Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fasen va avis jag blir! Låter ju hur bra som helst och jag va inne på hemsidan och kollade nu och blev grymt nyfiken på att testa att rida i en även om jag är jättenöjd med min:angel:

@tuaphua Du kan få komma och provrida i min om du vill, för visst bodde du i Stockholmstrakten. :) Fast min är det medeldjupt säte på.

Men, vad snällt!
Just nu är jag tyvärr väldigt dålig i nacken och orkar inte riktigt det jag bör och vill ens.
Men jag hoppas bli bättre någon gång. Då gör jag det gärna!
Tack snälla!

Är det någon som testat:
Equiline Elite dressyrsadel? Står att den är bra för onda bäcken och ländrygg?
Erreplus Andelinde? Någon som testat den?

Usch och fy, dessa sadlar... jag vill inte ha kvar min Passier Optimum längre :cry:. Så trött på allt. Och nu har hästen ont i ryggen, sadeln ligger skit och jag sitter som en kratta i den.

Haft iväg den på omstoppning och bomvidgning. Men känns inte alls bra, ska man behöva stoppa om syntetull efter mindre än ett års användning (nov-april?)? Och bommen verkar inte vara vidgad alls, men sägs vara vidgad 1 stl, men den skulle ju vidgas 2 stl sas det!!

Sätet ska vara utskuret/urgröpt för min lite större rumpa, och de bytte hela bommen i sadeln och nu känns det inte alls som att jag får plats i sadeln. Men de säger att sitsen inte alls påverkas av bombytet.

Jag känner mig inte alls nöjd och är bara väldigt misstänksam med vad de egentligen gjort med sadeln :(. Känns som man slängt en hel förmögenhet i sjön... Och bästa sadelutprovaren till min häst, är absolut jag själv... varför lita på någon annan?

@Martina_m Ring och klaga! Klart du ska vara nöjd när du köpt en helt ny sadel som ska vara utpassad till er! Och skulle den vidgas två bomvidder så ska den ju de!? våga klaga:D
Har den aldrig känt ok? Har du inga bilder när den ligger på?

Usch och fy, dessa sadlar... jag vill inte ha kvar min Passier Optimum längre :cry:. Så trött på allt. Och nu har hästen ont i ryggen, sadeln ligger skit och jag sitter som en kratta i den.

Haft iväg den på omstoppning och bomvidgning. Men känns inte alls bra, ska man behöva stoppa om syntetull efter mindre än ett års användning (nov-april?)? Och bommen verkar inte vara vidgad alls, men sägs vara vidgad 1 stl, men den skulle ju vidgas 2 stl sas det!!

Sätet ska vara utskuret/urgröpt för min lite större rumpa, och de bytte hela bommen i sadeln och nu känns det inte alls som att jag får plats i sadeln. Men de säger att sitsen inte alls påverkas av bombytet.

Jag känner mig inte alls nöjd och är bara väldigt misstänksam med vad de egentligen gjort med sadeln :(. Känns som man slängt en hel förmögenhet i sjön... Och bästa sadelutprovaren till min häst, är absolut jag själv... varför lita på någon annan?

Har du varit i kontakt direkt med Passier eller via sadelförsäljaren? Om det är den försäljaren som jag tror så skulle jag råda dig att kontakta Passier direkt istället. Min kompis fick mäta och fota sin häst ur alla vinklar och vrår, och sedan kom sadeln hem helt omgjord efter hästen, satt som en smäck.

Vill gärna se bilder, är ju sjukligt intresserad av sånt här ;)

@feel och @sommarminne
Tack för tipset!
Så här såg den ut när den var ny.
IMG_20131030_201749_zps95c6ac1f.jpg

Kanske svårt att se, men detta var i april i år. Och sadeln är för smal och glider fram. Och det bestämdes att den skulle vidgas 2 bomvidder och att det var därför den inte satt bra.
othello_taumlvling02_zpsc701e3c4.jpg

othello_taumlvling01_zpscc64a8ba.jpg

Bild tagen när jag fått tillbaka den efter bomvidgning och omstoppning. Min häst behöver vid bom, men denna verkar inte så vid.
DSC_0050_zpse0881c2a.jpg

Har tyvärr inga bättre bilder just nu. :( och tog tyvärr ingen bild framifrån när den var ny.

Senast ändrad:
@feel och @sommarminne
Tack för tipset!
Så här såg den ut när den var ny.
IMG_20131030_201749_zps95c6ac1f.jpg

Kanske svårt att se, men detta var i april i år. Och sadeln är för smal och glider fram. Och det bestämdes att den skulle vidgas 2 bomvidder och att det var därför den inte satt bra.
othello_taumlvling02_zpsc701e3c4.jpg

othello_taumlvling01_zpscc64a8ba.jpg

Bild tagen när jag fått tillbaka den efter bomvidgning och omstoppning. Min häst behöver vid bom, men denna verkar inte så vid.
DSC_0050_zpse0881c2a.jpg

Har tyvärr inga bättre bilder just nu. :( och tog tyvärr ingen bild framifrån när den var ny.

Ja den ser ju smal ut på ridbilderna.

Men redan på första bilden får man känslan av att den är lite "uppepå", kan ju dock bero på att den är ny och stoppningen inte satt sig öht.

Ja den ser ju smal ut på ridbilderna.

Men redan på första bilden får man känslan av att den är lite "uppepå", kan ju dock bero på att den är ny och stoppningen inte satt sig öht.
Håller med att den ser ut att ligga uppe på, redan på första bilden. Men som du säger så är den ju helt ny i stoppningen. Men sen undrar jag lite hur syntetullen fungerar. Den ska ju göra att sadeln inte behöver stoppas om lika ofta väl? Och att man inte behöver "rida in" den nystoppade sadeln? Och då borde det väl inte hända så himla mkt med stoppningen från att den är nystoppad till inriden, eller vad man ska säga.
Min magkänsla har sagt att sadeln varit för smal från första början, inte mycket, men lite. Men har intalat mig att jag inbillar mig och att den faktiskt är gjord efter min häst och att den ska ligga sådär.

Jag ska nog börja med att skicka ett mail till ÅT och fråga vad de säger om saken. Händer ingenting (det brukar ju ta lite tid, ringde första veckan i januari och klagade, de kom i april och kollade, lovade en lånesadel men blev aldrig någon, nu i sep blev sadeln "klar" och återlämnad till mig. Så det har ju tagit sin lilla tid.), då vänder jag mig till Passier tror jag.
Jag var mest bara misstänksam och med dålig magkänsla (igen) när jag fick tillbaka sadeln och ifrågasatte vad som var gjort så de fick gå igenom det med mig. Men har inte "reklamerat" jobbet ännu.

Håller med att den ser ut att ligga uppe på, redan på första bilden. Men som du säger så är den ju helt ny i stoppningen. Men sen undrar jag lite hur syntetullen fungerar. Den ska ju göra att sadeln inte behöver stoppas om lika ofta väl? Och att man inte behöver "rida in" den nystoppade sadeln? Och då borde det väl inte hända så himla mkt med stoppningen från att den är nystoppad till inriden, eller vad man ska säga.
Min magkänsla har sagt att sadeln varit för smal från första början, inte mycket, men lite. Men har intalat mig att jag inbillar mig och att den faktiskt är gjord efter min häst och att den ska ligga sådär.

Jag ska nog börja med att skicka ett mail till ÅT och fråga vad de säger om saken. Händer ingenting (det brukar ju ta lite tid, ringde första veckan i januari och klagade, de kom i april och kollade, lovade en lånesadel men blev aldrig någon, nu i sep blev sadeln "klar" och återlämnad till mig. Så det har ju tagit sin lilla tid.), då vänder jag mig till Passier tror jag.
Jag var mest bara misstänksam och med dålig magkänsla (igen) när jag fick tillbaka sadeln och ifrågasatte vad som var gjort så de fick gå igenom det med mig. Men har inte "reklamerat" jobbet ännu.

Jag har ju bara provat @Novali01 nya Passier, den jag hade var äldre och platt i stoppningen. Men hennes var ju otroligt mjuk och fin i stoppningen och formade sig fint efter hästen, men det är ju en Optimum II och ska ju ha ny uppgraderad stoppning. Tyckte att den nog hade tunnare bossor är vad din ser ut att ha? Och jag tror att tunnare bossor hade gjort sig bättre på din häst.

Jag har ju bara provat @Novali01 nya Passier, den jag hade var äldre och platt i stoppningen. Men hennes var ju otroligt mjuk och fin i stoppningen och formade sig fint efter hästen, men det är ju en Optimum II och ska ju ha ny uppgraderad stoppning. Tyckte att den nog hade tunnare bossor är vad din ser ut att ha? Och jag tror att tunnare bossor hade gjort sig bättre på din häst.
Tror att de har uppgraderat de andra modellerna i Passier oxå. Eller iaf med den syntetiska stoppningen som de har i alla sadlar nu, tror jag.
typ såna här bossor skulle vi haft :love::love::love:
DSC_0458_zps30775a4b.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama