Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad tror ni om att provsitta ett gäng sadlar i butik och ta hem en på öppet köp och hoppas på att den passar hästen?
vet en butik långt upp i landet som har 3 sadelmärken som jag tror kan passa hästen och som har utbytbara koppjärn. så kan jag se vad som ev kan passa min rumpa utan att behöva dra med hästen, och åker jag dit kan jag gå på gekås samtidigt :p.
känns jobbigt att beställa hem sadel på sadel som kanske inte passar mig eller hästen.

Jag vill skaffa dressyrsadel! Det är ju ändå dressyren jag vill fokusera på och då känns det rimligt att ha en sadel anpassad för det :p Vad tror ni skulle passa denna lilla dam? Mer muskler kommer komma på plats hoppas jag.

DSC_1518_zps1c18d2a4.jpg

Vi har en allround-sadel just nu, Jacson (vet ej modell) som är 16,5" och extra extra wide, vad jag kan utläsa.. Känns jätteskumt att hon som inte är den bredaste ska ha en så bred. Men den är utprovad till henne tillsammans med en ogvily-pad och hon trivs jättebra med den, hon har haft lite problematik tidigare med sadeltvång och känslighet men det märker jag inte av öht nu.

Jag själv är ju inte så lång, och har ganska korta ben så vi behöver en "mindre", smidig sadel men ändå med bra stöd :)

Någon som har förslag?

@Ek3n inget förslag på sadel, men jacson är nog i detta fallet = nuvarande santa cruz of scandinavia. deras bommvidder är ökänt smala så har du extra extra wide i dem så är en vanlig wide offtast tillräckligt ;).

men santa cruz, tekna a line, bates caprilli eller new dressage kan kanske vara ngt att titta på?

@Ek3n inget förslag på sadel, men jacson är nog i detta fallet = nuvarande santa cruz of scandinavia. deras bommvidder är ökänt smala så har du extra extra wide i dem så är en vanlig wide offtast tillräckligt ;).

men santa cruz, tekna a line, bates caprilli eller new dressage kan kanske vara ngt att titta på?

Aha! Då har man lärt sig något nytt :) De ska jag kika lite närmre på då.

Någon annan som har fler förslag? :)

Alla ni duktiga, vill någon hjälpa mig med sadlar!
Nu har vi vart på en sadelprovning igen.
Vi provade:
Wellington elite
Lippo Vanessa
Santa cruz arthur de luxe
Passier GG och Optimum
Spalding britannica i storlek 3 och 4.
Fairfax monoflap MW
Anky

Hästen gillade passier bäst, fick lånat med oss passier optimum hem samt en spalding britannica med bomvidd 4 (utprovaren trodde 3,5 skulle passat bäst, men hade ingen med sig så vi har prövat med fårskinnspadd under spalding´en.)
Under utprovningen och ridningen var det fina "avtryck" efter sadlarna, ingen ruggad päls och de gled inte fram.

Nu när jag har ridit i sadlarna hemma så lämnar båda sadlarna ruggad päls vid sidan om manken (båda sidor). Hästen bryr sig inte men med tanke på att den sadel häste har sen innan (Bates IW) ruggar pälsen precis där blir jag lite orolig!

Hästen är åt det vidare hållet och enligt provaren blev hon vid ganska "snabbt" från manken sett. Ganska rak rygg som sluttar upp mot korset, ser väldigt överbyggd ut på bilderna men fullt så överbyggd är hon alltså inte, utan det handlar om max 3 cm högre kors än manke.
Blir rakare under arbete.

Så vad tycker ni om sadlarna?

Passier optimum
100_0011_53651bad9606ee5f0aea5b3e.jpg

100_0013_53651bd2ddf2b32c8237c336.jpg

100_0019_53651bed9606ee69edca4602.jpg

100_0018_53651bff9606ee3029ea611a.jpg

Spalding Britannica fit 4 , 17 1/2 tum
100_0023_53651c1ae087c3468d69aaa0.jpg

100_0020_53651c5e9606ee7babfee25d.jpg

100_0032_53651c79ddf2b36785c1d3f3.jpg

100_0030_53651c95ddf2b35e7021a0f3.jpg

Såhär ser hästen ut
100_0039_53651cb1ddf2b369765cdef5.jpg

100_0041_53651ccaddf2b36968acaa36.jpg

100_0043_53651ce12a6b22a058450a25.jpg

100_0049_53651cfee087c31e2b08b64a.jpg

100_0044_53651d2e9606ee76d929c450.jpg

*kl*
En dröm har gått i uppfyllelse!!
Har idag skickat iväg beställningen på min nya måttade Childeric DI med DAC-kåpor, anatomiskt säte (memoryskum), paddade kåpor och namnskylt :D :banana::banana:.
Provred en uppsättning Childeric-sadlar i fredags, hästen kändes lika härlig som vanligt i alla, tills vi kom till denna sadeln... Wow vilken känsla!!! Hon bara började DANSA under en :love:
Provade om dom sadlarna som låg bäst en gång till - och känslan var densamma. Trevlig med alla sadlarna, gudomlig i denna!
Ingen tvekan trots att jag planerat in att prova fler andra märken till helgen/nästa vecka. Strök det och istället gått igenom så att sadeln blir så identisk med provsadeln som möjligt. Det enda jag har ändrat är att jag ej tar kåpförstärkning samt helsvart istället för brun.
Jag är kär :love:
10309336_10152000398730951_1235072812073019362_n.jpg

@Luzzan Båda ligger bra på hästen men jag tror att i Passier-sadeln kommer du sitta lite i framvikt. I Spaldigen ser sitsläget ut att vara mer centrerat och i jämnvikt.

@Ek3n Har du provat Amerigo Classic, Cortina eller Cervica (tror jag den heter)? Kanske en Röösli eller någon av Prestige-modellerna. Tror du behöver en sadel som är lite uppbyggd bak, med god bogfrihet och normal/lite svängd bom. Och i rätt bomvidd såklart.

Nu letar vi igen till Z. Han är kort, halvmycket manke (inte superlång) med en bred ryggrad så han behöver en bred kanal. Nu har han en Cliff Barnsby som inte går att göra travökningar i för då spänner han till i ryggen. Hade en Amerigo Alto fram till i höstas men den började glappa bak när vi satte igång med tömkörning...

Några tips?

@Victovie
Oj vilken lycka! Vad är det för skillnad på just dac kåpor och dom som vanligen är på den?

Har en helt vanlig dac till min men drömmer om att kunna specialbeställa en efter bara oss :D

Alla ni duktiga, vill någon hjälpa mig med sadlar!
Nu har vi vart på en sadelprovning igen.
Vi provade:
Wellington elite
Lippo Vanessa
Santa cruz arthur de luxe
Passier GG och Optimum
Spalding britannica i storlek 3 och 4.
Fairfax monoflap MW
Anky

Hästen gillade passier bäst, fick lånat med oss passier optimum hem samt en spalding britannica med bomvidd 4 (utprovaren trodde 3,5 skulle passat bäst, men hade ingen med sig så vi har prövat med fårskinnspadd under spalding´en.)
Under utprovningen och ridningen var det fina "avtryck" efter sadlarna, ingen ruggad päls och de gled inte fram.

Nu när jag har ridit i sadlarna hemma så lämnar båda sadlarna ruggad päls vid sidan om manken (båda sidor). Hästen bryr sig inte men med tanke på att den sadel häste har sen innan (Bates IW) ruggar pälsen precis där blir jag lite orolig!

Hästen är åt det vidare hållet och enligt provaren blev hon vid ganska "snabbt" från manken sett. Ganska rak rygg som sluttar upp mot korset, ser väldigt överbyggd ut på bilderna men fullt så överbyggd är hon alltså inte, utan det handlar om max 3 cm högre kors än manke.
Blir rakare under arbete.

Så vad tycker ni om sadlarna?

Passier optimum
100_0011_53651bad9606ee5f0aea5b3e.jpg

100_0013_53651bd2ddf2b32c8237c336.jpg

100_0019_53651bed9606ee69edca4602.jpg

100_0018_53651bff9606ee3029ea611a.jpg

Spalding Britannica fit 4 , 17 1/2 tum
100_0023_53651c1ae087c3468d69aaa0.jpg

100_0020_53651c5e9606ee7babfee25d.jpg

100_0032_53651c79ddf2b36785c1d3f3.jpg

100_0030_53651c95ddf2b35e7021a0f3.jpg

Såhär ser hästen ut
100_0039_53651cb1ddf2b369765cdef5.jpg

100_0041_53651ccaddf2b36968acaa36.jpg

100_0043_53651ce12a6b22a058450a25.jpg

100_0049_53651cfee087c31e2b08b64a.jpg

100_0044_53651d2e9606ee76d929c450.jpg
Både Passier och Spalding ligger i framvikt. Ser vid anblick ut som att bommarna är för vida i båda sadlarna. Inte helt fel att prova båda sadlarna i en bomvidd smalare om det finns. Passieren ska det inte vara några problem att göra en bomvidd smalare, Spaldingen kan "möjligen" göras smalare om du har tur.

Båda sadlarna är dock rätt mycket uppbyggda bak - det vill säga att de troligen passar hästar som inte är så överbyggda, bättre.
Du skulle behöva en sadel med close-contact-panel (dvs tunnare bossor under bakvalvet, vilket sätter sadeln i rätt bomvidd i balans så att Djupaste punkten på sadeln infaller i mitten - då slipper du tippa framåt/bakåt och kan koncentrera dig på att rida istället).

Bland annat Amerigo har modeller för överbyggda hästar, även Passier har sadlar med rundbossor, framför allt de äldre modellerna, men de är också västentligt smalare i kanalen.

Någon som kan komma med tips på sadlar som passar följande:
Ska passa en rak, kortare rygg med lite manke.

Dvs jag behöver 17,5-18" men min kille har KORT rygg så måste vara kort anläggningsyta. Han har en rätt rak rygg, blir lite rakare vid jobb.

Någon som kan komma med tips på sadlar som passar följande:
Ska passa en rak, kortare rygg med lite manke.

Dvs jag behöver 17,5-18" men min kille har KORT rygg så måste vara kort anläggningsyta. Han har en rätt rak rygg, blir lite rakare vid jobb.

En John Whitaker kanske kan passa?

Idag provade jag sadel på Ninya, en gammal stübben dressyrsadel. Jag har ingen erfarenhet av sadelprovning men det kändes som att den här sadeln faktiskt kan vara något för oss. Min känsla är att den verkar vara okej, det jag känner mig osäker på är dels att den kanske skulle lämna lite mer plats över manken och den kanske borde "komma upp" lite mer fram. Den har smal kanal men jag tyckte inte det kändes som att den kniper eller liknande ändå.

Ninya reagerade inte alls när jag red i den utan kändes som vanligt men lite bättre på sätet. Om det var för att jag hamnade bättre eller sadeln låg bättre eller både och vet jag inte. Den är inte helt optimal för mig, men klart bättre än hennes vanliga.

Hur tycker ni det ser ut?
Jag tyckte den verkade passa henne bättre än hennes nuvarande sadel (den ligger PÅ manken utan schabrak och padd), men jag kanske är fel ute. Använde ett rent schabrak för att kunna kolla undersidan efteråt och tyckte det såg jämnt ut, när jag kollat detsamma med hennes vanliga sadel tidigare har det sett ut som att den trycker för mycket en bit nedanför manken framför allt.

Sadeln efter ridning:

Snabbsadling utan schabrak:

Hennes nuvarande sadel:

Schabraket efter ridning med nya sadeln:

Idag provade jag sadel på Ninya, en gammal stübben dressyrsadel. Jag har ingen erfarenhet av sadelprovning men det kändes som att den här sadeln faktiskt kan vara något för oss. Min känsla är att den verkar vara okej, det jag känner mig osäker på är dels att den kanske skulle lämna lite mer plats över manken och den kanske borde "komma upp" lite mer fram. Den har smal kanal men jag tyckte inte det kändes som att den kniper eller liknande ändå.

Ninya reagerade inte alls när jag red i den utan kändes som vanligt men lite bättre på sätet. Om det var för att jag hamnade bättre eller sadeln låg bättre eller både och vet jag inte. Den är inte helt optimal för mig, men klart bättre än hennes vanliga.

Hur tycker ni det ser ut?
Jag tyckte den verkade passa henne bättre än hennes nuvarande sadel (den ligger PÅ manken utan schabrak och padd), men jag kanske är fel ute. Använde ett rent schabrak för att kunna kolla undersidan efteråt och tyckte det såg jämnt ut, när jag kollat detsamma med hennes vanliga sadel tidigare har det sett ut som att den trycker för mycket en bit nedanför manken framför allt.

Sadeln efter ridning:

Snabbsadling utan schabrak:

Hennes nuvarande sadel:

Schabraket efter ridning med nya sadeln:

Den ligger i bakvikt och du bör få in ca 4fingrar på höjden mellan manke och sadel. Hade inte ridit i den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 203
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 970
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter