Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu behöver jag lite idéer om dressyrsadel till lillfjant. 4åring med lång, hög manke. Han är högställd så alla sadlar hamnar i bakvikt. Trodde han var rätt rak men dom rakare sadlarna blir tomma i mitten och trycket hamnar bak. Är något överbyggd antar jag.
Rider i en Kieffer koof hoppsadel som också tenderar att vara för rak. Har köpt en tekna s-line men den kommer inte funka i längden då den är för rak:o
Har också provat Childeric DI (min gamla) den hamnade i bakvikt och va tok för stor, han är relativt kort och takformad. Santa Cruz leopold för rak blev massa luft i mitten.
Ska jag pröva en mer svängd sadel då med rundbossa som släpper snabbare med tanke på att han är överbyggd. Vilka sadlar kan funka till den höga fronten ?
Bild på eländet;)
DSC_0300_zpsxae6hf7y.jpg

Är inte så där super förtjust i amerigo. Tycker man mest halkar om kring i dom. Nu hade jag en cc/dj till min gamla och varken jag eller hästen gillade den. Alton är väl en flatare sadel? Vill gärna ha en djupare denna gången då unghästen känns mer som en ferarri:o.
Kanske kunde prova en classic isf. Är inte den byggd för höga fronter?
Nu är detta en klen 4åring så borde nog satsa på en billigare sadel, eller då en bättre begangnad kvalitetssadel. Mer tips mottages gärna:bow:

Tjoho...ibland får man ha tur. En stallkamrat fick fram sin Karl Nidesuss sadel och undrade om jag ville testa. Nej nej den kan inte passa eftersom den låg ok på hennes 2 storlekar större häst än min lilla. Men där stod jag som en fågelholk i nyllet när den låg som en smäck på min:o. Och det bästa med kråksången var att hon skulle sälja den för en ok peng:banana:
Provred den och den var riktigt trevlig och låg still, yes....Jag som trodde att vi skulle få en såndär helvetes sadeljungelresa:D Någon som vill ha en Tekna, vinki vink....:angel:

Har insett att jag måste byta sadel. Min ländrygg pallar inte min luftstoppade Bates Innova längre nu när hästen rör sig så mycket.
Är helt off i sadeldjungeln och ska såklart ta ut sadelprovare om ett tag men tänkte kolla med er om ni har något förslag?
Kommer inte köpa en måttanpassad ännu. Det får bli när hon blivit ännu bättre :D
Ryggen är rak och hög manke.

Har insett att jag måste byta sadel. Min ländrygg pallar inte min luftstoppade Bates Innova längre nu när hästen rör sig så mycket.
Är helt off i sadeldjungeln och ska såklart ta ut sadelprovare om ett tag men tänkte kolla med er om ni har något förslag?
Kommer inte köpa en måttanpassad ännu. Det får bli när hon blivit ännu bättre :D
Ryggen är rak och hög manke.
Du kan få prova min Amerigo CC om du vill. Använder ju inte den varje dag direkt... Hör av dig via PM om du vill..

@Amanda_F Tack men tror inte CC kommer passa. Enl ridin så passar den inte hög manke och dessutom har hon kort rygg och vad jag läser mig till så passar den inte på det heller. Ska kolla om ingen i stallet har en CC. Kanske @tuaphua

@Jfrelin Om hästen trivs med Cairsystemet så kanske Bates Island kan vara något? Den gamla modellen var iallafall flatare i sätet än Innovan, vet dock inte om dom går att få tag på fortfarande men dom var iallafall väldigt rimliga i pris och passar rak rygg. Det har ju även kommit en nyare modell men den har jag tyvärr inte koll på.

@Jfrelin Jag hade helt klart testat CCn. Den passar just raka ryggar och har provat ut en hel del CC till hästar med rätt markerad manke och inte särskilt lång rygg. Bla en arab och en kbl. travare. Så prova på!

@Jfrelin Om hästen trivs med Cairsystemet så kanske Bates Island kan vara något? Den gamla modellen var iallafall flatare i sätet än Innovan, vet dock inte om dom går att få tag på fortfarande men dom var iallafall väldigt rimliga i pris och passar rak rygg. Det har ju även kommit en nyare modell men den har jag tyvärr inte koll på.

Hästen trivs med Cair. Det är min rygg som inte gör det :p Menar du att det skulle vara skillnad om jag bytte till ett flatare säte?

@Jfrelin Ja det brukar hjälpa med ett flatare säte om man får ont i ryggen av ett djupt säte. Det blir ju lättare att hamna i svank eller tippas framåt med ett djupt säte och då brukar man få ont i ryggen till slut. Jag har väldigt svårt att tro att det är luftstoppningen som gör att du får ont i ryggen, snarare att sadelns säte inte passar din kropp. :)

Är det någon som testat Eques-sadlarna?

Jag ska köpa en ny (el begagnad...) sadel till min connemara nästa år och hon har inte så mycket plats (så krympning av min rumpa pågår) så jag tittar lite mer åt islandshållet. Gillar inte sadlar som "låser" fast en.

Har ingen riktigt bra rygg-bild.

@Jfrelin Min är helt galet rak i ryggen med och blir nästan lite karpig och han kan inte ha Amerigo CC alls tyvärr. På honom är det bara Passier (optimum och ABS) som fungerat. Även Frank Baines Omni men den tyckte jag va för djup!
Jag är verkligen Passier-frälst och rekommenderar att testa optimumen. Helt underabara sadlar!

@super
Jag har ridit i sadeln i 4 år, hästen är 7, och det enda som ändrats är att hon börjat rör sig mer. Jag har en väldigt rörlig ländrygg men gymmar mycket och har en stark core så jag är ingen otränad ryttare direkt.
På min gamla häst hade jag en Jaguar men de är ju alldeles för svängda tyvärr.

@sommarminne Vill helst ha en Optimum men tror det kan bli svårt att hitta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama