Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allroundsadel, men hoppas det är ok ändå!
Tankar kring denna? För stunden rid ej hästen, men kommer att få börja skritta inom snar framtid. När jag har ridit i den tidigare så har hästen älskat den. Den är utprovad av utprovare, jag tycker att den inte ser helt tokig ut, vad tycker ni?
Sorry för lite halvtaskiga bilder.. Hade dem på datan.
10446554_10152845757313278_2032902876211920991_n.jpg

10325182_10152845761153278_3472323739334044585_n.jpg

@Martina_m Vad tråkigt med din sadel! Tycker som de andra att du ska iaf prova och gå via din ÅF först men får du ingen hjälp så vänd dig direkt till Passier, de är oerhört hjälpsamma och tillmötesgående!
Min Optimum II ser inte ut som din i stoppningen, den är rätt flat under och inte så mycket uppbyggd, den var ju också helt ny när jag köpte den förra sommaren men satt som ett smäck direkt och behövde inte ngn inridning för att forma sig efter min häst. Hon är ju rund som en tunna över ryggen så hon måste ju ha flata paneler så sadeln inte rullar på hennes rygg. Jag älskar min sadel nu men det tog ett tag för mig att rida in mig i den! Är supernöjd med den men har på senare tid tänkt kolla stoppningen vilket man bör göra på alla ullstoppade sadlar åtminstone 1 gång per år.

Bilder på min:
1006162_10151779782213313_1573678019_n.jpg

1017261_10151779782368313_157040518_n.jpg

Vad tror ni om denna sadeln? Ser den ut att ligga bra? Hästen är nöjd och avslappnad, sadeln ligger still när man rider. Dock är inte avtrycket på schabraket helt jämnt, det är tendens till att ha 2 fläckar på varsin sidan om manken/bakom manken som blir mindre smutsiga och han blir mindre svettig där. :meh:

10404435_10152500063341317_5199217321540637458_n.jpg

1912363_10152500063706317_1195571037888353738_n.jpg

@Gabriol Jag hade varit mer lur på hur länden kommer att hantera kilbossorna efter en tids rudning. Jag hade hellre haft en sadel med rundbossor på den ryggen.

Tack för svaret!
Han har ganska svängd rygg som blir rakare vid arbete, plus att han är lite överbyggd. När man spänner sadeln så lättar den lite baktill, men den glappar inte bak sen när man rider.. Menar du att kilbossorna ger tryck där bak?

Kanske ska tillägga att sadeln är en Wintec Isabelle Werth med ett koppjärn i som är två bomvidder vidare än det vita. Dvs en kombination som egentligen inte är
godkänd..

Tack för svaret!
Han har ganska svängd rygg som blir rakare vid arbete, plus att han är lite överbyggd. När man spänner sadeln så lättar den lite baktill, men den glappar inte bak sen när man rider.. Menar du att kilbossorna ger tryck där bak?

Kanske ska tillägga att sadeln är en Wintec Isabelle Werth med ett koppjärn i som är två bomvidder vidare än det vita. Dvs en kombination som egentligen inte är
godkänd..
Då kan den mycket väl ligga tillräckligt bra, de gamla blir ju väldigt mycket mer svängda i bommen ju vidare järnet är, så en xxxw järn i förvandlar den gamla modellen av wintec (dvs den du har) från rak till lätt svängd där merparten av svängdheten kommer bak på sadeln. Kilbossorna kan dock ev ställa till det, men tror att det kan gå bra..

Här kommer några fler bilder på hans rygg, både stillastående och i rörelse. Och en bild på avtrycket som blir på schabraket efter ridning.

Sadeln som han har nu (Isabelle Werth) är utprovad till honom och jag tycker att han går bra med den när man rider, men ändå så har jag en känsla av att den inte ligger riktigt bra på honom.. :banghead:

10641250_10152501740586317_5049580506700208774_n.jpg
1911826_10152501739731317_3489657188865173153_n.jpg
10390402_10152501741611317_1124514523296432690_n.jpg

Fast den ligger i bakvikt såsom de andra misstänkte. Din häst har ju en mycket stark rygg och du kanske är liten o smal själv? Då märker han säkert inte av sadeln lika mycket som en ädlare variant av häst. Du behöver nog leta vidare såsmåningom efter en sadel som inte trycker mot länden så.

Fast den ligger i bakvikt såsom de andra misstänkte. Din häst har ju en mycket stark rygg och du kanske är liten o smal själv? Då märker han säkert inte av sadeln lika mycket som en ädlare variant av häst. Du behöver nog leta vidare såsmåningom efter en sadel som inte trycker mot länden så.

Tack för svaret! :)

Tror du att den ligger i bakvikt för att den är för smal till honom, eller för att den helt enkelt inte passar den typen av rygg som han har?

Tips på vad jag ska titta efter för sadel till honom mottages tacksamt!! :)

Det ser ut, inte lätt att veta, som den är för rak för din häst även om han blir rak vid ridning. Min erfarenhet av denna typ av sadel är att de är lite svårpassade, inte så följsamma som en vanlig lädersadel. Din hästs rygg sluttar dessutom uppåt så en så rak sadel är inte riktigt bra. Däremot kan han säkert ha kilbossa om bommen följer hans rygg bättre men även en rundbossa kan passa. I samma prisklass som Wintec har du ju Tekna, den borde passa bättre. Om du har lite mer pengar att lägga så titta på Crown eller varför inte en islandssadel typ Equipe Ice.

Det ser ut, inte lätt att veta, som den är för rak för din häst även om han blir rak vid ridning. Min erfarenhet av denna typ av sadel är att de är lite svårpassade, inte så följsamma som en vanlig lädersadel. Din hästs rygg sluttar dessutom uppåt så en så rak sadel är inte riktigt bra. Däremot kan han säkert ha kilbossa om bommen följer hans rygg bättre men även en rundbossa kan passa. I samma prisklass som Wintec har du ju Tekna, den borde passa bättre. Om du har lite mer pengar att lägga så titta på Crown eller varför inte en islandssadel typ Equipe Ice.

Ska kika lite på Tekna! Vilken av modellerna borde passa hans rygg bäst? Har hört att den ena är mer takformad?

@Gabriol På avtrycket, som man egentligen inte ska sia så mycket om, så ser man ändå att hela kilbossan har kontakt med ryggen. Jag tror nog att risken är överhängande för problem faktiskt:/.

A line, min häst har en spikrak rygg och har s line dressyr. Så en A line kommer ge mer utrymme för svanken på din häst tror jag.

Någon som vet hur breda Tekna kan bli? I grader? Han har som sagt xxxw i Wintecs koppjärn, vet inte hur många grader det är riktigt? Ev är det lite för brett för honom också.

Någon som vet hur breda Tekna kan bli? I grader? Han har som sagt xxxw i Wintecs koppjärn, vet inte hur många grader det är riktigt? Ev är det lite för brett för honom också.
A line blir inte mer än xw, vilket typ är som xw i den äldre isabellen. Relativt nära i bomvidderna där åtminstone om jag ser till hur de passade min häst. Men isabellen har väldigt mycket längre bomben än tekna (vilket ställer till det för många hästar) så hittar du en A line i vidaste bomvidden så är det nog värt att testa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30