Vi som pluggar - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon möjlighet att byta bort arbetspassen?

Hur mycket tid har du? Vad kan du skala bort för att hinna med? Inte rida hästen, inte träffa vänner, inte tvätta, inte städa etc.

Går inte att byta bort, tyvärr. Har inte råd och tror inte heller någon kan gå in för mig. Hästen är skadad och helinackorderad så träffar henne knappt, vänner har jag inte direkt i stan, nytvättat och nystädat ;)

@lizan Mjo en liten plan kanske.. :o
Ska försöka komma igång med att i alla fall starta PP.
Jag har skrivit på engelska men inte pratat det på år och dar.. Jätterädd för komplicerade följdfrågor men antar att de kan ta de på svenska om det behövs. Jag vet ju inte riktigt vad det är jag har gjort eller kommit fram till :crazy:

Sjukhus har jag redan uteslutit typ fem gånger av fem olika skäl :p Men har koll på mig själv så jag inte blir sämre, är ju snarare konstigt om man inte blir påverkad alls efter en avramling i skogen in i ett träd.
 
Går inte att byta bort, tyvärr. Har inte råd och tror inte heller någon kan gå in för mig. Hästen är skadad och helinackorderad så träffar henne knappt, vänner har jag inte direkt i stan, nytvättat och nystädat ;)

@lizan Mjo en liten plan kanske.. :o
Ska försöka komma igång med att i alla fall starta PP.
Jag har skrivit på engelska men inte pratat det på år och dar.. Jätterädd för komplicerade följdfrågor men antar att de kan ta de på svenska om det behövs. Jag vet ju inte riktigt vad det är jag har gjort eller kommit fram till :crazy:

Sjukhus har jag redan uteslutit typ fem gånger av fem olika skäl :p Men har koll på mig själv så jag inte blir sämre, är ju snarare konstigt om man inte blir påverkad alls efter en avramling i skogen in i ett träd.

Huu! Ja se till att du har koll på dig! Men som du säger, det är inte konstigt att man blir påverkad. Men just huvudet ska man vara rädd om. :)

Men då har du ju koll. :)

Starta PP och gör en förstaslide med titel bara så är du ju igång! :)

Jättekomplicerade frågor man inte förstår är sällan ett problem, då får frågaren formulera om. Det där löser sig!
 
@tolksele Men då är det ju inte mycket att göra förutom att följa din plan! Det känns som att du har koll på läget ändå :) Jag kan tyvärr ingenting om just examensarbeten och hur det går till men lita på dig själv!

Jag vet tyvärr inte hur man brukar lägga upp presentationer av det slaget. Finns det ingen i din klass som du kan fråga och bolla lite med? :)
 
Haha... :D

Eller om man har rätt typ av fin bild kan man ha den som bakgrund på förstasidan, och ändra så den är lite lagom transparent så man ser vad som står ändå. MEn om det är lämpligt eller inte beror lite på. :)


(det roligaste med att ha föreläsning är att få lägga in fina bilder... jag gillar att ämnet jag oftast föreläser i är extra tacksamt för söta bilder..... :D )
 
@tolksele

Nu är du ju på väg :) Nästa steg jag brukar köra är att snabbt gå igenom och sätta asdåliga titlar på alla slides (typ "Methods", "Methods 2", "Methods 3"). Dvs fundera lite på hur många slides du tror det tar för varje del (det kommer ändra sig eftersom, så bli inte låst vid det). Efter det kan du gå in och börja utveckla vissa delar, behöver ej göras i ordning.

Börja med det som det känns som att du har koll på t.ex. (i.e. metoderna om det känns som att det sitter) så det känns som att något händer. Tänk på vad du vill framföra till publiken, det kan du skriva i notes sektionen undertill. När det är nedskrivet kan du fila på vad som behöver stå på din slide för att publiken ska ha något stöd, behöver det stå något alls eller räcker det med en bild/graf etc. Känns det som att det blev för mycket text? Dela in den i två slides och vice versa.
 
(det roligaste med att ha föreläsning är att få lägga in fina bilder... jag gillar att ämnet jag oftast föreläser i är extra tacksamt för söta bilder..... :D )

Suck, det saknar jag verkligen med EoD... :D

Jag la, i ren protest, in bilder i ett arbete förra terminen. Det uppskattades inte.
mountain-range-through-a-tennis-raquet.jpg

Men det är precis så det känns när man suttit och stirrat på femtielva olika fördelningar i ett par dagar. Varför, liksom? Tyckte den bilden passade rätt bra som svar på frågan "vad har du lärt dig av kurslitteraturen?".
(Misstänker att de hellre ville ha guld och gröna skogar till svar, med tanke på att författaren till den enda bok vi använt på hela utbildningen var med och tog fram kursen ;))

Fast till exjobbet tänker jag ha bilder på insekter. Närbilder. Massor! Tänkte se om jag inte kan få låna den där stereoluppen från grannkontoret och ta lite bilder genom den. Bara för att folk brukar ogilla närbilder på insekter.

Insåg i helgen att jag måste göra två saker:
1. Speeda upp ordentligt om jag ska bli klar till sommaren
2. Dumpa typ halva arbetet! Det är alldeles för stort, jag får försöka nörda in mig lite mer istället. Ska bara komma på vad som ska få stanna och vad som ska åka ut.. Och till min hjälp har jag *trumvirvel* Statistik! Woopdi wooping hoo!

Så nu ska jag sätta igång.
 
Idag börjar nya kurserna! :bump: :nailbiting: Bläddrar runt på kurshemsidan och inser att den stora kursen jag ska läsa kommer bli väldigt tuff men också otroligt rolig. Den lilla kursen får hänga med på ett hörn och förhoppningsvis inte bli allt för undanskuffad :angel:
 
Jag har insett att dygnet har bara ett visst antal timmar. Så jag har tackat nej till ena kursen jag skulle börja läsa imorgon. Fokus får nu verkligen bli på ex-jobbet. Andningen har gått ner lite sen jag tog beslutet i eftermiddags.
 
Jag har insett att dygnet har bara ett visst antal timmar. Så jag har tackat nej till ena kursen jag skulle börja läsa imorgon. Fokus får nu verkligen bli på ex-jobbet. Andningen har gått ner lite sen jag tog beslutet i eftermiddags.

Låter som ett klokt beslut :)
 
Sen fick jag precis veta att jag klarade hästtentan (skrev den på omtenta-tillfälle). Så nu kan jag äntligen andas ut, höstterminen är klar. :D
@zassoo Hör varenda år hur bra och rolig byggkursen är, den är väldigt populär så du kommer nog ha en bra början på vårterminen. Visst ska du skriva kanditatarbete senare i vår?
 
Sen fick jag precis veta att jag klarade hästtentan (skrev den på omtenta-tillfälle). Så nu kan jag äntligen andas ut, höstterminen är klar. :D
@zassoo Hör varenda år hur bra och rolig byggkursen är, den är väldigt populär så du kommer nog ha en bra början på vårterminen. Visst ska du skriva kanditatarbete senare i vår?

Gratulerar till tentan! Ja jag har också hört att den ska vara så bra så mina förväntningar är skyhöga :D Japp det blir kandidatarbete från och med början på februari, lite nervös för det! Vill ju veta vad jag ska skriva nu :p

Idag, imorgon och alla andra dagar! (förutom föreläsnings/utflyktsfria och fram till kursslut)

:D
 
Bröt precis ihop totalt och började gråta över exjobbet.
Handledaren skickade "men skulle du inte göra det där och det där också, det vore ju bra". Jo det skulle jag gärna med inte 1,5 vecka från redovisning. Alltså det här funkar ju inte, hon borde verkligen sagt "tolksele, det är inte riktigt färdigt för redovisning ännu, utan behöver arbetas igenom lite till med resultaten och så".
Undra om det går att ändra på ett spikat redovisningsdatum och varför i helvete tyckte hon att det var ok att jag redovisar?
 
@tolksele :eek: Att man som handledare (som du har haft problem att få hjälp av, eller hur?) kan säga något så nära redovisningen.

Ja, jag har fått hjälp med att räkna statistiken men själva arbetet läste hon för första gången i januari. Just nu känns det som om jag är nära sjukskrivning om jag ska redovisa nästa vecka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har inte läst matte på nästan 20 år, men har nu hoppat på en yh-utbildning där vi läser tillämpad matematik. Alltså, all matte vi...
Svar
18
· Visningar
532
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 698
Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
503
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
430

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp