit bra i huvudet någon dag efter smällen)


Finns det rent praktiskt en möjlighet för handledaren att boka om det förresten? Jag har vid tillfällen där jag mått som ett as rent psykiskt varit kanske lite för öppen med det, och bett om uppskov med de skälen. I vissa fall har inte läraren kunnat ta hänsyn rent praktiskt, men vid några andra tillfällen har jag faktiskt fått uppskov och förvånansvärt förstående föreläsare/handledare .
 
Jaha, jag uppfattade inte att redovisningen redan var inbokad.
Annars hade det ju varit lugnt :D Men nu råkar den vara bokad till nästa fredag :nailbiting: Ska tydligen prata engelska också? :crazy:
Jaja. Det får bli som det blir. Det svåra med exjobb (för oss i alla fall) är att alla handledare gör olika, instruktionerna är väldigt generella och luddiga och det går liksom inte riktigt att fråga hur andra har gjort för det kanske inte stämmer för dig ändå.. Nu i efterhand har jag fått reda på att väldigt få redovisar när de "ska" - en tjej i min klass redovisar flera månader efter att arbetet var "klart" (eller hennes halvårs studier hade gått eller vad man nu ska säga).
 
Uppskov vet jag inte, igår kändes allt bra så tänkt försöka. Handledaren verkar ju ta det lugnt så antar att jag redovisar innan allt är klart bara och sen pillar med det då och då resten av vårterminen tills allt är godkänt och känns riktigt bra.
 
Uppskov vet jag inte, igår kändes allt bra så tänkt försöka. Handledaren verkar ju ta det lugnt så antar att jag redovisar innan allt är klart bara och sen pillar med det då och då resten av vårterminen tills allt är godkänt och känns riktigt bra.

Om allt kändes bra igår så går det nog bra ändå ska du se, hur irriterande handledaren än agerat. Och det låter ju som en jättebra plan :)

Vad gäller svårigheterna med exjobb så är det nog ganska obekant för mig som läser litteraturvetenskap, undersökningarna ter sig ju inte riktigt på samma sätt. Misstänker att jag skulle ha bra mkt svårare med ett exjobb...
 
@EmmaBovary Min litteraturstudie som jag gjorde till kandidatarbetet var bra mycket enklare än detta som är både en studie på djur/med djur inblandade på något sätt och med en litteratur-del till. Min litteraturdel tyckte handledaren i alla fall var väl genomförd och ambitiös :p
 
För övrigt brukar jag alltid muta mig själv med något fint när jag klarar en tenta/inlämning/whatever. Ju svårare sak desto större muta. Denna gången har jag inte kommit på något bra att ha som målbild och belöning :(
Tänkte ny sele till ponnyn men tråkigt om hon inte blir bra igen och kan använda den. Ny kanin ska jag inte köpa, två som slåss räcker bra :angel:
Vet inte om en shoppingrunda med lika mycket pengar som en sele kostar är bra motivation nog, tycker kläder är lite halvtråkigt även om jag behöver nya.. Kanske största badbombs-lyx-paketet från Lush? Jag gillar ju att bada.. :idea:
 
Är det någon som har koll på om det finns regler högskolor/universitet måste förhålla sig till när det gäller information angående större/längre exkursioner? Vi har ganska precis fått reda på en resa till Stockholm som sker om ca en månad och sedan en utlandsresa till Finland några veckor efter. Vi förväntas att betala resa, uppehälle och mat. Vi kommer ej hinna söka stipendier och merkostnadslån kan vi inte söka då skolan inte kommer stå för halva kostnaden.
 
Har bråkat exjobb hela eftermiddagen och nu helt plötsligt verkar min handledare nöjd. För tillfället. Varar säkert inte länge ;)
Ska i alla fall ta tillfället i akt och plugga lite på den kursen jag går just nu, vill absolut inte hamna efter från början. Sen hitta på något som får ner hjärtfrekvensen och kopplar bort hjärnan innan läggdags.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 697
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp