Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jo, är också lite inne på det. Han har gått ner lite i vikt de senaste månaderna, så det kan mycket väl stämma att fettet som satt runt manken har försvunnit/minskat. Nu är han som han ska se ut, så att säga. Ska även tillägga att den var ny, så stoppningen har troligtvis också satt sig ordenkligt nu.
Nej, det har jag inte gjort, jag var senast i kontakt med dem i samband med att jag köpte den. Kan ju prova att padda upp den något framtill imorgon för att se hur den ligger då.

Nää, de är de verkligen inte, Pommery ville inte stå stilla och sedan blev reflektionen i sätet så stark. Joo, den är alldeles för smal och låg verkligen ovanpå honom.

Såhär låg min DJ när jag köpte den, med upptryckt rygg.
32864385.jpg

Dumt att jag inte har någon ny bild på min DJ... Ska försöka ordna det imorgon.

Hur är tyngdpunkten när du rider? Sänker hästen ryggen? Lyfter den ryggen? Sitter du bra i sadeln?

Det är något som är konstigt med den där sadeln, har tyckt det sen du visade den första gången, men jag vet inte vad. Vet inte om det är det djupa sätet och minimala sitsen som lurar ögat.

Hon höjer ryggen och jobbar kanonfint. Hon har aldrig varit såhär fin som hon är nu sedan efter hon vilade pga en skada i 2 månader. Denna sadel köpte jag under tiden, så det är den + hoppsadeln jag satt igång henne i. Och som sagt, såhär trevligt har hon aldrig rört sig. Mycket tror jag vilan står för dock.

Jag älskar sadeln, det är den bästa jag suttit i dressyrmässigt. Jag sitter jättebra i den tycker jag.

Något konstigt? Haha.. Ja, alltså den är ju något svängd för henne, men det är det närmsta i rakhet jag lyckats komma och då har jag testat jättemycket som folk rekomenderat för raka ryggar osv. Och jag har fått lära mig att gå efter det som är OK, men som hästen godkänner, bygger muskler av och utvecklas i. Har fått klartecken från hästens massör att det inte finns något i hennes kropp som tyder på att hon skulle ha ont eller störas utav sadeln.

Men jag vill ändå veta pga andra skäl. :-) Så fler svar uppskattas!

Just ja, ska även tillägga att detta är första sadeln som inte glider fram på henne och därmed inte ger rugg. Pälsen är helt slät och den glider som sagt inte upp på bogen, som ALLA andra gjort oavsett vidd/modell/utformning på bommen. Tvärtom så har denna faktist glidit tillbaka till det rätta sadelläget när jag ridit ibland, för jag sadlar rätt långt fram just pga sadlarna ändå glider fram en bit (dock inte skadligt långt fram), men nu har jag testat sadla där en sadel SKA ligga, och då glider den inte alls fram så som dom andra gjord.

Hade en Tekna innan som hon gick fantastiskt i, men jag slutade gilla den efter 1 år och sålde den därför. Den var oxå svängd men trots detta så gillade hon den! Hon har som sagt ett heeeelt annat steg nu efter vila (och ev. sadelbytet då).

Senast ändrad:

KL

Fiorano: Om du tycker att knästöden är lite för små eller iaf känns som om du skulle vilja ha upp dom lite så ta en tubsocka, gör en rulle av den o stoppa under kåpan högt upp precis där knästöden tar slut. Sätt en på var sida, funkar kanon!:)

Fan, skulle ju prova en DJ med normal bom, men såklart så fanns den inte. Och att hitta en sådan är ju typ omöjligt... Kollar efter Röösli och Childeric också men misstänker att det kommer ta ett tag.

Här är sadeln han går med nu, han jobbar bra och verkar inte störas av den. Ser den för lång ut? Vad tänker ni spontant när ni ser den?

3-1.jpg

4-1.jpg

Har fått svar från RidIn nu och hon säger att sadeln ligger bra enl bilderna och DJ är rätt modell för honom, men höll med om att den troligtvis var för vid. Ska prova att padda upp sadeln för att se om det blir någon skillnad. Om det går så är det till att leta en smalare DJ, alternativt ändra bomvidd på den jag har nu. Jag visste faktiskt inte om att det gick att ändra bomvidd på dem, helt klart en positiv överraskning!

KL

Fiorano: Om du tycker att knästöden är lite för små eller iaf känns som om du skulle vilja ha upp dom lite så ta en tubsocka, gör en rulle av den o stoppa under kåpan högt upp precis där knästöden tar slut. Sätt en på var sida, funkar kanon!:)

Mycket bra tips, men tror inte det funkar på just vegan eftersom stöden sitter fast i kåpan och inte under. Tror nog att jag kan leva med att stöden inte är helt enorma:).

Tycker du annars att det ser bra ut?

Svårt att se på bilden men jag får känslan av att när gjorden är spänd o du sätter dig i sadeln så kommer den bli väldigt vid framtill....och då lätta baktill. Men det va svårt o se på dessa bilder dock.

Idag stoppade jag in ett får under sadeln i fall problemet nu är att den är för vid. Den lättar inget bak när jag spanner och jag fick ledigt plats med tre fingrar under framvalvet trots fåret. Får också in handen under ortspetsen när jag sitter i sadeln utan stort tryck. Jag hittar ingenstans det trycker eller klämmer men ponny verkar ytterst skeptisk. Tänkte rids i hoppsadeln imorgon och se om hon är sitt vanliga jag.

Och om det nu inte funkar med vegan, vad sjutton ska jag leta efter??

Jag har haft samma problem med min DJ efter att han gått ner i vikt, sadeln lättar bak och glappar. Är det inte så att din sadel är för vid? Fårskinnet är trots allt väldigt mjukt och kanske inte fyller upp tillräckligt så att säga. Din ponny ser inte heller ut att ha så stor manke, så jag skulle inte bli förvånad om det blir ett stort avstånd mellan framvalvet och manken så att säga. Huvudsaken är att manken inte tar i, vilket inte är en risk för dig, men annars är det lågt ifrån det bästa riktmärket.

Om du har möjlighet tror jag att det kan vara av värde att prova en smalare Vega CC, runt +2 kanske? Själva bommen ser ändå ut att följa din häst på ett bra sätt och DJ tror jag blir för svängd, för upplever din rakare i ryggen än min. Amerigo CC eller Alto är ju två hyffsat raka och Close Contact sadlar, kan kanske vara värd att prova om du har möjlighet.

Sadlar... :devil:

*KL* Mitt sadelproblev var enklare att lösa än vad jag hoppats på! :banana:

Sadeln var bara för vid, så har nu satt en fårskinnspad undertill, vilket har resulterat till att sadeln ligger i balans igen och han var helt fantastiskt fin att rida idag :love:

Nu är det bara att börja leta efter en DJ +2, eventuellt +2,5 till honom, men framtills dess får han gå med fårskinnet.

Gjorde ett försök att pressa upp ryggen på honom samtidigt som jag fotade, vilket resulterade till en väldig närbild, men sadelns balans syns tydligt allafall. :)
32874352.jpg

Om du kan, be ngn fota när du rider i den så får man se hur den lägger sig i rörelse. Tänk på att med Amerigo, så kan man behöva vänja in hästen en period. (det sägs så...fast igentligen tycker man ju att hästen bör visa på en gång om den gillar sadeln eller inte)

*kl*

Ikväll var vi inne på etapp tre i sporten "passar sadeln" (en sport jag ägnar mig åt helt ofrivilligt). Sadlade först med hoppsadeln och tog med mig vegan ner till ridbanan. Red en kvart i hoppsadeln och hon kändes som vanligt och var rätt fin. Sen bytte jag sadel och la på vegan utan schabrak eller pad och longerade först för att se om den glappar. Det gör den inte (tack och lov) ett dugg:banana:. Sen satt jag upp och red och hon kändes fortfarande lika bra som innan. Halleluja! Red en liten sväng och gjorde någon galoppfattning sen lät jag ett ponnybarn sitta upp för att jag skulle se henne från marken. Sadeln låg precis still och ponnyn gick kalas (bättre än med mig:angel:).

Någon som kan gissa hur lättad jag är:p?

kl

Är det möjligt att hitta en dressyrsadel till en häst som ser ut såhär?:

Rörelse: (dom enda jag har utan något på ryggen) Men som synes är han rak och utan någon manke!
Nybild.jpg

rfeb3.jpg

Stilla:
DSC00659.jpg

32649546.jpg

32649548.jpg

Jag börjar snart ge upp :(

jag ska försöka dra bak dem än mer.
Men det är svårt eftersom om jag drar bak dem ännu mer hamnar sadelgjorden (har en svängd) alldeles för långt bak. På alla sadlar som jag har på bilderna hamnar sadelgjorden va 2dm bakom armbågen så jag vet inte hur långt jag vågar dra bak dem.

Men alla hästar passar inte att ha en svängd gjord. Jag skulle byta gjorden istället för att kompromissa genom att sadla för långt fram.

men även med en rak sadelgjord hamnar ju sadelgjorden flera dm bakom armbågen. Hur långt bak vågar man ha sadelgjorden liggandes?

Och jag vet att sadlarna inte ligger korrekt. Det är därför jag ber om hjälp, jag rider inte i någon av dessa sadlarna eftersom ingen av dem ligger bra.

Är tacksam för all hjälp som jag får.
Men ber igen om fler tips om vilka sadlar som kan passa eftersom de ovan inte passar.

Alla sadlar i inlägget är ju troligen för smala eftersom de inte hamnar rätt när man lägger sadeln på ryggen. jag gör så här, lägger upp sadeln lite framför sadelläget och drar bak. Där det tar stopp tar det ju stopp. Och om man måste lyfta bak sadeln ännu mera lär den la ändå glida fram om den inte hamnar där "automatiskt"? Bara en fundering, jag vill ju lära mig och hitta det som är bäst för hästen.

(och ja jag ska till sadelmakare men har inte fått tid en och vill ju gärna plocka med mig lite olika märken till sadelmakaren att testa.)

Tacksam för mer hjälp :)

Nej, så kan man inte göra. Du skall lägga sadeln där den skall ligga, vilket är några fingrar bakom bogbladen. Du har sadlat på bogbladen. Då hamnar de flesta sadlar i bakvikt.....

Lägg dem 10 cm längre bak så kanske det går att ge råd om bomvidd! Bra att du skall till sadelmakare. :)

Tack för svar.

Problemet är ju att sadlarna inte kommer dit, läger jag dem på rätt plats (några fingrar ca 4 bakom bogbladet) glider de fram.
Nog för att ponnyn var svår att hitta sadel till, denna är en mardröm inget ligger still.

På fredag blir det sadelmakaren så då ska vi la äntligen få bukt med problemet. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama