Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svar till @sommarminne, @super och @Hedwig
Tack för tipsen, helt klart värt att kolla på.

-passier som är jag rädd att bomvidderna inte räcker till. Är inte de lite lika prestige? Passar de verkligen lång och hög manke?
Vilken modell ska jag kika på?
-albion, haft en SLK på förra hästen (den på bilden) den va djup! Och rak!
Hästen har inte rak rygglinje, så jag tror det kan bli svårt med raka sadlar med kilbossor. Eller?

Fått tips om
-wow, går att få i alla möjliga utföranden
-butet, finns som flat med mkt slaka stöd i fram
-erreplus dressage som har generösare plats för skänken framåt

Vore kul att inte behöva beställa en svindyr special sadel som tar år och far att få hem. Vill ha en sadel nu. Gärna begagnad. Och nu!

Funderar starkt på sälja Childericen bara rakt av, har inte ridit i den alls i år :(

Ska jag lägga upp någon bild på rygg och mig så kan ni visa sadelmänniskor komma med fler ider?

Har skumläst lite lätt i tråden och bara känner all frustration som flödar! Been there done that! :banghead:

Jag har sedan ponnytiden dragits med min (fd) favoritsadel, Stübben Tristan delux som har mer eller mindre passat "alla" hästar. I våras växte dock "dressyrobjektet" till min stora sorg ur sadeln och jag fick ge mig ut i djungeln. Efter inte allt för mycket letande hittade jag min nya kärlek - en wow!
Genom en utlandskontakt fick jag fatt i en underbar, knappt använd dressyrsadel som passar mig och hästen super :love: Dock kan jag på några få minuter byta headplate och sätta på en förgjord så passar den unghästen!:up: Dessutom kan jag lika lätt göra om den till en hoppsadel.
Så, jag fick en sadel som passar två hästar (minst, har inte testat på fler) perfekt till priset av 1/3-dels sadel! :banana:

Mitt tips är helt klart att söka utanför Sveriges gränser då priserna är betydligt humanare där! :up: Dock kräver det ju att man vet "vad man vill/behöver" ha!

@remmis min har en jättemanke och jag har haft massa problem med att hitta sadel till honom för ska manken få plats så blir dom för smala men inte i passier. jag har verkligen provat de mesta men de är dom enda som ligger still utan att gå i och glappa. hade absolut testat någon av deras modeller :-)
dom modellerna du blivit tipsad om är ju himla fina sadlar också men ligger högre i pris. jag har provat bute dressyr men den va ganska svängd om jag inte missminner mig;-)

Har skumläst lite lätt i tråden och bara känner all frustration som flödar! Been there done that! :banghead:

Jag har sedan ponnytiden dragits med min (fd) favoritsadel, Stübben Tristan delux som har mer eller mindre passat "alla" hästar. I våras växte dock "dressyrobjektet" till min stora sorg ur sadeln och jag fick ge mig ut i djungeln. Efter inte allt för mycket letande hittade jag min nya kärlek - en wow!
Genom en utlandskontakt fick jag fatt i en underbar, knappt använd dressyrsadel som passar mig och hästen super :love: Dock kan jag på några få minuter byta headplate och sätta på en förgjord så passar den unghästen!:up: Dessutom kan jag lika lätt göra om den till en hoppsadel.
Så, jag fick en sadel som passar två hästar (minst, har inte testat på fler) perfekt till priset av 1/3-dels sadel! :banana:

Mitt tips är helt klart att söka utanför Sveriges gränser då priserna är betydligt humanare där! :up: Dock kräver det ju att man vet "vad man vill/behöver" ha!
Jag har köpt två albion i England. Fått superfina sadlar till väldigt bra pris. :)

@remmis
Det enklaste vore ju att prova. :-) Du skulle gärna fått prova min om du bodde närmare.
Albion är väl känd för att passa raka ryggar och om han inte är det så är det nog inget för er. Jag har dock fått för mig att SLKn inte är lika rak som tex K2.

Förstår att du är less. Gick själv igenom en hel hög med sadlar innan jag hittade det som funkar på min.:) Hoppas att det ordnar sig snabbt.

Svar till @sommarminne, @super och @Hedwig
Tack för tipsen, helt klart värt att kolla på.

-passier som är jag rädd att bomvidderna inte räcker till. Är inte de lite lika prestige? Passar de verkligen lång och hög manke?
Vilken modell ska jag kika på?
-albion, haft en SLK på förra hästen (den på bilden) den va djup! Och rak!
Hästen har inte rak rygglinje, så jag tror det kan bli svårt med raka sadlar med kilbossor. Eller?

Fått tips om
-wow, går att få i alla möjliga utföranden
-butet, finns som flat med mkt slaka stöd i fram
-erreplus dressage som har generösare plats för skänken framåt

Vore kul att inte behöva beställa en svindyr special sadel som tar år och far att få hem. Vill ha en sadel nu. Gärna begagnad. Och nu!

Funderar starkt på sälja Childericen bara rakt av, har inte ridit i den alls i år :(

Ska jag lägga upp någon bild på rygg och mig så kan ni visa sadelmänniskor komma med fler ider?

En elevs häst ser ut lite som din låter i beskrivningen. Den har gått med Amerigo Cortina och nu Equipe Emporio. Kanske kan vara värt att testa någon av dem.
De brukar ju finnas chans att hitta beg.

Fasen.... Har min sadel (måttbeställs Passier Optimum) i Tyskland för omstoppning och bomvidgning. Och så skulle de kolla några nitar, då den lät konstigt. I vilket fall, jag är på dressyrträningsläger just nu och har lånat en Prestige D1k eller vad den heter och jag är helt såld!!! Älskar den!!! Och hästen klagar inte. Någon som har erfarenhet av en sån Prestige? Och vet skillnaden mot Optimumen? Jag sitter sjukt bra i prestigen.... Åh så dumt... Jag som trodde jag skulle tagga ner mitt sadelmissbruk. Nu vill jag byta igen.... Suck....

På jakt efter dressyrsadel till min nordiskille! Någon som har förslag på vad som kan tänkas passa? Han har idag en utprovad Santa Cruz Celine (Wide, 16.5 ") som verkar ligga bra på honom, så han är alltså inte så farligt bred! Då budgeten inte är så stor så letar vi begagnat, i prisklass 4-5000. Dålig bild, men man kanske ser lite hur hans rygg ser ut?

:)

10441313_10152347612231317_369829136348818737_n.jpg

Fasen.... Har min sadel (måttbeställs Passier Optimum) i Tyskland för omstoppning och bomvidgning. Och så skulle de kolla några nitar, då den lät konstigt. I vilket fall, jag är på dressyrträningsläger just nu och har lånat en Prestige D1k eller vad den heter och jag är helt såld!!! Älskar den!!! Och hästen klagar inte. Någon som har erfarenhet av en sån Prestige? Och vet skillnaden mot Optimumen? Jag sitter sjukt bra i prestigen.... Åh så dumt... Jag som trodde jag skulle tagga ner mitt sadelmissbruk. Nu vill jag byta igen.... Suck....

Prestige och Passier är ju typ varandras raka motsatser :D
Prestige D1 är relativt rak och kort sadel, rundbossor, sittpunkten långt fram, är rejält utskuren och utan stoppning vid bogbladen.
Optimum är ofta rak, ganska lång, kilbossor, sittpunkten mer mitt i sadeln, flexibel bom (bättre än Prestiges enligt mig).

Jag rider hellre i Passier då jag tyckte att man hamnade så högt ovanför hästen i D1.

Men nu har jag hittat Amerigo :love:

På jakt efter dressyrsadel till min nordiskille! Någon som har förslag på vad som kan tänkas passa? Han har idag en utprovad Santa Cruz Celine (Wide, 16.5 ") som verkar ligga bra på honom, så han är alltså inte så farligt bred! Då budgeten inte är så stor så letar vi begagnat, i prisklass 4-5000. Dålig bild, men man kanske ser lite hur hans rygg ser ut?

:)

10441313_10152347612231317_369829136348818737_n.jpg
wintec isabell werth? Låg ungefär likadana på min häst som Celine sadeln vi hade innan (ingen av dem passade riktigt men låg dåligt på samma sätt :p.

wintec isabell werth? Låg ungefär likadana på min häst som Celine sadeln vi hade innan (ingen av dem passade riktigt men låg dåligt på samma sätt :p.

Är inte Isabellen rakar i bommen än Celine? Utifrån bilden jag la ut, hur pass svängd rygg kan man säga att han har egentligen?

i det vidaste järnen så blir den äldre isabellen väldigt svängd. men annars så kanske bates caprilli eller wintec 500 kan passa

i det vidaste järnen så blir den äldre isabellen väldigt svängd. men annars så kanske bates caprilli eller wintec 500 kan passa

La på en Wintec 500 på honom med ett av de vidare järnen i, men den blev alldeles för svängd! Tror ifs inte att han behöver mer än blått eller rött järn i, vitt blir nog för brett! Får kanske prova Isabellen.. Är Bates IW och Wintec IW samma sadel förutom materialet?

bates wide dressyr? kan den passa min häst?
albion sadeln blev för rak :O och för smal men det är ingen nyhet att alla sadlar är för smala... wintec isabell werth låg inte bra i det vidaste järnet och blev för smal.
hoppsadeln bates momentum ligger bra.

men jag tycker om hur anpassningsbara bates sadlarna är ^_^ enligt hemsidan så är wide dressage mycket smalare i midjan för att kompensera för den breda sadeln :up:, min hoppsadel är lagom smal, men min gamla wintec IW var på tok för bred. har hör tatt innova också ska vara bred. så hade gett upp lite om en bates dressyr.

Hej hej! Jag är ny i dressyrsadel djungeln, håller först och främst på med hoppning men då mina hästar visat sig ha lite gång i sig så tänkte jag prova på att börja tävla lite dressyr med :)
Har 3 halvblod (mamman och två döttrar). Planen är att hitta en sadel som ligger bra på syskonen men som även kan funka på mamman. Jag tror att jag kan ha hittat den men tänkte fråga vad ni tycker rent spontant.

Såhär ligger den på mamman
photo.php

På 5 åringen
10523319_869861606357638_2749692018329360503_n.jpg

och på 3 åringen
photo.php

jh7eat.jpg

Söker en ny sadel till mig. Fruktansvärt dålig bild, men jag tänkte att den kanske var bättre än ingenting.

Hon är inte så överbyggd som hon ser ut på bilden men aningens, bred, ganska lite/omarkerad manke, rak rygg (vid arbete är hon väldigt rak), ganska lång rygg som synes. En billigare sadel då vi bara skall ha den tills det är dags för att betäcka till nästa år och vi kommer inte rida så himla mycket pga gammal skada. Jag har kikat lite på Santa Cruz Leopold men jag är relativt dålig på sadlar. Någon som har någon idé?

jh7eat.jpg

Söker en ny sadel till mig. Fruktansvärt dålig bild, men jag tänkte att den kanske var bättre än ingenting.

Hon är inte så överbyggd som hon ser ut på bilden men aningens, bred, ganska lite/omarkerad manke, rak rygg (vid arbete är hon väldigt rak), ganska lång rygg som synes. En billigare sadel då vi bara skall ha den tills det är dags för att betäcka till nästa år och vi kommer inte rida så himla mycket pga gammal skada. Jag har kikat lite på Santa Cruz Leopold men jag är relativt dålig på sadlar. Någon som har någon idé?

Tänkte spontant på ngn av Amerigos modeller kanske hade kunnat passa, kanske kan finnas ngn passande begagnad? Googla på Ridin så hittar man goda beskrivningar på vilka sadlar som passar till vilka ryggar :).
Prestige Lucky Dressage är visserligen en liten sadel för ponnyer, men min utprovades till en långlinjerad rak häst liksom din och gick mkt bra med den. Billigare och finns begagnat.
Tyvärr dålig koll på de billigare märkena, har inte läst på dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama