Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick prova min tränares equipe emporio idag och guuud vad den gjorde skillnad på min sits! Hon sa att den jag har nu inte är direkt bra för att den är väldigt öppen. Och till en studsig häst är det bra att ha en som är lite djupare.

Så nu funderar jag starkt på att byta till en emporio. Tränaren sa att den låg bra på alla hästar hon provat den på och på min satt den som en smäck! Köpte ju en helt ny utprovad i höstas..

Fick prova min tränares equipe emporio idag och guuud vad den gjorde skillnad på min sits! Hon sa att den jag har nu inte är direkt bra för att den är väldigt öppen. Och till en studsig häst är det bra att ha en som är lite djupare.

Så nu funderar jag starkt på att byta till en emporio. Tränaren sa att den låg bra på alla hästar hon provat den på och på min satt den som en smäck! Köpte ju en helt ny utprovad i höstas..
Jag har en emporio, islandsmodellen, underbar sadel!!

Ska snart titta efter en till sadel.
Känner att jag skulle behöva ytterligare en.

Det som jag letar efter är en kilbossad sadel. Gärna lite djupare säte. Kommer att köpa en begagnad sadel, då den skall ligga på lite yngre hästar. Prisklass (beg.) rund 25 000:-

*kl*
En dröm har gått i uppfyllelse!!
Har idag skickat iväg beställningen på min nya måttade Childeric DI med DAC-kåpor, anatomiskt säte (memoryskum), paddade kåpor och namnskylt :D :banana::banana:.
Provred en uppsättning Childeric-sadlar i fredags, hästen kändes lika härlig som vanligt i alla, tills vi kom till denna sadeln... Wow vilken känsla!!! Hon bara började DANSA under en :love:
Provade om dom sadlarna som låg bäst en gång till - och känslan var densamma. Trevlig med alla sadlarna, gudomlig i denna!
Ingen tvekan trots att jag planerat in att prova fler andra märken till helgen/nästa vecka. Strök det och istället gått igenom så att sadeln blir så identisk med provsadeln som möjligt. Det enda jag har ändrat är att jag ej tar kåpförstärkning samt helsvart istället för brun.
Jag är kär :love:
10309336_10152000398730951_1235072812073019362_n.jpg

Har den kommit än? Hur ser den ut på hästen? Kan du fixa en bild tro? Nu börjar ju även childericarna iom denna se vettiga ut :laugh:

Jag har idag prövat en Amerigo CC åt Z och nu behövde jag knappt rida, han blev så lätt och rörlig. Problemet är att de begagnade som finns verkar vara 18" och det är för stort för min lilla rumpa. Eller så är de +3 eller mer och Z är lite för smal för dem just nu.

Hur skulle ni göra? Han är ju inte min så jag skulle ha sadeln när jag själv red, men det känns ju inte värt att lägga 25 tkr... Hur letar ni om ni inte hittar direkt via annonssidor. Sätter ni in egna annonser eller lägger in bevakningar?

Jag har idag prövat en Amerigo CC åt Z och nu behövde jag knappt rida, han blev så lätt och rörlig. Problemet är att de begagnade som finns verkar vara 18" och det är för stort för min lilla rumpa. Eller så är de +3 eller mer och Z är lite för smal för dem just nu.

Hur skulle ni göra? Han är ju inte min så jag skulle ha sadeln när jag själv red, men det känns ju inte värt att lägga 25 tkr... Hur letar ni om ni inte hittar direkt via annonssidor. Sätter ni in egna annonser eller lägger in bevakningar?
Hur kommer det sig att du provade en annan sadel? Ligger hans ordinarie dåligt? Om så är fallet borde ju rimligtvis ägaren vilja köpa en ny så slipper du. Jag skulle inte köpa em sadel till en häst som inte var min.

Hur kommer det sig att du provade en annan sadel? Ligger hans ordinarie dåligt? Om så är fallet borde ju rimligtvis ägaren vilja köpa en ny så slipper du. Jag skulle inte köpa em sadel till en häst som inte var min.
Det är en komplicerad historia men hon tycker inte att den andra ligger "illa nog", medan jag tycker att han blir tung i den och han får knutor vid manken. Dessutom vill jag gärna ha en close contact-sadel medan hon inte vill ha det för hon behöver mer stöd.

Jag tycker hon känns lättare i de Amerigo-sadlar jag ridit i medan hon inte känner eller ser skillnad.

Ska sägas att det nästan bara är jag som rider och om jag skulle sluta skulle jag ju ta sadeln med mig.

Sen ska sägas att den han har nu provades ut i maj och låg då ok, men han han börjat gå mkt mer samlat nu så då passar den inte lika bra längre. Han har egentligen ingen svår rygg men vi är båda ganska trötta på att prova sadlar för den han har nu är den femte dressyrsadeln på 1,5 år. Han säger inte ifrån men efter ett tag kommer knutorna. Oftast kommer de inte för än öppet köp-tiden precis tagit slut :(

Jag är i samma sits med min medryttarhäst, nuvarande dressyrsadel passar inte hästen helt optimalt men eftersom ägaren aldrig använder den är inte hon intresserad av någon ny. Men framför allt får jag ont i ryggen av sadeln då jag tror den är för bred för mig. Hade jag hittat en sadel som jag vet passar mig och hästen bra, är någorlunda prisvärd och behåller sitt värde hyfsat hade jag nog köpt den! Amerigo känns dock i dyraste laget för mig.. Men så rider jag inte på mer än Lb-nivå heller, vore nog skillnad om jag satsade så som du gör!

Jag är i samma sits med min medryttarhäst, nuvarande dressyrsadel passar inte hästen helt optimalt men eftersom ägaren aldrig använder den är inte hon intresserad av någon ny. Men framför allt får jag ont i ryggen av sadeln då jag tror den är för bred för mig. Hade jag hittat en sadel som jag vet passar mig och hästen bra, är någorlunda prisvärd och behåller sitt värde hyfsat hade jag nog köpt den! Amerigo känns dock i dyraste laget för mig.. Men så rider jag inte på mer än Lb-nivå heller, vore nog skillnad om jag satsade så som du gör!

Det finns begagnade runt 15000 kr och det är pengar man ofta får tillbaka merparten av (önske-)tänker jag. Det är supersvårt, oddsen att han växer ur den också efter typ några månader är ju ganska stora eftersom han verkar ändra sig mer än vad en jojobantare gör :mad::mad::mad:

Egentligen kan jag nog rida i den som vi har idag, och jag skulle inte funderat på att byta, om det inte hade varit för knölarna tror jag. Det var då när jag såg dem, som tankarna på en Amerigo dök upp igen,...:meh:

Det finns begagnade runt 15000 kr och det är pengar man ofta får tillbaka merparten av (önske-)tänker jag. Det är supersvårt, oddsen att han växer ur den också efter typ några månader är ju ganska stora eftersom han verkar ändra sig mer än vad en jojobantare gör :mad::mad::mad:

Egentligen kan jag nog rida i den som vi har idag, och jag skulle inte funderat på att byta, om det inte hade varit för knölarna tror jag. Det var då när jag såg dem, som tankarna på en Amerigo dök upp igen,...:meh:
Om du har möjlighet så prova med ett renskinn under.

Ska snart titta efter en till sadel.
Känner att jag skulle behöva ytterligare en.

Det som jag letar efter är en kilbossad sadel. Gärna lite djupare säte. Kommer att köpa en begagnad sadel, då den skall ligga på lite yngre hästar. Prisklass (beg.) rund 25 000:-
Ingen som har något förslag? :)

Har den kommit än? Hur ser den ut på hästen? Kan du fixa en bild tro? Nu börjar ju även childericarna iom denna se vettiga ut :laugh:
Yes, den kom efter lite drygt 8 veckor (+3 dagar). Men tyvärr var den för smal för henne (klämde så hon haltade inledningsvis första dagen, sen bättre men låste bogarna) så lämnade tillbaka den inom en vecka. Lånade hem provsadeln som hon gick så magiskt med, men den hade satt sig lite till vilket gjorde att den la sig på manken. Fick lämna tillbaka den också.

Har nu provat Erreplus och Equipe.
Erreplus Adelinde Shoulder-free var verkligen ngt för oss ! Skolorna var lättare än Nånsin förr att ställa i sidorna, plötsligt hade hon plats för det tack vare Shoulder-freen. Var skeptisk inledningsvis men erkänner mig övertygad . Dessutom hamnade jag spontant i korrekt sits och stödde mig precis som jag önskar.
Av Equipe var Oracle och Viktoria fantastiska, klara favoriter av det märket!

Lutar åt Erreplus, utöver skolorna så är de lätta att stoppa om och bommen är omvärmningsbar hemma hos utprovaren som bor 20 min bort . Däremot satt passagen klockrent i Equipe och inte i Erreplus, men kan ha varit en fas då det gått lång tid mellan provningarna. Ska prova igen innan beslut.

Åh nu är jag less.:banghead: Gör en lång story kort...
Jag har probelm med sadeln till den äldre hästen.
Sadeln jag har till honom är en Childeric DFL (tror jag) beställd och måttad 08, har inte legat optimalt på flera år. Använt diverse fårskinn och paddar för att fylla ut den i fram.
Uppdagades i våras att den dessutom är sned. Så sadelprovaren va ute hos oss och måttade osv. sadeln åkte till frankrike och är nu tillbaka ombyggd och "lagad"
Den ligger inte ett dugg bättre. Den ligger så nära manken att jag får plats med max 1 finger. den är för vid i fram.
Ser ok ut när den läggs på men så fort man drar åt gjorden och sitter upp så tryck den ned. tight i höjd och sidor. Får skicka tillbaka. SUCK!
Så nu funderar jag på om jag inte ska sälja childericen och skaffa något annat. Budgeten känns begränsad, då jag har en till pålle som inte har någon sadel. Som jag dessutom vill ha både hopp och dressyr till:meh:

Så kan jag få tips på sadlar som passar ryggtyp:
- lång rygglinje
- lång välutvecklad manke
- normal svängd
- kräver bred kanal
- åt det vida hållet
- högrest front

Jag önksar kunna röra mig, så:
- inte djup
- inte stora knästöd
- mjuk och skön
- skulle vilja hamna länre fram på hästen än vad man gör i en childeric.

Är det någon som har tankar och funderingar?:confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur