Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Jag tycker oxå den ser för svängd ut men om pållen trivs och den inte ligger och slår så är det väl bara att köra. På sista bilden där du paddat den fram för att få manken fri så ligger den i bakvikt, i alla fall som det ser ut på bilden. Jag skulle i så fall fylla fickorna bak på padden oxå, och sas lyfta hela sadeln ett snäpp.

ja men de där med att lyfta den ett snäpp funderade jag på för de borde vä egentligen bli de bästa alternativet?
jag har mailat bilder till sadelmakaren och hon kommer ut i veckan och kollar om det ev går att lägga en liten kil baktill på bommen för att få den ännu rakare och stoppa om den efter honom. om hon tycker det är någon ide vill säga;)

Har du tittat på Eques Sella X-change sadlarna ? Islandssadlar som är med flexibel bom ,ska vara väldigt kort anläggningsyta.
Finns upp till 120 grader i vidd.

Om det inte funkar med Amerigon tror jag också på Prestige D1 till din pålles rygg... har en stallkamrat vars häst liknar din i ryggen, spikrak och ngt takformad (?), och på honom ligger den prestigen bra :)

Jag har kollar runt på nätet som en dåre och hittar inte en enda begagnad i 18" och jag tycker den är alldeles för dyr att köpa ny tyvärr:crazy:

Fick tips om att padda upp med mattespadden så att man hjälper till att fylla ut takformen för att slippa trycket som blir vid ryggraden när sadelns bossor blir för platta för själva ryggen. (Man klipper dom i olika storlekar så att det blir tunnare vid ryggraden och tjockare ut mot sidorna. Hoppas ni förstår) Någon som testat de? Borde ju ändå hjälpa till att fördela trycket en del så man hjälper mysklerna att fylla ut

*KL*

Letar sadel åt denna kille, rider nu i en så kallad "kameldrivarkudde" för tillfället pga avsaknaden av passande sadel. Det som jag tycker är svårt är att hitta en sadel som passar hans breda rygg och hans höga relativt breda manke. Han är runt 105 grader bred där ortspetsarna ska vara.
Han blir ngt rakare i ryggen vid rörelse.

Letar dressyrsadel med djupt säte, stora stöd, bör inte kosta mer än runt 5-6000, letar mer än gärna begagnat.

Bilden är inte helt ny.
18614818.jpg

Denna bild visar hans manke bra
25749_386211740904_678220904_3841026_3611672_n.jpg

Sadlar jag tidigare haft
Prestige Doge 17" 35, efter ridning (jag saknar den något så enormt, men för smal, ruggade inget)
14627398.jpg

Utan schabrak
14627385.jpg

Stübben Artus CS 17" 33.5 (både för smal samt för böjd, ruggade ngt)
14762860.jpg

Båda dessa sadlar var utprovade av samma utprovare?! Kommer ej att anlita denne igen.

Thorowgood T4 låg manke, X-Vid Tjocka fish inlägg (sadeln passade inte mig För bred i midjan)
22183362.jpg

Wintec 500 Rött järn Ruggade ngt bakom manken, samt ligger an för högt upp på manken
32325281.jpg

M&N 17" bom 30 ruggade ngt bakom manken
32325280.jpg

Senast ändrad:

Du kan inte testa en Prestige 37+? Köper du av tex sadelmagasinet så värmer de ju gratis, och det går att värma till 38 vilket blir ca 37,5. Upplevde ganska stor skillnad på 35 och 37.

Det har jag funderat på, nu har jag tyvärr sålt den sadeln. Hur pass stor efterfrågan är det på breda prestige på beg marknaden om det nu inte skulle funka?
Vilka av deras andra sadlar liknar Dogen i bommen? Då jag sällan sett Doge begagnade (iaf inte till den prisklass jag klarar för tillfället)
Såg en beg hopp i 37 som jag reagerade på att jag tyckte den såg väldigt bred ut.
Har ju inte så fasligt långt till sadelmagasinet så kanske ska ta mig dit å kolla vad de har inne.

Letar även sadel till lillkillen, har en allround som vi haft till inridningen som funkat bra. Men nu vill vi hitta en dressyr sadel till han. Han är ngt överbygd för dagen.
Prisklass även här 5-6000 gärna beg.

32876801.jpg

32867412.jpg

Denna sadel vi använder i dagsläget
32322693.jpg

M&N 17" bom 30
32325188.jpg

Wintec rött järn
32325193.jpg

Jag hade nog provat en Dominus faktiskt. Den kommer att släppa tidigt, men den har plats för manken och om hästen hade gillat den hade jag kört på det:). Rätt prisklass och jag tror att en xw skulle kunna passa.

Om hästen fungerar med sadeln så hade jag paddat upp och lyft den:). Hellre att den släpper tidigt och ev är lite för svängd än det motsatte problemet. Du är ju en medveten hästägare och kommer att känna om hästen får spänningar eller se om han inte musklar sig.

ja alltså jag känner att jag eftersom passieren ändå är stoppad efter honom och ligger ann mindre än amerigon just nu så känns det ändå som ett bättre alternativ. ska rida ett mer ordentligt pass i den i morgon och se hur den känns i rörelse och om den verkar glappa något. dessa sadlar:devil:

Åhh vilken bra tråd jag hittade.
Har länge letat efter en dressyrsadel utan att hittat en .
Jag vill ha djupt säte med stora knästäd och viktigt är att det är ett mjukt säte gärna där man kan välja mot extra kostnad att lägga in gelesits.
Detta är för jag har en väldigt benig rumpa och får lätt skav =(

Hästen är väldigt svår att bedömma på bilder då hon släpper ryggen på gången och ser sjukt svankig ut fasten hon inte är det när hon släpper ryggen.
Men ska försöka hitta en bild där hon står normalt=)

Men idag har hon en Globus gloi med bom 38 och den ligger väldigt bra mest jag som hatar den och vill ha en renodlad dressyrsadel nu!

JORUNN003.jpg

Jag är lite inne på prestige, childeric, och Amerigo finnsdet någon av de modellerna som kan passa henne tro??

Jag vet inte riktigt hur stor skillnad bommässigt det är på Gloi och Globus Crincle. Men jag hade testat en Crincle på din-den är precis vad du vill ha och är verkligen otroligt mjuk att sitta i:).

KL
Kollar runt efter ny dressyrsadel och såg några jag funderar på. Någon som vet om Knights Aragon, eller Santa Cruz Arthur de luxe skulle kunna passa ryggen här nedan? Funderar på om jag ska ta hem de på prov eller är jag helt ute och cyklar med dessa modellerna till min häst?

32881885.jpg

Hej jag har en crown jessica till salu som jag hade till min förra häst som låter rätt lik din häst i modellen.. Om du har ngt att byta med är det oxå intressant.. Jag söker en sadel som är normal mot vid för en häst med rakrygg samt relativt stor manke. Den bör väl vara 17,5" till 18" i sätet..

Mvh. Annika

Till min häst som liknar din stillastående och som blir rak vid arbete har jag efter att ha letat sadlar i två års tid provat ut en crown warmblood med förlängda ortspetsar, den är smalare i midjan än andra crown vad jag förstått...min häst har bred och hög manke och bör ha en mer öppen bom = bredare midja men denna fungerar utmärkt trots att midjan e smalare! Hyfsat kort sadel också trots att jag har en 18" Han är dryga 100 grader i bredd och har en MW i bomvidd.
Kan vara värt att prova, begagnat ligger de nog i din prisklass för min kostade 15 som ny har jag för mig :)

Crown är raka men generellt breda i midjan. Speciellt Jessican är fruktansvärd
Jag tycker tvärtom - att crown jessica är en av de bekvämaste sadlar jag suttit i, dels för att den är bred nog att få plats med ett kvinnobäcken, dels för att den är lagom i midjan (albion, globus mfl är betydligt vidare medan kieffer mfl är för smala). Den ingår inte i kategorin musdödarsadlar, och är bekväm att rida i många många timmar i sträck :love:

Passar på relativt raka, platta, breda ryggar, mycket generösa i bomvidden. Har stl 31=vid, ca 105 grader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama