Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Letar inte häst egentligen, måste bara dela med mig:

Såg en annons på en 5-åring, en fin fux med till synes helt okej exteriör till 40.000,- i går, och tänkte "NU har marknaden kraschat och prisarna rasat rejält igen....!!" Klickade på annonsen och det visade sig vara en oinriden travare. Så nej, priserna är tydligen fortfarande sky high. :p
Såg samma annons och tänkte exakt lika! Tills jag läste annonsen...

Finns också en annons ute på en häst med pris 2000 kr, för att ägaren inte hittar stallplats och betet är slut och hen har inte råd pga ensamstående. Upplägget skulle vara att ta hästen på foder i en månad och låta den äta upp sig och diverse annat veterinärmedicinskt som den behövde för att sedan skriva över ägarskapet.
 
En kompis var sugen på att köpa shettis till sina barn, mest så de skulle kunna pyssla i stallet ihop. Tills vi började kolla annonser, herregud vad shettisarna blivit dyra! Det har verkligen blivit en galen marknad (sen var det såklart inte vettigt med bra shettisar för 8-10 000 kr förut, men liksom 25000 kr för en shettis som inte ens är inriden?).
 
En kompis var sugen på att köpa shettis till sina barn, mest så de skulle kunna pyssla i stallet ihop. Tills vi började kolla annonser, herregud vad shettisarna blivit dyra! Det har verkligen blivit en galen marknad (sen var det såklart inte vettigt med bra shettisar för 8-10 000 kr förut, men liksom 25000 kr för en shettis som inte ens är inriden?).
Alltså, eftersom priset på shetlandsponnyer varit näst intill oförändrat de senaste 20+ åren så säger jag bara ÄNTLIGEN om att man till sist kan få kostnadstäckning för sina shetlandsuppfödningar, särskilt om de håller bra kvalité.
m ponnyn varken är körd eller riden och det priset begärs, så är den antagligen toppstammad för antingen trav eller avel, kanske även högt bedömd exteriört.
Sen finns det givetvis de som tror att man kan få hur mycket betalt som helst bara för att marknaden gått bananas. Och riktigt så väl/illa är det inte...

(med med tanke på att folk glatt betalar både 20, 30 och 40 tusen för blandrashundvalpar, så kan jag inte på något sätt anse att det är dyrt ens med 25.000 för en ovisad, oriden fullstammad shetlandsponny)
 
En kompis var sugen på att köpa shettis till sina barn, mest så de skulle kunna pyssla i stallet ihop. Tills vi började kolla annonser, herregud vad shettisarna blivit dyra! Det har verkligen blivit en galen marknad (sen var det såklart inte vettigt med bra shettisar för 8-10 000 kr förut, men liksom 25000 kr för en shettis som inte ens är inriden?).
Låter inte speciellt dyrt. 25000 är inga pengar...
 
Det undrar jag också. Många annonser verkar ändå försvinna, så jag antar att även många knepiga, gröna eller skadade hästar säljs numera.


Jag tror att en del slipade säljare ser till att ta bort annonsen ganska kvickt om hästen inte säljer, sen ligger de lågt ett tag och försöker igen när kunderna glömt att den var ute. Annars skulle det ju kunna bli obekväma frågor och ifrågasättande om prislappen ligger rätt eller om det är något fel på hästen. Speciellt sommartid när det iinte är så arbetsamt eller dyrt att ha dem uppstallade.

Sett en del annonser med knepiga eller skitdyra hästar på hästnet där annonsen listas som såld efter en vecka eller två, men säljaren fortsätter posta till salu på sin instastory tex :sneaky:
 
…. Visade sig dock att den är oförsäkrad. 15 år gammal, 35k. Vad gör man då?

Gårdsbesiktning, tecknar försäkring och hoppas på det bästa? Detta är verkligen en perfekt ponny, vi vill verkligen ha den…
 
…. Visade sig dock att den är oförsäkrad. 15 år gammal, 35k. Vad gör man då?

Gårdsbesiktning, tecknar försäkring och hoppas på det bästa? Detta är verkligen en perfekt ponny, vi vill verkligen ha den…
Är den 15 år och fräsch så skulle jag inte oroa mig över att den är oförsäkrad. Det visar ju på att den är hållbar. Men jag skulle nog begära en klinikbesiktning för att vara mer på den säkra sidan.
 
…. Visade sig dock att den är oförsäkrad. 15 år gammal, 35k. Vad gör man då?

Gårdsbesiktning, tecknar försäkring och hoppas på det bästa? Detta är verkligen en perfekt ponny, vi vill verkligen ha den…
Vad spelar det för roll? Jag har inte heller försäkring eftersom jag har råd att betala en eventuell skada eller utredning. Min häst köpte jag för 5 gånger mer än din häst säljs för. Du kan försäkra den oavsett om du vill ha försäkring. Det är en billig häst.
 
Vad spelar det för roll? Jag har inte heller försäkring eftersom jag har råd att betala en eventuell skada eller utredning. Min häst köpte jag för 5 gånger mer än din häst säljs för. Du kan försäkra den oavsett om du vill ha försäkring. Det är en billig häst.
Fast om hästen till exempel blir halt och man upptäcker att det är en gammal skada så ersätter inte försäkringsbolaget. Det kan vara en ganska stor risk. Men en 15 åring som är pigg och fräsch borde det väl ha uppkommit på innan kan man kanske tycka isf.
 
Jag börjar bli lite desperat här känner jag. Så nu får ni tala om för mig att det är en jättedålig idé att köpa hästen med en cysta i bakknät, operera och hoppas på det bästa....

För jag är inte många min från att skriva till ägaren och föreslå det...
 
Jag börjar bli lite desperat här känner jag. Så nu får ni tala om för mig att det är en jättedålig idé att köpa hästen med en cysta i bakknät, operera och hoppas på det bästa....

För jag är inte många min från att skriva till ägaren och föreslå det...

Jättedålig idé.

Jag hade bokat in en provridning imorgon, en häst med bockhov…. Men jag tog mitt förnuft till fånga.
 
Jag börjar bli lite desperat här känner jag. Så nu får ni tala om för mig att det är en jättedålig idé att köpa hästen med en cysta i bakknät, operera och hoppas på det bästa....

För jag är inte många min från att skriva till ägaren och föreslå det...
Vill du kunna rida på den då? Det är väl rätt dåliga prognoser på cystor i knän även för ridning?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp