Tack, det ska jag verkligen göra! Det känns ändå bra att ha visat hur det ser ut för er och att ni inte heller tycker att det är ok. Jag ångrar så himla mycket att jag inte tog en bild på sadeln rak framifrån när den var ny. Så jag hade kunnat jämföra med hur den ser ut idag. Men man räknar ju inte heller med att sadeln ska vara sönder när man köper en så dyr sadel, och att den inte skulle passa, speciellt inte när den är fixat en extra gång för att passa.
Lycka till med din nya sadel @Fiorano ! Hoppas den passar båda när stoppningen är fixad
Sadel ligger helt galet. Troligtvis har dom fyllt upp den i bak istället för att vidga bomstorleken. Jag har flera optimum sadlar och de ligger inte alls på det här sättet. Vitsen med en optimum är ju bl.a att bommen är enkelt förändringsbar. Man kan behålla samma sadel fastän hästen utvecklas. En av mina fick en optimum in tre-årspresent Hon är tio idag och har fortfarande samma sadel. Jag tror att bomstorleken var 28 när den var ny och att den är 31,5 idag. Så @Martina_m stå på dig och kräv en fungerande och anpassad sadel till din häst. Dessutom tycker jag du skall kräva nedsättning av det pris du betalade för sadeln då du inte fick en fungerande sadel. Och hästen bör kräva fria morötter i ett år för sina ryggproblem.