Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Alltså manken är i form av ett U, eller ett väldigt trubbigt V medan ryggen sluttar neråt åt sidorna lite lätt takformat alltså. Sadeln måste med andra ord vara öppen uppe vid framvalvet och inte för smalt där, då klämmer det. Rundbossor upplever jag att de liksom ligger lite i luften på sidorna och väldigt kilformade bossor ligger mest an på utsidan.

Min Legacy är bred (har storlek wide) och lagom vid där kanalen går över i manken. Har en Pessoa Paris också och den är mycket smalare, det går inte alls. Kan försöka ta bilder någon dag.

Min Legacy är bred (har storlek wide) och lagom vid där kanalen går över i manken. Har en Pessoa Paris också och den är mycket smalare, det går inte alls. Kan försöka ta bilder någon dag.

Men har verkligen Pessoa en modell som heter Paris? Jag köpte min som en Paris, och det står Paris på sadelknapparna-men på kåpan undertill är det inpräglat Special Envoy. Googlade på en sån och det är helt klart en sån min sadel är. Undrar om det inte skapar lite förvirring att det står Paris på knapparna. I vilket fall så är min riktigt vid och öppen i just manken-ligger som ett smäck på ponnyn!

Ok...

Då släpper jag den ,tror den blir för lång ändå.
Zebban-Ja jag misstänker att den blir för lång , Albion har ju kilbossor.

Så då till det stora problemet...Vad hittar man på till en häst som ser ut som min :O
Han behöver alltså en rak bom med rundbossa ,(sluttar uppåt mot länden) den ska vara mycket kort.
Och gärna ett öppnare/flatare säte så att jag kommer ned med rumpan ordentligt.

Ja det står Paris på knapparna på min, annars står det ingenting annat än Pessoa. Jag köpte den i tron att det var en Legacy som jag hade, men den är inte alls likadan undertill.

Förmodar att du svarade mig. Han har en star trekk dressyr just nu, tror att den är för mjuk i uppbyggnaden och att det stör honom iom att det är en bomlös. Han var helt nöjd när den var nyomstoppad och därmed mycket tjockare i stoppningen men nu har den satt sig igen och han visar lite obehag genom att vara spänd i början av passen och strular i h.galopp. Kan vara omstoppning som krävs eller så är han ev. för omusklad efter att ha varit konvalescent sen i början på november.

18" flat sits är för mig, får inte plats i mindre för tillfället och vill inte sitta på ett bakvalv och trycka ner det i länden på honom, hellre då något för lång sadel med jämt tryck.

Funderar på om det kan vara mild sadeltvång också då han spänner upp sig i början även med tömkörningsgjord. Le tixerant gjorden skickas v.10 så ska prova med den också

Har han lite sadeltvång så kan han nog reagera på att den bomlösa känns instabil. Jag har ju också en sadeltvångshäst och han reagerar tex på en för elastisk sadelgjord, eller om jag inte dragit åt gjorden ordentligt så att det glappar/rör sig lite.

Tror som Jovius att bomlösa sadlar nog inte är så bra om man inte är väldigt liten och tunn, så tycker du skall försöka hitta en bomsadel. Någon islandsmodell vore nog inte så dumt, finns ju en del märken som har det i sitt sortiment nu och de är oftast designade för korta ryggar och större ryttare (nu tänker jag inte på de där gammla ribbade men de som är som moderna dressyrsadlar fast platta). :)

kl

Nu har jag äntligen provat Amerigo CCn på pollen och här kommer lite bilder både med och utan padd. Har ju alltid problem med att precis allting lättar baktill men tycker faktiskt att denna ligger bland dom bästa jag provat och stoppningen kändes lite hård så byter jag den så tror jag det kan bli rikigt bra eller vad tro ni?:

Utan padd fastspänd
2012-02-18115312.jpg

2012-02-18115244.jpg

Jag fick känslan av att den va lite vid framtill

2012-02-18121401.jpg

Och la under fårskinnet och skrittade runt ett par varv på ridbanan och efter de låg den såhär:

2012-02-18120210.jpg

Den ligger också som nästan alla sadlar något nära manken och jag testade att lägga i ett ilägg i mattes padden och då låg den såhär:

2012-02-18125232.jpg

Så vad tror ni? Jag ska försöka rida lite mer på måndag (hästen har precis dragit ut vargtänder) och känna efter lite hur de känns men den ligger ann bättre än passieren och hur jag än vrider och vänder på det så är han tunn över ryggen och att fylla ut lite med en mattespadd kanske inte är så dumt ändå för att kunna få upp sadeln lite?

Senast ändrad:

Jag tycker det ser ut som att den är lite för svängd, att den ligger an mest mitt under. Men bilder kan ju luras litegrann och viktigast är ju hur hästen fungerar med sadeln.

Men Amerigo har ju modeller (typ Classic, Cortina) som är gjorde för hästar med lite mer höjd i fronten som din har, som även tar mycket manke trots att bomvidderna är vida. CCn är ju mer gjord för hästar med hög rygg.

jag har pratat med ridin två gånger och skickat bilder både med och utan passieren och classicen föll bort direkt då den skulle bli för svängd och cortina trodde dom skulle bli för platt i bossorna efter att ha sett bilder på honom bakifrån. och jag fick uppfattningen om att ccn skulle va lite mer takformad i bossan än cortina.
De svåra är att är sadlarna riktigt raka så kommer dom inte ner på rygge utan då ligger dom bara ann runt 15 cm framtill och sen står dom rakt ut i luften. Jag vet verkligen inte vad jag ska testa mer

Jag tycker den ser väl svängd ut, förmodligen för att den är lite vid, frågan är om den hamna i bakvikt med rätt bomvidd, för han var väl inte överbyggd? Men har du testat Cervia?

Kan man inte fixa bossorna på Cortina så de blir mer vinklade? Sen är han ju som du säger tunn och spinkig över ryggen, och det kan gott hända att han blir plattare med mer muskler/hull där. Så nej, jag tror inte det är dumt att ha en något för vid sadel+fårskinn, det är lättare att muskla sig i det än en sadel som passar precis. :)

Cervia har jag inte testat men det finns ytterst få sådana begagnade sa dom så det känns som att de är att glömma.
Han är helt rak så inte överbyggd. Jag har mailat min sadelmakare så jag ska se vad hon tror för hon har pratat om innan att det kanske är att fundera på ev få bygga om så det ska passa honom. Han är ju inte helt smidig och det vet hon ju med;-)

Känns ändå bättre att kunna fixa lite med hennes hjälp eftersom de känns som att han är långt ifrån färdig i ryggen. Annars känns det som att måtta hade varit ett bra alternativ

Jo jag vet att en bomsadel fördelar trycket bättre, har dock alltid en rejäl fårskinnspad under trots att det sägs att startrekk ska kunna användas som vanliga, då jag vill fördela trycket ännu bättre.:)

Har börjat kika på islandssadlar nu också men verkar inte finnas allt för många begagnade, då mest i stl 16,5" och hur jag än vrider och vänder på mig kommer jag aldrig få plats i en sådan oavsett kroppsfigur. Kikar vidare

jag vill helst inte ha latexpaneler utan gillar när man kan stoppa efter hästen så det känns som ett sista alternativ;)
tycker de är så lurigt med för de är så svårt att veta vad för passform de är om man köper begagnat med tanke på att den är måttad efter annan häst

För det ser ut som att sadeln släpper från mitten och framåt? Eller är det skuggor som luras? Kan ju ha att göra med att den är för vid.

Fårskinn är nog en bra idé så den kan muskla på litegrann.

Har inte heller så mycket förslag, tror sadelprovaren att det går att fixa CCn med stoppning och det känns bra så gör det. Om inte så hade jag nog provat en Cortina iaf, ev typ Equipe Oracle också. På min raka häst låg Prestige D1 riktigt bra faktiskt, har ju samma problem som dig att allt lättar baktill men det gjorde inte den. Men min är ju manklös, men D1 rymmer nog en del manke också.

Jag tog lite bilder när jag la ett lätt tryck i mitten av sadeln och då ligger den ann rätt långt och släpper bara dom sista 10 cm så jag måste nog rida i den lite och se hur den ter sig i rörelse.

2012-02-18121244.jpg

Senast ändrad:

Då får jag nog ut med en sparbössa och skramla ihop. Alldeles för dyrt för mig för tillfället, får kanske 9000kr för min sen blir det att spara till resten

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama