@Gabriol Men kan inte en bates eller wintec wide fungera då?
Har inte kollat på dom, får kolla upp det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Gabriol Men kan inte en bates eller wintec wide fungera då?
Har du provat att lägga ut en egen sökes-annons? Jag hittade min CC så.. och sålde min Alto till en tjej som lagt ut en egen annons. Känns som om det finns flera Amerigo-ägare som inte annonserar ut sina sadlar för jag fick många svar på sadlar som motsvarade min beskrivning, men inte en enda av dem var ute på annons.Har sålt min Childeric minsann och tanken är att hitta en Amerigo Alto istället. Inte det lättaste eftersom jag behöver en ganska vid, gärna +3 och dessutom korta eller åtminstone normala kåpor. Av nån anledning verkar alla vara långben som köper Amerigo.
Hursom har jag passat på att prova en Amerigo CC idag. Det är en 18" så den är för lång för Juno och en +2, så den är även lite för smal. men den låg ändå tillräckligt för att kunna provrida. Jag gillade känslan den gav och han kändes bra i den.
Jag har även provat annat som:
Cobra CC (samma som Alto), oklar vidd men typ +3 tror jag. Ordentligt vid iaf. 17" och långa kåpor:
Jaguar CC, 17", normal. Denna provred jag inte ens.
Hejsan!
Har nordsvenskar som ser ut som din i typen med superbred manke men inte jättekraftiga i övrigt. Mitt heta tips är islandssadlar i xxwid. Har tex en globus gloi bom 38 till min. Den enda som suttit någorlunda vettigt. Mina hästar blir raka i ryggen vid arbete. Det finns ett helt gäng med islandssadlar med större knästöd och lite djupare sits även om det fortfarande är flatback stuk.
haha ja det var det ju förstås. Har testat Lippo icelandic och i vidaste järnet var det ok, hästen tyckte om den, dock obefintligt stöd för mig ... så inget köp av den.Tack för tipset! För jag antar att det var skrivet till mig..?
Får nog ge mig ut och kolla lite närmare på islandssadlar! Har du något mer tips än Globus Gloi som funkat på dina hästar?
Men sen undrar jag lite hur syntetullen fungerar. Den ska ju göra att sadeln inte behöver stoppas om lika ofta väl? Och att man inte behöver "rida in" den nystoppade sadeln? Och då borde det väl inte hända så himla mkt med stoppningen från att den är nystoppad till inriden, eller vad man ska säga.
Ser inte så tokig ut alls. Ser ut som min gamla sadel faktisktTankar kring denna? För stunden rid ej hästen, men kommer att få börja skritta inom snar framtid. När jag har ridit i den tidigare så har hästen älskat den. Den är utprovad av utprovare, jag tycker att den inte ser helt tokig ut, vad tycker ni?
Sorry för lite halvtaskiga bilder.. Hade dem på datan.
Vet att många här tyckte/tycker sadeln inte duger, men jag känner att det är bättre att lyssna på de som sett och känt i verkligheten och vet hur hon ser ut. Och nu när jag är säker på att Ninya trivs bra med den så är jag nöjd.
Jag som känt igenom många gånger både avsuttet och under ridning är övertygad om att den inte är för smal (snarare aningen vid före sommaren, nu lagom). Jag håller med om att det ser ut så på bilder, men känner man i verkligheten ligger den an likadant hela vägen längs bommen framtill.Jag va en av dom som påpekade minns jag och det va ju för att sadeln satt i bakvikt och var för smal. Om du använder en pad på en redan för smal sadel så blir den ju ännu smalare. Att hon möjligen upplevs bättre i denna är nog mest för att den andra sitter ju inte så bra den heller. Detta är inte ditt fel på ngt sätt, det är ju inte din häst och många vet att du är mån om hästen!
@Springsteen De sadlar jag kan komma på som passar breda ponnyryggar är Globus i vidd 38. Dom är riktigt breda! Kanske inte världens skönaste, men det må väl vara hänt. Även M&N har riktigt breda ponnymodeller. Sen vet jag inte riktigt hur bra (eller breda) dom är men Maxflex kanske funkar? De är typ bomlösa som jag förstått det.
@dressyrteamet Det där med att pad gör sadeln smalare är en sanning med modifikation. En pad lyfter även upp sadeln och kan få en smalare sadel att fungera likväl som att en pad kan fylla ut en för vid sadel.