Ryggen är rak, men något överbyggd. Prestige har vissa modeller som är rakare. Om Kieffer är förlegad eller ej beror helt och hållet på vilket ekonomiskt fönster vi talar om. Passier är oftast inte alls måttade, de enda som verkligen är det är de som är Custom-märkta. De nyare med kilbossor såsom PSL och GG kan vara värda att prova på denna rygg.Alltså Caballus, vi tycker verkligen inte lika du o jag! Är nog därför som folk tycker att det är en sadeldjungel...men jag anser att hästen på bilden har en rak rygg och då går alla Prestige tvärbort för mig. Kieffer är i mina ögon en gammal förlegad sadel, finns oändligt många bättre beg på marknaden idag. Albion HH är inte ett sadelmärke utan SLK med Highhead antar jag du menar? SLK och SL är svängda bommar....Passier vadå? Finns ju mängder av Passier och i grunden är alla måttade mer eller mindre så man får ju fråga f.d ägaren till vilken typ av rygg den passat....
Jag brukar säga till de som frågar mig, prova ALLT du kommer över så lär du dig snart vad som passar både dig och din häst! Köp den sadel du sitter bäst i o din häst rör sig bra med men därmed inte sagt att man behöver slösa tid på att prova svängda sadlar till en rak häst....
Tack för att du påpekar att jag svamlar, försöker ge mer specifika svar för hur jag tänker.
Och det jag tänker alltid, när jag skriver i en sadeltråd, är att ge ett tips på vilken utprovare/utbud sadlar man bör vända sig till för att få så stort utbud som möjligt att prova.
För jag antar, och hoppas, att de flesta förstått att ta hjälp av en sadelutprovare/sadelmakare.
Det vi ser i sadeltrådarna genomgående är hur jäkla svårt det är, hur jäkla dyrt, och hur mycket längre tid det tar om man väljer att komplicera sig och prova själv.