Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Hej

Albion SLK är en kanonsadel. Bommen är lite svängd (Albion SL mindre svängd och Legend/K2 rak bom) och den har kilbossor så den ligger an bra men släpper tidigt. Du kan hitta den med cutback och highhead ifall du behöver extra plats för manke. Den har smal midja och djup sits. Inte jättebillig men lägre pris än Amerigo.

Vänlig hälsning
Anette

så nu har letandet börjat på allvar igen.

Har just nu massor av sadlar hemma (eller ja, 7 stycken) men har bara bild på Stübben Scandica just nu. kan fixa på de andra i em kanske.
Förlåt för stora bilder

Scandica 17" 32 i bom
img_5538.jpg

img_5534.jpg

Tycker själv att den ligger ok. För smal kanske? Den ligger dock med jämt tryck undertill och hästen reagerar inte när man sitter i sadeln. Hon skrittar på fint och travar OK. (Traven kan vara bättre, men det beror nog snarare på att vi just nu missförstår varandra ridmässigt)
Jag tycker även den ser ut att ligga långt fram, men den är 3 fingrar bakom bogbladet och ligger kvar där när jag hoppat av efter ridning.

Vad tycker ni?

*kl*

Nu har den kommit!!

Ligger kanske lite långt fram:
430907_2948568245168_1590181870_2409330_1725851720_n.jpg

417252_2948573605302_1590181870_2409340_951182502_n.jpg

Lite bättre position:
426284_2948586525625_1590181870_2409345_824400667_n.jpg

Red ut en sväng i skogen och hon kändes lite trött idag. Hade inte samma bjudning som hon brukar men när vi jobbade lite i traven fick hon med sig ryggen något otroligt! Vet inte om tröttheten eller vad det var beror på att hon tycker att den känns lite konstigt? Brukar ju dock inte vara positivt att bjudningen försvinner:/. Satt av och gick med henne hem och hon var lika slut då. Så det kanske inte alls har med sadeln att göra heller..

Den ser ut att ligga trevligt på bilderna. Får hoppas hon piggar på sig i morgon:)

Hur tyckte du den kändes då?

Jag tyckte den var himla skön! Väldigt mjuk men stöden var lite mindre än jag väntat mig. Tänkte skritta ut imorgon så får jag se hur hon känns.

Har du fått hemma din än?

Gah hon får bara växa en cm till! Annars blir hon d-ponny..

Jag gillade den verkligen! Vi är verkligen inte byggda pa samma satt:D

Nej jag trodde jag skulle fått den innan helgen men tyvärr inte. beställde den i tisdags men jag vet inte hur lång tid det brukar ta?

kl

Hur tycker ni alla att balansen i sadeln denna är? Hur är tyngdpunkten i era ögon?

Spontant tycker jag den ser för vid ut.Hur många fingrar får du in under framvalvet när du sitter i den o har ridit lite?

Tyckte faktiskt samma om Sommarminnes sadel-att den såg för vid ut.

Min sadel har jag svårt att tänka mig att den är för vid för den har vi tagit bort hela bossorna på och lagt på bommen ryggen och det syntes tydligt att den va på gränsen till för smal. Vad är de som gör att du tycker den ser för vid ut?

Kan tillägga att jag har vidgat den en gång innan bilden och innan de åkte den fram över bogarna och ruggade honom i pälsen så den fungerar inte i en bomvidd smalare heller utan själva vidden känns lagom nu men då går manken i.

Senast ändrad:

Passieren i bomvidd 29 och det är undefär 10 cm inunder sadeln som manker nästan går i när jag sitter i sadeln

Var nog mest detta jag reagerade på. Tänker på devisen att man ska få in ca två-tre fingrar under framvalvet när man sitter i sadeln. Får du in fler-för smal o ligger i bakvikt, får du in färre-för vid o ligger i framvikt.
Men din sadel ser inte ut att ligga i framvikt iofs så det är nog modellen som är fel. Hmm.. det kanske är så att du behöver en cutback om han har väldigt hög manke?

jag tror tyvärr också att det är själva modellen de är "fel" på. jag har beställt en sadel ifrån sadelmagasinet som jag ska testa nästa vecka om den kan tänka sig att komma då:D

*KL* Försökte ta lite nya bilder på ryggen under rörelse och det här var det närmaste jag kunde komma. Tyvärr dålig kvalitet då bilden är tagen ur en film.

32873394.jpg

Lätt svängd rygg som sluttar uppåt, blir i stort sett paralell med manken och länd vid arbete. Liten manke, ganska rund över ryggen.

Han har nu en Amerigo DJ +3, men han är inte längre lika överbygd som han tidigare varit samt att han är rakare i ryggen nu, vilket resulterat till att sadeln lättar och rör sig baktill.

CCn har jag provat, dock bara i +2, men den låg helt fel, för takformad. Jag la på min kompis Alto +1,5 så den är ju alldeles för smal, men för att se bommen. Såhär låg den:
32873397.jpg

32873395.jpg

Blev rekommenderad att prova en Bates Wide av en i stallet, vad tror ni om det?
Övriga sadeltips och kommentarer är mycket välkommet!

Försent att ändra mitt gamla inlägg, men här kommer en till bild, hoppas att ryggen syns bättre här.
32873407.jpg

Spontant tycker jag den ser för vid ut.Hur många fingrar får du in under framvalvet när du sitter i den o har ridit lite?

Nej för vid tror jag inte att den är:). Får ledigt in fyra fingrar under framvalvet när jag sitter i den. På sista bilden med schabraket luras ridtäcket rätt mycket. Ridtäcket ligger inte på hästen utan kardborren står upp och skuggar manken.

Din DJ är inte för vid då? Pratat med Ridin om det kanske går att justera lite med stoppningen?

Bilden på Alton var ju inte den bästa, men tycker inte den ser så smal ut?

Haha näää, måste vara varandras motsatser alltså.

Hoppas det blir bra med den där sadeln nu då, om inte annat så är det ju lättsålda sadlar.

Hur är tyngdpunkten när du rider? Sänker hästen ryggen? Lyfter den ryggen? Sitter du bra i sadeln?

Det är något som är konstigt med den där sadeln, har tyckt det sen du visade den första gången, men jag vet inte vad. Vet inte om det är det djupa sätet och minimala sitsen som lurar ögat.

Så nu har jag fixat bilder på de andra sadlarna. Men slänger bara upp de från sidan eftersom alla är för smala eller fel form på och ligger i bakvikt.

Jacson Celine, 17½" xxwide. Kanske ligger ok?
img_5612.jpg

Albion, 17" vet inte vidden
img_5607.jpg

Prestige Hippos 16" 34
img_5601.jpg

Edinburgh, 17" normal mot vid
img_5597.jpg

Crown 17" MW
img_5591.jpg

Den sista sadeln är den som jag ridit i tills för en vecka sen eftersom den som ni ser inte alls ligger bra!
Så vad har ni för tips? Testa någon av ovanstående fast vidare?
Andra märken, modeller?

Prestige gillar jag, finns det någon modell som är lite rakare kanske?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama