Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, hjärtat är tecknet för "Spara". Trycker man på hjärtat hamnar annonsen bland Sparade annonser. I annonsstatistiken kallas det dock "Favoritmarkeringar".

Det var väl det jag tänkte! :D Jag har nämligen aldrig sett någon annan sorts favorit-funktion än just hjärtat/spara. Det var därför jag inte förstod @mars inlägg.
 
Jag tänker att det beror på ryttaren? Själv föredrar jag hästar som är ca 155 cm, som jag kan hoppa upp på från marken om något händer på en uteritt, som jag är bekväm med i all hantering etc. Jag är inte bekväm i hanteringen med hästar på runt 170, även om de är snälla. Jag är inte bekväm i ridningen på en häst på 165-170 som har ett okej dressyrsteg, då jag föredrar hästar med mjukare gångarter. Jag är allmänt inte särskilt imponerad av det jag sett i temperamentet hos många av de varmblod (hbl) jag sett de senaste åren. Utöver det så kräver större häst mer mat, mer plats, större transport etc. Det kan ju t.ex. vara att man har ett stall där man har en takhöjd som gör att hästen max får vara 150 cm, eller vad som helst. Jag ser inget konstigt med att ha en uppskattning på att "ungefär så här stor häst vill jag ha".

Angående att jag skrev just 150 cm var att @mars, vars inlägg du svarade på angående travare och kallblod, just skrivit att hon letade efter en häst på runt 140-150 cm.

Ja, fjordingar kan vara kanonfina för hobbyryttare. Men om vi tar som exempel finns det just nu två annonser på fjordingar som är äldre än 3 år - ett avelsston och en som är en C-ponny och som beskrivs som lätt i typen (dvs inte en viktbärande D-ponny). Det har inte funnits särskilt många annonser på fjordingar under de senaste månaderna, och flera av de ridbara fjordingarna har beskrivits som t.ex. envisa.
Nej, fjordingar är det verkligen inte gott om! Själv har jag läst annonser i ett år ungefär (utan att seriöst och aktivt leta häst) och eftersom min hjärta ligger hos fjordingarna och jag gärna skulle vilja ha en igen har jag naturligtvis hållt utkik efter lämpliga fjordingar. Men det som har funnits är föl, 1-2 åringar, gamla hästar som inte håller till annat än promenad/sällskap, avelsston och några sällsynta högt meriterade tävlingshästar där säljaren vill att man fortsätter tävla och utveckla hästen till högre nivåer. Så jag gav upp min fjordingdröm och köpte mig huxflux en häst från Litauen, osedd. Impulsköp och inte helt genomtänkt, men nu står hon där i en karantänhage. 4 år gammal, Litauisk häst med okänd stam, 150-155 cm hög (jag antar att det är mycket kallblod i henne), grundriden (endast sett video där hon rids i alla gångarter, ser trevligt ut). Till ett pris av 45000 kr plus transporten på 8000 kr. Till synes frisk, vetbesiktad ua (ej röntgad). Väldigt avvaktande och försiktig, rädd för det mesta och behöver mycket tid för att landa här. Lite mer projekt än vad jag kanske hade tänkt från början, men jag tror hon har potential att bli precis den häst jag vill ha.
 
Jag var på min första provridning igår, var jättenervös innan som jag alltid är inför nya saker... Men det gick bra, som det brukar gör även fast jag alltid ska stressa upp mig innan. Supertrevlig häst även om det tog en stund för mig att hitta rätt knappar men berodde nog ganska mycket på att jag var nervös. Precis den typ av häst jag letar efter men kanske något för ung och orutinerad.
 
Jag var på min första provridning igår, var jättenervös innan som jag alltid är inför nya saker... Men det gick bra, som det brukar gör även fast jag alltid ska stressa upp mig innan. Supertrevlig häst även om det tog en stund för mig att hitta rätt knappar men berodde nog ganska mycket på att jag var nervös. Precis den typ av häst jag letar efter men kanske något för ung och orutinerad.
Spännande! Jag är fortfarande lika nervös varenda gång 🤣
 
Nu har jag iallafall hittat en ponny till dottern som jag ska titta på i helgen. Endast 20 mil bort, känns som en vinst.

Har också fått svar på min sökesannons. Min drömhäst, checkar alla boxar. Men den står 100 mil bort… Funderar på att åka och kolla…
 
Hade varit gött med en tråd för oss i hästletar-tagen!

Känner att jag saknar att bolla läget med någon, marknaden är så extremt tuff just nu.

Finns det fler där ute som letar häst och känner samma smygande uppgivenhet som jag börjar känna?
Jag har letat sedan oktober förra året då jag fick ta bort min förra. Det känns helt omöjligt. Har kollat på många, haft kontakt med många fler. Hittat två som jag ångrar i efterhand att jag inte köpte, men det berodde på personliga skäl för min egen del som ställde till det precis just då. Letar hellre lite längre och känner att det klickar personlighetsmässigt med hästen också, inte bara "fakta", men trodde inte att det skulle vara så HÄR krångligt och utdraget. Hoppas också på post-corona effekt med fler hästar till salu igen.

Har annonserat själv också flera ggr, fått många svar som är låååångt ifrån vad jag sökt.
Tex svar om en häst som hon trodde passade mig (inte alls) men som inte var till salu (!).
Helt fel ålder mot vad jag skrivit.
Helt annan prisklass.
Helt fel storlek.
Osv osv.
 
Nu har jag iallafall hittat en ponny till dottern som jag ska titta på i helgen. Endast 20 mil bort, känns som en vinst.

Har också fått svar på min sökesannons. Min drömhäst, checkar alla boxar. Men den står 100 mil bort… Funderar på att åka och kolla…
100 mil.... jösses!!

När, hur åker du? Spännande!
 
Ja, alltså jag tänker att jag gör en turné och försöker titta på andra hästar i samma veva också..

Kanske planerar in detta till näst-nästa helg eller något. Början av september kanske… Får se hur hetsigt det är med försäljningen.. Den hästen ligger inte ute på annons.
Spännande 😃 det är inte riktigt en dagsutflykt när det är så långt att köra. Håller en tumme!
 
Letar inte häst egentligen, måste bara dela med mig:

Såg en annons på en 5-åring, en fin fux med till synes helt okej exteriör till 40.000,- i går, och tänkte "NU har marknaden kraschat och prisarna rasat rejält igen....!!" Klickade på annonsen och det visade sig vara en oinriden travare. Så nej, priserna är tydligen fortfarande sky high. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp