Vi som letar dressyrsadlar II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar II

Tänkte på det där med att du är lite rädd för tunna paneler. är inte det lite enkelt avhjälpt med en riktigt bra fårskinnspadd under? Har för mig att jag hört nån equiterapeut rekommendera att just ha ett får under Childeric just pga panelerna.

Ja Butet ser ut att vara fina sadlar. Vet du hur de är i bomvidderna? I jämförelse med tex Passier och Röösli.

Det jag kan känna är att jag skulle vilja ha lite mer hjälp av sadeln än jag har nu, min Passier är flat i sätet och med minskade knästöd. Så en sadel med flatare säte och med lite mer knästöd är min dröm :)

Jag hatar sadelpaddar av alla slag, men måste man så måste man. Men tycker man sitter flera meter ovanför hästen.

Det tycker jag också att man gör, tills jag provade fårskinnpadden modell "hoppning" från Hööks. Jag har den (till dressyrsadel) efter att provat flera olika för att undvika den känslan att komma upp i luften.

Jätte svårt att jämföra då varje sadel är unik och de är så olika utformade i förhållande till Röösli och Passier. Jag uppfattar dem dock väldigt lättpassade och framförallt oerhört välbalanserade.

Förstår ditt dilemma och kan väl inte direkt påstå att Butet har mycket knästöd i sina CC-varianter, men däremot ett superfint greppvänligt läder vilket gör att man sitter stadigt i alla fall. :)

*kl*

Letar också fortfarande dressyrsadel, har hästar med rak rygg, lite takformade så många rundbossor 'rullar', bred bomvidd och bred manke så det krävs att sadlarna är öppna framtill och inte bara breda vid ortspetsarna. Detta minskar ner utbudet en aning och priset blir också högre har jag märkt.. Just nu känns det som ett mindre problem då man i värsta fall får ta avbetalning bara jag hittar en sadel som passar, är sjukt trött på att skava runt i hoppsadel i dressyren.
Har hemma två sadlar nu på prov men ingen känns sådär 100, tänkte hänga på när Sharpman kommer hit med sin buss om en månad så får vi se om de har något som kan passa. Optimalt är om den liksom hoppsadeln kunde passa på flera av mina hästar.

Prova, men kan hända att manken får dåligt med plats.

tror inte det blir ngt problem, hon har sadelläget längre bak och behöver inte cut back. har haft sadel med och utan och det blir ingen skillnad i utrymmet mellan framvalv och manke.

tänkte mest på bom formen.

kl

Har ett problem med att hitta sadel till min 5 åriga Frieserval.
Har haft ute sadelutprovare men det klickade inte,har vart hos sadelmakare idag med hästen och fick iofs lite mer kött på benen,men hittade ändock ingen sadel.

Den som låg någonlunda vettigt idag var nån ny som hette "PDF" Stod Pessoa på bakvalvet,sedan så provades en Lippo Jessica pro men den hamnade i bakvikt,Prestige Roma hamnade också i viss bakvikt men det sa de berodde på att den var för smal (34) (samma sadel sa tidigare utprovare att den låg som ett smäck:o ) Sadelmakeren tyckte att jag kunde leta efter och testa Albion SLK XW eller Wellington Elite fit 4 ev fit 5.
Övriga sadlar som är provade är tex Bates Innova=Bakvikt ,Tekna= för takformad,Någon annan Bates som jag ej minns namnet på.

Hästen är 169 cm hög ,700 kg tung mäter hela 47 cm från bogbladskant till sista revbenet.Vilket ger ett sadelläge på ca 43 cm.Aningens slutande uppåt mot länden ,lite överbyggd just nu men han växer iofs fortfarande.Ser svängd ut-men rak i rörelse,ganska rejäl manke.

Tips någon? Skulle det kunna fungera med Albion eller Wellington? Är det ens värt att leta efter köpa och prova?
32859691.jpg

32859689.jpg

32723213.jpg

32871550.jpg

32871551.jpg

32871552.jpg

Tycker din häst har lite av ett mardrömssadelläge eftersom gjorden kommer hamna långt bak på magen när sadeln ligger som den ska:/. I vilket fall som hade jag testat Amerigo Vega CC eller deras vanliga CC. De är hyfsat korta och släpper tidigt.

Ska kolla på amerigo ,så synd att jag inte har någon utav deras utprovare i närheten bara.Även synd att det är en sån svettig prislapp men jag har insett att jag inte kan välja och vraka direkt...Ja han har ett rikigt mardrömsläge ,önskar att jag hade tänkt på det när jag köpte han som tvååring ;)

Men hallå, har du fått din sadel?

Mamma lämnade in den till bussgods igår och idag är den vidaresänd från Malmö. Kommer ta en evighet innan den är här uppe känns det som...

Kan detta vara Bukes mest väntade på sadel förresten:D?

Då är den säkert framme imorgon! Hit upp brukar det ta max 3 dagar och jag bor ändå 80 mil norr om dig ;)

Men du vet ju, det är bara slänga på den på ponnyn och fota det första du gör :p

Fast om du bor där det står i din avatar så har du 2 Amerigoutprovare i närheten...;)

Jag ser inte om du fått nått svar. Vi testade iaf en Globus Clic till vår nordsvensk och där fanns det liiiite, liiite att bredda sig i (en 38) men den låg inte helt bra. Det blev i slutändan en Wintec Wide och där har han verkligen så han kan bredda sig. W. Wide finns ju i dressyrmodell nu med så det kan ju vara nått. Men testa clicen, det kan gå!

Jaha ,sedär det har jag missat! Köper Amerigo om jag blir "tvungen" ;) Känns bara så motigt att köpa något så dyrt icke ändringsbart till en omusklad unghäst.
Men hittar jag inget snart så lär han ju aldrig bli inriden :(

Ingen som har några åsikter om Albion SLK eller Wellington Elite som sadelmakaren trodde kunde passa?

Amerigo har ett bra andrahandsvärde och du kan ju köpa begagnat trots att du tar utprovare därifrån.

Både Albion och Wellington är stora sadlar, risken finns att de blir för långa eftersom sadelläget är såpass långt bak.

Då är den säkert framme imorgon! Hit upp brukar det ta max 3 dagar och jag bor ändå 80 mil norr om dig ;)

Men du vet ju, det är bara slänga på den på ponnyn och fota det första du gör :p

Idag har den kommit så långt som till Göteborg...

Hej

Har du tittat något på Albion?
Tex Legend/K2 brukar ligga väldigt bra på hästar med lite raka, breda ryggar.
Albionen har bred kanal och kilbossor m bra men inte för lång anläggningsyta.
Många av dem är smala i midjan och djupa säten.

Hälsning
Anette

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av denna sadel? Ev behöver vi framöver en ny dressyrsadel till vår ponny, swb/ welsh med platt rygg och inte så...
Svar
3
· Visningar
1 206
Senast: Amanda_F
·
Dressyr *Länk till förra tråden* Jag rider en kompis häst och har kommit fram till att jag nog behöver köpa en egen sadel. Han har en ordo...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 986
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Kanske bara jag som är dålig på att leta men varför finns det så få dressyrsadelmodeller till ponny? Dottern har hittills ridit i en...
Svar
4
· Visningar
1 323
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama