Jag kan inte skriva någonting för att göra sörjandet lättare för någon annan, då jag själv inte vet hur jag ska sörja mina egna förluster. Allt jag kan göra är att dela min egen historia..
Min mamma fick efter många års undersökningar diagnosen fibromyalgi. Julen 2009 vart hon snabbt sämre, januari 2010 fick hon en ny diagnos. Myelom, cancer i benmärgen. Familjen kallades in till möte på sjukhuset. Vi fick all info vi kunde få om sjukdomen. Minns inte mycket av vad dom sa, fick i efterhand söka på internet om vad sjukdomen innebar. Tiden som kom är mest dimmig, tror jag försökte förtränga det oundvikliga. Smällen kom sommaren 2012. Jag och min sambo gick tillfälligt isär, och en utav dom värsta stunderna i mitt liv uppstod. Pappa åkte akut in till sjukhuset en fredag.. Han orkade inte länge, han orkade inte ta hand om min sjuka mamma. Mamma åkte in dagen efter. Bara en fick komma hem igen.. Pappa vart utskriven efter några dagar, lunginflammation. Mamma vart kvar, lunginflammation. Till det så hade hon nyligen påbörjat sin andra cellgiftbehandling.
Sen tog det inte ens en månad. Pappa kom hem till mig. För första gången i mitt liv så grät min pappa inför mig.. "Mamma kommer dö". Jag var stencool. Chocken, pappa som grät. Senare på kvällen gick mamma bort. Två dagar innan träffade jag henne, nerdrogad på IVA. Sa hej då mamma, men klarade inte av att säga att jag älskade henne. Ångrar det djupt än idag.
Sen åter tillbaka till dimman. Mamma lämnade oss på en torsdag. Började jobba på måndagen därefter. Grät när jag fick tillfälle, jobbade samtidigt på som om ingenting hänt. Mitt i allt kaos hittade jag och sambon tillbaka till varandra och köpte hus. Grät igenom hela hennes begravning. Det var mycket folk, jag intalade mig själv att jag inte skulle gråta, för det vet jag att mamma inte hade velat. Det gick inte. Bölade mer än jag någonsin gjort.
1 vecka senare fick jag och min sambo nyckeln till vårat hus. Renoverade som galningar i 3 månader. Förträngde allting. Tog en paus från renoveringen kring jul. Gick käpprätt åt helvete. Bröt ihop, livet vart kolsvart.
Försköt sörjandet. Dock hade jag inte gjort annorlunda om jag fick göra om det, renoveringen vart räddningen från att totalt kollapsa. Sörjandet kom dock ikapp mig, än idag.. Snart 2 år senare sörjer jag fortfarande. Jag var 24 när mamma lämnade oss, mamma var endast 48 år gammal.
Farfar lämnade oss för snart 2 månader sedan. Han sörjer jag inte, livet gångs. En frisk gubbe in till de sista månaderna. Mamma kommer jag nog däremot aldrig sluta sörja..
Ber om ursäkt för eventuella stavfel, hopp i historian och annat. Gråter mig igenom det hela, återupplever allting igen. Och inser att jag delat min historia för få gånger eftersom jag fortfarande inte kan prata om den.