Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Hur går det med Vegan Fiorano? Jag stoppade ju också in ett lamm (inget får för jag har en tunn pad....:D) under min DJ till nya pållen men då sa hon tvärnejtack! Å när jag kände under sadeln så blir ju kanalen pyttesmal när man har får/lamm under....så nu har jag inget under utan istället lägger jag en avklippt skumgummipad i fram så den bara kommer upp lite över manken o fyller ut där. Hon är ju lika outvecklad som en 3-åring i fram så jag gör lilkadant med min Jensen hoppsadel, som hon för övrigt älskar!:love:

Ska nu bara hitta en gjord som fröken godkänner...:grin:

kl

Någon som vet anläggningsytan på Albion SLK 17½ ?
(Har sökt men ej hittat)

Hur går det med Vegan Fiorano? Jag stoppade ju också in ett lamm (inget får för jag har en tunn pad....:D) under min DJ till nya pållen men då sa hon tvärnejtack! Å när jag kände under sadeln så blir ju kanalen pyttesmal när man har får/lamm under....så nu har jag inget under utan istället lägger jag en avklippt skumgummipad i fram så den bara kommer upp lite över manken o fyller ut där. Hon är ju lika outvecklad som en 3-åring i fram så jag gör lilkadant med min Jensen hoppsadel, som hon för övrigt älskar!:love:

Ska nu bara hitta en gjord som fröken godkänner...:grin:

Jo men det går väl bra;). Den ligger still och hon verkar gilla läget. Dessutom får jag så mycket rygg i galoppen på henne att jag inte kan sitta ordentligt. Så jag antar att det är en bra sak:p. Men det är en viss omställning för mig eftersom Dogen hade mycket större stöd och djupare sits, så jag fladdrar runt lite mycket:/.

*KL* Ett halvår efter senaste omstoppningen så börjar Zorro störa sig på sadeln igen så nu funderar jag på om jag ska lämna in den för uppfyllning igen eller kanske helt enkelt leta annan sadel?

Jag behöver:
18"
flat sits

Zorro behöver:
Kort anläggningsyta
Plats för hög och lång manke

Trodde att han behövde rundbossor pga att han är överbyggd men tittar man på bild i rörelse(om ngt matt för dagen) så är han spikrak. Men iom behovet av kortanläggningsyta så går väl kilbossorna bort på direkten.

DSC_0022.jpg

red.jpg

IMG_5496.jpg

IMG_5437.jpg

IMG_5494.jpg

Ja det är ju en vanesak. Men det går bättre om ett par veckor ska du se, det tog ett tag för mig med o rider man inte varenda dag i dressyrsadel så tar det ju längre tid.

kl

Söker info om Henri de rivel austal int,någon som vet bomform osv ,har googlat och sökt men hittar inte infon som jag söker.
Letar efter kort dressyrsadel,till en rygg som blir rak i rörelse,lätt sluttande uppåt mot länden,ett sadel läge på ca 44cm,samt generös bomvidd.

Ja det är ju en vanesak. Men det går bättre om ett par veckor ska du se, det tog ett tag för mig med o rider man inte varenda dag i dressyrsadel så tar det ju längre tid.

Ja man vänjer sig nog:). Har ju tom vant mig vid hoppsadeln och tycker den är helt okej att rida och den tyckte jag verkligen var HEMSK i början:p. Använder hoppsadeln när vi är ute och galopperar annars är det Vegan jag helst sitter i:). Den är ortoligt skön!

Men vet du (eller någon annan) vad skillnaden i passform är på Vega CC och dressyr Vegan? Om jag nu skulle få för mig att jag prompt måste ha en djupare sits:p.

Jag är ju hopplös insnöad på Amerigo nu:D! Skulle gissa på att en Classic skulle kunna funka:).

*kl*

Missade plats på Sharpmans saddlery on tour insåg jag när jag skulle anmäla mig. Tänkte därför höra med er här om ni har några tips på märken på sadlar som är väldigt öppna framtill (plats för bred manke) och har bred kanal och bred bomvidd. Sadeln kan inte bara vara bred vid ortspetsarna utan måste vara som ett upp o nervänt U istället för ett V i formen.

Hästarna kan ha Pessoa Legacy så något liknande den i formen, lite takformade ryggar så rundbossor eller väldigt kilade bossor går bort.

Hur är Knights sadlar i kvalitet? Har hört att de är liknande Pessoas bom..

Släng in tips!

Min har en Pessoa Special Envoy hoppsadel och numera en Amerigo Vega CC (om nu nån möjligen skule kunna ha missat det:D). Uppfattar Vegan som att den just har plats för bred manke och så är den gjord just för spolformade hästar:).

kl

Har ett problem med att hitta sadel till min 5 åriga Frieserval.
Har haft ute sadelutprovare men det klickade inte,har vart hos sadelmakare idag med hästen och fick iofs lite mer kött på benen,men hittade ändock ingen sadel.

Den som låg någonlunda vettigt idag var nån ny som hette "PDF" Stod Pessoa på bakvalvet,sedan så provades en Lippo Jessica pro men den hamnade i bakvikt,Prestige Roma hamnade också i viss bakvikt men det sa de berodde på att den var för smal (34) (samma sadel sa tidigare utprovare att den låg som ett smäck:o ) Sadelmakeren tyckte att jag kunde leta efter och testa Albion SLK XW eller Wellington Elite fit 4 ev fit 5.
Övriga sadlar som är provade är tex Bates Innova=Bakvikt ,Tekna= för takformad,Någon annan Bates som jag ej minns namnet på.

Hästen är 169 cm hög ,700 kg tung mäter hela 47 cm från bogbladskant till sista revbenet.Vilket ger ett sadelläge på ca 43 cm.Aningens slutande uppåt mot länden ,lite överbyggd just nu men han växer iofs fortfarande.Ser svängd ut-men rak i rörelse,ganska rejäl manke.

Tips någon? Skulle det kunna fungera med Albion eller Wellington? Är det ens värt att leta efter köpa och prova?
32859691.jpg

32859689.jpg

32723213.jpg

32871550.jpg

32871551.jpg

32871552.jpg

Funderar så att jag får huvudvärk,Har ev hittat en Albion SLK XW att köpa ,men är så osäker på om den kommer att passa...Skulle prestige vara något att titta på? Roma är testad och den trivdes jag inte riktigt i,samt att han puttade fram den.Tips någon?

Har även funderat på en star trekk dressyr,har mejlat flera ÅF men de är tveksamma pga av manken.:cry:

Vet faktiskt inte om det är nån större skillnad än sitsen, ställ frågan till Ridin! Men vänta 2 månader...jag lovar!;) du kommer gilla din sadel.

Alton är ungefär lika som Icelandicen, eller om den nu kallas Vega CC. Verkar som den går under olika namn. Jag frågade vad som skiljer dom åt och dom sa att Alton är ngt mer framskuren, så vill man ha mer fria bogar skulle man välja den andra. Speciellt då om man har väldigt kort sadelläge. Ang vanlig Vega så ska det bara vara sitsen som är skillnaden när jag frågade.

När jag ser din häst i rörelse så kan jag nästan säga att SLK kommer bli för böjd då din häst är såpass rak i rörelse. Det var av den anledningen jag inte köpte den SLK jag hade på prov till en häst jag hade.

Lägger till: dessutom tror jag den blir för lång för din häst. Jag provade en 17" på min som har ett sadelläge på ca 45 cm, och den var för lång. Ändå hade detta exemplar ganska korta kilbossor. Upplevde SLK:n som en väldigt stor sadel på alla sätt o vis..

För mig går det du säger där inte ihop alls. Legacy'n är ju smal i kanalen, hade en Legazy XP när min häst var unghäst och han fick tryck på ryggraden, där den går över i manken. Och då var han inte bred alls utan den tryckte på skelettet. Bytte ut den illa kvickt kan jag säga.

Vad menar du med att den inte kan ha rundbossor pga att är takformad? Och hur kan den båda vara U och takformad samtidigt? Takformad är ju V formad..... Kanske vore bra med en bild....

Jo, Alto skall vara kort, vet dock ej om den är tillräckligt rak. Men 18" ger ju en större sadel också, så det kan bli knepigt. Vad har du för sadel nu och vad är det för fel på den (varför passar den inte)?

När jag ser dina bilder så tänker jag att din häst ur sadelsynpunkt inte varit en särskilt lyckad korsning.... :p Han har fått den långa fullblodsmanken kombinerat med en väldigt kort PRE rygg. Och 18" samt CC på det. Då blir det inte lätt... Du kan antagligen inte ha en sadel som är för platt heller, du måste ha en viss höjd fram pga manken.

Anlita en utprovare med väldigt varierad sortiment eller låna hem många olika sadlar och prova. Anläggningsytan går ej att avgöra korrekt innan sadeln väl ligger på just din häst. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama