Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miedo den är för smal i bommen tyvärr, men själva bomformen kan kanske vara ngt som passar. hittar du en stubben med vidare bom så kan den nog ligga bättre.

kieffer och passier kan kanske också passa.

Några bilder på hennes rygg/manke också:

Hennes nuvarande sadel ligger an på manken nästan hela vägen (börjar ligga an strax ovanför de vita områdena - som är gamla skav efter den sadeln). Därav känns det kanske inte så allvarligt att dressyrsadeln inte ger så mycket plats över manken man skulle önska, då den åtminstone lämnar manken fri hela vägen. Och den aktuella frågan är egentligen inte om sadeln ligger perfekt, utan om den ligger bättre än hennes nuvarande?

Något jag aldrig trodde var möjligt var även att sadelgjorden hamnade på bättre plats av sig själv och inget rörde sig inte en millimeter framåt eller bakåt trots att jag spände sadelgjorden lösare än vanligt. I normala fall klättrar sadelgjorden fram och schabrak + padd glider alltid bakåt. Utöver att den trycker på på båda sidor en bit nedanför manken.

@Buck Hur ser man att den är för smal?
Är inte på sadeljakt egentligen (eftersom jag bara rider henne två dagar i veckan, inte äger henne och inte har råd med sadel egentligen), men då min kompis häst hade väldigt lik rygg och jag får köpa sadeln billigt så ville jag prova ändå.

@Lillstrumpa
Att hitta någon sadel i världen som skulle ge plats för fyra fingrar på henne är nog nästan omöjligt, hennes manke är inte rolig. Håller med om att den borde ha mer plats över manken, men den ligger åtminstone inte an mot manken vilket hennes nuvarande sadel gör.

@Buck Hur ser man att den är för smal?
Är inte på sadeljakt egentligen (eftersom jag bara rider henne två dagar i veckan, inte äger henne och inte har råd med sadel egentligen), men då min kompis häst hade väldigt lik rygg och jag får köpa sadeln billigt så ville jag prova ändå.
kort fattat så ser man att den sluttar bakåt genom att lägsta punkten i sätet är förskjuten längre bak än den ska vara = sitter man i den så kommer du att sitta på bakvalvet. den ligger för långt fram och framvalvet ser väldigt högt ut i relation mot sadelns form.

jag ritade lite för att förtydliga hur sadeln vinklar är nu (röd) och hur den borde vara (grön).

den ligger nu för långt fram så den hamnar lite smått på bogen, den har en för smal bom och är i kraftig bakvikt men hade den varit 2 bomvidder vidare kanske och en handsbred längre bak så hade den nog passat.

hennes nuvarande sadel ser ut att vara i hyfsad balans. men för låg i framvalvet, ligger an mot bogarna och ser ut att vara ngt för svängd för hästen. jag hade inte ridit i den.. båda sadlarna ligger dåligt tycker jag, dressyrsadeln ger dock ett stort punkt tryck bak i och med att man sitter på bakvalvet. men allroundsadeln ger punkt tryck på manken och antagligen på ryggen också om den är så svängd som det ser ut.

@Buck Jag tycker också den ser ut att ligga i bakvikt (men kändes som den låg jämnt längs med hela bossorna), undrade främst hur man ser/känner om det är pga bommen är för trång?

Eftersom hennes vanliga sadel trycker nedanför manken på sidorna så kände jag igenom mycket framtill och trycket kändes jämnt fördelat. Tänker mig att om bommen är för smal så borde trycket bli större lite längre ner och inte ligga an lika mycket hela vägen upp mot manken, men det kanske inte märks så tydligt?

Jag själv rider sällan i hennes nuvarande sadel då den både placerar ryttaren fel och jag inte tycker den sitter nog bra. Har ridit i den ibland denna terminen för att träna på att kunna sitta i den till dressyrtävlingarna på ridskolan men rider huvudsakligen bara med barbackapad. Då har jag har haft padd framtill för att få upp den lite mer framtill, speciellt för mankens skull. Men hon går ju med den fem dagar i veckan ungefär, och då oftast sadlad längre fram med. Jag planerar att fortsätta rida utan sadel en hel del oavsett, men när jag rider med sadel så får jag ju ta den som finns..

finns det ingen annan sadel på ridskolan som kan passa bättre då?
en padd framtill på allroundsadeln kommer bara sätta den i bakvikt, ha hellre en padd som lyfter hela sadeln. har man otur så blir bommen för smal med en padd under och kommer i bakvikt ändå iofs.

Finns ingen sadel som är i närheten av att passa bättre i stallet. När min kompis hade sadelutprovare till sin häst för några år sedan och denne kollade runt bland sadlarna som fanns på ridskolan hade hon sett Ninyas sadel och sagt att "ja den där hästen måste ju ha ganska extrem rygg". Hon har en ganska rejäl padd under hela sadeln normalt sett, men då trycker den alltså framtill. Märkbar skillnad på henne när jag sadlar längre bak än hon brukar sadlas och har tunn padd bara fram.

ninya har ingen extrem rygg, är kanske därför sadeln inte passar... av vad bilderna visar så har hon en rak/ lätt svängd rygg, takformad men blir bred rätt högt upp, lång manke men inte onormalt hög.

dvs en väldigt normal halvblodsrygg. som det borde vara relativt enkelt att hitta en sadel som passar till.

Den ser normalare ut på bild än i verkligheten, extrem är väl en överdrift tycker jag, men jag har aldrig sett halvblod med sådan rygg/manke, förutom hästen som hade sadeln innan. Han var dock 30 år och hade lite lägre manke.

Sista bilderna, hade bättre bild framifrån utan schabrak på mobilen:

Jag tror absolut det går att hitta bättre sadel (om man har pengar), men frågan är som sagt främst om den passar henne minst lika bra/bättre än gamla sadeln...

den passar henne lika dåligt men på ett annat sätt kan man säga. istället för att trycka fram så trycker den bak.
en kilpadd som höjer bak kan nog göra den mer i balans men flyttar också fram trycket mot manken igen.

anledningen till att hon är smal på sidorna av manken är antagligen att sadeln har tryckt där så att musklerna har förtvinat.
tycker att det är synd att en ridskola inte är mån om att ha sadlar som passar sina hästar..

*kl*
En dröm har gått i uppfyllelse!!
Har idag skickat iväg beställningen på min nya måttade Childeric DI med DAC-kåpor, anatomiskt säte (memoryskum), paddade kåpor och namnskylt :D :banana::banana:.
Provred en uppsättning Childeric-sadlar i fredags, hästen kändes lika härlig som vanligt i alla, tills vi kom till denna sadeln... Wow vilken känsla!!! Hon bara började DANSA under en :love:
Provade om dom sadlarna som låg bäst en gång till - och känslan var densamma. Trevlig med alla sadlarna, gudomlig i denna!
Ingen tvekan trots att jag planerat in att prova fler andra märken till helgen/nästa vecka. Strök det och istället gått igenom så att sadeln blir så identisk med provsadeln som möjligt. Det enda jag har ändrat är att jag ej tar kåpförstärkning samt helsvart istället för brun.
Jag är kär :love:
10309336_10152000398730951_1235072812073019362_n.jpg
Hur lång leveranstid?

Tycker inte alls att det ser ut som om hästen har någon extrem rygg? Utan ser ut som vilket äldre omusklat halvblod som helst i mina ögon. Tror en kieffer eller passier av äldre modell hade kunnat passar på den ryggen. Bästa av allt är att de sadlarna ligger väldigt bra i pris beg. om man har liten plånbok. Inte alls omöjligt att fynda en för under 2000 kr om man inte är kräsen med om den har repor mm.
Min favorit sadel jag någonsin ägt var en Passier Baum (tror dock denna var special beställd och med terräng/hopp inriktad) som jag fyndade till mig för 800 kr. Klossar fram och bak för skänkeln, jag satt som en smäck i den! och hästen den låg på var väldigt lik din i ryggen.

Att den var extrem var sadelutprovarens ord, inte mina. Ryggen ser normalare ut på bild än i verkligheten, "extrem" är visserligen enligt mig inte rätt ord, men det är då ingen klassisk rygg heller.

Det är i vilket fall fastslaget att sadeln är min nu, ridläraren/stallägaren kände igenom den i torsdags efter min lektion och tyckte precis detsamma om sadeln som jag själv. Att den funkar bra till henne, men trycker lite mer fram än bak så hon tyckte det lät bra att jag tänkte ha padd också. Idag provade jag med fårskinn (med kanal för ryggraden) och då tyckte jag den hamnade bättre. Om den inte är helt rätt i bomvidd är den snarare lite för bred än lite för smal faktiskt.

vad tror ni om en albion legend till denna?

hittat en i storlek W 18" dvs jag hoppas verkligen att den passar ^_^. legend är väl föregångaren till k2? dvs den borde vara ganska så rak? och hästen har nu wide i hoppsadeln(bates).. men wintec isabellen var för smal i xwide.. och för svängd..

albion sadeln har röd knapp = den borde vara relativt nygammal, då de äldre har grön knapp om jag inte missminner mig. sadeln finns dock i stockholm = långt bort åt helskotta för att se den innan köp. dock så har den ett bra pris...

är 99% säker på att jag kommer att köpa denna, albion är ju relativt eftertraktade även begagnade. och i värsta fall så kommer den nog att passa häst nr 2 i alla fall ( allt ligger bra på den hästen.. ALLT! bra när hon pensionerad och rids sporadiskt.)

Är det nu man skall säga att man har haft en Albion K2 Legend hängande hos en sadelutprovare till försäljning sedan i mars förra året. Med andra ord, var inte så säker på att den är lättsåld... Och ja, den är rak.

ok, bra att den är rak i alla fall ^_^ hoppas att den blir tillräckligt vid också bara. det är väl bara de nyaste modellerna som är ställbara i bommen?

albion sadeln är på väg hit nu! hoppas, hoppas, hoppas, att den är i bra skick och att den passar hästen! och att den passar mig :p. men tog en tum för stor så att man har lite mer spelrum i sitsen, min IW sadel var bara 17" och hämmade min sits ngt otroligt. så jag känner nu att hellre en halv tum för stort än en halv för litet. :p

Sista bilderna, hade bättre bild framifrån utan schabrak på mobilen:

Jag tror absolut det går att hitta bättre sadel (om man har pengar), men frågan är som sagt främst om den passar henne minst lika bra/bättre än gamla sadeln...

Den sitter inte bra alls tyvärr, sitter tydligt i bakvikt. En pad gör det inte bättre eftersom sadeln redan är för smal och en sadeln blir alltid trångare med en pad, oavsett om man lägger en pad framtill, baktill eller under hela bossan. Med tanke på att eran ridlärare låtit henne gå med den andra sadeln som gett så stora vita märken på manken och sedan säger att denna sitter bra,,,,skulle jag ta med en nypa salt. Då borde inte hästen fått gå med den andra sadeln såpass länge.

Har du provat Tekna?

jag vet att det är en superdålig bild men batteriet tog slut på mobilen så fick inte ngn bild när jag tagit av schabraket och padden. men är denna sadeln i bakvikt eller ej? jag tycker att det ser ut så på bild men vet inte om det är pga att sadeln är ngt baksutten, irl så ser det ut att vara mer i balans. dock så är den för smal i bommen och ligger inte optimalt på gången. när jag red så kändes den dock ganska bra, glappade inte och kändes inte som att den klämde musklerna runt om manken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama