År 2012 inleddes med att min morfar avled efter en tids sjukdom. Vi var på begravningen någon gång i slutet av januari (eller februari?) och blev portade från att närvara efter begravningen med släkt och vänner av hans fru. För egen del var det ingen stor sorg, jag hade ingen större kontakt med honom medan han levde.
18 Juni kom min ena katt som varit försvunnen en vecka, hem igen med bara tre ben. Det sista hängde bara i skinnet, det hade börjat ruttna och hos veterinären blev prognosen antingen operation med osäker utgång för 24000kr (eller mer) eller avlivning. Det blev avlivning, på Måndagen runt 1 tiden. Hon hade varit en utekatt hela sitt liv så jag hade ingen direkt bra kontakt med henne och sörjde henne inte enormt mycket.
Natten mot 25 Juni, en vecka senare, hörs ett skrik nere från vardagsrummet. Vi alla springer dit och då ligger min 14åriga hund krampaktigt på golvet. På morgonen bär det av till veterinären, jag är inställd på att han inte kommer klara dagen, de andra spekulerar i vad som är fel - är det diskbrock? stroke? Mot slutet av resan till veterinären piggnar han till och en vag känsla av att han kanske ändå kommer klara dagen vaknar. Men nej. Han avlivades kring lunchtid, en vecka efter katten. Och mindre än en vecka innan min födelsedag. Jag var förstörd, låg hemma och grät oavbrutet i en veckas tid. Jag sonderade terrängen på blocket "efter en ny hund" (inte för att jag skulle ha någon och redan har en, men det ingav ett lugn). Sorgen efter honom blandades med hur skönt det var utan honom, eftersom han hade varit väldigt speciell medan han levde (och då inte på ett positivt sätt). En förhållandevis hemsk känsla. Sorgen fortlevde i Juli, Augusti och i början av September var jag så trött på det att jag bestämde mig för att börja leva igen.
Och så blev det den 2:e September. På facebook börjde det komma in meddelanden från min pappas vänner, som ville att jag skulle ringa dem (i Australien). De berättade att han hade hamnat på sjukhus och att det var rättså allvarligt. 3:e September kom och när dagen var över var också min pappas liv över. Jag hann aldrig med att träffa honom och vår enda kontakt vi hade var över facebook. Denna sorgvåg var likastor som hundens några månader tidigare. Det kanske känns lite morbidt att likställa sorgen efter ett djur med den efter en människa.
Men jag hade ju faktiskt levt i princip varje dag av 14år med min hund vilket jag inte hade med min nyfunna pappa. Sorgen i det här fallet var mer en radda av besvikelser och ångest över att vi aldrig hunnit träffas. Jag kunde inte åka till begravningen, det var för kort varsel, men hans vänner samlade in pengar så att jag någon gång skulle kunna resa. Och över 400 personer kom på hans begravning, han saknas av många. Jag vet inte hur länge den akuta sorgfasen pågick denna gång, men jag var som bekant genomless på att vara sorgsen.
Men året var ju inte slut ännu...
I November sitter jag vid datorn, det är mörkt ute och jag tittar ut när ett stort sken långsamt "skirder" fram längs vägen upp mot huset. Jag kommer ihåg att jag tyckte det var så vackert, nästan som ett luciatåg. Min mamma går ut för att se vad som står på och kommer tillbaka med beskedet att grannen kört på våran andra katt med traktorn. Jag vägrar tro på det då den andra grannen har en snarlik katt, men det är våran. Han är intakt förutom att han inte lever mer. Det finns bara inte ork att bryta ihop.
Medan alla dessa stora dödsfall äger rum förlorar jag 4 mindre djur under åretslopp. Vänners dotter tar livet av sig och senare får jag veta att min favoritlärare från min fd skola har avlidit.
2012 var inget roligt år, det var bara en enda positiv sak som hände på hela året resten av året hade man gärna fått radera ut. När så mycket händer på ett år så går man till slut och väntar på att någon mer ska dö. Man vet inte vem, men man känner på sig att något kommer hända.