Vi som letar häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast jag har ridit en häst med bockhov som gått VM i fälttävlan, så om den inte har besvär av sin bockhov behöver det inte vara så illa....

Det kan säkert gå bra och man kan säkert klara sig utan problem, men vad jag har hört så leder det allra oftast till bekymmer på sikt.

Menar inte att man ska skicka en sådan häst på slakt men personligen så jag vill ha ett bättre utgångsläge.
 
När folk skriver ”behöver en erfarenhet ryttare” men inte utvecklar mer än så, vad menar dom då egentligen?

Ska man ha ridit nog många år eller ska man ha tävlat på en viss nivå?

Efter hur många års hästeri och ridning kan man räkna sig som erfaren? 😬
 
När folk skriver ”behöver en erfarenhet ryttare” men inte utvecklar mer än så, vad menar dom då egentligen?

Ska man ha ridit nog många år eller ska man ha tävlat på en viss nivå?

Efter hur många års hästeri och ridning kan man räkna sig som erfaren? 😬
Det är nog bäst att fråga just den säljaren vad man menar. Oftast blir det en helhet när man läser allt som står i annonsen. Är det en unghäst- ja då krävs ju erfarenhet pga det. Är det en häst med mycket energi, pigg, och kanske är en sådan som inte kan vara sist i ledet, ja då vill man ju inte sälja till någon som gått 2 terminer på ridskola kanske.
 
När folk skriver ”behöver en erfarenhet ryttare” men inte utvecklar mer än så, vad menar dom då egentligen?

Ska man ha ridit nog många år eller ska man ha tävlat på en viss nivå?

Efter hur många års hästeri och ridning kan man räkna sig som erfaren? 😬
Jag tror att man får prata med säljaren helt enkelt. Jag har inte ägt någon häst som har varit lämplig till en person som gått några terminer på ridskola liksom. Det betyder dock inte att någon av dem har varit speciellt svåra? Man har dock behövt kunna hålla skänklarna stilla till exempel.

Sen kan jag tycka att det är just de som rider på ridskola som har en tendens att överskatta sin ridkompetens och tycka att de visst är erfarna för att de kan rida alla ridskolans hästar (läs sitta kvar på typ). Då blir det såklart konstigt.
 
Jag tror att man får prata med säljaren helt enkelt. Jag har inte ägt någon häst som har varit lämplig till en person som gått några terminer på ridskola liksom. Det betyder dock inte att någon av dem har varit speciellt svåra? Man har dock behövt kunna hålla skänklarna stilla till exempel.

Sen kan jag tycka att det är just de som rider på ridskola som har en tendens att överskatta sin ridkompetens och tycka att de visst är erfarna för att de kan rida alla ridskolans hästar (läs sitta kvar på typ). Då blir det såklart konstigt.
Spinner vidare lite grann. Min uppfattning är att de som enbart har ridit ridskolehästar/turridningshästar inte alltid är medvetna om att de hästarna är tränade till att bete sig på ett särskilt sätt, i en särskild kontext. För att vara en erfaren ryttare tror jag att man måste ha hanterat hästar i olika kontexter.

För mig innebär en erfaren ryttare någon som har god balans, kan känna av hästen och som också har erfarenhet av att hantera även situationer utöver det vanliga. Utöver det innebär det förstås vad det är för häst. Till exempel, en erfaren ryttare när det gäller unghäst? En person som har erfarenhet av unghästutbildning. En tävlingshäst i hoppning? Någon som faktiskt gjort det innan, eller annars har motsvarande erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Jag tror att man får prata med säljaren helt enkelt. Jag har inte ägt någon häst som har varit lämplig till en person som gått några terminer på ridskola liksom. Det betyder dock inte att någon av dem har varit speciellt svåra? Man har dock behövt kunna hålla skänklarna stilla till exempel.

Sen kan jag tycka att det är just de som rider på ridskola som har en tendens att överskatta sin ridkompetens och tycka att de visst är erfarna för att de kan rida alla ridskolans hästar (läs sitta kvar på typ). Då blir det såklart konstigt.

Hur vet man om man har bra balans då? 😅 vad innebär bra balans vs dålig balans? Kan man se om någon har dålig balans?
 
Hur vet man om man har bra balans då? 😅 vad innebär bra balans vs dålig balans? Kan man se om någon har dålig balans?
Uppenbart dålig balans som nybörjare ofta har kan man ju se med ögat. Händer som flaxar och far och kroppen halkar snett i sadeln osv.

Hyfsad balans har du ju om du inte åker av om hästen kör ned huvudet eller skuttar i sidled eller gör någon annan plötslig oförutsedd manöver. Kan du dessutom vara följsam och ha en oberoende hand i sådana situationer har du bra balans. Alltså, man känner ju själv vilken balans och kroppskontroll man har tycker jag.
 
Uppenbart dålig balans som nybörjare ofta har kan man ju se med ögat. Händer som flaxar och far och kroppen halkar snett i sadeln osv.

Hyfsad balans har du ju om du inte åker av om hästen kör ned huvudet eller skuttar i sidled eller gör någon annan plötslig oförutsedd manöver. Kan du dessutom vara följsam och ha en oberoende hand i sådana situationer har du bra balans. Alltså, man känner ju själv vilken balans och kroppskontroll man har tycker jag.

Tack för svar! Jag vet fortfarande inte om jag har dålig balans. Har frågat folk runt omkring och får då nej som svar, men har även fått höra ”du vet bäst själv om du har god balans”.

Jag kanske läser in för mycket värdering i ordvalen..
 
När folk skriver ”behöver en erfarenhet ryttare” men inte utvecklar mer än så, vad menar dom då egentligen?

Ska man ha ridit nog många år eller ska man ha tävlat på en viss nivå?

Efter hur många års hästeri och ridning kan man räkna sig som erfaren? 😬

Som fler skriver, fråga. Det kan te sig olika :)
Jag har bra balans men orkar inte med hästar som stegrar t.ex. Jag är för gammal för sånt 😅
 
En grej som många skriver, som jag inte riktigt förstår är ”behöver en ryttare med balans och mjuk hand”.
Själv har jag sett köpesannonser där ryttaren beskriver sig som sån - sen får man se en film och de rider hur trist och hårdhänt som helst.
 
När folk skriver ”behöver en erfarenhet ryttare” men inte utvecklar mer än så, vad menar dom då egentligen?

Ska man ha ridit nog många år eller ska man ha tävlat på en viss nivå?

Efter hur många års hästeri och ridning kan man räkna sig som erfaren? 😬

Jag tolkar det som att det är en häst som inte klarar av/tolererar att ryttaren gör för mycket fel. Vissa hästar tycker det är okej om man sitter ett halvt steg efter i lättridningen, eller att man kanske måste kravla sig tillbaka till mitten av sadeln om det kommer bocksprång, förlåter om man är för långsam med att ge eftergift eller rent av tolererar att eftergiften inte kommer, kan förbise att man råkar peta med sporren om man tappar balansen lite i nedsutten trav, och slår dövörat till om ens hälar använder dess revben som bongotrummor. Andra hästar fixar absolut ingenting av det, eller i bara små portioner. Jag tror att ofta när man skriver "rutinerad"menar man någon med färdighet och känsla och inte bara någon som som ridit i 20 år eller över 100 hästar.
Sen är det såklart helt omöjligt att utifrån bara den beskrivningen veta om ens förmåga räcker för hästen, utan man får försöka tala med ägaren.
 
Tack för svar! Jag vet fortfarande inte om jag har dålig balans. Har frågat folk runt omkring och får då nej som svar, men har även fått höra ”du vet bäst själv om du har god balans”.

Jag kanske läser in för mycket värdering i ordvalen..
Erfaren ryttare är någon som har känsla i sin ridning och kan reda ut olika oväntade problem/situationer från hästryggen och kan rida många olika hästar. Då har man även en bra balans och sits. Dvs du åker inte av l hästen hoppar till, skyggar, stannar framför ett hinder gör ett bocksprång osv.
Du sitter bra u sadeln och behöver inte klamra dig fast i sadeln/tygeln tex.
Tror att man ofta vet att man har en bra balans ifall man har det.
 
När ska man ringa och ta över försäkringen på hästen? Har ens försäkringsbolaget (ett utav de större) öppet en söndag om man bara ska köpa en häst?

Hästen gick igenom besiktningen 😄
När jag köpte sist så ringde jag innan besiktningen för att förbereda allt med försäkringsbolaget, sen behövde jag bara maila när köpet var klart och de skulle starta igång försäkringen. Vill ha försäkringen klar innan hästen lastas och åker till mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 297
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 178
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 241
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 247
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp