Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amanda_F Tack men tror inte CC kommer passa. Enl ridin så passar den inte hög manke och dessutom har hon kort rygg och vad jag läser mig till så passar den inte på det heller. Ska kolla om ingen i stallet har en CC. Kanske @tuaphua

Ja, du vet ju att du får testa mina. Har CC:a som är moddad ännu rakare, en Vega och Equipe Oracle. Bara att testa på..

Du vet ju hur min ser ut. Och det är ingen lång rygg på honom. CC:an funkar fint trots att den dessutom är stor i sitsen.. tror den är 18".
Min är ju gammal och inte så mjuk i sitsen. Dock omstoppad mot häst så den är bra så.
Men trots det tycker jag den är skön iom att man inte tippas hit eller dit i den iom att den är så öppen och sätter iaf mig i balans. Jag älskar den!
Däremot har min långa kåpor. Och ja... ;)
Du kanske kan gilla Equipen också. Den är himla skön och har mer stöd och djup om man vill ha det som safety om de far iväg. Vet inte om din har mer manke än min dock. Och då kanske den skiter sig..
Vegan misstänker jag inte passar på din. Men man kan ju alltid testa slänga på.

Men det är bara att testa!

@super
Jag har ridit i sadeln i 4 år, hästen är 7, och det enda som ändrats är att hon börjat rör sig mer. Jag har en väldigt rörlig ländrygg men gymmar mycket och har en stark core så jag är ingen otränad ryttare direkt.
På min gamla häst hade jag en Jaguar men de är ju alldeles för svängda tyvärr.

@sommarminne Vill helst ha en Optimum men tror det kan bli svårt att hitta.

Jag hoppas du inte ser mitt inlägg om att man tippar bäcken i en djup sadel som att du skulle vara en orutinerad ryttare för det var inte meningen! Alla tippar framåt om sadeln är för djup eller fel för ryttaren, har inget med bålstyrka att göra, bara att den med högre bålstyrka klarar mer att kompensera än en ryttare med sämre bålstabilitet.
Att hon rör sig mer i ryggen nu kanske är det lilla som krävs för att du ska få ont i ryggen om sätet på sadeln inte är optimalt för dig, du måste ju kompensera mera ju mer rörelse det blir. :)

@super nej gud nej! Försökte bara förklara vad jag upplevt :) Jag har liksom inte kopplat det till att det skulle vara sätet. Är helt ointresserad av sadlar :) Vill bara ha en som ligger bra, är skön och snygg

@Jfrelin
Fast din tippar väl inte dig?
Jag har ju det problemet mer än dig generellt i min sits. Är ju svagare i bålen och sitter ju sämre än dig. Mer förr än nu med lite mer träning som tur är.
Och i just sadlar som inte har djupaste delen långt bak får min rumpa inte riktigt plats. Såna tippar jag i och får ont i höfterna.
Vet att andra får ont i ryggen av dem om de har samma sorts problem med att lätt tippas. Jag vet inte om det är mina sittbens vinkling eller om jag har utstående rumpa.
Nu har jag ju magrat av lite när jag mår sämre. Och jag tror inte det hjälpt direkt. SÅ jag tror det är mina sittbens utformning som inte är kompatibla med tex min Vega. Den sadeln haaatar jag trots att den är mjuk och skön och en bra sadel eg.
Men den är för uppbyggd för nära min bakdel. Jag tippar. Det kvittar om sadeln är i strl 18,5 dock. För jag red ju ett halvår eller så i en sån med. Så trots att de är för stora tippar jag.

Min Equipe är ju defenitivt djupare än CC:an. Men jag tippar inte i den lika mycket som i Vegan eller tex Amerigos Cortina eller så.
Prestige brukar också funka även om de är djupa.
TWs Equipe Emporio tippar jag inte heller i trots djup.
Så jag tror det har med formen på djupet att göra. Även för många andra.

@tuaphua När jag upplever det inte som om den tippar mig men vad fan vet jag :p Något skit är det iallafall och jag kan ju inte ha en sadel som jag får ont i ryggen av hur glad hästen än är i den :)

Igår spanade jag och @tuaphua på Divans rygg och jag tror vi kom fram till att CC inte kommer funka. Manken är hög och lång.
Tua såg mig rida också och vi tror inte jag tippar i sadeln jag har nu. Inget Tua såg eller jag kände heller.

@Jfrelin Amerigo Cervia är rakare än CC, så det är också nåt att testa. Ni Stockholmare har ju Sadelmagasinet så nära att det finns massor av sadlar att testa!

Ang fröken JFrelins sadelproblem så är det i mina ögon inte rakheten som är det största bekymret. Det finns en del så raka.
Men Manken! Ujuj! Hööög och går väldigt(!) långt bak.
Spontant kan jag tänkt "vad har man på kameler?". ;)
Just att manken går så långt bak känns tricky..

@Jfrelin kan inte en passier sadel fungera? de har ju rejäl cutback, och optimum ska ju vara ordentligt rak..

min häst har iofs inte en mega manke, men jag har nu en tekna s line vilken jag tycker ger gott om utrymme för manken och är väldigt rak :), har bates momentum i hopp vilket är den rakaste sadeln bates har.

@Buck Tror också på en Passier. Innovan är ju inte så cut back och den funkar med padd. Ska som sagt ta ut min sadelprovare, inte Sadelmagasinet, så får han kolla och hjälpa mig.

Har ingen aning om kompetensen på Sadelmagasintes utprovare, menade mest att de alltid har ett stort utbud av sadlar som man får ta hem och prova:).

@Buck Har aldrig testa och kommer nog inte göra det hahaha
Damn de där 25% fullblod hon är.
Det är ju inte svårt att hitta sadel till henne men det ska ju vara sen sadel jag vill ha :p Vet att Kieffer är ett alternativ men känner mig inte supersugen hahaha
Jag vill ha en snygg, skön sadel och alla modesadlar känns som om jag kan räkna bort :cry:
Fan att jag ridit upp manken så mycket :p den skulle hållit sig där den var när hon var 4..........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama