Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja fast kontraktet skrivs på söndag och hästen lastas på söndag. Det är därför jag undrar. Med åringen tog jag över den några dagar innan men då var kontraktet och köpet redan genomfört
Eller ringa försäkringsbolaget på fredag och be dem skriva in att försäkringen ska gälla från söndag.
Så gjorde jag när jag köpte från Danmark. Hästen skulle åka från ägaren under helgen för att möta upp svensk transportör på måndagen i Malmö och sedan åka norrut. Så jag pratade med FB någon vardag före och de skrev in att försäkringen skulle börja gälla på söndagen.
 
När ska man ringa och ta över försäkringen på hästen? Har ens försäkringsbolaget (ett utav de större) öppet en söndag om man bara ska köpa en häst?

Hästen gick igenom besiktningen 😄

Grattis!!
Jag ringde Försäkringsbolaget samma morgon :)
 
Ja fast kontraktet skrivs på söndag och hästen lastas på söndag. Det är därför jag undrar. Med åringen tog jag över den några dagar innan men då var kontraktet och köpet redan genomfört
Jag har fått försäkringsnumret och ringt försäkringsbolaget vardagen före, så lägger de in när försäkringen ska börja gälla.
 
Ja fast kontraktet skrivs på söndag och hästen lastas på söndag. Det är därför jag undrar. Med åringen tog jag över den några dagar innan men då var kontraktet och köpet redan genomfört
När det gäller den jag själv köpte hämtade jag henne på en helg. Hon var nyligen importerad och inte försäkrad innan, så då gjorde jag bara så att jag lade in en försäkring via försäkringsbolagets internetformulär (eftersom det var nyteckning och inte övertagande). En annan jag hämtat på helgen, för ridskolan, hade vi kontakt med vårt ombud innan vi åkte dit så hon hade förberett allt, och sedan var det bara att kontakta henne snabbt när kontraktet var påskrivet. När det gäller en häst som jag sålde på helgen så hade köparen kontakt med sitt försäkringsbolag via telefon. Jag använder Agria, och dit kan man ringa och fixa med försäkringar även söndagar till och med kl. 15.
 
Hur tänker ni med att ha en häst på prov innan köp? Jag är intresserad av en häst där ägaren vill att jag i så fall ska ta hästen på prov för att se till att alla är nöjda innan köp. Jag tänker att det egentligen vore bra att ha hästen på prov för se att det fungerar innan köp. Men samtidigt ser jag en risk för att ägaren ångrar sig och efter ett tag inte längre vill sälja hästen eftersom ägaren uttryckt att hen egentligen inte vill sälja men inte har något val pga olika anledningar. Det vore ju väldigt tråkigt ifall jag gillar hästen med samtidigt kanske den risken är värd att ta.
 
Hur tänker ni med att ha en häst på prov innan köp? Jag är intresserad av en häst där ägaren vill att jag i så fall ska ta hästen på prov för att se till att alla är nöjda innan köp. Jag tänker att det egentligen vore bra att ha hästen på prov för se att det fungerar innan köp. Men samtidigt ser jag en risk för att ägaren ångrar sig och efter ett tag inte längre vill sälja hästen eftersom ägaren uttryckt att hen egentligen inte vill sälja men inte har något val pga olika anledningar. Det vore ju väldigt tråkigt ifall jag gillar hästen med samtidigt kanske den risken är värd att ta.
Ja det är väl en sån situation där det finns risker och fördelar för båda parter. Jag skulle nog inte göra det om det inte fanns särskilda skäl från min sida, framförallt inte om du säger att du fått vibbar om att säljaren kan vara tveksam.

Jag hade min nuvarande på prov kan man väl säga. Var lite special av olika anledningar. Men det var en unghäst och för mig var alternativet att köpa utan provridning eller att ha på prov och då få känna på hästen innan jag bestämde mig. Fanns heller inga konstiga vibbar från säljaren så jag var aldrig orolig för att hon skulle dra sig ur.
 
Hur tänker ni med att ha en häst på prov innan köp? Jag är intresserad av en häst där ägaren vill att jag i så fall ska ta hästen på prov för att se till att alla är nöjda innan köp. Jag tänker att det egentligen vore bra att ha hästen på prov för se att det fungerar innan köp. Men samtidigt ser jag en risk för att ägaren ångrar sig och efter ett tag inte längre vill sälja hästen eftersom ägaren uttryckt att hen egentligen inte vill sälja men inte har något val pga olika anledningar. Det vore ju väldigt tråkigt ifall jag gillar hästen med samtidigt kanske den risken är värd att ta.
En annan risk är vems ansvar det är om det händer hästen något. Vem ska stå för eventuella skador på hästen, värdeminskning? Om hästen dör och ägaren anser att den som har hästen på prov har orsakat dödsfallet och kräver pengar för utebliven inkomst?

För mig känns det värre än att säljaren skulle kunna ändra sig och dra sig ur affären. Det viktiga är att man skriver ordentliga avtal, jag skulle kontaktat en hästjurist om jag hade velat ha en häst på prov. Som säljare skulle jag aldrig lämna ifrån mig en häst innan den är såld på grund av alla risker det kan innebära.
 
Hur tänker ni med att ha en häst på prov innan köp? Jag är intresserad av en häst där ägaren vill att jag i så fall ska ta hästen på prov för att se till att alla är nöjda innan köp. Jag tänker att det egentligen vore bra att ha hästen på prov för se att det fungerar innan köp. Men samtidigt ser jag en risk för att ägaren ångrar sig och efter ett tag inte längre vill sälja hästen eftersom ägaren uttryckt att hen egentligen inte vill sälja men inte har något val pga olika anledningar. Det vore ju väldigt tråkigt ifall jag gillar hästen med samtidigt kanske den risken är värd att ta.
Är det inte bättre att köpa hästen och sedan skriva in att det är öppet köp i x antal veckor eller vad nu säljaren hade tänkt? Isf ligger beslutet helt hos dig och säljaren kan inte ändra sig, det är det bara du som kan då. Och det förutsätter såklart att hästen återlämnas i samma skicka som den hämtades, så visst är det en risk ifall något skulle hända när du har hästen. Men annars känns det som det klaraste sättet att göra det på. Då är hästen din på riktigt, men du har rätt att lämna tillbaks.
 
En annan risk är vems ansvar det är om det händer hästen något. Vem ska stå för eventuella skador på hästen, värdeminskning? Om hästen dör och ägaren anser att den som har hästen på prov har orsakat dödsfallet och kräver pengar för utebliven inkomst?

För mig känns det värre än att säljaren skulle kunna ändra sig och dra sig ur affären. Det viktiga är att man skriver ordentliga avtal, jag skulle kontaktat en hästjurist om jag hade velat ha en häst på prov. Som säljare skulle jag aldrig lämna ifrån mig en häst innan den är såld på grund av alla risker det kan innebära.
Jo, den delen gör mig också tveksam till att ta hästen på prov. Jag ser helst ett direkt köp men var osäker på ifall det är dumt att vägra ha hästen på prov när ägaren föreslår det.

Är det inte bättre att köpa hästen och sedan skriva in att det är öppet köp i x antal veckor eller vad nu säljaren hade tänkt? Isf ligger beslutet helt hos dig och säljaren kan inte ändra sig, det är det bara du som kan då. Och det förutsätter såklart att hästen återlämnas i samma skicka som den hämtades, så visst är det en risk ifall något skulle hända när du har hästen. Men annars känns det som det klaraste sättet att göra det på. Då är hästen din på riktigt, men du har rätt att lämna tillbaks.
Det vore ett bättre alternativ. I detta fall får jag känslan av att ägaren vill ha rätten att ta tillbaka hästen ifall hen inte tycker det fungerar men jag ska föreslå öppet köp i ett antal veckor.
 
Jo, den delen gör mig också tveksam till att ta hästen på prov. Jag ser helst ett direkt köp men var osäker på ifall det är dumt att vägra ha hästen på prov när ägaren föreslår det.


Det vore ett bättre alternativ. I detta fall får jag känslan av att ägaren vill ha rätten att ta tillbaka hästen ifall hen inte tycker det fungerar men jag ska föreslå öppet köp i ett antal veckor.
Jag tänker att då får du övertala lite, lova att du är en sådan som inser dina begränsningar och att du direkt hojtar till om något inte känns bra. För varför skulle du inte lämna tillbaks hästen om det inte funkar er emellan när du har den möjligheten liksom??

KL


Är det bara jag som reagerar på att många säljare verkar vilja ha full kontroll över hästarna även efter försäljning, och att man nästan förväntas ge dagliga uppdateringar?? Känns så märkligt att köpa en häst av en sådan säljare...
 
Jag tänker att då får du övertala lite, lova att du är en sådan som inser dina begränsningar och att du direkt hojtar till om något inte känns bra. För varför skulle du inte lämna tillbaks hästen om det inte funkar er emellan när du har den möjligheten liksom??

KL


Är det bara jag som reagerar på att många säljare verkar vilja ha full kontroll över hästarna även efter försäljning, och att man nästan förväntas ge dagliga uppdateringar?? Känns så märkligt att köpa en häst av en sådan säljare...
Jag får ge det ett försök, hästen var ju nästan perfekt för mig :)
 
Hur tänker ni med att ha en häst på prov innan köp? Jag är intresserad av en häst där ägaren vill att jag i så fall ska ta hästen på prov för att se till att alla är nöjda innan köp. Jag tänker att det egentligen vore bra att ha hästen på prov för se att det fungerar innan köp. Men samtidigt ser jag en risk för att ägaren ångrar sig och efter ett tag inte längre vill sälja hästen eftersom ägaren uttryckt att hen egentligen inte vill sälja men inte har något val pga olika anledningar. Det vore ju väldigt tråkigt ifall jag gillar hästen med samtidigt kanske den risken är värd att ta.
När vi köpte vårt sto så hade vi henne på foder i tre månader först. Men då kände vi ägaren som bodde typ 2 km från oss, vi fick även lite hjälp med lektioner i början (min dotter hade som yngre ridit lektion för ägaren). Och för oss var det win-win. Ägaren visste att hon inte skulle ha tid med hästen under vintern så det var antingen paniksälja (vilket hon inte ville), låta hästen få en lång vila med åtföljande igångsättning och träning före försäljning till våren, eller lämna till oss på foder och iaf få hästen motionerad under vintern även om vi inte skulle vilja behålla. Så vi hade först ett fodervärdsavtal och sedan skrevs köpeavtalet när vi bestämde oss för att köpa och betalade hästen. Vi har haft henne i sex år nu, henne säljer vi aldrig, hon kommer få bli gammal hos oss! :heart
 
När vi köpte vårt sto så hade vi henne på foder i tre månader först. Men då kände vi ägaren som bodde typ 2 km från oss, vi fick även lite hjälp med lektioner i början (min dotter hade som yngre ridit lektion för ägaren). Och för oss var det win-win. Ägaren visste att hon inte skulle ha tid med hästen under vintern så det var antingen paniksälja (vilket hon inte ville), låta hästen få en lång vila med åtföljande igångsättning och träning före försäljning till våren, eller lämna till oss på foder och iaf få hästen motionerad under vintern även om vi inte skulle vilja behålla. Så vi hade först ett fodervärdsavtal och sedan skrevs köpeavtalet när vi bestämde oss för att köpa och betalade hästen. Vi har haft henne i sex år nu, henne säljer vi aldrig, hon kommer få bli gammal hos oss! :heart
Delvis knapplån

Jag tror fodervärdsavtal där man kommer överens om priset och mellan vilka datum hästen är utlånad, är att föredra före "på prov".

Förr var det vanligare att ha hästen på prov, numera verkar det vara mer komplicerat.
Att ha häst på foder innebär också vissa risker, både för hästägaren och den som lånar hästen, men kanske är det lättast med ett sådant avtal för dig, ts?

Jag står nu själv i begrepp att sälja min häst och det är riktigt jobbigt. Jag både vill och inte vill.

Men som säljare inser jag att jag måste bestämma mig. Jag var inne på att låna ut hästen först, men köparen blev tveksam då hon tyckte ansvaret kändes stort.

Vi närmare eftertanke insåg jag att det även från min sida var lite för riskabelt.

Kanske kan du resonera med säljaren om vilka risker ni båda tar, och fråga om försäljning är det man vill?
 
Är det bara jag som reagerar på att många säljare verkar vilja ha full kontroll över hästarna även efter försäljning, och att man nästan förväntas ge dagliga uppdateringar?? Känns så märkligt att köpa en häst av en sådan säljare...
Jag skulle backa direkt från en sådan säljare. Det är en sak om de är intresserade och gärna vill följa hästen, men sålt är sålt och då har man sagt upp sin bestämmanderätt.
 
Fråga:

Om någon säljer en häst som har utbildningsnivå LC i dressyr och 80 cm i hoppning….

Vad kan man då förvänta sig mer exakt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp