Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har köpt två albion i England. Fått superfina sadlar till väldigt bra pris.Har skumläst lite lätt i tråden och bara känner all frustration som flödar! Been there done that!
Jag har sedan ponnytiden dragits med min (fd) favoritsadel, Stübben Tristan delux som har mer eller mindre passat "alla" hästar. I våras växte dock "dressyrobjektet" till min stora sorg ur sadeln och jag fick ge mig ut i djungeln. Efter inte allt för mycket letande hittade jag min nya kärlek - en wow!
Genom en utlandskontakt fick jag fatt i en underbar, knappt använd dressyrsadel som passar mig och hästen super Dock kan jag på några få minuter byta headplate och sätta på en förgjord så passar den unghästen! Dessutom kan jag lika lätt göra om den till en hoppsadel.
Så, jag fick en sadel som passar två hästar (minst, har inte testat på fler) perfekt till priset av 1/3-dels sadel!
Mitt tips är helt klart att söka utanför Sveriges gränser då priserna är betydligt humanare där! Dock kräver det ju att man vet "vad man vill/behöver" ha!
Svar till @sommarminne, @super och @Hedwig
Tack för tipsen, helt klart värt att kolla på.
-passier som är jag rädd att bomvidderna inte räcker till. Är inte de lite lika prestige? Passar de verkligen lång och hög manke?
Vilken modell ska jag kika på?
-albion, haft en SLK på förra hästen (den på bilden) den va djup! Och rak!
Hästen har inte rak rygglinje, så jag tror det kan bli svårt med raka sadlar med kilbossor. Eller?
Fått tips om
-wow, går att få i alla möjliga utföranden
-butet, finns som flat med mkt slaka stöd i fram
-erreplus dressage som har generösare plats för skänken framåt
Vore kul att inte behöva beställa en svindyr special sadel som tar år och far att få hem. Vill ha en sadel nu. Gärna begagnad. Och nu!
Funderar starkt på sälja Childericen bara rakt av, har inte ridit i den alls i år
Ska jag lägga upp någon bild på rygg och mig så kan ni visa sadelmänniskor komma med fler ider?
Fasen.... Har min sadel (måttbeställs Passier Optimum) i Tyskland för omstoppning och bomvidgning. Och så skulle de kolla några nitar, då den lät konstigt. I vilket fall, jag är på dressyrträningsläger just nu och har lånat en Prestige D1k eller vad den heter och jag är helt såld!!! Älskar den!!! Och hästen klagar inte. Någon som har erfarenhet av en sån Prestige? Och vet skillnaden mot Optimumen? Jag sitter sjukt bra i prestigen.... Åh så dumt... Jag som trodde jag skulle tagga ner mitt sadelmissbruk. Nu vill jag byta igen.... Suck....
wintec isabell werth? Låg ungefär likadana på min häst som Celine sadeln vi hade innan (ingen av dem passade riktigt men låg dåligt på samma sätt .På jakt efter dressyrsadel till min nordiskille! Någon som har förslag på vad som kan tänkas passa? Han har idag en utprovad Santa Cruz Celine (Wide, 16.5 ") som verkar ligga bra på honom, så han är alltså inte så farligt bred! Då budgeten inte är så stor så letar vi begagnat, i prisklass 4-5000. Dålig bild, men man kanske ser lite hur hans rygg ser ut?
wintec isabell werth? Låg ungefär likadana på min häst som Celine sadeln vi hade innan (ingen av dem passade riktigt men låg dåligt på samma sätt .
i det vidaste järnen så blir den äldre isabellen väldigt svängd. men annars så kanske bates caprilli eller wintec 500 kan passa
ja det är samma mer eller mindre, wintecen har lite bredare säte bara.La på en Wintec 500 på honom med ett av de vidare järnen i, men den blev alldeles för svängd! Får kanske prova Isabellen.. Är Bates IW och Wintec IW samma sadel förutom materialet?
Söker en ny sadel till mig. Fruktansvärt dålig bild, men jag tänkte att den kanske var bättre än ingenting.
Hon är inte så överbyggd som hon ser ut på bilden men aningens, bred, ganska lite/omarkerad manke, rak rygg (vid arbete är hon väldigt rak), ganska lång rygg som synes. En billigare sadel då vi bara skall ha den tills det är dags för att betäcka till nästa år och vi kommer inte rida så himla mycket pga gammal skada. Jag har kikat lite på Santa Cruz Leopold men jag är relativt dålig på sadlar. Någon som har någon idé?