Vi som letar dressyrsadlar III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack, lite så tänker jeg också om Wow. Är väldigt skeptisk till tex luftstoppning, jag tror dock att den går at få med annan stoppning. Har pratat med några som har Wow och dom har varit lyriska. Men jag måste erkänna att det känns mer osäkert att prova en sådan med mindre en att jag tar hit en kunnig utprovare. Så nu har jag faktiskt beställt hem en Erreplus på prov :)
Rööslin har jag ju älskat genom åren, men efter att jag fick diskbråck så funkar den inte :(
Denna hästen rör sig dessutom så mycket att jag behöver lite mera stöd.

Jag provade ingen Erreplus nu när jag letade sadel. Hade gärna provat men fanns ingen som passade mig, då jag inte vill ha för högt balvalv. Bara provsuttit en i en butik, men den kändes inte rätt för mig.

Wow kommer göra prishöjning from 1 maj så är du nyfiken på en så bör du kolla innan det datumet.
Och du kan ju välja annan stoppning. Flair, ull, latex eller kombon latex/flair. Nu valde jag detta märket då jag kunde få kortare bossa till större sits och väldigt bred kanal. Det är svårt att få till det ibland känner jag med sadlar. Vet intehur bred kanalen är i Erreplus, men inte ens kanalerna i Childeric var breda nog till min häst, och dom är ändå breda :/ ingen sadel kom ner lixom vid "stigbygelkrämpan".

Jag hade också röösli förr som jag älskade, men fick senare ont i ryggen av den :/

@DrT mwn utifrån alla år på buke så är min uppfattning att du byter sadlar som andra byter sockor . :confused: Du byter sadlar hela tiden. ? Svindyra oprövade sadlar som Schleese bla ?

@DrT mwn utifrån alla år på buke så är min uppfattning att du byter sadlar som andra byter sockor . :confused: Du byter sadlar hela tiden. ? Svindyra oprövade sadlar som Schleese bla

Oprövad schleese? Nej jag har köpt en schleese en gång i tiden men den var på prov från sadelmagasinet. Sadeln sålde jag när hästen överlämnades till sin ägare. Tycker sadlar är jätteintressant och älskar att prova nytt.

:confused:
Oprövad schleese? Nej jag har köpt en schleese en gång i tiden men den var på prov från sadelmagasinet. Sadeln sålde jag när hästen överlämnades till sin ägare. Tycker sadlar är jätteintressant och älskar att prova nytt.

Ok ?
Vad tokigt det kan bli hur man läser olika användare och vad de själva postar osv ?
Min bild av dig är att du ständigt letar nya sadlar hela tiden ..
Definitivt har jag aldrig tolkat dina sadel problem/sadelbyten som att du tycker de är roliga ?:confused:

Senast ändrad:
:confused:

Ok ?
Vad tokigt det kan bli hur man läser olika användare och vad de själva postar osv ?
Min bild av dig är att du ständigt letar nya sadlar hela tiden ..

Men skrev jag inte ett långt svar till dig om det för ett tags sen? Jag har ju haft många olika hästar. Haft unghästar regelbundet i 20 år. Det har automatiskt blivit mycket sadlar. Och jag vet att jag nämt kombo stor rumpa och korta ryggar inte är helt lätt. Unghästen jag har nu har växt enormt mycket. Nu hsr jag fördelen att inte behöva byta sadel utan nu kan jag byta ut delar istället på befintlig sadel.

*knapp*

Om man får välja, kalvskinn eller buffel? För/nackdelar?
Håller sig buffel fin efter ett par år?

@super tänker du månne på Bates IW sadeln i buffel ?
Den är ju rent för j-lg att hålla ren precis som du skriver pga "groparna". (Vet inte om nyare upplagor har samma - de kanske ändrat osv )

Men det är ju hur lädret är behandlat som spelar roll - väldigt många märken med buffelskinn har inte alls den ytan .

Childeric har modeller i buffel, Jensen, Jeremy Rudge , mfl etc etc .

Många gillar buffel då det kan upplevas greppvänligare beroende på hur man funkar som ryttare osv..
kalvskinn kräver lite mer skötselmässigt i jmf för att hålla sig tiptop tycker jag .
Dessutom mycket känsligare för minsta törn/repa .

Senast ändrad:
@mackan @Corax

Då är jag dåligt uppdaterad, har bara sett buffel i sådant där gropigt läder. Då ska jag inte uttala mig om skillnaden..
Jag gillar iaf min kalvskinnssadel. Härligt med bra grepp när man har en häst som är väldigt flyttbar sidledes eller stoppandes vid läskiga saker...

@super alltså de som har gropar som du skrivit är ju som sagt förj-liga . Håller helt med ang det - aldrig mer! - totalt värdelöst hemskt att hålla fräsht ! :eek: :cool:
Dock bara erfarit det på BIW som sagt - inga andra . Därför blev jag nyfiken på om det var den du också baserade din åsikt på ?

Men som sagt - icke representativt för buffel i sig utan beror helt på hur det är berett osv .
Skinn och hur det är berett - relation "kvalitet" osv är ju F.ö en rätt komplicerad grej allmänt gällande alla typer av skinnprodukter ... skor, jackor, väskor osv ...

Sorry - nu drog jag kanske iväg lite OT men svaret var avsett relaterat till @Corax fråga såklart ...

@super alltså de som har gropar som du skrivit är ju som sagt förj-liga . Håller helt med ang det - aldrig mer! - totalt värdelöst hemskt att hålla fräsht ! :eek: :cool:
Dock bara erfarit det på BIW som sagt - inga andra . Därför blev jag nyfiken på om det var den du också baserade din åsikt på ?

Men som sagt - icke representativt för buffel i sig utan beror helt på hur det är berett osv .
Skinn och hur det är berett - relation "kvalitet" osv är ju F.ö en rätt komplicerad grej allmänt gällande alla typer av skinnprodukter ... skor, jackor, väskor osv ...

Sorry - nu drog jag kanske iväg lite OT men svaret var avsett relaterat till @Corax fråga såklart ...

Nej jag har sett flera olika märken med det där gropigt buffellädret. Kommer tyvärr bara ihåg ett märke och det var en Jensen och då naturligtvis Bates IW.

Nej jag har sett flera olika märken med det där gropigt buffellädret. Kommer tyvärr bara ihåg ett märke och det var en Jensen och då naturligtvis Bates IW.

Jag har också sett en buffelsadel med massa gropar/prickar och tyckte den var ruskigt ful. Men det var säkert tio år sedan.
Vad tror ni om andrahandsvärdet? Buffelskinnet kostar ju mer och om det är tåligare så borde det vara mer åtråvärt?

Anledningen till min fråga är att jag satt som en miljon i sadeln jag provade men jag är osäker på hur mycket buffeln hade med saken att göra. Min kalvskinnssadel är ju också helt fantastisk.

Jag har också sett en buffelsadel med massa gropar/prickar och tyckte den var ruskigt ful. Men det var säkert tio år sedan.
Vad tror ni om andrahandsvärdet? Buffelskinnet kostar ju mer och om det är tåligare så borde det vara mer åtråvärt?

Anledningen till min fråga är att jag satt som en miljon i sadeln jag provade men jag är osäker på hur mycket buffeln hade med saken att göra. Min kalvskinnssadel är ju också helt fantastisk.

Äsch, vad spelar läder för roll om man trivs i en sadel. Tror folk betalar ungefär som en med kalvskinn, grepp som grepp lixom.

Jensen har ju haft det i flera år på sina sadlar och bara för att märket i sig inte är ett "inne" märke så har det ju varken gjort till eller från på andrahandsvärdet men buffel är ju lika skönt att sitta i som kalvskinn tycker jag. De Jensensadlarna jag haft som hade buffel var inte svåra att hålla rena även om de såg "gropiga" ut på nära håll så har säkert att göra med beredningen som @mackan var inne på tidigare.
Så min slutsats är att precis som med bilar är det den första ägaren som får betala för lull-lullet medan de som köper sadeln begagnad får det på köpet. Dock blir ju en sadel i kalvskinn/buffel per automatik ngt dyrare både i första och andrahand än en i vanlig kossehud.

1. Men @DrT . Men tycker du alltså att det är ROLIGT ?
Visst kan man ha en blandad känsla till sadelprovning? När skiten ändå måste bytas, och man redan gått igenom hälften av alla märken, modeller o storlekar de senaste åren, då är det ju intressant att se vad nya modeller kan tillföra. Så ja, när jag väl åker till sadelaffären med intentionen att handla, då är det som att släppa loss en unge i en godisbutik med pappas kreditkort :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
12 016
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 308
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 449
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 460
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar